Metaaldraad

ivm Graspop: onze bende waarmee we jaarlijks gaan is wat gespreid over de verschillende genres en er wordt dit jaar precies niemand warm van de aangekondigde HL'ers. Ze missen precies een groot doelpubliek die tussen oude hardrock en heel gladde mainstream metalcore zit. Er zal in de undercard wel wat interessants zitten, maar een groot deel van de prijs van je ticket betaal je voor de grote headliners. Bij ons hangt nu toch ook het idee om Graspop te skippen (of enkel 1 dag te gaan) en toch eens combi Alcatraz te doen.

Je merkt toch ook dat met bvb de zaterdag er een nieuw doelpubliek wordt aangetrokken. Op FB zag je redelijk wat mensen zich afvragen of BMTH en Bad Omens dan op hetzelfde moment zouden spelen (South en North headliners). Concept van de 2 mainstages die afwisselend naast elkaar spelen gaat toch al jaren mee, dus dat wil toch zeggen dat je serieus wat volk aanspreekt die nog nooit op GMM geweest is.

(Deze ochtend in de auto eens 2 nummers Bad Omens opgelegd omdat ik het niet kende, klinkt toch ook wel heel glad en BMTH-like )

Je ziet duidelijk een verschil met Alcatraz, ze kiezen op Graspop misschien meer voor verjonging?
Ze kiezen op Graspop gewoon meer voor wat LiveNation hun geeft. Heeft niks met verjonging an sich te maken want op Alcatraz staan ook genoeg metalcore bands en artiesten voor een jonger publiek. Om er een paar op te noemen: Architects was er vorig jaar nog headliner en Electric Callboy is er gelanceerd in België. Idem Bloodywood en nog een aantal bands die in de '24 en '25 editie van Graspop plots gehypet werden. Een voor een vd Alcatraz affiche van het jaar ervoor gehaald :)

Bij Alcatraz zit er gewoon een hoop volk uit de Belgische underground scene mee in de organisatie dus die kijken verder en breder. En ze hebben het voordeel dat ze in Augustus zitten (samen met een hoop Duitse en Oost-Europese festivals van quasi dezelfde grootte en de week na Wacken) en niet in Juni (grotendeels de mega festivals waar de écht grote acts hun tour op afstemmen)

Het feit dat hun headliner geen 50.000 man moet lokken helpt natuurlijk. Want dat blijft de hoofdreden dat een Graspop zo afhankelijk is van die acts. Het feit dat hun headliners van de periode 2005-2015 quasi allemaal gestopt zijn, of dat beter zouden doen, zorgt er ook voor dat ze een nieuw blik grote namen moeten gaan opentrekken. Als LiveNation ze al lanceert voor u is dat wel een pak makkelijker. En in het huidige klimaat hang je ook gewoon vast aan die organisaties.

Alice Cooper, Judas Priest en Twisted Sister zijn daar al langer kind (enfin, "oude garde") aan huis en die zullen nog wel wat volk trekken maar die gaan dat ook geen twintig jaar meer doen. Dat is de metalversie van "dad rock". De affiche van Alcatraz vind ik altijd wel wat aantrekkelijker, alleen is Graspop 7 km van mijn huis en Alcatraz ligt in het verre Kortrijk dus dat is wel een hele afstand en ik zie mezelf toch geen overnachting boeken of naar de camping gaan met een tentje.

En dan die metalcore (en aanverwanten) ... dat is allemaal heel populair maar nogmaals: dat trekt mij niet zo aan. Maar zal zien wat er nog komt en ik kan er toch gratis heen, dus wat zit ik hier eigenlijk te zagen?

Zondag nog sleeptoken als headliner en de oude zageventen kunnen eindelijk thuisblijven :laugh:
Zeg wel. Ik ben ook niet meer van de jongste maar ik sta wel altijd open voor nieuwe dingen. Ik kan genieten van oud en nieuw. En als er mij echt een line-up niet aanstaat ga ik gewoon niet of ik ga ergens anders.

Hetzelfde op sociale media, gelijk welk festival hun eerste namen lanceert staat de comment section vol met geklaag en gezaag. Dat is bij Pukkelpop of Werchter niet anders.

En als ze dan wel gaan is 't zagen over de prijzen.

Maar goed, de vraag omgekeerd: wat moeten volgens jullie dan wél de headliners zijn op Graspop om goed te zijn?

Maar goed, de vraag omgekeerd: wat moeten volgens jullie dan wél de headliners zijn op Graspop om goed te zijn?
Gojira
Lorna Shore als ze er niet vorig jaar stonden
Deftones
Turnstile
Orbit Culture op termijn nu ze met Death Above Life en Century Media Records een deftig fundament hebben om op te bouwen

En het gaat niet over de headliners van gisteren alleen (die duidelijk pak jonger zijn). Voor Twisted Sister kom ik ook niet buiten, of Limp Bizkit

Laatst bewerkt:
Gojira
Lorna Shore als ze er niet vorig jaar stonden
Deftones
Turnstile

En het gaat niet over de headliners van gisteren alleen (die duidelijk pak jonger zijn). Voor Twisted Sister kom ik ook niet buiten, of Limp Bizkit
Gojira stond er in 2023 en 2025 op Lokerse. Maar zou inderdaad goed passen als headliner.
Lorna Shore stond er vorig jaar reeds.
Deftones :thumb:
Turnstile zou ik heel graag zien, maar als headliner zie ik ze nog niet meteen.

Bovendien zijn headliners niet altijd dé bands die ik wil zien. Het beste komt ook veelal er voor of in de late namiddag. Ik wil maar zeggen, 't is nog heel vroeg om het festival opzij te zetten imo.

Soit, genoeg volk dat wel enthousiast is dus de boel zal wel uitverkopen. Goed voor de organisatie die snappen dat er een volgende generatie moet gelokt worden want al die 40-50+'ers hun lijf kan het toch niet meer aan om daar 4 dagen rond te lopen. En zo zorg je ineens ook dat de poel met headliners niet uitdroogt als er nog een legende of 2 van achter in de 60 doodvalt.

20 jaar geleden stond ik achter de toog op Graspop. Die jongere generatie koopt wel toegangstickets maar zat/zit on a budget. De oudere generatie kon het echt geen hol schelen hoeveel geld ze uitgaven. Daar waren gasten bij die een hele dag gewoon voor de toog bleven staan en minstens elk half uur kwamen bijtanken.
Zal wel geen studie over bestaan maar m'n eksteroog geeft aan dat er ook nu nog een sterk lineair verband zal bestaan tussen leeftijd festivalbezoeker en uitgaven tijdens het festival.

Headliners hebben mij eigenlijk zelden of nooit geboeid, ook niet "toen ik nog jong was".
Even door de affiches gaan van lang vervlogen tijden:
Graspop 2002: Slayer (ik kan het niet goed verklaren, maar ik ben slechts fan van enkele albums, en live hebben ze me nooit echt geïnteresseerd, heb ze altijd enorm overhyped gevonden), Dream Theater (absoluut geen interesse)
Graspop 2003: Iron Maiden (daar gaf ik toen niet om, en daar heb ik nu wel effectief een beetje spijt van), Alice Cooper (geen interesse)
Graspop 2004: Iced Earth (zeer grote fan van geweest, maar was toen met Tim Owens op zang en dat kon me volledig gestolen worden), Alice Cooper (alweer), Slipknot (geen interesse), Judas Priest (geen interesse)
Graspop 2005: System of a Down (fuck da), Within Temptation (neen), Slipknot (alweer), Slayer, Iron Maiden, Dream Theater
Graspop 2006: Guns n Roses (omg fuck off), Whitesnake (niet mijn ding), Korn (wel mijn ding, hoera!), Motorhead (waarschijnlijk heiligschennis, maar ik ben van de mening: als je 3 Motorhead nummers hebt beluisterd ken je hun hele discografie. Dus een heel optreden kon me ook niet boeien)
Hellfest 2007: Korn, Slayer, Dream Theater, Megadeth (toen al serieus over hun hoogtepunt heen maar toch meegepikt wegens grote fan)

Dus voor mij is er weinig veranderd, maar heb toch ook wel mijn bedenkingen bij de nieuwe lichting hoofdacts. En ik ben wel fan van iets als Gojira, maar ook niet meer dan dat, en dat zij tegenwoordig gezien worden als een headliner zegt voor mij gewoon veel over het algemene niveau van tegenwoordig. Deftones is een van mijn favoriete bands maar dat vind ik een band om in een zaal te zien.
Ik heb het altijd meer gehad voor de kleinere namen op grote festivals, maar die kunnen mij nu al een lange tijd niet meer over de streep trekken, tenzij het gaat om een dagje Alcatraz.

20 jaar geleden stond ik achter de toog op Graspop. Die jongere generatie koopt wel toegangstickets maar zat/zit on a budget. De oudere generatie kon het echt geen hol schelen hoeveel geld ze uitgaven. Daar waren gasten bij die een hele dag gewoon voor de toog bleven staan en minstens elk half uur kwamen bijtanken.
Zal wel geen studie over bestaan maar m'n eksteroog geeft aan dat er ook nu nog een sterk lineair verband zal bestaan tussen leeftijd festivalbezoeker en uitgaven tijdens het festival.
Klopt.
Maar die jongere generatie die afkomt op pakweg BMTH, Parkway Drive en Architects is ook achter in de 20 en heeft dus wel budget hoor.
Ze gaan er misschien iets beter mee om dan ik de afgelopen 15 edities maar er zal toch ook wel deftig gespendeerd worden.

Klopt.
Maar die jongere generatie die afkomt op pakweg BMTH, Parkway Drive en Architects is ook achter in de 20 en heeft dus wel budget hoor.
Ze gaan er misschien iets beter mee om dan ik de afgelopen 15 edities maar er zal toch ook wel deftig gespendeerd worden.
Ik ben er 37 en ga ook wel voor BMTH en Parkway Drive. Van budget zit ik in uw categorie vrees ik. "We leven maar nekeer"

Zabberton, Def Leppard, Alice Cooper en Electric Callboy op zondag.

geld bespaard dus
Alé, Electric Callboy jong. Altijd feest.

Ik moet ook toegeven dat ik niet echt een wow gevoel krijg van de headliners maar als ik de andere festivals (niet alleen metalfestivals) hun affiches bekijk is dat evenmin aanwezig.

Zitten we met een generatiekloof die moeilijk te overbruggen valt waardoor het moeilijk is om iedereen te plezieren ?
Is de keuze uit de vijver zo beperkt of zijn ze uit een andere vijver aan't vissen.
Denk wel dat GMM met deze editie elke generatie probeert tevreden te stellen met vers jong bloed en de gevestigde waarden.
Ook de in-between generatie zal wel paar namen aantrekkelijk vinden.

Wordt nog 44 dit jaar en ben wel meegegaan met de nu-metal en metalcore na de traditionele heavy metal.
Ik heb wel een brede smaak in het metalgenre en kan dus naar totaal uiteenlopende dingen luisteren en appreciëren.

Daarom dat ik sowieso Breaking Benjamin niet wil missen al is het niet de meest aantrekkelijkste naam.
Limp Bizkit is jeugdsentiment gaat ook tof worden.

Ben wel benieuwd wie nog TBC is op donderdag en vrijdag .

Slayer, Ghost, Gojira, Parkway Drive ?
Durven ze bvb Avatar, Disturbed , Amon Amarth headliner slot toe-eigenen ?
Worden het toch weer oudere bands zoals Guns 'n' roses of Scorpions bvb.
We zullen het wel vrij snel weten zeker.

Voor Nightwish acht ik de kans wel klein.

Wind Rose zouden ook al ergens tussen pot en pint hun komst bevestigd hebben.

Gaat Bullet for my valentine op herhaling komen?
Durven ze controverse aangaan en Marilyn Manson boeken (die toch weer op vrij mooie spots op affiches prijkt)

Persoonlijk verlanglijstje:
Lacuna Coil
In This Moment
The Birthday Massacre
Zeal & Ardor
Seether
Clawfinger
Godsmack
Rob Zombie
Shinedown
A Killer's Confession
Demon Hunter
Texas Hippie Coalition
Memphis May Fire
Wage War
Daughtry
Nonpoint
Battle Beast (lijken me grote kans te maken)
Tenside
Aviana
Our Mirage
Staind
Chaoseum
Tetrarch
.......

Ik moet ook toegeven dat ik niet echt een wow gevoel krijg van de headliners maar als ik de andere festivals (niet alleen metalfestivals) hun affiches bekijk is dat evenmin aanwezig.

Zitten we met een generatiekloof die moeilijk te overbruggen valt waardoor het moeilijk is om iedereen te plezieren ?
Is de keuze uit de vijver zo beperkt of zijn ze uit een andere vijver aan't vissen.
Denk wel dat GMM met deze editie elke generatie probeert tevreden te stellen met vers jong bloed en de gevestigde waarden.

Wordt nog 44 dit jaar en ben wel meegegaan met de nu-metal en metalcore na de traditionele heavy metal.
Ik heb wel een brede smaak in het metalgenre en kan dus naar totaal uiteenlopende dingen luisteren en appreciëren.

Daarom dat ik sowieso Breaking Benjamin niet wil missen al is het niet de meest aantrekkelijkste naam.

Durven ze controverse aangaan en Marilyn Manson boeken (die toch weer op vrij mooie spots op affiches prijkt)

Lacuna Coil
In This Moment
The Birthday Massacre
Zeal & Ardor
Seether
Clawfinger
Godsmack
Rob Zombie
Shinedown
A Killer's Confession
Demon Hunter
Texas Hippie Coalition
Memphis May Fire
Wage War
Daughtry
Nonpoint
Tenside
Aviana
Our Mirage
Staind
Chaoseum
Tetrarch
.......
Waar heb je dat gehoord van Wind Rose?

Lacuna Coil
In This Moment
The Birthday Massacre
Zeal & Ardor
Seether
Clawfinger
Godsmack
Rob Zombie
Shinedown
A Killer's Confession
Demon Hunter
Texas Hippie Coalition
Memphis May Fire
Wage War
Daughtry
Nonpoint
Tenside
Aviana
Our Mirage
Staind
Chaoseum
Tetrarch
.......

ivm de TBC: ik verwacht eigenlijk dat Ghost ieder moment een beperkte festivaltour gaat aankondigen en die plaats gaat pakken.
Gojira zou ook kunnen (doen voorprogramma Metallica rond die periode in de UK), maar die doen terug opvallend weinig festivals.
PWD meen ik dat die geen festivals doen na intens te touren doorheen het jaar.

Slayer heeft recent een 40 years of Reign in Blood show aangekondigd in de USA, dus misschien is dat nog een wit konijn die GMM uit hun hoed tovert (maar ik vrees ervoor, die vragen blijkbaar overdreven veel om te komen spelen nu).

In het slechtste geval wordt het GnR, alhoewel ik hoop dat GMM geleerd heeft uit de slechte reacties van hun laatste optreden.

(Een Avatar/Amon Amarth/.. zie ik ze niet direct op die south stage laten headlinen (aangezien we Limp Bizkit hebben die headlinet op de North, dan heb je een echt grote band nodig om tickets te verkopen ernaast, en zeker op de donderdag)

Let wel op voor Limp Bizkit: ik heb die al goede shows zien spelen, maar minstens evenveel verschrikkelijk slechte shows weten doen. Is echt enorm afhankelijk van hoe Fred Durst zich die dag waant.

Zabberton, Def Leppard, Alice Cooper en Electric Callboy op zondag.

geld bespaard dus
Vandaag in quotes waarvan ik dacht dat ik ze nooit zou zeggen: De dag van Sabaton is eigenlijk de beste dag al!

In elk geval geen enkele dag die me momenteel overtuigd maar die zondag zou nog kunnen mits een goeie undercard. Def Leppard zal stillaan de laatste keer zijn en Alice Cooper is en blijft fantastisch. Electric Callboy is ook nog altijd plezant, al heb ik wat een verzadigd gevoel bij hen momenteel (en ga ik volgende week dan nog in de Lotto arena zien)

Zouden ze deze maand nog wat interessante "kleinere" namen droppen? Dat zou wel eens bepalend kunnen zijn voor mijn keuze. Zaterdag interesseert me het minste van al, de rest is eerder matig interessant.

Terug
Bovenaan