Microsoft koopt Activision-Blizzard

Ik bedoel dat ik het wel nog snap in geval van een indie game.
Die studio’s rollen niet echt in het geld. Dus is zo een timed exclusive nog gerechtvaardigd.
Grotere studio's hebben het ook niet altijd even makkelijk meer hoor. Dat is net de reden waarom er zo veel worden opgekocht of beter verwoord opgenomen in een groter geheel/familie. Sony doet het al heel lang, zij nemen vaak kleinere bedrijven waar ze al lang mee samen werken op in hun ecosysteem. Dit bied voordelen voor iedereen, de ontwikkelaars hebben meer zekerheid, krijgen mss soms extra fundings, ze kunnen beroep doen op kennis van andere ontwikkelaars of ervaringen delen. Sony zelf heeft ook alles meer in de hand, kunnen beter projecten opvolgen, hun eigen idee door voeren en pitchen bij hun dochter bedrijven/ontwikkelaars etc.

Een goed voorbeeld is Bungie, dat is een studio die altijd onafhankelijk wil zijn, maar telkens weer op issues stoot op het moment ze onafhankelijk zijn. Het begon bij MS, ze werden groter, beter en bekender en wouden meer vrijheid en zijn weg gegaan bij MS en hebben Halo moeten achterlaten. Ze zijn dan begonnen met Destiny wat een goeie game was, maar ze toch te veel hooi op hun vork hebben genomen, in the end werd alles toch weel heel krap en moeilijk en zijn ze ingetreden bij Activision om terug meer die steun te hebben, het waar financieel of om andere reden zoals bv het hebben van een vaste publisher. Maar daar is het schoentje dan beginnen wringen om andere redenen waarbij Bungie en Activision weer uit elkaar gegaan zijn. De laatste stap in het verhaal kennen we allemaal, Sony heeft Bungie opgekocht om nu als buffer en steun te dienen voor het bedrijf. Bungie mag onafhankelijk blijven werken aan Destiny van Sony maar in ruil willen zij wel hun ervaring en expertise kunnen raadplegen en gebruiken betreft shooters en games as a service. Ook hier zie je dat zij gewoon samen werken om elk winst te maken op een manier en gezond te kunnen verder bestaan.

En Bungie is nu geen klein indie bedrijfje :p

En Bungie is nu geen klein indie bedrijfje :p
In tegenstelling met activision, … is het maar plebs
😀😅

Maar in alle serieusiteit; ik begrijp uw standpunt wel wat betreft Sony en het eerst samenwerken mey kleine studios om ze daarna op te kopen.

Maar moest sony de funding hebben van MS zouden ze ook grotere publishers opkopen.

Ik zeg niet dat MS beter is, maar sony loopt de laatste tijd echt wel naast hun schoenen en mogen wel eens afgestraft worden (beetje zoals MS in de overgzng vd 360 naar de one).
MS is, deels omdat ze geen keuze hebben, veel klantvriendelijker nu

Laatst bewerkt:
Maar moest sony de funding hebben van MS zouden ze ook grotere publishers opkopen.
Zijn naar mijn mening uitspraken met weinig inhoud, want we weten niet of dit waar is en zullen het ook nooit weten. Dat is letterlijk een bedrijf blamen voor iets dat ze niet gedaan hebben, maar waarvan we uit gaan dat ze het zouden doen moesten ze kunnen. Makes no sense to me.

maar sony loopt de laatste tijd echt wel naast hun schoenen en mogen wel eens afgestraft worden
Hoezo? Wat doet Sony dan? Bedoel je de prijsverhogingen of mis ik iets?

Paar goeie punten, enkel doe je precies alsof het hier allemaal hostile takeovers zijn waar MS gewoon alles opkoopt en de bedrijven zelf geen keuze hebben. Zowel Inxile, double fine, obsidian & bethesda hebben al aangegeven dat ze zeer blij zijn nu onder MS game studio's te horen.
Net zoals bij Sony is de interesse er van beide partijen en is het voort gekomen met wederzijdse toestemming.
Ook activision Blizzard heeft nog rond gehoord wie interesse zou hebben hen te kopen, voor ze uiteindelijk op MS hun bod zijn ingegaan. Ik volg bernie.be dat als Sony het geld had, ze het gingen proberen. Het verschil is ik hang er geen waarde van afgunst aan, wat bij u precies wel het geval is.
Ik vind een een loos punt om te zeggen: Sony koopt enkel studio's waar ze lang mee samenwerken (Bungie aankoopt ontkrachtigt dit al meteen trouwens). Wat maakt dat uit ? Buiten een of ander romantisch fanboy idee, dat dit is hoe het moet gebeuren? Alsof Sony meer geeft om u als consument hierdoor dan MS ?
Helaas is de warchest voor beide anders en moeten ze beide andere strategiën toepassen. Het is niet MS zijn schuld dat ze zwemmen in geld en playstation bassicly Sony moet rechthouden.

Dat staat los van de kwaliteit die Sony levert en dat Ms daar nog veel van kan leren.

Hoezo? Wat doet Sony dan? Bedoel je de prijsverhogingen of mis ik iets?
Developers omkopen om hun games niet op gamepass te laten komen?

De PS versie van gamepass dat drie verschillende tiers heeft

Opnieuw moeten betalen voor de ps5 versie van een game dat je al bezit (mss is dit nu ondertussen aangepast?). Bij xbox krijg je die versie gratis via smart delivery

De prijsstijging (hoewel xbox dat ook gaat doen na de feestdagen)

Nu liggen wenen dat ze COD gaan verliezen en mogelijk hun leidersplaats zouden verliezen.

Al dit alles neemt niet weg dat Sony momenteel de betere exclusives heeft van de twee.
Maar het is zoals @Kennaah zegt; sony hun enige broodwinning is de PS en die zullen er alles aan doen om aan de top te blijven

Laatst bewerkt:
Developers omkopen om hun games niet op gamepass te laten komen?
Je beseft toch dat dit net heel het concept is van exclusiviteit en deals? Iets dat altijd al bestaan heeft en letterlijk de core werking is van die online platformen zoals GP en PS+. Waarom verschieten mensen hier zelf van dat er aan de hand van geld dingen afgekocht worden. MS zal dat wrs nog noooooit gedaan hebben lol.

De PS versie van gamepass dat drie verschillende tiers heeft
Wat ik persoonlijk een pluspunt vind... Ik heb geen interesse in Premium dus ik ben blij dat ik niet verplicht ben de volle pot te betalen en een tier lager kan kiezen... Sinds wanneer is keuze iets negatief geweest?

Opnieuw moeten betalen voor de ps5 versie van een game dat je al bezit (mss is dit nu ondertussen aangepast?). Bij xbox krijg je die versie gratis via smart delivery
Niet 100% mee met wat je bedoeld, je kan PS4 games perfect spelen op PS5, sommige hebben een gratis upgrade enzo, andere dan weer niet, hier kunnen ze idd nog wel wat leren en mss wat wijzigingen treffen...

De prijsstijging (hoewel xbox dat ook gaat doen na de feestdagen)
Gaat overal gebeuren, Xbox kan dat gewoon langer rekken omdat ze MS als mama hebben.

Nu liggen wenen dat ze COD gaan verliezen en mogelijk hun leidersplaats zouden verliezen.
Dit hebben we hier al uitbundig besproken, als je het naast je schoenen lopen vind omdat je je eigen product en platform beschermd sure...
Zo abnormaal is het toch niet dat hier iets of wat tegenstand voor is. Zou het maar raar vinden moest het Sony niks doen dat MS die move maakt.

Grappig genoeg zou het kunnen dat Microsoft nu dus expres Call of Duty naar de Nintendo (Switch) gaat brengen, om zo aan de antitrustwetgeving te ontsnappen: want ze brengen één van de populaire games die ze via Activision opkopen, ook nog uit bij de concurrentie...

Alleen niet meer de Playstation dan, want daar zwijgen ze over...

Heeft zelfs VRT NWS gehaald:

Omdat er met Steam en Nintendo een "akkoord" is en met Sony nog altijd niet.

Dat had ik inderdaad ook gelezen. Al weet je niet of Microsoft Sony dezelfde voorwaarden aangeboden kreeg... gelijkaardig is niet gelijk.
Kan me inbeelden dat Microsoft de gaming-PC (nog) niet als echte concurrentie ziet, en Nintendo wegens z'n unieke strategie ook minder... Playstation heeft het meest te verliezen bij het verlies van third party franchises als Call of Duty of The Elder Scrolls.

Denk dat we ook onderschatten hoeveel mensen (& inkomsten) ze gaan verliezen als ze het niet meer op PS uitbrengen. Of zie ik dit verkeerd? Denk niet dat er veel mensen voor COD of ES een nieuwe pc of xbox gaan kopen...

Denk dat we ook onderschatten hoeveel mensen (& inkomsten) ze gaan verliezen als ze het niet meer op PS uitbrengen. Of zie ik dit verkeerd? Denk niet dat er veel mensen voor COD of ES een nieuwe pc of xbox gaan kopen...
Een nieuwe PC mss wel, maar zal dan toch via Steam zijn dat ik de game koop en dan spelen ze sowieso al 30% mis, als ook op PC wacht ik op een deep sale voor games te kopen, dus ja mij zijn ze als klant toch al kwijt en ik zal niet de enige zijn inderdaad.

tja, ik heb ook een ps gekocht voor Last of us in de tijd.
Sony is echt gewoon keihard achteruit aan het gaan op alle vlakken vind ik
op alle vlakken? overdrijven is ook een kunst uiteraard
misschien es de exclusives van ps en xbox vergelijken met elkaar ...
misschien ook es verkoopaantallen van consoles en games naast elkaar zetten ...

Lol , voor the last of us in de tijd, sindsdien heeft Sony echt alleen maar shit uitgebracht 😂😂😂
geen idee, ik speel eigenlijk sinds ps2 er bijna nooit op. PS5 heeft hier al zeker een jaar niet opgestaan.
Last of US 1+2 zijn de enige spellen die ik heb gespeeld.
Ik denk dat ik gewoon veel liever op pc speel, de XBOX staat wel wekelijks is op (door Gamepass).
Jersy vind het grappig dat Sony volgens mij achteruit gaat, maar ik merk dat veel van mijn gamevrienden allemaal op XBOX zitten tegenwoordig
Volgens mij is Gamepass, beschikbaarheid (zal zeker meespelen) en prijs console de grote ijsbreker geweest.
ps: Mijn PS4 pro en 4 zijn ook alle twee in reparatie moeten gaan, ook dit zal in mijn hoofd hebben meegespeeld.

Dat is heel simpel dan. Als je geen idee hebt van de triple a games op Playstation de voorbije 9 jaar, dan kan je beter geen discussies daar over aangaan 😉.
Het is toch niet abnormaal als iemand de xbox boven de PS verkiest?
Sony heeft idd heel wat goede exclusives, maar buiten de naughty dog games is er weinig wat mijn interesse opwekt.

Al weet ik wel dat de tijd dringt voor MS om nu eindelijk eens wat nieuwe kleppers te lossen.
Hopelijk dzt men op de game awards wat zaken laat zien voor 2023

geen idee, ik speel eigenlijk sinds ps2 er bijna nooit op. PS5 heeft hier al zeker een jaar niet opgestaan.
Last of US 1+2 zijn de enige spellen die ik heb gespeeld.
Ik denk dat ik gewoon veel liever op pc speel, de XBOX staat wel wekelijks is op (door Gamepass).
Jersy vind het grappig dat Sony volgens mij achteruit gaat, maar ik merk dat veel van mijn gamevrienden allemaal op XBOX zitten tegenwoordig
Volgens mij is Gamepass, beschikbaarheid (zal zeker meespelen) en prijs console de grote ijsbreker geweest.
ps: Mijn PS4 pro en 4 zijn ook alle twee in reparatie moeten gaan, ook dit zal in mijn hoofd hebben meegespeeld.
Zeker geen probleem dat je xbox/pc boven ps5 verkiest. Maar daarna ga je wel de mist in door te zeggen dat sony achteruit aan het gaan is. Ze gaan op hetzelfde elan voor zoals de vorige generaties, nl. op het gemak nu en dan eens een klepper releasen aangevuld met 3rd party games.

MS teert nu inderdaad op hun gamepass, maar die is zeker niet zo succesvol als ze zelf zouden willen. En mag inderdaad eens wat meer informatie geven over een klepper, want laat nu net de reden zijn dat ik mijn xbox heb verkocht en mijn gamepass sub op pc heb stop gezet. Je kan maar zolang games van de vorige gen blijven spelen imo.

Gamepass kan ik je gelijk in geven, ook al weet ik nu al dat ik die niet ga verlengen als hij verloopt omdat ik het persoonlijk niet de moeite vind. Maar beschikbaarheid en prijs kloppen niet echt, de Xbox lijkt meer beschikbaar hier, maar dat komt puur door de veel lagere interesse. Een paar weken geleden in Game Mania nog over gehad dat nog geen 10% van de klanten iets koopt voor Xbox, dat de consoles daar vaak heel lang staan voor iemand er nog eens één komt halen, logisch dan dat hij "meer beschikbaar" is. De prijs denk ik nu niet dat een rol speelt, deze was identiek tot voor kort en de PS5 blijft meteen uitverkopen zelf na da prijsstijging.

Jouw vriendengroep is dan ook geen representatie van de totaalcijfers. Het enige dat Xbox atm recht houd is Gamepass en ik hoop dat ze dat volhouden, want ik vind GP echt veel zwakker dan gedacht, daar komt nu echt niet veel boeiends op en het geen dat dan echt de moeite is, is al 10 jaar oud. ( Enige uitzondering is: A Plagues Tale ) Volgens mij is MS zich hier zelf wat van bewust, want ik zie nog altijd geen prijsverhoging van GP, maar ik denk eerlijk gezegd als ze dat doen, dat ze veel klanten gaan verliezen ook. Maja, time will tell.

Iedereen speelt op gelijk welke console hij wil en hoe hij will, don't get me wrong. Maar als ik denken lees zoals "PS en Sony zijn slecht bezig" dan denk ik toch efkes van "dude, haal uwe kop uit het zand".

. Een paar weken geleden in Game Mania nog over gehad dat nog geen 10% van de klanten iets koopt voor

Jouw vriendengroep is dan ook geen representatie van de totaalcijfers. Het enige dat Xbox atm recht houd is Gamepass
je maakt nu dezelfde fout
Belgie is echt niet representatief tov de totaalverkopen.

18 miljoen tov 25 miljoen.
Akkoord, ps verkoopt nog meer maar 18 miljoen is nu toch ook niet slecht.

On topic; dus dat Microsoft activision zou kopen, zou de twee misschien op gelijke hoogte brengen?
Dus snap het probleem van sony niet (al helemaal niet met ms hun nieuwe toegevingen)

Terug
Bovenaan