Nieuws Microsoft sluit o.a. Arkane Austin (Prey, Redfall) en Tango Gameworks (Hi-Fi Rush) in ontslagronde bij Bethesda

StevenFM

Well-known member
Ongelofelijk dat je 70 miljard kan uitgeven aan de acquisitie van Blizzard en nadien een massale ontslagronde houdt bij je eigen studios. Zelfs de ontwikkelaar van Hi-Fi Rush, een van de weinige deftige games die MS de laatste jaren heeft gemaakt, krijgt de bijl.


Microsoft has closed a number of Bethesda studios, including Redfall maker Arkane Austin, Hi-Fi Rush and The Evil Within developer Tango Gameworks, and more in devastating cuts at Bethesda, IGN can confirm.

Alpha Dog Studios, maker of mobile game Mighty Doom, will also close. Roundhouse Games will be absorbed by The Elder Scrolls Online developer ZeniMax Online Studios. IGN has asked Bethesda and Microsoft for comment.

On Redfall, the disastrous vampire co-op game will now not receive promised updates as Microsoft has ended all development on the game. Microsoft said Redfall will remain online to play, and it will provide a "make-good" offer for those who bought the Hero DLC.

In an email to staff sent by Matt Booty, head of Xbox Game Studios, Microsoft blamed the cuts on a “reprioritization of titles and resources”.
 
Beetje schokkend dat de HiFi Rush studio de bijl krijgt, was een plezant spelleken. Nu aan de andere kant in hoeverre kon die studio een profit maken als hunne game in de gamepass zat destijds. Niemand koopt dat dan. Ik ook niet, het was uit en done.
 
Beetje schokkend dat de HiFi Rush studio de bijl krijgt, was een plezant spelleken. Nu aan de andere kant in hoeverre kon die studio een profit maken als hunne game in de gamepass zat destijds. Niemand koopt dat dan. Ik ook niet, het was uit en done.
Sadly enough is da gewoon altijd zo bij MS, ofwel bagger ofwel zo kort en zonder replay value dat niemand er eigenlijk geld aan uit geeft.
 
Arkane Austin snap ik ergens wel. Die hun franchises kunnen gewoon naar de andere studios.

Tango Gameworks wel zonde. HiFi Rush was echt een topgame
 
En vorige week werden ook 2 studio's bij Take-Two gesloten. Zowel Intercept Games als Roll7.
 
This is directly from Arkane Studios.
> Today it was announced that Arkane Austin will close and development will not continue on Redfall.

>To everyone that has supported the work from our Austin studio over the years, thank you. Thank you for spending time in our worlds and making them your own.

>Arkane Lyon will continue their focus on immersive experiences where they are hard at work on their upcoming project.

>Redfall players who purchased the Hero Pass as part of the premium Bite Back Edition or the premium Bite Back upgrade will be eligible to receive the value of the upgrade.


>While there will be no further updates, Redfall's servers will remain online for players to enjoy.

You can apparently get some form of [Credit through Bethesda Support](https://help.bethesda.net/?linkId=100000260400360#en/answer/65606)

Dus geen redfall updates meer en hun beloofde dlc

2024 blijft maar gaan met de ontslagen. :(
 
Ik was wel echt pissed toen ik zag dat Arkane Austin de deuren moest sluiten, tot ik doorhad dat hun Redfall hadden gemaakt en niet Dishonored (das van Arkane Lyon), maar blijft wel echt erg. MicroSHIT op hun slechtst en debielst...
 
Ik was wel echt pissed toen ik zag dat Arkane Austin de deuren moest sluiten, tot ik doorhad dat hun Redfall hadden gemaakt en niet Dishonored (das van Arkane Lyon), maar blijft wel echt erg. MicroSHIT op hun slechtst en debielst...
Arkane Austin heeft wel Prey gemaakt, nog altijd één van de beste game ervaringen die ik heb gehad. Hier word ik pissig van, denken dat ze met geld een quick win kunnen scoren en dan beginnen saneren. Ik blijf wel bij nintendo in de toekomst...
 
niet vergeten dat ze bij activision/blizzard ook al een serieuze ontslagronde hebben gehouden.
beetje zielig als je eerst met geld kan splashen, dan kotick een dikke ontslagpremie geven en dan daarna massa's ontslagen doorvoeren...
 
Had er iemand dan gedacht dat MS voor miljarden aan gamestudio’s ging blijven opkopen om allemaal open te houden? Of al dat personeel ging houden en duizenden mensen met hetzelfde profiel gingen behouden?
 
Had er iemand dan gedacht dat MS voor miljarden aan gamestudio’s ging blijven opkopen om allemaal open te houden? Of al dat personeel ging houden en duizenden mensen met hetzelfde profiel gingen behouden?
Uiteraard, Microsoft is toch een goed doel?
 
Had er iemand dan gedacht dat MS voor miljarden aan gamestudio’s ging blijven opkopen om allemaal open te houden? Of al dat personeel ging houden en duizenden mensen met hetzelfde profiel gingen behouden?
Euhmm.. ja? Tot voor kort dacht Microsoft dit vermoedelijk ook nog.

Maar zoals het hele leven van Microsoft's game divisie, zijn ze weer all over the place en missen ze een deftige toekomstvisie. Gamepass zoals we kennen zal het ook wel niet meer lang trekken.
 
Had er iemand dan gedacht dat MS voor miljarden aan gamestudio’s ging blijven opkopen om allemaal open te houden? Of al dat personeel ging houden en duizenden mensen met hetzelfde profiel gingen behouden?
Het is dat ze overlopen van de exclusives of gewoon überhaupt interessante games op deze generatie, wat doet het ertoe dat ze gelijkaardige profielen hebben het is niet dat ze aan 10 games op dezelfde moment kunnen werken. Er zal wel wat efficiëntie mogelijkheden zijn door het sharen van backoffice en bepaalde tools maar voor de rest, ik zie het niet.
Moet toch echt één van de zwakste generatie van consoles zijn die ooit is gereleased. Helemaal hallucinant vind ik dat zowel Sony als Microsoft bezig zijn met de 'pro' versies terwijl er amper deftige games zijn uitgekomen die exclusief voor deze generatie zijn.
 
Laatst bewerkt:
niet vergeten dat ze bij activision/blizzard ook al een serieuze ontslagronde hebben gehouden.
beetje zielig als je eerst met geld kan splashen, dan kotick een dikke ontslagpremie geven en dan daarna massa's ontslagen doorvoeren...
Liever op korte termijn de aandeelhouders plezieren dan enige vorm van langetermijnvisie.

Goed statement (thread) van de studio head van Arkane Lyon (die wel nog open blijven).

 
Het is dat ze overlopen van de exclusives of gewoon überhaupt interessante games op deze generatie. Moet toch echt één van de zwakste generatie van consoles zijn die ooit is gereleased. Helemaal hallucinant vind ik dat zowel Sony als Microsoft bezig zijn met de 'pro' versies terwijl er amper deftige games zijn uitgekomen die exclusief voor deze generatie zijn.
Heeft ook te maken met het feit dat mensen blijven plakken in het verleden en denken dat een nieuwe generatie nu dezelfde veranderingen gaat brengen als destijds van PS1 naar PS2. Games en ook ander media evolueren nu eenmaal niet meer zoals vroeger, waardoor mensen ook niet meteen een reden zien om te upgraden waardoor bedrijven ook gaan blijven releasen in veel gevallen voor de vorige generatie. De overgang van consoles gaat meer en meer worden ( en eigenlijk is dat al zo ) zoals het upgraden van je smartphone, hij doet hetzelfde alleen iets sneller en iets mooier en in een ander jasje met een paar extra features. Het is alsof veel mensen meer bezig zijn met wat hun toestel kan dan hun effectief gewoon wat te ontspannen door wat games te spelen. Wat maakt het uit dat games nog releasen op PS4, is het dan echt zo belangrijk dat elke nieuwe game weer alle grenzen overschrijd en de nieuwe krachtpatser in town is? Games moeten gewoon fun zijn en een bepaalde min halen that's it, dit gaat alleen nog maar meer en meer het geval worden. Je kan hier natuurlijk over blijven klagen en zagen, maar dat ligt gewoon aan je onrealistische verwachtingen.
 
Heeft ook te maken met het feit dat mensen blijven plakken in het verleden en denken dat een nieuwe generatie nu dezelfde veranderingen gaat brengen als destijds van PS1 naar PS2. Games en ook ander media evolueren nu eenmaal niet meer zoals vroeger, waardoor mensen ook niet meteen een reden zien om te upgraden waardoor bedrijven ook gaan blijven releasen in veel gevallen voor de vorige generatie. De overgang van consoles gaat meer en meer worden ( en eigenlijk is dat al zo ) zoals het upgraden van je smartphone, hij doet hetzelfde alleen iets sneller en iets mooier en in een ander jasje met een paar extra features. Het is alsof veel mensen meer bezig zijn met wat hun toestel kan dan hun effectief gewoon wat te ontspannen door wat games te spelen. Wat maakt het uit dat games nog releasen op PS4, is het dan echt zo belangrijk dat elke nieuwe game weer alle grenzen overschrijd en de nieuwe krachtpatser in town is? Games moeten gewoon fun zijn en een bepaalde min halen that's it, dit gaat alleen nog maar meer en meer het geval worden. Je kan hier natuurlijk over blijven klagen en zagen, maar dat ligt gewoon aan je onrealistische verwachtingen.
Fine, maar waarom zou je dan nog een nieuwe console kopen, bragging rights? Ik geloof er niks van dat dit sustainable is en dat mensen gaan blijven upgraden om wat extra fidelity te krijgen, voelt gewoon lui aan.
Nintendo doet het dan toch allemaal wat eleganter, niet de beste hardware maar ze persen er wel alles uit.
 
Fine, maar waarom zou je dan nog een nieuwe console kopen, bragging rights? Ik geloof er niks van dat dit sustainable is en dat mensen gaan blijven upgraden om wat extra fidelity te krijgen, voelt gewoon lui aan.
Nintendo doet het dan toch allemaal wat eleganter, niet de beste hardware maar ze persen er wel alles uit.
Waarom kopen zoveel mensen om de zoveel tijd de nieuwe snufjes in het algemeen? Ik ben zelf ook zo niet, ik koop mijn gewoon de nieuwste console en daarmee is de kous af, een PRO of Slim model boeit mij niet en heb ik ook nog nooit gekocht. Ik wil gewoon als er iets nieuw uit komt het kunnen spelen, heeft niks met bragging te maken, maakt mij dat uit dat een game ook nog op de vorige gen uit komt? Nope... tenzij dat het echt opvalt dat de PS5 versie gewoon hetzelfde is als de PS4 versie, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Hetzelfde kan je zelf zeggen over PC gamers, je zou er nog van verschieten hoe veel telkens er een nieuwe gen GPU uit komt deze meteen willen hebben. Dit terwijl hun huidige GPU al alles kan doen met wat er uit komt van games, daar gaat het in veel gevallen over Bragging...

Nintendo doet helemaal niet anders, zij hebben ook een light en upgraded version. Die tweede is in mijn ogen zelf nuttelozer qua upgrade dan een PRO versie bij PS of Xbox. Gewoon een ander scherm en mini beetje betere batterij. Dat is allemaal goed voor wie nog geen Switch heeft of voor degenen die echt graag een nieuwe hadden. De PS4 heeft 7/8 jaar bestaan terwijl de Switch er ongeveer 9 zal zijn als er een nieuwe komt, dat is nu niet echt een immens verschil. Mogelijks zal het verschil bij Nintendo nu wel veel groter zijn qua upgrade, maar dat komt dan deels ook gewoon omdat de Switch vrij zwak is en er ondertussen zo veel meer mogelijk is terwijl PS en Xbox al veel dichter op die grens speelden vorige gen.
 
...
Moet toch echt één van de zwakste generatie van consoles zijn die ooit is gereleased.
Er zijn al eerder console-generaties geweest met "grote" problemen. De crash eind jaren '80 was ook een kwaliteit- en oversaturatieprobleem als ik het goed voorheb.
Het verschil is dat 1) de industrie op zich nu veel groter en zichtbaarder is, 2) dat er ook een terugval is na corona die het effect versterkt. De crash destijds was ook geen volledige dood van de industrie (ook al omdat de markt verspreid was, geen globale zoals nu), maar een moment om de richting nog eens goed te zetten (door de NES en SEGA). Dus laten we hopen dat ht nu ook zo uitdraait.
Op zich vind ik de generatie nog niet zo zwak... Op exclusief-gebied is er minder (maar laten we eerlijk zijn, net als bij XBOX --> XBOX360 en XBOX360 --> PS4 kan je de crossgens wel op last gen spelen, maar er zijn toch significante beperkingen in mijn ogen). Het aantal uitgebrachte games zit toch nog goed. Ik heb nog geen periode gehad dat ik niets goed te spelen had. Het is eerder dat ze te lang in de vorige generatie blijven hangen (door de grote installbase en de schrik om investeringen niet terug te verdienen, die samenhangen met de langere ontwikkeltijden en dus weer minder risico dat genomen wordt in genre), waardoor ze de kracht niet uit de console halen.
Helemaal hallucinant vind ik dat zowel Sony als Microsoft bezig zijn met de 'pro' versies terwijl er amper deftige games zijn uitgekomen die exclusief voor deze generatie zijn.
Zie hierboven. Ik kocht vorige generatie de PRO-versie wel, omdat het als een upgrade aanvoelde die ook iets extra zou brengen. Games draaide soepeler, menu reageerde net iets beter,... De PS5 ook bij launch gekocht, ondanks dat alle games nog op PS4 kwamen, omdat dat toch een significant verschil was t.o.v. de PS4 PRO.
Deze keer heb ik nog niet dat idee dat het een verschil zal uitmaken. Bij een jaarlijkse upgrade zal ik waarschijnlijk ook meerdere generaties overslaan, maar om de ca. 4 jaar upgraden, zoals nu met mijn smartphone. Het zal dan eerder zijn zoals bij grafische kaarten bij PC's, afwachten tot de investering het waard is voor de upgrade.
 
Nintendo doet helemaal niet anders, zij hebben ook een light en upgraded version. Die tweede is in mijn ogen zelf nuttelozer qua upgrade dan een PRO versie bij PS of Xbox. Gewoon een ander scherm en mini beetje betere batterij. Dat is allemaal goed voor wie nog geen Switch heeft of voor degenen die echt graag een nieuwe hadden. De PS4 heeft 7/8 jaar bestaan terwijl de Switch er ongeveer 9 zal zijn als er een nieuwe komt, dat is nu niet echt een immens verschil. Mogelijks zal het verschil bij Nintendo nu wel veel groter zijn qua upgrade, maar dat komt dan deels ook gewoon omdat de Switch vrij zwak is en er ondertussen zo veel meer mogelijk is terwijl PS en Xbox al veel dichter op die grens speelden vorige gen.
Tuurlijk doen die het anders, nieuwe generatie is 100% commitment daarop qua gamedevelopment ipv resources te verspillen aan cross-generation optimalisatie. De upgrades die Nintendo doet over zijn lifecycle maakt het juist super consistent voor developers. Eén set hardware (scherm/batterije/wharevah doet er niet toe qua processingpower) waarvoor je moet ontwikkelen, toch redelijk evident dat je daardoor meer uit je systeem kan knijpen en je efficiënter zal zijn.
De vorige generaties hadden ook wel een aantal games die cross-generatie werden ontwikkeld maar mensen vergeten precies dat we zitten over de helft van de lifecycle zitten van de PS5 en Xbox. Nogmaals, voor mij één van de zwakste generaties ooit qua portfolio.
 
Onmogelijk om gasten als Aaron Greenberg en Phil Spencer nog serieus te nemen. Hi Fi Rush leek me commercieel al echt een flop, maar volgens Greenberg was het een mega dikke hit. Spencer die zegt dat ontwikkelaars nieuwe dingen moeten proberen, gamepass al jaren een hit is, noem maar op. Allemaal dikke BS. En ik weet heel goed als ik er iets van zei hier de voorbije jaren dat ik een hoop shit over me kreeg. Nu ondertussen begint het wel heel duidelijk te worden dat gamepass alles behalve winstgevend is. Dat opgekocht worden door Microsoft niet het beloofde land is, noem maar op. Qua communicatie is het gewoon een ramp met Xbox. Bij Playstation ook, die zeggen gewoon niks 😂. Maar liever dat dan jaren aan een stuk dingen uit uw duim te zuigen en vanalles ophemelen om letterlijk daarna studio's te sluiten wat je eerst zat op te hemelen. Maar ok, hopelijk terug positieve spirit na de juni showcase...
 
Terug
Bovenaan