Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 33,0%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,8%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,9%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,6%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 11 6,3%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,7%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,5%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,5%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    176
Ik start dinsdag met eerste sessie therapie, toch al dagen serieus nerveus en gestresseerd (nog meer dan anders) en amper geslapen. Ik hoop ook dat ik durf gaan als het moment aangebroken is. Maar het is nodig want ik kan amper nog functioneren, moet zelf toegeven dat het echt erg is geworden.
Toch serieus wat schrik om onder ogen te komen wat er echt allemaal scheelt met mij :unsure:
Zou hier ergens mijn uitleg ook wel eens willen doen maar durf toch niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik start dinsdag met eerste sessie therapie, toch al dagen serieus nerveus en gestresseerd (nog meer dan anders) en amper geslapen. Ik hoop ook dat ik durf gaan als het moment aangebroken is. Maar het is nodig want ik kan amper nog functioneren, moet zelf toegeven dat het echt erg is geworden. Zit ook al thuis sinds half juni omdat ik niet meer kan functioneren op werk my god, als ik mij bezig hoor voel ik mij toch als failure vaak.
Toch serieus wat schrik om onder ogen te komen wat er echt allemaal scheelt met mij :unsure:
Terwijl de eerste sessie net de makkelijkste is, vind ik. 😁

Dan wordt er eigenlijk alleen maar gepolst naar wat er NU een probleem is volgens jou en eens bekeken wat de werking van de psycholoog is en of je je daarin kan vinden.
Een goeie psycholoog weet ook wel dat als ze/hij direct begint te "koteren", de meeste te veel afgeschrikt zullen worden om nog een 2de keer langs te komen. Een sollicitatiegesprek of eerste date vind ik bvb veel erger/stresserender dan de eerste kennismaking met een psycholoog.
Niet om jouw angst en onrust te minimaliseren, maar omdat ik vermoed dat het in je hoofd veel grootser wordt dan de realiteit.

Vaak noteer ik ook wat ik zeker wél wil bespreken op voorhand, zodat ik geen dingen vergeet. Misschien brengt dat wat rust in je hoofd?
En daar is het ook prima om te huilen omdat je door emoties overmand wordt of om efkes pauze te nemen als het te veel wordt. Ik heb al meermaals gezegd: "wacht efkes, het is eventjes te veel chaos in mijn hoofd, ik kan niet meer volgen".
Ook nota's nemen tijdens de sessie om het wat makkelijker op te kunnen nemen doe ik soms wel eens.
Maar het is altijd een marathon en nooit een sprint. 💪
 
Terwijl de eerste sessie net de makkelijkste is, vind ik. 😁

Dan wordt er eigenlijk alleen maar gepolst naar wat er NU een probleem is volgens jou en eens bekeken wat de werking van de psycholoog is en of je je daarin kan vinden.
Een goeie psycholoog weet ook wel dat als ze/hij direct begint te "koteren", de meeste te veel afgeschrikt zullen worden om nog een 2de keer langs te komen. Een sollicitatiegesprek of eerste date vind ik bvb veel erger/stresserender dan de eerste kennismaking met een psycholoog.
Niet om jouw angst en onrust te minimaliseren, maar omdat ik vermoed dat het in je hoofd veel grootser wordt dan de realiteit.

Vaak noteer ik ook wat ik zeker wél wil bespreken op voorhand, zodat ik geen dingen vergeet. Misschien brengt dat wat rust in je hoofd?
En daar is het ook prima om te huilen omdat je door emoties overmand wordt of om efkes pauze te nemen als het te veel wordt. Ik heb al meermaals gezegd: "wacht efkes, het is eventjes te veel chaos in mijn hoofd, ik kan niet meer volgen".
Ook nota's nemen tijdens de sessie om het wat makkelijker op te kunnen nemen doe ik soms wel eens.
Maar het is altijd een marathon en nooit een sprint. 💪
ik maak nonstop lijsten in mijn hoofd wat ik wil zeggen of wat ik zeker niet vergeet mag zeggen, dat zelf is al halve obsessie geworden eerlijk gezegd. En zelfs dan krijg ik het er soms niet uit omwille van zenuwen :( ik blokkeer vaak echt dat ik zelfs geen woord meer kan zeggen, enkel mijn zenuwachtige tics moet ik doen dan.

Edit: Ik heb wel al eens gebeld met haar op voorhand en dat maakt mij iets zekerder om de afspraak te willen doen wel.

Maar het sociale enzo het buitenkomen, echt socializen met mensen, wtf hoe doen jullie dat?
 
Laatst bewerkt:
ik maak nonstop lijsten in mijn hoofd wat ik wil zeggen of wat ik zeker niet vergeet mag zeggen, dat zelf is al halve obsessie geworden eerlijk gezegd. En zelfs dan krijg ik het er soms niet uit omwille van zenuwen :( ik blokkeer vaak echt dat ik zelfs geen woord meer kan zeggen, enkel mijn zenuwachtige tics moet ik doen dan.

Edit: Ik heb wel al eens gebeld met haar op voorhand en dat maakt mij iets zekerder om de afspraak te willen doen wel.
Niets uitschrijven dan en enkel kernwoorden noteren. Ik heb zo een agenda app en zet mijn kernwoorden gewoon op "locatie", plaats is beperkt en volstaat toch.
En lijstjes in je hoofd alleen is idd de dooddoener, je moet ze noteren, veel minder kans dat je vanalles zal vergeten.
 
Niets uitschrijven dan en enkel kernwoorden noteren. Ik heb zo een agenda app en zet mijn kernwoorden gewoon op "locatie", plaats is beperkt en volstaat toch.
En lijstjes in je hoofd alleen is idd de dooddoener, je moet ze noteren, veel minder kans dat je vanalles zal vergeten.

Mja kan mij niet altijd even goed uitdrukken dus denk toch wel dat lijst maken wss nodig gaat zijn. En mijn geheugen is ook fucked echt, ik was zo goed in zaken onthouden maar nu vergeet ik alles, zo extreem verstrooid enal.
 
Mja kan mij niet altijd even goed uitdrukken dus denk toch wel dat lijst maken wss nodig gaat zijn. En mijn geheugen is ook fucked echt, ik was zo goed in zaken onthouden maar nu vergeet ik alles, zo extreem verstrooid enal.
Helemaal normaal bij "crisis in je hoofd", zowel het creatief denken als kortetermijngeheugen hapert dan gigantisch!
 
Helemaal normaal bij "crisis in je hoofd", zowel het creatief denken als kortetermijngeheugen hapert dan gigantisch!
Mja wil deze topic ook niet opeisen ofzo door telkens te reageren. Maar ondanks uw steunende uitspraken heb ik serieus mijn twijfels.

Edit sta ook niet graag in schijnwerpers en aandacht op mij dus please naar de volgende nu :p
 
Mja wil deze topic ook niet opeisen ofzo door telkens te reageren. Maar ondanks uw steunende uitspraken heb ik serieus mijn twijfels
Veel anders dan "het gewoon ondergaan" kan je eigenlijk niet doen. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat het niet gewoon zal passeren als je niets doet. De eerste én moeilijkste stappen heb je al gezet: inzien dat het zonder hulp niet zal lukken én actief naar hulp zoeken. Hoe dichterbij het komt, hoe groter de stress. Dat is normaal. Want het is onbekend, je weet niet wat te verwachten en je hebt de energie eigenlijk niet om nieuwe, grootse avonturen aan te gaan. Maar het is tevens broodnoodzakelijk. Dus geef jezelf de kans op een betere toekomst liever nu dan morgen.

En in dit topic kan dat helemaal hoor. 😉
 
Veel anders dan "het gewoon ondergaan" kan je eigenlijk niet doen. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat het niet gewoon zal passeren als je niets doet. De eerste én moeilijkste stappen heb je al gezet: inzien dat het zonder hulp niet zal lukken én actief naar hulp zoeken. Hoe dichterbij het komt, hoe groter de stress. Dat is normaal. Want het is onbekend, je weet niet wat te verwachten en je hebt de energie eigenlijk niet om nieuwe, grootse avonturen aan te gaan. Maar het is tevens broodnoodzakelijk. Dus geef jezelf de kans op een betere toekomst liever nu dan morgen.

En in dit topic kan dat helemaal hoor. 😉

Vanzelf geprobeerd en lukt idd niet. Mja heb echt schrik my god die nervositeit en stress ervoor, niet normaal . ik ben niet vroeg wakker ofzo hoor, ik ben nog steeds wakker:eek:
 
Ikzelf ben van regio Kortrijk. Ik vermoed dat AZ Groeninge bv ook zo’n trajecten aanbied.
Mijn ervaring rijkt echter niet verder dan afspraken bij een psycholoog.

Je hebt daar in de buurt oa de volgende praktijken:
https://www.psycho2.be
https://feinbrein.be
https://www.groepspraktijk-eclips.be/

Sommigen richten zich specifiek op ASS en AD(H)D, maar anderen doen ook aan ruimere diagnostiek. Ik heb al goede dingen over Eclips en Psycho2 gelezen. Je hebt dan ook nog Diass+, maar daar heb je die wachttijd van 3 jaar :unsure:
Volgens mij is er ook wel een psychiatrisch ziekenhuis in Kortrijk? Daar kan je ook altijd wel terecht, denk ik.
 
Zo’n 10j geleden ben ik een vrij intensief psychologisch traject begonnen bij een psycholoog na een relatiebreuk. Daarna heb ik het enkele jaren kunnen trekken zonder. Sinds enkele jaren ben ik enkele keren opnieuw geweest.
Hoofdreden voor mijn terugkeer was vooral het neigen naar burn-out die ik telkens net op het nippertje kon onderscheppen. Dit nu al 2x in 2 jaar tijd.
Het helpt me telkens op korte termijn (lees: 6 maand) maar dan begint de malle molen telkens opnieuw met dezelfde valkuilen ed.
Met die hoofdreden wil ik eens wat stappen extra proberen om te zien waar dat van komt. Telkens denken “het zal wel aan mij liggen” “dit werk is niets voor mij”,…is geen oplossing meer. Ik neig sowieso al naar negatieve gevoelens, denkwijzes. Ik merk dat ik om de x-aantal tijd herval in dezelfde negatieve spiraal. De ups en downs zijn vaak te groot en wegen te hard op mijn gezin (Althans zo voelt het toch aan).

Heb er wel wat voor over om daarna te weten met welke tools ik aan de slag kan. Welk werk er wel voor mij is en wat de do’s en don’ts zijn...genoeg gepiekerd en me suf gedacht.
Hm ik weet nu wel niet of ik wat je zegt direct zou linken aan ADHD/autisme of zo'n ander iets dat ze in zo'n centra testen. Allez, je kan het altijd eens voorlegge hé, misschien hebben ze ideeën. Misschien heb je eerder wat tools nodig om dat negatieve spiraaldenken tegen te gaan?

Ik heb een tijdje dialectische gedragstherapie gevolgd en dat helpt wel heel erg om emoties en gedachten te plaatsen en het juiste gewicht te geven. Dat zijn heel praktische oefeningen die je doet rond een bepaalde gedachte of emotie.

Mja kan mij niet altijd even goed uitdrukken dus denk toch wel dat lijst maken wss nodig gaat zijn. En mijn geheugen is ook fucked echt, ik was zo goed in zaken onthouden maar nu vergeet ik alles, zo extreem verstrooid enal.
Is het een idee om het vollédig uit te schrijven, dat mocht het op het moment echt niet gaan, je iets kan afgeven?
 
Is het een idee om het vollédig uit te schrijven, dat mocht het op het moment echt niet gaan, je iets kan afgeven?
Ik heb wel reeds lijst en alles in Word gezet. Heb ik al van voor mijn bezoek aan de huisarts vorige keer. Heb ook angst vragenlijst ingevuld van een vriendin die psycholoog is, pak ik dat best mee zeker? Of best de psycholoog dat laten achterhalen?
 
Ik heb wel reeds lijst en alles in Word gezet. Heb ik al van voor mijn bezoek aan de huisarts vorige keer. Heb ook angst vragenlijst ingevuld van een vriendin die psycholoog is, pak ik dat best mee zeker? Of best de psycholoog dat laten achterhalen?
Niet meepakken, je weet namelijk niet hoe jouw psycholoog werkt.
Van de 5, heb ik nog maar bij 1 een soort vragenlijst/profiel moeten invullen waardoor ze bepaalde aan welke "zwaktes" we best zouden werken.
 
Niet meepakken, je weet namelijk niet hoe jouw psycholoog werkt.
Van de 5, heb ik nog maar bij 1 een soort vragenlijst/profiel moeten invullen waardoor ze bepaalde aan welke "zwaktes" we best zouden werken.
Oei die had mij nochtans aangeraden het wel mee te pakken, kan u geld en tijd besparen zei die.
 
Oei die had mij nochtans aangeraden het wel mee te pakken, kan u geld en tijd besparen zei die.
Pak het dan mee, maar niet verschieten als de psycholoog er niets mee doet. 😁
Of kent ze de psycholoog en weet ze hoe die werkt? Dan is het natuurlijk iets anders...
 
Angstcentrum/AKL© / J.Jazie van Agchel 2009-2020© is de test.

Nee ze kennen elkaar niet

Edit; en ja dno wat beste is, daarom vroeg ik het hier
 
Angstcentrum/AKL© / J.Jazie van Agchel 2009-2020© is de test.

Nee ze kennen elkaar niet

Edit; en ja dno wat beste is, daarom vroeg ik het hier
Elke psycholoog is bekend met die angst vragenlijsten, dus je kan er geen kwaad mee doen door ze mee te nemen. Op zich dient die test enkel om een algemeen beeld te krijgen van jouw stress en angsten, maar een psycholoog zal altijd een individueel beeld van jou schetsen en van daaruit een traject op maat aanbieden. Die test is er gewoon om een algemeen beeld te kwantificeren :) Het kan bijvoorbeeld zijn dat Mulan zware buikpijn krijgt van de stress, ze bibbert door de adrenaline die vrij komt. Persoonlijk heb ik geen stress buikpijn en als je dan iemand vraagt wie heeft de meeste angst en scoort dus het hoogste op een angst test, dan is de kans groot dat ze Mulan aanduiden. Terwijl zit ik met constante, veelvoudige en volledig fucked up nachtmerries en scoor ik hoger dan haar...

En in jouw geval lijkt het me goed die test mee te nemen! Dan kan de psycholoog de test met jou overlopen en stelt ze vragen enz. Dan gebeurt dat allemaal chronologisch en dan ga je van onderdeel naar onderdeel, dat is een pak gemakkelijker voor je hoofd :) Want het is dus niet simpel om gevoelens onder woorden te brengen. Ik weet nog goed dat in het begin de psychiater dan vroeg ”hoe voel jij je? Ik: kut. "Kan je wat preciezer zijn?" Ik: fucking kut, de hele tijd. ”Vind je het moeilijk om gevoelens te verwoorden?” ik: Ja, nu voel ik mij nog extra kut.
Prachtig gesprek. Ik wou dat je mensen kon aanraken en ze zouden voelen wat jij voelt, dat zou hier enorm geholpen hebben. Ik denk dat dat over het algemeen in betrekking tot alles zou helpen.
 
Pak gewoon mee, in 't slechtste geval smijt ze het in de vuilbak :D Maar dat betwijfel ik, dat kan sowieso al iets over u zeggen hé. 't Is al ingevuld dus ook geen meer moeite om mee te nemen.
 
Pak gewoon mee, in 't slechtste geval smijt ze het in de vuilbak :D Maar dat betwijfel ik, dat kan sowieso al iets over u zeggen hé. 't Is al ingevuld dus ook geen meer moeite om mee te nemen.
In de vuilbak ermee lijkt mij het beste geval. Na de eerste sessie is hij van al zijn angsten af :fingerguns:
 
Terug
Bovenaan