Musicalreview: Magdalena

Afgelopen december kreeg ik de kans om Home for Chistmas, The Singing Factory’s musicaladaptatie van Charles Dickens' A Christmas Carol bij te wonen. The Singing Factory liet hiermee een blijvende – uiteraard positieve – indruk achter bij mij. Wanneer ik vernam dat de organisatie vanaf 19 april hun nieuwste musical Magdalena bracht, was de zin om te gaan kijken er meteen. Zeker wanneer ik het toch wel zware thema vernam dat The Singing Factory onder de aandacht wil brengen met Magdalena. Benieuwd naar hoe ze dit verhaal zouden brengen, maakte dat ik op 20 april verwachtingsvol aftrad naar de Blikfabriek in Hoboken.

The Singing Factory is een musicalproductiehuis dat jongeren de kans geeft om een eerste, professionele musicalervaring op te doen. Elke zomer organiseren ze overigens een musicalstage waar iedereen tussen 6 en 25 jaar aan kan deelnemen. Dit jaar vindt de stage plaats vanaf 22 tot 27 juli. Als ik een iets meeneem uit de producties van The Singing Factory dan is het wel om deze jongeren niet te onderschatten. Later zien we ongetwijfeld deze talenten terug. Ook Magdalena kon opnieuw rekenen op een sterke cast aan jong en opkomend talent met Lotte Villays als Rose, Emma Vanthielen als Emma, Mona Theuwissen als Sarah in de hoofdrollen. Ook Ann Van den Broeck krijgt een hoofdrol toebedeeld als Zuster Margaret. De musical speelt nog tot 5 mei in de Blikfabriek in Antwerpen. Tickets en info zijn verkrijgbaar via de website.


Een verhaal dat moet verteld worden​

Magdalena situeert zich in het Ierland van de twintigste eeuw. De musical is gebaseerd op waargebeurde feiten waarbij toen dertigduizend jonge vrouwen achtergelaten werden in kloosters, waar ze dagenlang van ’s ochtends tot ‘s avonds dwangarbeid moesten uitvoeren in barre omstandigheden. De Blikfabriek leent zich door haar fabrieksinterieur ertoe als ideale setting om dit verhaal te brengen. Doorheen de fabriek zijn getuigenissen opgesteld van vrouwen die deze erbarmelijke omstandigheden overleefden. Enig nadeel aan een fabriek is dat deze dus niet snel opwarmt, een warmere trui is daarom geen overbodige luxe. Je kan er overigens ook een dekentje huren tijdens de voorstelling. Al draagt de koude wel bij aan het totaalplaatje van de musical gezien de omstandigheden waarin deze vrouwen en meisjes moesten “leven”. Ook de lichttechniek draagt bij aan dit "koude" gevoel door de keuze voor blauwe tinten. Een fabriek als setting, ingevuld met getuigenissen, een iets koudere sfeer vormgegeven met blauwkleurige lichten … ja, nog voor ze eraan beginnen voel je dat dit goed zit en welbedacht is.

Ik hoor je al denken: “Waarom zouden deze vrouwen en meisjes in het klooster blijven en niet gewoon weggaan?” Dat is een gedachte die de musical meteen de grond inboort. Niet alleen wil niemand buiten de kloostermuren iets met deze vrouwen en meisjes te maken hebben waardoor ze er alleen voor staan, ook zouden de dorpelingen hen gewoon terug aangeven in het klooster. Eenmaal je in het klooster wordt binnengebracht, is je reputatie bepaald en rest je weinig anders dan binnen de muren te blijven. Het is ongetwijfeld een zwaar onderwerp dat The Singing Factory hier aanhaalt, des te interessanter is de combinatie met het musicalgenre.

Ja, nog voor ze eraan beginnen voel je dat dit goed zit en welbedacht is.


In Magdalena volgen we drie meisjes die in het klooster van Zuster Margaret worden achtergelaten en door haar tewerkgesteld worden in een Magdalena-wasserij. Emma’s moeder brengt Emma omdat ze een vriendje heeft en te veel boeken leest – dat hoort niet voor een meisje –, Rose wordt gedumpt omwille van een ongewenste zwangerschap en Sarah en haar zus Alice (Leonie Gysen) omdat hun vader de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen. Elk met hun eigen verhaal komen de vier meisjes het klooster binnen, niet wetende welke zware tijden hen te wachten staan en hoe hun levens nooit meer dezelfde zullen zijn.


Bijzonder verhaal gebracht door sterke muziek, liedteksten en (jongeren)cast

De eerste noten van het openingslied Meisje Aan Het Water zijn nog maar net begonnen en je wordt al helemaal in het verhaal gezogen. De muziek en de liedteksten zijn spot-on: emotioneel wanneer het emotioneel moet zijn, krachtig wanneer het krachtig moet zijn, wat meer schwung wanneer het luchtiger mag zijn ... De keuze voor instrumenten evenals de stemmen maken Magdalena een waar genot voor het oor. Sam Verhoeven (muziek) en Wanne Synnave (script en liedteksten) weten duidelijk hoe ze de muzikale harten van het publiek moeten veroveren. De voorstelling werkt met een hoofdtelefoon waardoor je alles nog duidelijker kan horen, al heb ik ervan genoten om deze af en toe eens af te zetten tijdens de zangstukken. Het blijft mooi om te aanhoren hoe de stemmen van iedereen samensmelten tot een geheel.

Magdalena wordt gebracht door een talenvolle (jongeren)cast met liedjes die een waar genot zijn voor het oor.


Ondanks het een zwaar thema is, weet The Singing Factory, met Jervin Weckx als regisseur, dit goed over te brengen. Verdriet, wat grapjes, liefde … het komt hier allemaal aan bod, maar alles volgens de juiste verhoudingen. Er is een mooie balans waardoor je de fabriek niet zwaarmoedig verlaat. In tegendeel: je krijgt voer voorgeschoteld om over na te denken. Lotte Villays en Emma Vanthielen zetten beide een sterke performance neer met hun acteer- en zangwerk. Vooral het duet Wij Met Twee tussen Emma en Aeden (Mauro Janssens) blijft nazinderen, wat opnieuw een compliment is naar de prestaties van de acteurs, Wanne en Sam die samen een aangrijpend geheel creëerden. Doordat de focus van de musical vooral lag op Emma en Rose, werd het verhaal van de zussen Sarah en Alice minder uitgebreid uitgewerkt. Ik miste hierdoor wat meer tijd om de beide zusjes, die eerder timidere persoonlijkheden hebben dan Rose of Emma, te leren kennen. Zo krijgen we bijvoorbeeld enkel flashbacks te zien van Emma haar leven voordat ze in het klooster werd achtergelaten. Hierdoor bleef ik wat op mijn honger zitten wat betreft Rose en voornamelijk Sarah en Alice. Ik kreeg het gevoel dat Mona Theuwissen nog meer in haar mars had dan ze hier heeft kunnen laten zien.

Ook de kleinsten in het team, Leonie Gysen en Elise Lagrou, acteren, zingen en dansen vlotjes mee met de anderen en leveren een knappe prestatie! Ann Van den Broeck stelt zoals altijd, nooit teleur. Ann heeft een stem om U tegen te zeggen, weet wat van haar verwacht wordt en levert kwaliteit tot en met in haar rol als de gemene, maar gekwelde Zuster Margaret. Ivan Pecnik brengt met zijn rol als Eerwaarde Walsh de nodige luchtigheid met zich mee. Hij zorgt voor een ludieke verhouding met Ann Van den Broeck, zeker wanneer ze hun duet mogen brengen. Kortom, Magdalena draagt de uniek stempel van The Singing Factory: een verhaal dat eigen werd gemaakt, gebracht door een talenvolle (jongeren)cast met prachtige liedjes.

Conclusie

Magdalena is alles wat je van The Singing Factory kan verwachten: een talentvolle (jongeren)cast, een aangrijpend verhaal dat eigen werd gemaakt met prachtige muziek en liedteksten. De musical behandelt een zwaar onderwerp, maar weet dit op gepaste wijze te brengen met het nodige respect naar de slachtoffers toe. Raad ik deze musical aan? Zeer zeker! Raad ik het aan om een warmere trui te dragen? Ook zeer zeker!

Pro

  • Talenvolle (jongeren)cast
  • Prachtige muziek en liedteksten
  • Passende setting
  • Juiste verhouding waardoor het verhaal niet te zwaarmoedig wordt

Con

  • Het verhaal van Sarah en Alice mocht wat meer uitgewerkt zijn
  • De hoofdtelefoon begon na verloop van tijd op mijn oren te drukken
  • Een warmere trui is zeker welkom
9

Over dit theaterstuk

Beschikbaar vanaf

19 april 2024

Genre

  1. Musical

Speelduur

120 minuten

Regie

Jervin Weckx

Script

Wannne Synnave

Muziek

Sam Verhoeven

Cast

Ann Van den Broeck, Ivan Pecnik, Lotte Villays, Emma Vanthielen, Mona Theuwissen, Leonie Gysen, Mauro Janssens, Louis Geldof, Yinte Verhoeven, Esse Synnave, Kelly Van Hove, Sofie Theunis

Productiehuis

  1. The Singing Factory
 
Terug
Bovenaan