Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
De jongere generatie kiest inderdaad een BOB, maar geloof me vrij de andere 9 personen gaan er voor hoor :D

Onlangs goed gaan eten, en op de kaart stond het bob-arrangement. Wat was dat? Een hele avond aangepaste wijnen, maar telkens maar een half glas ipv een vol glas. Voor mij was dat (met de wagen) al méér dan genoeg hoor. Ik zag aan mijn vriendin dat die op het einde al goed dronken begon te worden. Onderweg naar huis viel ze dan ook direct in slaap.

Maar het bob-arrangement was wel grappig, aangezien het neerkwam op 6 halve glazen wijn :D

Moeilijk doen is veel gezegd, maar druk voelen als je zelf niet het sterkste karakter hebt dat wel. Vooral bij de oudere generaties dan. Bij een gelegenheid bij mijn schoonouders gaan eten bv krijg ik altijd een glas cava in mijn handen geduwd. Wanneer ik dit weiger krijg ik een "allee ge gaat toch niet flauw doen zeker, voor 1 glas"
Ik durf wel zeggen dat dit er in mijn generatie (eind 20-begin 30) niet meer inzit, drink je daar niet dan drink je niet.
Zelfs in de jongere generaties merk ik dat ze daar ook wel een bob aanduiden en die drinkt dan een hele avond gratis maar niets van alcohol.
Welja, het is inderdaad van een kwestie van het been stijf te houden...en ook niet echt in te zitten met wat bepaalde mensen over jou denken. Ik heb die druk eigenlijk nooit echt gevoeld. Als puber dronk ik goed door op fuiven, maar vanaf ik ben beginnen rijden was ik vaak bob en zo ben ik eigenlijk minder gaan drinken. Nu let ik erop dat ik niet "overdrijf", een drempel die ik voor mijzelf al vrij laag heb gelegd, meestal 2 consumpties per week, waar het meestal gewoon bij 1 of 0 blijft.

Mensen die niet begrijpen dat je ook zonder alcohol aan een sociale activiteit kan deelnemen vind ik een beetje zielig/marginaal. Iemand aan een bar waar ik al eens kom, presteerde het soms (als hij zelf al wat binnen had) om bij elke bestelling van frisdrank gewoon een pint voor je neus te zetten. Bij mij pakte dat niet, en dan kon hij maar zien dat hij zijn volle pinten zelf wegwerkte of weggoot.

Sinds ik ben "beginnen drinken" heb ik welgeteld 1 periode gehad waar ik effectief een maand of langer geen alcohol dronk en dat was toen mijn vrouw en ik voor een kind zijn gegaan. Madam wou mijn "zwemmerkes" op niveau hebben. :unsure:
Ik gok enkele periodes van telkens een paar weken, doch op 1 hand te tellen.

Net zoals iedereen die drinkt vind ik mijn 'drinkgedrag' niet problematisch. In de week drink ik meestal niet (tenzij per uitzondering en dan blijft het beperkt tot 1 glas of als ik weg ga op café maar dat gebeurt (helaas) niet zo vaak meer)

Bij mij soms al op donderdag 1 of 2 pintjes, of 1 iets zwaarder bier,genre chouffe, ename blond
en in het weekend is dat meestal vrijdag twee zware bieren, zaterdag een fles rode wijn en zondag opnieuw twee zware bieren.
Doorgaans 1 fles per weekend, vrouw drinkt daar mss een half glasje van. Een fles= 6 glazen . Meestal wijn bij het lekker eten. Zoals bv een Ierse ribeye/striploin of zo een valdieu hoevekip met verse frietjes. Daarbij dan een flesje rood.

Daarbovenop kan nog wel eens wat komen als we overdag iets gaan drinken.

Overdag drinken haat ik. Ik word daar loom van.
Op een feest kan ik wel wat meer drinken als ik niet moet rijden, maar poepeloere zat drink ik niet.
Ik zal doorgaans meer drinken, maar niet meer dan 1 fles wijn. Ik haat katers.

Whisky drink ik zéér graag, maar ik kom tegenwoordig niet meer tot 1 glas per maand.

Sterke dranken, nee niks voor mij.
Ik zou perfect kunnen leven zonder, maar ik geniet teveel van de milde roes die alcohol kan teweegbrengen, alsook de smaak.

Ik hou vooral van lekkere dranken. Lekkere frisse bieren, goeie zachte wijnen.
Het gaat niet enkel om die roes, het gaat ook om smaak. Ik ontspan me dus meer, geniet als Bourgondiër van de smaak van de drank die ik tot mij neem en voel me ook creatiever. Om die redenen zou ik liever niet zonder alcohol door het leven gaan. Alcoholvrije alternatieven op café blijven beperkt. Dit weekend naar een trouw geweest en het alcoholvrij bier was daar Jupiler N.A. en dat is niet te zuipen. De hele avond watertjes drinken is niet mijn ding maar na een derde cola ben je die zoete frisdrank ook wel beu. En uitgaan op koffie ... nee. Op café gaan zonder iets van alcohol (meestal bier) te drinken doe ik zéér zelden.
Tea-room met koffie en pannenkoek
Het is wél een goede zaak dat je tegenwoordig deftige alcoholvrije bieren kan vinden die goed smaken, maar die vinden slechts een weg naar een handvol cafés zoals biercafés. Gewone cafés hebben enkel die grote merken en daar haak ik snel op af omdat die gewoon niet lekker zijn. Er zijn alcoholvrije cocktails die een interessant smaakpalet hebben en de alcoholvrije gin van Seedlip is ook lekker. Maar die ontbreken de "kick" van alcohol.

Ik heb wel periodes gehad waar het wat meer uit de hand liep en ik bijna dagelijks dronk. Nooit was dat veel en toen ik daarin ging afremmen heb ik nooit een sterke hunkering gehad om meer te drinken. Maar alcohol drinken helpt me wel om te ontspannen en dat is een effect dat een niet-alcoholische drank naar mijn persoonlijke ervaring ontbreekt.
Alcohol helpt inderdaad ontspannen. Mijn ex werkgever drinkt dagelijks een fles wijn of 3 omers. Ik ken wel meer avonddrinkers...

Mijn opa zaliger dronk elke dag max 2 kasteelbiertjes. Aan de eerste begon hij tegen 11u, deed er echt lang over om die uit te drinken en de tweede dan tegen 18u om daarvan op zijn gemak te drinken. Zo dronk hij jarenlang en met gelegenheden eens een glas meer. Toen hij op een gegeven moment in het ziekenhuis lag voor enkele dagen belde de dokter naar ons om te zeggen dat we zijn bier mochten brengen want hij had fysieke afkickverschijnselen. 🤷🏼‍♀️ Terwijl ik nooit echt het gevoel had dat mijn opa een probleem had met drank. Maar jarenlange gewoontes sluipen er toch in he.

Toen ik zwanger was ben ik (uiteraard) gestopt met drinken en ik verschrok van mezelf hoe hard ik het drinken miste. En dan niet persé tipsy zijn maar het sociale drinken met vriendinn op een terras of het toch wel tipsy rondlopen op een festival.

Toen ik zwanger was, was ook de enige periode dat ik geen commentaar kreeg bij het afslaan van glas alcohol. Dat was normaal. Rondlopen met zwangere buik op festival met een bekertje alcohol vrij bier heeft me dan wel s nodige rare blikken opgeleverd 😁

Ik drink ook graag alcohol. Geen idee of ik verslaafd ben, wat is verslaafd zijn? Ik vind de kick van de roes leuk, vooral na een werkdag werkt het ontspannend om neer te kunnen ploffen en een glas te drinken. Is dat verslaving? Ergens waarschijnlijk wel, aangezien ik het meermaals per week doe.

Al die verhalen hier over enkele drankjes benuttigen… uiteraard is dat geen alcoholverslaving…

Als ik 2 pintjes drink, kan ik stoppen. Drink ik er 3 of 4 dan drink ik 12u aan een stuk tot de dag nadien 10u ‘s morgens

Dat is een alcoholverslaving.

Ik drink ook graag alcohol. Geen idee of ik verslaafd ben, wat is verslaafd zijn? Ik vind de kick van de roes leuk, vooral na een werkdag werkt het ontspannend om neer te kunnen ploffen en een glas te drinken. Is dat verslaving? Ergens waarschijnlijk wel, aangezien ik het meermaals per week doe.
Ik heb het zelfde drinkprofiel als jij. Ik wil dit nu eens proberen te doorbreken tot de kerstvakantie.

Tot de kerstvakantie? Om dan te hervallen? Gewoon stoppen. Ik mis het totaal niet. Ook vooral omdat ik het beu was. Dat boek van Alan heeft me indertijd anders doen denken.

Welja, het is inderdaad van een kwestie van het been stijf te houden...en ook niet echt in te zitten met wat bepaalde mensen over jou denken. Ik heb die druk eigenlijk nooit echt gevoeld.
Dat vind ik nu iets heel belangrijk :) Het gaat hier wel in context over het weigeren van een drankje, maar het geldt ook voor mensen met een persoonlijkheidsstoornis, angststoornissen enz. Het leven en beleven van velen zou zoveel rustiger zijn als men nu eens niet bezig was met wat iedereen van hun denkt of zou denken. En dan gaat het niet over of die persoon effectief een mening over je heeft, of die persoon dan ook nog eens daadwerkelijk bezig is met zijn mogelijke mening van jou, maar louter om het waarom het je iets zou moeten schelen wat een random iemand van je zou kunnen denken.

En ik vind het ergens triest dat mensen het been stijf moeten houden. Op alle gebied weet iedereen het altijd beter dan een ander, maar persoonlijk vind ik dat als iemand een grens stelt, dat je die ook moet respecteren. En het maakt niet uit of het nu over een pintje gaat of een amoureuze escapade, neen is gewoon neen. Ongeacht het feit dat we effectief met steeds meer mensen op de aardkloot rondlopen, krijgen mensen weinig, soms geen, ruimte om zelf keuzes te maken, te beslissen of gewoon zichzelf te zijn.

Dat gezegd zijnde, schol!

Tot de kerstvakantie? Om dan te hervallen? Gewoon stoppen. Ik mis het totaal niet. Ook vooral omdat ik het beu ben. Dat boek van Alan heeft me indertijd anders doen denken.
Het kan aan mij liggen maar dit vind nu wel erg storend.

Hoe ik jouw reactie vertaald zie:
Haha? Jij gaat falen? Ik zeg jou hoe jij het met doen. IK. IK. IK.

Dat is in feite hoe het voor mij overkomt. Je ridiculiseert iemand anders zijn voornemen om wat hij als een problematisch patroon ervaart pogen te veranderen. Ik ben enorm blij dat jij je probleem overwonnen hebt, maar dat wil niet zeggen dat jouw manier dé manier is. Sommigen missen het wel, sommigen waren het zelf niet beu. Snap je wat ik bedoel als ik zeg dat jullie beide een drankprobleem kunnen hebben, maar allebei het probleem anders ervaren en zodoende ook mogelijks anders willen aanpakken? Je kan iemand enkel steunen in zijn proces, niet een universele oplossing aanreiken. Als het allemaal zo simpel was had niemand een drankprobleem. Dus misschien eens proberen wat constructiever te zijn?

Al die verhalen hier over enkele drankjes benuttigen… uiteraard is dat geen alcoholverslaving…

Als ik 2 pintjes drink, kan ik stoppen. Drink ik er 3 of 4 dan drink ik 12u aan een stuk tot de dag nadien 10u ‘s morgens

Dat is een alcoholverslaving.
Dat is binge drinking. Als ge de alcohol begint te missen, dan is het een verslaving.

Dat is absoluut NIET aan jou om te beoordelen! Dat is normaliseren van alcohol (mis?)bruik en in dit topic niet aan de orde!

De maatstaf is of de mensen het NODIG hebben omdat ze denken niet zonder te kunnen functioneren/ontspannen/sociaal te zijn, niet de hoeveelheid alleen!

Dat is absoluut NIET aan jou om te beoordelen! Dat is normaliseren van alcohol (mis?)bruik en in dit topic niet aan de orde!

De maatstaf is of de mensen het NODIG hebben omdat ze denken niet zonder te kunnen functioneren/ontspannen/sociaal te zijn, niet de hoeveelheid alleen!
Niemand geeft toch aan het nodig te hebben? Verslaving is trouwens niet kwantificeerbaar adhv een x-aantal consumpties. Overmatig alcoholgebruik staat gelijk aan meer dan 1 glas per dag (denk ik?), maar dat staat niet gelijk aan verslaving.

Ik heb de indruk dat sinds corona meer mensen thuis drinken tegenover vroeger. Ik drink ook zelf meer eens iets 's avonds, tegenover vroeger voor corona. Waarschijnlijk om de saaiheid van het leven tijdens de lockdowns tegen te gaan of om zich minder te moeten aantrekken van alle negativiteit in het nieuws overal. Of omdat het smaakt, maar doorheen de pandemie is het dan een gewoonte geworden.

Ik drink in de week amper tot niets, buiten in het weekend sporadisch eens enkele biertjes.
In de lockdown was dat inderdaad een stuk meer. Dan was het eerder van "we hebben maar dat, dit gaan ze ons niet afpakken".
We zijn en zullen altijd sociale drinkers zijn. Daarbij komt dat iets drinken meer is dan de alcohol. Het is het moment. Bewust even ademruimte nemen, bewust eventjes op de rem gaan staan.
Dat heb ik bijvoorbeeld ook met koffie. Koffie = pauze. Of toch op zijn minst het moment naar de koffiemachine, eventjes wachten op de koffie en het eerste slokje nemen. Het draait niet enkel om de koffie maar ook om het moment.
Dat heb ik ook met alcohol, het draait niet alleen om de pint of iets anders, maar wel om het samen zijn met partner/vrienden/... babbeltje, ...

Idd ik ga ook regelmatig achter koffie op het werk ook om eens een korte pauze te hebben. We zijn ook geen machine die gemaakt is om 100% van de tijd productief te zijn.

Waar hebben jullie situaties waar mensen moeilijk doen als je geen alcohol drinkt?

Ik dronk de laatste 10 jaar met moeite alcohol, zijnde een cava op nieuwjaar en misschien 2 pinten per jaar na de voetbal. Nooit commentaar op gehad.

Sinds 1,5 jaar drink ik enkel nog puur water (dus geen alcohol, frisdrank, koffie, thee, etc.) en heb daar ook nog nergens commentaar of druk gehad.
Op het werk... naar het einde van de week blijft er altijd een groot deel van de collega's plakken. We hebben daar nen hele frigo vol drank... allemaal bier, iets anders wordt daar niet gedronken. Ik drink er uit principe altijd maar 1tje omdat ik nadien nog naar huis moet rijden en ik bij 2 al een stevige invloed voel op mijn reactievermogen achter het stuur wat sowieso niet ok is. De commentaar "hoe? allé? eentje is geentje..." en al dat soort zaken komen toch elke week terug hoor. Ik trek mij daar niks van aan maar ik kan niet zeggen dat er geen druk is...

En zoals @BidonTV opmerkte ook hier hoofdzakelijk de generatie rond de 50. Da blijft allemaal goed gaan tot er daar eens één van die mannen in het naar huis rijden met hunne firmawagen een bochtje wat te kort pakken...

We zijn en zullen altijd sociale drinkers zijn. Daarbij komt dat iets drinken meer is dan de alcohol. Het is het moment. Bewust even ademruimte nemen, bewust eventjes op de rem gaan staan.
...het draait niet alleen om de pint of iets anders, maar wel om het samen zijn met partner/vrienden/... babbeltje, ...
Net dat is wel 'problematisch' toch? Enfin, problematisch is misschien een al te zwaar beladen woord maar je kan je wel afvragen waarom bij die bewuste pauze standaard alcohol moet vloeien? In u privé dan toch... op het werk wordt dat dan wel vervangen door koffie, omdat alcohol daar moeilijker ligt.
Dit is zo'n beetje dezelfde redenering als pakweg 15 jaar geleden toen er nog véél meer mensen rookten. "Het gaat niet over de sigaret, het gaat over de pauze, even op de rem staan, even een babbeltje slaan met collega-rookers"... klinkt bekend niet? :-)

Net dat is wel 'problematisch' toch? Enfin, problematisch is misschien een al te zwaar beladen woord maar je kan je wel afvragen waarom bij die bewuste pauze standaard alcohol moet vloeien? In u privé dan toch... op het werk wordt dat dan wel vervangen door koffie, omdat alcohol daar moeilijker ligt.
Dit is zo'n beetje dezelfde redenering als pakweg 15 jaar geleden toen er nog véél meer mensen rookten. "Het gaat niet over de sigaret, het gaat over de pauze, even op de rem staan, even een babbeltje slaan met collega-rookers"... klinkt bekend niet? :)

Nee klopt ergens heb je daarin gelijk. Maar langs de andere kant: is koffie nodig? Is frisdrank nodig?
Als een mens in iedere pauze, privé, alcohol zou drinken, dan kan je inderdaad spreken van problematisch. Maar in't weekend in gezelschap ga ik al rap iets meedrinken dan een watertje of frisdrank.

Het is toch gezelliger om een pot bier te drinken in gezelschap dan een watertje. Water drink je wanneer je dorst hebt, maar ook niet voor de smaak of voor de gezelligheid.

Nee klopt ergens heb je daarin gelijk. Maar langs de andere kant: is koffie nodig? Is frisdrank nodig?
Als een mens in iedere pauze, privé, alcohol zou drinken, dan kan je inderdaad spreken van problematisch. Maar in't weekend in gezelschap ga ik al rap iets meedrinken dan een watertje of frisdrank.
Nee koffie is niet "nodig". Als je alle dagen 2 koffies drinkt het eerste half uur van je dag... ja, dan ga je die koffies waarschijnlijk fysiek nodig hebben om u wa mens te voelen. Maar kick 2 weken cold turkey af en de nood aan die koffie zit juist nog tussen u oren.

Het is toch gezelliger om een pot bier te drinken in gezelschap dan een watertje. Water drink je wanneer je dorst hebt, maar ook niet voor de smaak of voor de gezelligheid.
Gezelliger of gewoon sociaal wenselijker? :unsure:

I'm not judging trouwens, iedereen kiest vrij in wat ze drinken (zolang ze zich nadien niet in het verkeer begeven). Maar ik blijf het markant vinden hoe mensen zichzelf op één of andere manier toch wijsmaken dat je "moet" drinken in gezelschap om het gezellig te maken. Uiteindelijk komt dat toch grotendeels terug op groepsdruk? Het is sociaal wenselijk tot zelfs de norm van te drinken in gezelschap...

Terug
Bovenaan