Metaaldraad

Nieuw nummer van Opeth. In oktober een nieuw album. :music:
Heavier en opnieuw growls, hoera! (Wel geen fan van de solo, maar dat went misschien nog.)

Blij dat er eindelijk opnieuw growls bij zijn!
Voor de rest niet echt 100% mijn ding maar dat is Opeth nooit geweest bij een eerste luisterbeurt. Misschien toch maar eens gaan zien op Alcatraz, wie weet spelen ze nog een paar meer heavy nummers.

Ongeloofelijk veel zin in Alcatraz. Maar hopelijk lossen ze dat tijdschema op volgend jaar, want nu heb je constant overlappingen met 5 à 10 min. Hatelijk. En sowieso veel clashes, meer dan op graspop.

Quasi geen clashes omdat de affiche ook helemaal niet zo wauw is in vergelijking met de afgelopen 2 jaar maar dat tijdschema met hun 10 min overlapping is idd verschrikkelijk.

Vrijdag heel veel te doen, zaterdag al een pak minder en zondag een band of 3. Ideaal eigenlijk om de drukke dag als eerste te hebben, dan is er nog genoeg energie en goesting om het meeste te halen.

Morgen Korn :love2: Dat is al zeker 15 jaar geleden dat ik die gezien heb, en de setlist ziet er voor 90% fantastisch uit, kijk er enorm naar uit.

Zal hier dan eens mijn planning van alcatraz ook neerpennen.
Ah goed idee! Kunnen we zien waar we elkaar dit jaar gaan mislopen!

Vrijdag: (in het vet ga ik zeker zien, de rest hangt wat van tijd en goesting af)
Fatal Move
Skeletal Remains
Mental Cruelty

Casualties
Misery Index
Cro-Mags
Sadus
Septicflesh
Uada
Saxon
Paradise Lost/Madball
Life of Agony/Cradle of Filth

Zaterdag:
Vengeance
Temptations for the Weak
Bodysnatcher
Massacre
Pro Pain

Spiritbox
Benediction
Bizkit Park
Testament
Lord of the Lost
Heideroosjes
Hatebreed

Zondag:
Millhaven
Mordkaul
Left To Die
Unto Others
Aborted/Hirax/Green Lung
Terrorizer
Orange Goblin
Dark Tranquility

Heathen

Vaak ga ik moeten kiezen tussen het laatste nummer van de eerste band of het eerste van de volgende maar soit, het scheelt al dat je daar op 2 minuten van de ene tent in de andere staat omdat die geen halve marathon met 4 trechters van elkaar liggen.

Nieuw nummer van Opeth. In oktober een nieuw album. :music:
Heavier en opnieuw growls, hoera! (Wel geen fan van de solo, maar dat went misschien nog.)

Het zou echt de grap van het jaar zijn indien er enkel growls zouden zijn op dit ene nummer. Perfecte marketing. Iedere growl-fan koopt het album om dan te moeten vaststellen dat er nagenoeg geen growls opstaan. Hahaha, dat zou echt nog een Mikael Åkerfeldt-joke kunnen zijn.
Nee serieus, ik heb dat hele “oh nee, er zijn geen growls meer, nu trekt het op niks meer”-gedoe nooit gesnapt.
Opeth is altijd opeth gebleven en ook al zag je die evolutie mss niet echt aankomen, als je erop terugkijkt voelt het heel logisch.
Daarnaast trokken zijn grunts live echt op niks meer, hij klonk vaak als een verkouden hond. Weg waren de dagen van weleer waarin hij de meest brute grunt ever had.
Ik zag in het begin van juli op youtube een live-opname waar ze the grand conjuration speelden op een festival in Finland en daar klonk hij echt weer superbruut. Volgens mij heeft ergens iets veranderd in zijn techniek of gewoon veel geoefend of heeft het laten rusten van zijn stem heil gebracht, maar zoals het nu klinkt... DAAR wordt ik enthousiast van.
Het was IMO echt een goede call om te beslissen om destijds gewoon te gaan zingen ipv krampachtig te blijven grunten. Dat ging echt ten koste van de kwaliteit. En bovendien is hij een fantastisch goeie zanger ook.

Morgen Korn :love2: Dat is al zeker 15 jaar geleden dat ik die gezien heb, en de setlist ziet er voor 90% fantastisch uit, kijk er enorm naar uit.

Idem.

Zal hier dan eens mijn planning van alcatraz ook neerpennen.

Ook aanwezig morgen. Nog nooit live gezien en enkele jaren terug op Alcatraz heb ik ze gemist. Heel benieuwd!

Nova Twins 2 jaar terug op PKP gezien. Meh. Schel geluid en veel te luid. Ze stonden 2 uur verschil met BMTH en had verwacht dat ze samen '1x1' gingen spelen, maar niet dus.

Iemand al eens VIP geweest? De moeite?

Welke setlist? Is die al bekend? Buiten Korn komt er niemand leuk voor mij naar de Lokerse die dag dus helaas passen. Al hun budget zal wel naar die mannen gaan.

Welke setlist? Is die al bekend? Buiten Korn komt er niemand leuk voor mij naar de Lokerse die dag dus helaas passen. Al hun budget zal wel naar die mannen gaan.

Zelfs de nummers van de minder goeie platen vind ik nog dik ok.
Ik ga wel alleen voor Korn btw.

Zelfs de nummers van de minder goeie platen vind ik nog dik ok.
Ik ga wel alleen voor Korn btw.
Gisteren nog eens volledig door de setlist gegaan. Ik ken eigenlijk maar een stuk of 5-6 liedjes van Korn.

Vanavond is 't zo ver!

Morgen vertrek ik ook naar Alcatraz, dit jaar nog eens kamperen ipv elke avond op en af te rijden.

Vrijdag:
Dyscordia
Dudsekop
Misery Index
Feuerschwanz
Sadus of Fen
Septicflesh
Channel Zero of Sylosis
Uada
Saxon
Amon Amarth
Cradle of Filth

Zaterdag:
Raven
Finntroll
Massacre
Night Flight Orchestra
Fleshgod Apocalypse
Benediction
Dio Disciples
Marduk
Testament

Red Fang
Watain
Europe
Satyricon

Zondag:

After All
Millhaven
Eternal Champion
Left to Die
Armored Saint
Hirax
Exodus
Cirith Ungol
Korpiklaani of Orange Goblin
Sacrifice
Baroness
Mayhem
Heathen

Allez Alcatraz was weeral eens geweldig leuk!

Hoewel de affiche niet echt uitblonk met namen die ik écht wou zien en vooral bestond uit bands die ik nog wel eens wou zien als ik er dan toch was, opgevuld met black metal en stoner, heb ik toch genoten van een hoop goeie dingen:

1) Left to Die: wauw! Hoewel het ne coverband is ben ik nog nooit zo dicht bij het gevoel geweest dat Chuck leefde. Kiekevel bij 40 graden en tranen in mijn ogen. Open Caskeeeeeeeeet!!!
2) Hatebreed: absolute raket! Ik heb dit festivalseizoen minstens 25 zangers zien proberen, en grondig zien falen, in wat Jasta vanaf de eerste minuut klaar kreeg: nobody stands still! Combineer die sfeer met een waanzinnig goeie setlist en tis af. Ik heb een aantal moves gedaan waar ik niet van dacht dat ik ze nog kon en stem half kapot gebruld, fantastisch!
3) Massacre: From Beyond volledig en in volgorde, guest show van David Ingram zodat die mens toch ook een nummer goed geluid had. Géniaal!
4) Paradise Lost: zonder een verwachting binnen gegaan, genoten van eerste tot laatste minuut. Heel goeie setlist en leuke sfeer
5) Cradle of Filth: mss wel de verrassing vh weekend. Goeie setlist en goed geluid is een zeldzame combo voor Dani en co maar dan is Cradle wel echt top.
6) Unto Others: geen kat in die tent maar de afwezigen hadden ongelijk. Heel toffe show
7) Millhaven: Die zijn heel sterk gestegen in kwaliteit sinds hun 'Curse of' dagen. Strak gespeeld en gewoon goeie muziek.
8 ) Fatal Move: altijd geestig om bekenden op een podium te zien staan. Na Graspop '23 nu in Helldorado en ze misstonden daar hoegenaamd ni. Duidelijk het jeugdhuispodium ontgroeid en op hun plek op grotere podia.
9) Dark Tranquility: áltijd goe. Meest wholesome zanger ter wereld. Nieuwe nummers doen mij uitkijken naar vrijdag want dan is de nieuwe uit en naar November want dan zie ik ze terug!
10) Lord of the Lost: feest! Heel leuke show maar beetje zonde qua tijdslot. Stonden net voor Watain dus de eerste rijen stonden al wat trve te wezen dus weinig sfeer.

Nog dingen gezien die goed, zonder meer/as usual, waren zoals Terrorizer, Pro Pain, Heideroosjes en Bizkit Park en een paar dingen die minder mijn meug waren zoals Architects en Green Lung (zijn zanger die meer ernaast als erop zat). Voorts nog een band of 2-3 waar ik het na enkele nummers aftrapte omdat het geluid echt afgrijselijk was zoals Benediction en Mordkaul. Als je dan ziet dat een uur later een andere band perfect geluid heeft op hetzelfde podium weet je ook dat het gewoon aan het manneke ligt en niet aan het materiaal. Dat is wel jammer, al heb ik ook geen idee in hoeverre dit de schuld is van Alcatraz.

Voor de rest blijft het daar een gezellig festival. Nog altijd niet overdreven druk en mooi aangekleed. Zoals overal zou een extra doucheblok op de camping en wat meer toiletten op de wei geen luxe zijn maar op zich vond ik het veel beter meevallen dan op andere festivals.
Qua eten blijft dit mijn favoriete festival eigenlijk. Veel keuze, lekker eten, cava qua prijs en tenminste porties voor volwassenen.

Ticketje voor 2025 is ondertussen al in de pocket.

Vond het geluid zowat overal top. Bij Benediction ook maar een paar nummers gebleven want dat was idd niet wow.

***: Amon Amarth, Septicflesh, Opeth, Mayhem, Dark Tranquility, Left To Die
**: Mental Cruelty, Dudsekop, Watain, Fleshgod Apocalypse, Hatebreed, Aborted, Legion Of The Damned
*: Misery Index, Skeletal Remains, The Ocean, Sylosis, Marduk, Millhaven, Temptation For The Weak

Ook nog (deels) gezien maar door omstandigheden het bewust eerder afgetrapt, of the laat aangekomen:
Finntroll, Benediction, Bodysnatcher, Jinjer, Spiritbox, Terrorizer, Baroness, Eternal Champion

Early Bird ticket is opnieuw binnen.

Bijna 50 bands gezien (minstens de helft van hun speeltijd). Het geluid was niet altijd top, maar soms denk ik dat het gewoon een bewuste keuze is om die drums zo te laten overheersen.
***: The Ocean, Pothamus, 1000mods, Cripple Black Phoenix, Septicflesh, Monkey3, Bulls on Parade, Hatebreed, Left to Die, Green Lung, Opeth en Cradle of Filth (altijd met een bang hartje maar beste keer dat ik ze de laatste 10 jaar zag)
** Ankor, Dudsekop, Fatal Move, Arson, Secondhand Saints, Mental Cruelty, Misery index, Feuerschwanz, Mayhem, Unto Others, DT, Cobra The Impaler, Conan, Thronehammer, Fen, Legion of the Damned, Millhaven, Sylosis, Champion, Eternal Architects (voornamelijk omdat ik me volledig heb gesmeten in de pit, vocaal denk ik dat ze eens een pauze mogen inlassen), covebands op donderdag
* Fintroll, Korpiklaani, Amon Amarth, Exodus, Spiritbox, Fleshgod apocalypse, Baroness (stem kwam er echt niet door jammer genoeg)

Hier en daar nog een eerste of laatste paar nummers gehoord en daar waren de Heideroosjes wel een feestje.

De nieuwe van Black Tusk, The way Forward, kan mij de voorbije dagen wel bekoren. Brute plaat, sludge ala Mastodon maar punkier. Geweldige riffs, denk dat de snaren van mijn luchtgitaar stilaan aan vervanging toe zijn.

Terug
Bovenaan