Desktop Mini PC's worden echt wel krachtig

berenod

Well-known member
Net mijn Minisforum UM790 Pro toe gekregen, CPU is een Ryzen 9 7940HS, iGPU een 780m

Niettegenstaande ik al wat reviews had gelezen, toch nog steeds echt verbaasd over hoe effin snel dit ding is, gezien hoe klein!
Prijs in barebone (had zelf SSD en RAM liggen) was 570€, echt geen geld gezien de performance.

Ik denk dat je moeilijk een desktop PC gaat kunnen samenstellen met dezelfde prestaties.
Uiteraard heb je niet de uitbreidbaarheid van een gewone PC, maar wat wel een voordeel is, is de zuinigheid!

Zelfs de iGPU doet het niet slecht, een héél andere niveau dan de Intel versies!
1080p gaming, zelfs recente titels lukt best goed. Heeft blijkbaar veel te maken met het DDR5-5600 geheugen (DDR5-4800 trekt blijkbaar de gpu performance stevig omlaag).

Twee gen4 nvme slots, en je kan raid 0 doen, dus als je wil kan je totaal gekke schijfsnelheden halen...
 
Straffe perfomance indeed...

Ik gebruik al jaren NUC's voor VM's. De performance / Watt is voor mij het belangrijkste. Die dingen staan toch meestal te idlen en dan wil je minimaal verbruik... Ik ben zelf recent van i5's naar een i3 gegaan omdat die even krachtig is, voor nog minder stroomverbruik. Welke waarden haalt deze qua verbruik?
 
Straffe perfomance indeed...

Ik gebruik al jaren NUC's voor VM's. De performance / Watt is voor mij het belangrijkste. Die dingen staan toch meestal te idlen en dan wil je minimaal verbruik... Ik ben zelf recent van i5's naar een i3 gegaan omdat die even krachtig is, voor nog minder stroomverbruik. Welke waarden haalt deze qua verbruik?

Moest effe mijne "Kill a Watt" clone zoeken...
Ik weet niet hoe nauwkeurig die is (is ook maar een goedkope), vooral dan bij heel lage verbruiken.

Voor de test eerst in de Bios de Power management op "performance" gezet.

Dan, idle, nadat alle opstartprocessen voorbij waren en de CPU tussen 1 en 2% kwakkelde, kreeg ik rond de 10 à 12 watt.



Met Cinebench in stresstest mode en alle cores op 100% zat hij tussen de 86 en 90 watt.



Met Cinebench en tegelijkertijd Unigine Heaven benchmark (met alles op extreme) pushte hij net onder de 100 Watt.



Gezien de power supply 120 watt is, zal dit toch wel de max zijn dat hij kan trekken...

Sowieso niet slecht, hierboven al aangehaald, hij is sneller dan een Ryzen 7 5800x en 5800x3d, bij een verbruik van de hele minipc die een stuk lager ligt dan enkel al de TDP van die twee desktop CPU's!

En deze heeft dan enkel nog traditionele kernen, als ze bij een volgende generatie met performance en efficiency kernen beginnen gaat hij nog een stuk efficiënter worden.

Apple silicon blijft onklopbaar in de performance per watt, maar deze begint toch al een hele inhaalbeweging te maken, de 7945HX zit vlak op de hielen van een M2 Max (wel stuk minder krachtigere iGPU dan de 7940HS, de 7945HX wordt meer gebruikt in laptops met discrete GPU)...




 
Laatst bewerkt:
Ik ben al jaren aan de mini PC, zowel professioneel als privé. Ik zie me nooit geen mini-(tower) desktop meer aanschaffen, tenzij voor industriële toepassingen waar nog PCI(e) kaarten vereist zijn.
Die Minisforum UM790 Pro ziet er wel echt een beest uit(y)
 
Heb gisteren ook een toestelletje besteld daar (zo'n MS-01 workstation). Heb je lang moeten wachten op de levering?
Ik heb via Amazon besteld, rechtsreeks verzonden van het Duitse Amazon magazijn (met factuur van de Chinese fabrikant met hun Duits BTW nummer).
Bestel, dag erna geleverd, dus als ze het in hun Duits magazijn in stock hebben, 1 à 2 dagen levertijd.
Levering was door Bpost!
 
Heb gisteren ook een toestelletje besteld daar (zo'n MS-01 workstation). Heb je lang moeten wachten op de levering?
Ik zie wel op hun website dat het model dat jij besteld hebt slechts eind maart vanuit Hong Kong verstuurd gaat worden?

Op hun Amazon store staat de MS-01 zelfs nog niet tussen.
 
Ik zie wel op hun website dat het model dat jij besteld hebt slechts eind maart vanuit Hong Kong verstuurd gaat worden?

Op hun Amazon store staat de MS-01 zelfs nog niet tussen.
Ja is niet echt heel duidelijk op de website vind ik. Maar goed, niet super dringend, dus we zullen wel zien.
 
Goh,

Als je 100 watt eruit perst, wordt het raar. Efficiency curve van die dingen piekt rond de 35 - 45 watt.

Maar inderdaad sterke prestaties voor weinig verbruik.

Asus rog ally handheld heeft ook een 8 core apu met de 780m en levert betere prestaties dan de steamdeck, zelfs aan 15 watt.

Nu is het gewoon afwachten dat die dingen quad channel lpddr5x hebben voor een verdubbeling aan geheugen bandbreedte, want dat blijft nog steeds de grootste bottleneck bij die chipsets.

Volgende generatie is idd hybrid zen 5 en zen 4c cores (performance/efficiency) cores met rdna 3.5 16 cu / 64 tmu igpu.
 
Moeilijk te zeggen, zijn nog relatief nieuwe merken.
De beelink volgens de reviews is wel wat meer getuned voor prestaties, met dan wat meer fan noise als gevolg...
 
Terug
Bovenaan