Minimalisme

Er zijn genoeg mensen die de luxe niet hebben om te veel te consumeren 🤷‍♂️

Allez, snap je wat ik bedoel? Stel je voor dat je als arme mens dit leest. "Haha amai ik heb veel te veel dingen ik word daar ongelukkig van, en al die dingen kopen amai da's toch ook niet goed hé, 'k ga alles weg doen want minder = meer!" Zoals ik zei, luxeprobleem.
Ik denk dat voor het overgrote deel van de mensen in België ( of elders in Noord/West Europa) het best wel op gaat dat er veel geld gespendeerd wordt aan 'onzin'.
 
Er zijn genoeg mensen die de luxe niet hebben om te veel te consumeren 🤷‍♂️

Allez, snap je wat ik bedoel? Stel je voor dat je als arme mens dit leest. "Haha amai ik heb veel te veel dingen ik word daar ongelukkig van, en al die dingen kopen amai da's toch ook niet goed hé, 'k ga alles weg doen want minder = meer!" Zoals ik zei, luxeprobleem.
Was jij het niet die met een studie kwam over waarom ‘armere’ mensen geld uitgeven aan verkeerde zaken? Dan hebben zij daar toch evenzeer een boodschap aan? Je hebt het over ‘alles wegdoen’ maar minimalisme is voor mij meer dan weggooien hè.
 
@glashelder
Ik snap uw punt eigenlijk niet. Ik hang zelf het minimalisme principe niet aan, maar waarom zouden anderen dat niet mogen doen?
Het is een mooie ingesteldheid, en als mensen zich daartoe engageren: Why not? Als ze zich daardoor ook beter voelen, alleen maar top toch?

Uw punt komt eigenlijk neer op: Anderen hebben het slechter, dus gij moogt u niet slecht voelen ... wat utter bullshit is.
Eigenlijk erger, want gij zegt "andere hebben hiervoor de middelen niet, dus het is belachelijk dat gij u hiermee wilt verbeteren" ...
... jij gaat zelf naar een psychiater meen ik mij te herinneren. Awel er zijn mensen die hier de middelen niet voor hebben, dus uw eigen post is hierop van toepassing?
Dit is eigenlijk zo'n luxe / firstworldproblem topic hé 😂

Of misschien problemen verzinnen om weg te lopen van het gevoel van leegte in je bestaan 👀

I'm out, haha.
Er zijn genoeg mensen die de luxe niet hebben om te veel te consumeren 🤷‍♂️

Allez, snap je wat ik bedoel? Stel je voor dat je als arme mens dit leest. "Haha amai ik heb veel te veel dingen ik word daar ongelukkig van, en al die dingen kopen amai da's toch ook niet goed hé, 'k ga alles weg doen want minder = meer!" Zoals ik zei, luxeprobleem.
En dan +1 wat Sqarzz en Zara zeggen.


Allez Glas ik snap het eigenlijk niet. Over het algemeen zie ik u level-headed en (naar mijn mening) juist beredeneerde posts maken. Maar deze raakt toch kant noch wal?
 
Yes, ik weet niet waarom maar ik lees al wat langer zo'n blogs die dan op mijn zenuwen werken. Dat zijn mensen die 'seem to have it all' en dan ineens uit pure verveling problemen gaan verzinnen? Zo van goh, ik heb alles wat ik moet hebben, wat kan ik nu doen om iets te verzinnen om het lastig mee te hebben? Ah, misschien dat ik alles heb wat ik moet hebben? Misschien moet ik niet alles hebben? Laat ik daar een project rond doen!

Sure, have fun, maar ik vind het echt... tja, iets voor mensen met te veel tijd, geld en te weinig aan hun hoofd 😅
Eigenlijk erger, want gij zegt "andere hebben hiervoor de middelen niet, dus het is belachelijk dat gij u hiermee wilt verbeteren" ...
... jij gaat zelf naar een psychiater meen ik mij te herinneren. Awel er zijn mensen die hier de middelen niet voor hebben, dus uw eigen post is hierop van toepassing?
Oh amai, ik ga naar de psychiater om geen zelfmoord te plegen en niet godganse dagen depressief zijn, niet om mezelf te verbeteren 🤔

Ik snap uw punt eigenlijk niet. Ik hang zelf het minimalisme principe niet aan, maar waarom zouden anderen dat niet mogen doen?
Oh, ze leven zich maar uit hoor :D Ik vind het gewoon nogal blabla over niks bijzonders. Which is fine, ik doe ook veel blabla over niks bijzonders. Moogt ook lachen met mijn vier katten, vier ratten en een papegaai ze 😂
 
@glashelder beetje flauw om zo te reageren als het topic je op de zenuwen werkt nee? Als je met een inhoudelijk argument had gereageerd had ik er alle respect voor gehad..
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
True, 't was maar een gedachte die ik niet had hoeven posten.
Tuurlijk mag dat wel!

Zelf zie ik het als bewust consuminderen.
Niet van "klagen over luxe" maar wél bewust stil staan bij het verschil tussen wat wil ik en wat heb ik nodig.
Want in de maatschappij van vandaag draait heel veel rond "hebben". Het grootste huis, de chiqueste auto, de verste reis,...

Dat ik een "groene" ben, en hierdoor met sommige dingen bewuster bezig ben, heeft 2 kanten:
- wat ik ecologisch koop, is meestal duurder. Dus kies je bewuster en koop je minder. Minder spullen in huis halen is dus ergens ook een financiële beslissing.
- ecologischer leven, vraagt meer tijd. Tijd om zaken uit te zoeken, tijd om zaken te onderhouden omdat je dure spullen goed wil onderhouden,... Hierdoor word je je ook meer bewust van tijd. En begin je ook ergens een balans te maken van wat allemaal tijd inneemt en wat het je oplevert.
Voor de meeste mensen is werken versus kinderen een evidente rekensom. Als je met 2 voltijds moet gaan werken maar 3 kinderen onder de 3j hebt, gaat 1 iemand zijn loon bijna rechtsreeks naar de crèche. Dan is het logisch en normaal om te overwegen dat 1 iemand volledig stopt of met 2 deeltijds te werken om een gelijke in- en uitstroom van geld te blijven hebben. En dat zeggen de meesten dan? Minder werken is beter voor ons gezin!

Jij hebt OOK die rekensom gemaakt. Jij werkt minder uren, voor meer geld dan doorsnee. Ik ga er nu eventjes van uit dat je meer verdient dan ik met mijn 13,xx euro per uur 😉
Stel dat jij je helemaal goed in je vel zou voelen. Ga je dan ook automatisch 40-50u gaan werken zoals de "doorsnee" zelfstandige en veel geld verdienen?
Of ga je 30 uur werken (er eventjes van uit gaan dat je je job met veel plezier doet en dit ook wil blijven doen) en nog steeds uw boterham goed verdienen maar er op andere vlakken op winnen (meer tijd voor je gezin, hobby's, meer energie na de werkuren,...)? Ook dat is minimalisme. Bewuste keuzes maken tussen wat we willen en wat we nodig hebben 😉
 
Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg mensen die de luxe niet hebben om te veel te consumeren 🤷‍♂️

Allez, snap je wat ik bedoel? Stel je voor dat je als arme mens dit leest. "Haha amai ik heb veel te veel dingen ik word daar ongelukkig van, en al die dingen kopen amai da's toch ook niet goed hé, 'k ga alles weg doen want minder = meer!" Zoals ik zei, luxeprobleem.
Dat is wel een heel enge visie van minimaliseren. Spullen komen van veel plekken en zeker niet alleen van kopen. Je krijgt wel eens iets cadeau van iemand of je erft iets of je krijgt ergens iets gratis en dat stapelt op na een tijd. Als mens gaan we door verschillende fases en we houden daar veel zaken van over. Een hobby dat we in onze jeugd deden die we stelselmatig uit het oog verliezen door andere prioriteiten.

Minimalisme is vooral leren zelfkritisch zijn. Ga ik die oude hobby echt nog uitoefenen of is dat een hoofdstuk dat afgesloten is? Word ik er nog echt blij van of is het vooral de nostalgische gedachte dat mij warm maakt? In zo'n zaken werken spullen eerder als een anker voor verdere groei omdat we soms bang zijn om los te laten wie we vroeger waren. We willen veel zaken niet wegdoen "want ik ga dat later nog gebruiken ...". Ook bij erfstukken is het vaak omdat het van die persoon is geweest ipv dat maakt mij gelukkig.

In ideale omstandigheden is uw huis de plaats waar jezelf tot rust kan komen en waar je energie uit put, niet waar je geconfronteerd wordt met verplichtingen uit het verleden of continue werk. Uw huis zo organiseren is ook minimalisme.

En dan hebben we het nog niet over minimaliseren in sociale kring want ook daar zit na verloop van tijd veel personen die je van vroeger kent maar waar je niet noodzakelijk nu nog gelukkig van wordt.
 
Ik volg ergens @glashelder haar opmerking wel. Iemand die in armoede leeft, gaat hierover minder nadenken. Die moet bv de keuze maken tussen eten kopen of huur betalen.

Anderszijds is minimalisme een tegenreactie op overconsumtie. Waarbij zoals gezegd zijnde het gaat over zelfreflectie.

Ergens ben ik wel fan van tiny houses en zelfvoorzienend leven. Echter zie ik dit niet gebeuren met ons gezin van 6.

Op kleine stukjes lukt het wel, bij aankoop van schoenen, koop ik bewust en kwaliteitsvol. Terwijl ik vroeger enkel voor mooi ging en veel.
 
Ik probeer dat overdenken toch wat aan banden te leggen. Zaken zoals geen dingen kopen die je niet nodig hebt of kwaliteitsspullen kopen vind ik eigenlijk gewoon logisch en met geld omgaan. Is dat dan minimalisme, het kind moet een naam hebben zeker.
Daar hebt ge zeker een punt hoor. Ik heb/had altijd wel geld genoeg en dan doet ge soms gewoon eens rap een impuls aankoop.
"Ah, da's iets cool, dat bestel ik". En uiteindelijk is dat dan niet zo boeiend.
En het gaat over meer dan impuls aankopen. Een mooi voorbeeld vond ik die Tupperware potjes: doorheen de jaren verzamel je een heleboel van die dingen tot uw kast uitpuilt tot het punt waar het onpraktisch wordt. Hier ook alles vervangen door 1 model in verschillende groottes die in elkaar passen. Ik was oprecht blij toen ik die kast had opgeruimd :D
Of spullen van hobbies die je niet meer beoefend. Ik heb een paar jaar gitaar gespeeld: niet echt genoeg om echt goed te zijn en met de komst van de kinderen was dat helemaal naar achteren geschoven. Na 3 jaar stilliggen heb ik alles gewoon weg gedaan, tot ik weer tijd en zin heb.

Yes, ik weet niet waarom maar ik lees al wat langer zo'n blogs die dan op mijn zenuwen werken. Dat zijn mensen die 'seem to have it all' en dan ineens uit pure verveling problemen gaan verzinnen? Zo van goh, ik heb alles wat ik moet hebben, wat kan ik nu doen om iets te verzinnen om het lastig mee te hebben? Ah, misschien dat ik alles heb wat ik moet hebben? Misschien moet ik niet alles hebben? Laat ik daar een project rond doen!
Zoals gezegd: het gaat over meer dan dat. Da's ook geen probleem hoor "teveel" hebben. Maar 't is wel een goeie manier om eens stil te staan bij uw eigen consumptie patroon en de impact daar van. En echt heel veel gelukkiger maakt me dat niet hoor, al is minder zooi hebben gewoon makkelijker. Oh ja: nieuwe Tupperware kommen maken me wel blij, dat spreekt voor zich :p
 
Gisteren begonnen met inpakken voor de verhuis. Dat weggooien waar jullie van spreken gaat toch vaak moeilijker dan gedacht 😅 .
Gelukkig kunnen we ook wat spullen bij het ouderlijk huis laten, dan kan ik het minimalisme toepassen in mijn appartement en de verzameldrang bij hun thuis 😂
 
Terug
Bovenaan