Gezien het duidelijk is dat veel social media in handen is van mensen met een linkse ideologie (Robert Epstein heeft daar wel wat over uitgebracht) is versta ik dat mensen blij zijn dat er een libertariër eens daar is met een andere visie.

De toekomst zal wel uitwijzen of het een goede evolutie is of niet denk ik dan. Afwachten maar.
 
De reacties komen voornamelijk op het feit dat de righties toejuichen dat een miljardair een groot platform gaat bezitten. Het is gewoon een miljardair met de juiste ideologie dat zo leuk is.
Met het verschil dat righties geen probleem hebben met miljardairs omdat ze miljardair zijn. Maar lefties zogezegd wel tot het eentje is met de juiste ideologische kleurtjes.
 
Gezien het duidelijk is dat veel social media in handen is van mensen met een linkse ideologie is versta ik dat mensen blij zijn dat er een libertariër eens daar is met een andere visie.

De toekomst zal wel uitwijzen of het een goede evolutie is of niet denk ik dan. Afwachten maar.
Maar is dat zo? Zijn veel van die bans niet omdat mensen niet in staat zijn een volwassen debat te voeren zonder anderen te schofferen, of omdat zaken worden gedeeld die feitelijk onjuist zijn. Dat lijkt me niet echt links of rechts, maar gewoon iets dat dan als de linkse vijand moet gezien worden omdat eerder populistische politici niet graag op hun woorden gepakt worden.

Overigens, libertariër...enkel inzitten met de eigen portefeuille bedoel je?

Dat vrijheid van meningsuiting tegenwoordig afgedaan wordt als rechtse ideologie zegt meer over het faissement van links momenteel.
Vrijheid van meningsuiting wordt vaak gebruikt om allerhande low-effort stront te veredelen, want "het is wel mijn mening hoor". Daar zit het werkelijk failliet van onze maatschappij, dat de kwaliteit er niet toe doet want het is een mening.

Met het verschil dat righties geen probleem hebben met miljardairs omdat ze miljardair zijn. Maar lefties zogezegd wel tot het eentje is met de juiste ideologische kleurtjes.
Voor mij mag iedereen doen wat ze willen hoor, ik vraag me gewoon af waarom deze overname zo wordt bewierrookt in bepaalde kringen, alsof de mensheid een dienst wordt bewezen omdat Musk Twitter gaat overnemen.
 
Heb je daar enkele voorbeelden van dan? Volgens mij hebben wij een andere definitie van 'linkse ideologie' :unsure:

Robert Epstein (en nog anderen) is een aanrader om wat over in te lezen. Nochtans is dat allesbehalve een rechtse rakker.
Zijn conclusie kort gezegd is niet dat het daarom bewust gedaan wordt als politieke motivatie maar (waarschijnlijk) oprecht omdat gedacht wordt vanuit een soort altruïsme. Niet dat dat veel impact heeft op het (mogelijke) resultaat.
Maar de macht van social media en google is toch iets waar we ons zorgen over mogen en zouden moeten maken.

Verder kunnen we daar weer pagina's over heen en weer gaan om toch geen consensus te bereiken, maar ik zou oprecht aanraden om dat eens te lezen of beluisteren. Het is op zich nog een genuanceerd beeld, hoor.
 
Dat vrijheid van meningsuiting tegenwoordig afgedaan wordt als rechtse ideologie zegt meer over het faissement van links momenteel.
Dat vrijheid van meningsuiting wordt verkracht tot het idee dat alles gezegd mag worden, ongeacht de impact, zonder dat daar tegenreacties op komen, wordt het einde van die vrijheid van meningsuiting.

Ook omdat het inherent een tegenstelling inhoudt: Die "absolute vrijheid" die zo hoog in het vaandel wordt gedragen, bestaat niet en heeft nooit bestaan. Dat is nooit iets geweest, maar is een ideaal dat in de hoofden van sommigen bestaat. Tot de gevolgen van hun vrijheid van meningsuiting plots duidelijk worden, en dan worden ze "erin beperkt". Vrijheid is niet gelijk aan egoïsme.

Je simplificerende cartoontje vind ik ook maar bedenkelijk. Dat gaat voorbij aan de verschillende studies die er al geweest zijn, en de sociologische feiten achter onder andere fake news. Dat je maar één klein fakenewsberichtje nodig hebt, en dat verspreidt als een boom in de twitterwereld. Maar de feitelijke, juiste rechtzetting ervan, blijft een minimale impact hebben. Het is onmogelijk sensationele leugens te bestrijden met feitelijke rechtzettingen, doordat het zo niet werkt. Dan moet je ook niet blijven doen alsof het zo wel zou werken, toch? Je kunt niet blijven negeren dat dat gewoon betekent dat meer geld = meer social mediabots = meer ads en social media bereik = grotere impact. Geholpen door wat ik hierboven zei, betekent dat dat meer geld = "de waarheid". Het tegenovergestelde van vrijheid van meningsuiting dus.

Ik begrijp niet goed wat het kinderlijke "lefties" en "righties" hierbij komt doen. Het valt me op dat dat weer alleen gebruikt wordt door mensen die proberen te polariseren, maar zonder enige grond. Wat is rechts aan zelfs die absolute vrijheid van meninguituing? Leg me eens uit hoe een libertariër rechtsconservatief zou zijn, als je met die dwaze opdeling blijft gooien @Legatus en @M°°nblade .
 
Mannekes toch we zijn 25 reacties ver en tis hier weer links vs rechts.

Ik geloof er niet in dat er veel zal veranderen, Musk belooft absolute vrijheid van meningsuiting maar waar gaat dat naar leiden? Hoogstwaarschijnlijk meer onwaarheden en meer bagger,

Musk zelf is trouwens verre van een beoefenaar van de vrije meningsuiting. Alle kritiek over schandalige werkomstandigheden bij z'n werknemers van Tesla wordt gefnuikt, zelfs klanten en journalisten werd het vuur aan de schenen gelegd wanneer er iets gezegd werd dat over een Tesla dat Musk niet aan stond. Gaan ze dat nu dan wel kunnen via Twitter?

Kunnen jullie deze tweet trouwens nog herinneren?:


Het verbaast mij dat deze kul blijven staan is maar zoals ik het begrijp, is het voor jullie geen enkel probleem dat dit op de Twitter 2.0 van Musk blijft staan want ja alles moet en kan op Twitter? Zestienduizend simpele zielen die er met beide voeten ingetrapt zijn en op hun beurt nog meer onzin gaan verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Mannekes toch we zijn 25 reacties ver en tis hier weer links vs rechts.

Ik geloof er niet in dat er veel zal veranderen, Musk belooft absolute vrijheid van meningsuiting maar waar gaat dat naar leiden? Hoogstwaarschijnlijk meer onwaarheden en meer bagger,

Musk zelf is trouwens verre van een beoefenaar van de vrije meningsuiting. Alle kritiek over schandalige werkomstandigheden bij z'n werknemers van Tesla wordt gefnuikt, zelfs klanten en journalisten werd het vuur aan de schenen gelegd wanneer er iets gezegd werd dat over een Tesla dat Musk niet aan stond. Gaan ze dat nu dan wel kunnen via Twitter?
Dit dus hé, bij elk nieuwsfeit (uit de VS) moet er altijd met die dwaze "links/rechts" tegenstelling afgekomen worden. Alsof Musk zo'n voorvechter is voor de rechts-conservatieve waarden? Ik zie daar gewoon een steenrijke opportunist in, en ik zie echt niet in welke grote verbetering er nu aankomt wanneer zo iemand een social media platform overneemt.
 
Vrijheid van meningsuiting wordt vaak gebruikt om allerhande low-effort stront te veredelen, want "het is wel mijn mening hoor". Daar zit het werkelijk failliet van onze maatschappij, dat de kwaliteit er niet toe doet want het is een mening.
Stellen dat ook low-effort stront bestaansrecht heeft, is niet hetzelfde als dat 'veredelen'.

Het werkelijk failliet van onze maatschappij is dat mensen maar al te snel meningen die hen niet aanstaan op zeer subjectieve basis veroordelen als 'stront' en dat vervolgens proberen te censureren.
Men probeert die censuur dan goed te praten maar eigenlijk is dat gewoon een vorm van intolerantie of een onvermogen om het debat aan te gaan met andersdenkenden.
 
Mannekes toch we zijn 25 reacties ver en tis hier weer links vs rechts.

Ik geloof er niet in dat er veel zal veranderen, Musk belooft absolute vrijheid van meningsuiting maar waar gaat dat naar leiden? Hoogstwaarschijnlijk meer onwaarheden en meer bagger,

Musk zelf is trouwens verre van een beoefenaar van de vrije meningsuiting. Alle kritiek over schandalige werkomstandigheden bij z'n werknemers van Tesla wordt gefnuikt, zelfs klanten en journalisten werd het vuur aan de schenen gelegd wanneer er iets gezegd werd dat over een Tesla dat Musk niet aan stond. Gaan ze dat nu dan wel kunnen via Twitter?
Klopt, ja.


Elon Musk houdt van vrijheid van meningsuiting, behalve als het zichzelf of zijn bedrijf in diskrediet brengt. Iemand op Twitter uitschelden voor pedofiel hoort tot de vrijheid op meningsuiting, een werknemer die zijn beklag doet over onmenselijke werkomstandigheden blijkbaar niet.
 
Stellen dat ook low-effort stront bestaansrecht heeft, is niet hetzelfde als dat 'veredelen'.

Het werkelijk failliet van onze maatschappij is dat mensen maar al te snel meningen die hen niet aanstaan op zeer subjectieve basis veroordelen als 'stront' en dat vervolgens proberen te censureren.
Men probeert die censuur dan goed te praten maar eigenlijk is dat gewoon een vorm van intolerantie of een onvermogen om het debat aan te gaan met andersdenkenden.
Stront heeft ook bestaansrecht in een serieus debat, interessant standpunt.

Ik zie hier gewoon een hoop platitudes over censuur en dergelijke. Het is een huizengroot maatschappelijk probleem dat er nu eenmaal met een deel van de bevolking geen debat kan aangegaan worden. Hoe ga je het debat aan met mensen die overtuigd zijn dat Bill Gates microchips in vaccins steekt? Volgens jouw uitleg hier mag je dat niet gewoon als onzin wegzetten want dat is "subjectief", alsof er geen objectieve waarheid bestaat, en is men dan intolerant als dit voor fake news wordt versleten.

Neen, sorry, ik zie het niet hoor. Dat is gewoon de weg naar de afbraak van de beschaving.

Maar nu de werkelijke vraag van dit topic: jij gelooft dus dat dit alles zal verbeteren omdat Musk Twitter overneemt?
 
Robert Epstein (en nog anderen) is een aanrader om wat over in te lezen. Nochtans is dat allesbehalve een rechtse rakker.
Zijn conclusie kort gezegd is niet dat het daarom bewust gedaan wordt als politieke motivatie maar (waarschijnlijk) oprecht omdat gedacht wordt vanuit een soort altruïsme. Niet dat dat veel impact heeft op het (mogelijke) resultaat.
Maar de macht van social media en google is toch iets waar we ons zorgen over mogen en zouden moeten maken.

Verder kunnen we daar weer pagina's over heen en weer gaan om toch geen consensus te bereiken, maar ik zou oprecht aanraden om dat eens te lezen of beluisteren. Het is op zich nog een genuanceerd beeld, hoor.
Nee nee, vertel nu eens welke sociale mediaplatformen duidelijk in handen zijn van mensen met een linkse ideologie? Epstein heeft terechte kritiek op de macht van Alphabet en het gebrek aan transparantie over hoe de zoekalgoritmes van Google werken, maar daar blijft het ook wel bij.
 
Laatst bewerkt:
Beter hier verder discussiëren dan in het crypto-topic.

Ofwel slaagt Musk erin om zich eigen te muilkorven zodat Twitter kan voortbestaan.

Ofwel gaat hij helemaal losgaan, verliest hij een groot deel adverteerders en gaat Twitter financieel helemaal ten onder gaan.

Niet vergeten dat hij waarschijnlijk 1 miljard dollar per jaar gaat moeten ophoesten aan interesten voor het geleend geld om Twitter aan te kopen (waar hij Tesla-aandelen als onderpand gegeven heeft.) Dus als Twitter minder waard wordt volgens de bank, meer onderpand nodig. Als Tesla minder waard wordt, meer onderpand nodig. En ik denk niet dat de banken gaan stilzitten als ze opmerken dat zijn Twitter plan financieel niet rendeert.

Hij mag misschien de rijkste persoon zijn ter wereld maar SpaceX draait waarschijnlijk verlies, in zijn boorbedrijf heb ik niet veel geloof, nu heeft hij nog eigenlijk ook een Twitter aan zijn been.
 
Los van heel het links/rechts onderonsje dat weer gaat plaatsvinden ben ik hier toch niet zo happig op.

Begrijp me niet verkeerd, Twitter kan mij gestolen worden en is hét schoolvoorbeeld van een online toxische omgeving waar alles en iedereen die het niet met u eens is liefst zo snel mogelijk met de grond gelijk wordt gemaakt.

Wat mij meer stoort is dat dit zoveelste stap is waar enkele van de grootste bedrijven ter wereld steeds meer en meer in handen vallen van een handvol personen. En dat zijn dan mensen, zowel Bezos als Musk, die niet bepaald gekend staan om hun werknemers correct te behandelen. Langs de ene kant ben ik absoluut voor een vrije markt, maar steeds meer en meer macht in de handen van een handvol multi-miljardairs is ook niet iets waar ik voor te springen sta.

Mensen denken dat Musk een of andere Messias is, maar uiteindelijk is dat iemand die, opnieuw net zoals Bezos, ondertussen zoveel geld vergaard heeft dat hij gewoon niet meer weet wat hij ermee moet doen.
 
Laatst bewerkt:
Stellen dat ook low-effort stront bestaansrecht heeft, is niet hetzelfde als dat 'veredelen'.

Het werkelijk failliet van onze maatschappij is dat mensen maar al te snel meningen die hen niet aanstaan op zeer subjectieve basis veroordelen als 'stront' en dat vervolgens proberen te censureren.
Men probeert die censuur dan goed te praten maar eigenlijk is dat gewoon een vorm van intolerantie of een onvermogen om het debat aan te gaan met andersdenkenden.
Wat vinden jullie bijvoorbeeld van dit forum? Is het niet aangenamer discussiëren hier door de aanwezigheid van regels die een minimumvereiste aan fatsoen en kwalitatieve argumentatie opleggen?
 
44 miljard overhebben omdat free speech belangrijk is? En enkel dat als beweegreden, geen secundair motief?
Jammer dat hij honger in de wereld, of kinderarmoede, of de onderdrukking van de vrouw in een groot aantal landen, of…niet belangrijk vindt.
Zwaktebod hoor (wél in lijn met de rest van thread, dat wel).
We spenderen in België al meer dan 120miljard per jaar aan sociale bescherming, en er is nog steeds armoede. Wat moet die dan doen in de rest van de wereld met die schamele 44miljard.
 
Wat een nonsense discussie alweer. Musk zal zich in Europa hoe dan ook moeten houden aan de wetgeving, nl. dat hate speech niet ongebreideld mag circuleren.

Ja, hij is een miljardair. Ja, hij valt uit de boot tussen de klassieke linkse beau monde. Hij is gewoon een libertair die wiet smoort, een hippie als vrouw heeft, al eens een niet-subtiel meme'pje plaatst en niet direct moord en brand schreeuwt als er iets verschijnt dat niet politiek correct is.
Een beetje een rijke trol. Maar so what?
Van Zuckerberg weet je niet eens hoe die denkt, wel dat die regulering zoveel als mogelijk tegenwerkt. Dat is nog erger.

Er is véél belangrijker nieuws dan deze fait-divers.
 
In zijn plaats zou ik gewoon ergens een eiland kopen en genieten van het leven. :unsure:

(ooit een artikel gelezen over 'myspace Tom' - de oprichter van myspace - die, in tegenstelling tot mensen als Zuckerberg, zich volledig heeft teruggetrokken uit het publieke leven... ik zou het ook wel weten als ik al enkele miljarden had verdiend)
 
Terug
Bovenaan