Ik werk niet in zo'n groot bedrijf, maar kan je uw directe manager dat niet laten uitvechten met die senior?
Binnen de context van dat kutsysteem is er gewoon geen oplossing:
- Ofwel boek ik plots gigantisch veel extra uren op "administratie" of "interne opleiding" waardoor mijn KPI's dramatisch slecht worden
- Ofwel boek ik plots gigantisch veel extra uren op het project van die senior waardoor het lijkt alsof dat project niet efficiënt genoeg werd uitgevoerd
Beiden geven een totaal vertekend beeld van de reële situatie.
Terwijl ik gewoon de nodige uren zou moeten toebedeeld krijgen om deze kennis tot mij te nemen. Maar dat is blijkbaar iets waar bedrijven niet meer willen in "investeren". Personeel, zelfs hoogopgeleid, is gewoon wegwerpmateriaal geworden. Geen cent "investeren" in opleiding, alles moet direct billable zijn. En met "investeren" bedoel ik nog niet eens harde cash voor een betaalde opleiding, neen, gewoon de tijd gunnen om zich iets eigen te maken is al teveel gevraagd.
Dat doet me opnieuw tot hetzelfde besluit komen: als alles direct billable moet zijn en er is geen marge voor opleiding etc. dan ben ik de facto gewoon een onderaannemer van mijn werkgever. Maar in plaats dat ik met de winstmarge ga lopen, is het mijn werkgever.
En dan schrikken dat het "moeilijk is om aan personeel te geraken". En Agoria maar wenen in de media dat er "dramatische ingenieurstekorten" zijn. En maar naïeve kindertjes in STEM-richtingen duwen. Allemaal zodat de poel waaruit ze kunnen vissen groot genoeg blijft.