Naar welke muziek luister je nu?

Admiral Freebee - Wild Dreams Of New Beginnings (album)
Amon Tobin - Out From Out Where (album)
Autechre - L-event (ep)
Brian Eno - Panic Of Looking (ep)
Darkside - Psychic (album)
Squarepusher - Just A Souvenir (album)
 
Een band die niets voorstelt ,wordt nooit geboekt tenzij ze veel betalen om eens te mogen spelen in de AB of zo , tja met leden die liever hun tijd verprutsen met gamen en lego blokjes spelen dan met muziek bezig zijn .
:laugh:
 
6/10 is nog altijd oké, gewoon dat het niet echt iets speciaals doet met me (of dat het nog moet groeien). Ik denk dat het een wat te lang album voor mij is om te behappen, terwijl de stijl me niet volledig ligt, hoewel genoemd als een invloedsbron voor veel ander werk dat ik wel kan smaken later. Laatste nummer (het lange nummer) vond ik goed, maar de rest vond ik wat vergeetachtig.

De rest van de genoemde albums vind ik allemaal op zijn minst goed, dus vandaar dat al de rest 7+ krijgt.

Wat ik niet goed vind of niet fijn vind krijgt 5 of minder. Maar dat gebeurt in de praktijk zelden omdat ik niet albums ga uitzoeken of selecteren waarvan ik al denk dat ze niets voor mij zijn, om te beluisteren. Ik heb al meer dan genoeg werk met wat ik wil luisteren. Als ik uit mijn comfortzone ga, is dat meestal een hooggewaardeerd album in een stijl waar ik niet zo gekend mee ben. Als ik iets nieuws uitprobeer is dat ook niet altijd een album, maar bijvoorbeeld een paar singles. Afhankelijk daarvan kan ik dan soms aangetrokken worden om het album te beluisteren.
Het is echt een klassieker. Keer er zeker nog eens naar terug en geef het een nieuwe kans. Het is inderdaad een lang album. Op de vinyl heb je natuurlijk de onderverdeling tussen de 4 kanten en elk blok staat op zichzelf. Dus dat helpt misschien om de lengte te behappen?

Moet ook zeggen, chapeau dat je die ratings aanhoudt. Ik zat vroeger op Sputnikmusic waar je ook albums kon scoren, maar ik ben daar eigenlijk met de jaren vanaf gestapt. Op de duur was ik vooral bezig met 'welk getalletje plak ik hier op' ipv echt te luisteren.
 
Het is echt een klassieker. Keer er zeker nog eens naar terug en geef het een nieuwe kans. Het is inderdaad een lang album. Op de vinyl heb je natuurlijk de onderverdeling tussen de 4 kanten en elk blok staat op zichzelf. Dus dat helpt misschien om de lengte te behappen?

Moet ook zeggen, chapeau dat je die ratings aanhoudt. Ik zat vroeger op Sputnikmusic waar je ook albums kon scoren, maar ik ben daar eigenlijk met de jaren vanaf gestapt. Op de duur was ik vooral bezig met 'welk getalletje plak ik hier op' ipv echt te luisteren.
Ja, ik weet het. Veel klassiekers moet ik ook meer dan eens luisteren, en het zijn vaak moeilijke albums voor mij, dus moet ik eigenlijk al meer moeite in steken dan voor een ander album vaak, omdat het misschien een stijl is waar ik minder mee gekend ben. Al hoor ik ook wel absoluut waarom het als inspiratiebron is genoemd voor latere stijlen.

Qua ratings, soms is er ook geen consistentie in de ratings, want wat soms iets tot een 6 of tot een 7 maakt is een klein verschil, ik zie het dan ook als een benadering van, niet als een absoluut getal, en dat ook kan evolueren naarmate ik het meer luisteren. Ook betekent het dat ik voor albums vaak wel tegenwoordig iets tussen de 6 en 8 ga geven, want ik kan bijna nooit zeggen dat het slecht is, en als ik het wel zo zou vinden, dan zou ik eerder denken dat het aan mij ligt, dan aan de muziek die is gemaakt. Er zijn zodanig veel muziekstijlen dat er voor alles wel een doelpubliek te vinden is, hoe klein ook. Ik ben dus ook afgestapt van de pretentie de "absolute wijsheid" te hebben wanneer ik een rating geef. Het is een benadering, niets meer, niets minder, en vooral een indicatie of ik het al (eens) beluisterd heb of niet, en het is ook vanuit mijn visie, vanuit wat ik zoek in muziek. Niet vanuit het objectieve perspectief, wat ook geen zin heeft, want daar zijn al die recensenten en critici al voor (die het ook niet altijd juist hebben, afh. van waar je zoekt naar die recensies).

Bij films zijn mijn ratings vaak controversiëler in de zin dat mijn standaardafwijking veel groter zal liggen.

g2kw3Kd.png


Dit is mijn ratingschaal op RYM bijvoorbeeld. En uiteraard, er zit ook wel wat tussen dat ik eens zou moeten herbeluisteren (of een paar keren) etc. Maar ik kan ook maar een bepaalde hoeveelheid muziek luisteren per dag of per week, en verwerken in mijn hoofd. Ik ben geen robot ofzo die zeven nieuwe albums per dag luistert en dan direct meteen weet waarover het gaat, alle melodieën kent enzovoort.
 
Laatst bewerkt:
Pink Floyd - Atom Heart Mother (album)
Boards Of Canada - The Campfire Headphase (album)
Radiohead - Kid A (album)
Radiohead - In Rainbows (album)
Neil Young - Comes A Time (album)
Neil Young - Hawks & Doves (album)
Neil Young & Crazy Horse - Colorado (album)
 
Terug
Bovenaan