Moderne slavenarbeid of Rationele bedrijfsvoering?

Werknemers behandelen als machines: moderne slavenarbeid of gewoon rationele bedrijfsvoering?

• Moderne slavenarbeid - Niet tolereerbaar

Stemmen: 43 36,4%
  • Monitoren mag tot op zekere hoogte: geanonimiseerd of op groepsniveau

Stemmen: 58 49,2%
  • Daar is niets vreemd aan en behoort tot rationele bedrijfsvoering - Perfect tolereerbaar

Stemmen: 16 13,6%
  • Geen mening

Stemmen: 1 0,8%

• Totaal aantal stemmers
    118
Ik werk niet in zo'n groot bedrijf, maar kan je uw directe manager dat niet laten uitvechten met die senior?

Binnen de context van dat kutsysteem is er gewoon geen oplossing:
- Ofwel boek ik plots gigantisch veel extra uren op "administratie" of "interne opleiding" waardoor mijn KPI's dramatisch slecht worden
- Ofwel boek ik plots gigantisch veel extra uren op het project van die senior waardoor het lijkt alsof dat project niet efficiënt genoeg werd uitgevoerd
Beiden geven een totaal vertekend beeld van de reële situatie.

Terwijl ik gewoon de nodige uren zou moeten toebedeeld krijgen om deze kennis tot mij te nemen. Maar dat is blijkbaar iets waar bedrijven niet meer willen in "investeren". Personeel, zelfs hoogopgeleid, is gewoon wegwerpmateriaal geworden. Geen cent "investeren" in opleiding, alles moet direct billable zijn. En met "investeren" bedoel ik nog niet eens harde cash voor een betaalde opleiding, neen, gewoon de tijd gunnen om zich iets eigen te maken is al teveel gevraagd.
Dat doet me opnieuw tot hetzelfde besluit komen: als alles direct billable moet zijn en er is geen marge voor opleiding etc. dan ben ik de facto gewoon een onderaannemer van mijn werkgever. Maar in plaats dat ik met de winstmarge ga lopen, is het mijn werkgever.

En dan schrikken dat het "moeilijk is om aan personeel te geraken". En Agoria maar wenen in de media dat er "dramatische ingenieurstekorten" zijn. En maar naïeve kindertjes in STEM-richtingen duwen. Allemaal zodat de poel waaruit ze kunnen vissen groot genoeg blijft.

@mac-bc beste man je bent in rotvaart onderweg naar een burn-out of een inzinking. Het siert je dat je je werk zo opneemt maar dat houdt niemand vol op die manier.

Enkele nieuwe voorbeelden van hoe destructief zo'n tijdsregistratiesysteem werkt:
- Bedrijf heeft een nieuwe huisstijl. Alle templates moeten dus aangepast worden. Quasi al onze uren moeten echter op projecten worden geboekt en er zijn geen uren voorzien voor dit soort taakjes. Dus wie zal zich engageren om al die templates aan te passen? -> Inderdaad, niemand. Blijft maar aanslepen. Terwijl ik professioneel wil communiceren naar mijn klanten zonder telkens van huisstijl te veranderen in de documenten.

Waarom zou jij of 1 van je uitvoerende collega's dat moeten doen? Beheer en update van templates laat je toch door HR of marketing doen? Je zegt zelf dat jullie een leger HR rondlopen hebben => waarom doen die dat dan niet?

Wij hebben iemand voor marketing die dit op zich neemt, en alle up to date templates staan dan ook ergens centraal op SP. Eenvoudig te vinden, niemand is tijd kwijt aan update, en de wijzigingen komen op marketingbudget. Ja, dat is een verliespost, maar nee, dat kan mij geen zak schelen. Het laat onze mensen efficiënter werken en zich focussen op zaken waar ze op moeten focussen.

- Ik moet mij inwerken in een totaal nieuw soort project waar ik nog geen kennis over heb. Ik loop voor dit project dus momenteel als sidekick mee naast een senior. Zegt de senior tegen mij: de uren die je presteert voor dit project moet je maar op uw eigen "administratie" boeken of op uw "interne opleiding" want je presteert nog niet echt nuttige uren op dit project (waar hij gelijk in heeft). Zegt mijn directe manager tegen mij: "Neen, op die manier zal je uw KPI's niet halen. Je moet uw uren op dat project boeken!". M.a.w. door mij zal het project van die senior over zijn uren gaan. Leuk gevoel! :thumb: Echt stimulerend om nieuwe dingen erbij te nemen (!).

Zoals hierboven aangegeven: aan jouw directe manager aangeven dat die senior het er niet mee eens is, en het hen laten uitvechten. Dit is niet jouw probleem. Ja, op elk project waar overdrachten moeten gebeuren zitten ze hiermee.

Typisch bekijken wij dit ook geval per geval, maar is het perfect mogelijk dat we een deel van jouw tijd op unbillable zouden zetten.

@mac-bc beste man je bent in rotvaart onderweg naar een burn-out of een inzinking. Het siert je dat je je werk zo opneemt maar dat houdt niemand vol op die manier.

Ik voel inderdaad ook dat ik mijn werk niet volhoud op die manier. Het tast ook ernstig mijn werkmotivatie aan. Maar hoe moet ik mijn werk dan wel opnemen?
- Geen fuck geven omwille van het ene document in huisstijl x en het andere in huisstijl y naar de (in dit geval héél belangrijke) klant, en wanneer er commentaar op komt gewoon zeggen van "ik kan daar geen uren op boeken dus ik doe dat niet"?
- Geen fuck geven omwille van het feit dat een collega uitleg komt vragen en gewoon afwimpelen?
- Geen fuck geven dat mijn KPI's dramatisch slecht zijn wanneer ik op nieuwe types projecten wordt gezet waarbij ik een leercurve moet maken en de discussie aangaan tijdens het evaluatiegesprek? Geeft sowieso een slechte indruk imo.
- Geen fuck geven om allerlei teamactiviteiten (die vaak binnen de uren vallen maar waar geen apart budget voor bestaat en dus allemaal ten koste gaat van je KPI's)?
- Geen fuck geven om alles waar een collectieve verantwoordelijkheid over heerst?
- Etc.

Communicatie met je directe manager is voor veel van deze zaken toch echt stap 1?
Even punt per punt reageren:

Ik voel inderdaad ook dat ik mijn werk niet volhoud op die manier. Het tast ook ernstig mijn werkmotivatie aan. Maar hoe moet ik mijn werk dan wel opnemen?
- Geen fuck geven omwille van het ene document in huisstijl x en het andere in huisstijl y naar de (in dit geval héél belangrijke) klant, en wanneer er commentaar op komt gewoon zeggen van "ik kan daar geen uren op boeken dus ik doe dat niet"?
Vragen aan je manager hoe hij dit ziet. Of hij bvb. niet kan vragen aan HR/marketing om dit in orde te brengen. Of voorstellen om een centrale plaats te (laten) maken waar alle up to date templates worden geplaatst en onderhouden.
- Geen fuck geven omwille van het feit dat een collega uitleg komt vragen en gewoon afwimpelen?
Tuurlijk moet er plaats zijn om uitleg te geven, maar time management is ook belangrijk. Je kan niet de hele dag uitleg geven, dan lijden jouw projecten daar inderdaad te hard onder. Indien je even geen tijd hebt, moet je dat ook kunnen en durven aangeven.

- Geen fuck geven dat mijn KPI's dramatisch slecht zijn wanneer ik op nieuwe types projecten wordt gezet waarbij ik een leercurve moet maken en de discussie aangaan tijdens het evaluatiegesprek? Geeft sowieso een slechte indruk imo.
Dit moet je zeker bespreken met je manager en niet zomaar tijdens een evaluatiegesprek. Ik heb bijvoorbeeld op verschillende ogenblikken in mijn carrière (vooral toen ik nog niet zo lang aan het werk was) mijn manager om een tussentijds gesprek gevraagd. Kan telefonisch, kan via een conf call, kan fysiek, whatever works, maar dit soort dingen liet ik niet liggen tot aan een evaluatiegesprek want dan riskeer je inderdaad geconfronteerd te worden met bepaalde conclusies, waar je dan in het verweer moet gaan en je riskeert in een negatieve spiraal te raken.

Je detecteert dit probleem nu, dus vraag nu om een gesprek. Of bel of loop langs, en stel de vraag.

Ik denk ook dat je je hierover veel teveel zorgen maakt. Als starter op een project is het normaal dat je niet vanaf dag 1 up to speed bent en nog dingen moet leren.

- Geen fuck geven om allerlei teamactiviteiten (die vaak binnen de uren vallen maar waar geen apart budget voor bestaat en dus allemaal ten koste gaat van je KPI's)?
Kan je hier een voorbeeld voor geven? Wat wordt hier verwacht van je, hoeveel tijd neemt dat in beslag, hoe gaan anderen hiermee om?

- Geen fuck geven om alles waar een collectieve verantwoordelijkheid over heerst?
- Etc.

Ook hier, praten met je manager.

Het kan natuurlijk ook dat je in een soort toxic omgeving zit waar je maar wordt verwacht om 100% rendabel te zijn en overuren te doen om alles in te halen. Als je manager daarop aanstuurt en/of het is daar algemeen aanvaard, kan ik alleen maar aangeven dat dit een perfect recept richting burn-out is en je misschien best gaat rondkijken naar oorden waar dat niet het geval is. Want voor de duidelijkheid: die bestaan zeker ook.

Terug
Bovenaan