Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Koop dit boek:

Je mag me nadien bedanken.
Waarom wachten? Hij zou je nu al moeten bedanken! Met 3 woorden heb je zijn situatie opgelost.. dat iets wat schijnbaar zo moeilijk en complex leek te zijn bleek gewoon een aankoop op bol.com verwijderd te zijn van de oplossing. Kudos

Als hij het boek uitgelezen heeft (zoals ik) zal zijn leven veranderd zijn. Pas dan kan hij mij bedanken 😉

Pas nu zie ik hoeveel men drinkt in films, eigenlijk zielig. Ook altijd als het slecht gaat in de films, drinkt men. Moeten wij dan ook altijd thuis een glas whiskey drinken na een rotdag?

Ach ja, we moeten ook naar Unibet reclames kijken tijdens de voetbal. Je zal maar gokverslaafd zijn 😡

Ik heb 25 jaar aan een stuk 1x per week (altijd weekend) drank marathons gedaan van 12u

Nooit invloed gehad op werk ofzo maar gezond is het niet. Was voor mij wel ‘helend’ na een week vol stress. Daarom ook dat ik het 25 jaar gedaan heb.

Ik ken er veel die 7-8 pintjes drinken per dag. Een totaal andere soort van alcoholisme maar toch ook een probleem. Zeker als een pintje op de middag al aanschouwd wordt als doodnormaal op maandag / dinsdag / woensdag enzzz

Ach ja, de reclames op tv vind ik wel grappig nu:
ons vakmanschap drink je met verstand.

Of de Jupiler Pro League (sport is gezond) - waar halen ze het lef eigenlijk?

Zolang ze maar betalen, zullen ze het doen. Indien coke legaal was, lag het in de apotheker. Maar moest je het snuiven met verstand. Uit respect voor het product.

Wat is eigenlijk problematisch drinken?

Ik begin er nu pas bij stil te staan, maar ik heb altijd een liefde gehad voor een ontspannend biertje of wijntje in de zetel. Soms al op woensdag of donderdag, soms 2 pintjes of soms 2 iets zwaardere bieren (genre ename, chouffe, grimbergen) of 2 wijntjes. In een weekend drink ik toch wel een fles wijn in 2 dagen en soms nog enkele pintjes. In een vakantieweek gaat dat naar 2-3 flessen wijn en enkele pintjes op een week (9dagen).

Als student dronk ik nooit in de week, tenzij bij sporadisch op donderdag uitgaan. In de 10 jaar dat ik werk ben ik naar mijn mening "meer" beginnen drinken, of op zijn minst ook op week-avonden. Niemand die hier echter ooit iets over gezegd heeft. Zelf vind ik wel dat ik moeilijk kan weerstaan aan pintjes of een glas wijn. Sterke drank daarentegen lust ik niet. Als ik een analyse maak van de afgelopen 10 jaar denk ik dat ik toch zeker de helft van de dagen iets gedronken heb. Nu gaan velen dit weglachen, maar volgens mij is dat eigenlijk niet normaal en toch een soort problematisch drinken?

Zodra ge niet meer zonder kunt, zijt ge eigenlijk verslaafd he.
Uw aantallen zijn zeker niet gezond en daar zou ik toch eens met je huisarts over spreken of zo.

Uw aantallen zijn zeker niet gezond en daar zou ik toch eens met je huisarts over spreken of zo.
Nee gezond is het niet, 1 glas is al ongezond.Die volkse wijsheid van enkele glazen kunnen geen kwaad is de grootste onzin.

Overigens krijg je wel overal pintjes of wijntjes aangeboden. Elke gelegenheid in Vlaanderen is eigenlijk een drankgelegenheid. Zelf op school was er de eerste vergadering al wijn, cava, omers, pinten...om 11u.30

Ik heb moeite om een aanbod af te slaan. Als je het toch afslaat is er die druk, how kom drink eentje mee. Ik ga eens proberen om tot de kerstvakantie niet te drinken.

Laatst bewerkt:
Nee gezond is het niet, 1 glas is al ongezond.Die volkse wijsheid van enkele glazen kunnen geen kwaad is de grootste onzin.

Overigens krijg je wel overal pintjes of wijntjes aangeboden. Elke gelegenheid in Vlaanderen is eigenlijk een drankgelegenheid. Zelf op school was er de eerste vergadering al wijn, cava, omers, pinten...om 11u.30

Ik heb moeite om een aanbod af te slaan. Als je het toch afslaat is er die druk, how kom drink eentje mee. Ik ga eens proberen om tot de kerstvakantie niet te drinken.
Als je het "nodig" hebt, ben je verslaafd.
Als je tournee minerale vol kan houden bvb, moet je niet van een verslaving spreken.

Daarnaast kan je de sociale druk ook counteren door bvb wél ééntje aan te nemen en daarna te zeggen: "nee, sorry, ik moet nog rijden, het is me geen boete of rijverbod waard".
Want een neen omwille van een neen nemen sommige inderdaad HÉÉL moeilijk aan. 😡🙄

Als je het "nodig" hebt, ben je verslaafd.

Nodig, nee, niet dat ik bv bij gebrek aan beter dan een bruin bier ga drinken of likeur, nee dat lust ik niet.
Als je tournee minerale vol kan houden bvb, moet je niet van een verslaving spreken.
Oei, meestal haak ik af na 2 weken.
Daarnaast kan je de sociale druk ook counteren door bvb wél ééntje aan te nemen en daarna te zeggen: "nee, sorry, ik moet nog rijden, het is me geen boete of rijverbod waard".

Ik drink en rijd niet, meeste alcohol wordt thuis genuttigd.
Want een neen omwille van een neen nemen sommige inderdaad HÉÉL moeilijk aan. 😡🙄
Dat klopt inderdaad wel..

Oei, meestal haak ik af na 2 weken.
Waarom haak je dan af?
Want je hebt er fysieke verslaving (en als je van dagelijks naar 2 weken zonder kan, lijk je mij niet verslaafd) maar ook de mentale verslaving en klinkt eerder dat daar jouw probleem zit.

Is het jouw manier van "ontstressen", vind je dat nodig om sociaal leuker gezelschap te zijn,...?
Als je dat door hebt, kan je er makkelijker aan werken ook.

"Niet zonder kunnen" is natuurlijk ook een erg brede term maar dit dus.
Nog los van de ongezonde effectieve hoeveelheid was/is bij mij het probleem vooral dus de frequentie. Uiteindelijk (achteraf) gezien was elke reden goed om eentje te drinken en bleef het eigenlijk nooit bij eentje.
En ja, alcohol is erg ingeburgerd in onze cultuur, zeker de gewone drank (bier, wijn,...) en dat was mijn voorkeursvergif en de arts gaf ook aan dat dat een gevaarlijke is net omdat het zo gewoon is. Minder sociale controle , want het wordt nu eenmaal standaard aangeboden overal dus veel gebruik blijft onder de radar, als ge meteen pakweg Vodka begint te bestellen valt dat mensen veel feller op, maar ook veel meer sociale "druk" (want het wordt overal aangeboden).

Intussen toch al zowat 1 maand nuchter en op wat moeilijke momenten na gaat het redelijk goed, tijdelijk wel nog altijd dankzij de medicatie denk ik maar toch...

Gisteren naar de psychiater gegaan, uitgelegd dat ik met de sipralexa ben gestopt en waarom, en hoewel ze wat terughoudend reageerde, kon ze er zich wel in vinden (of ze wou mijn huisarts niet afbreken 🤪).

Zij adviseerde wél om dagelijks mijn Nestrolan te nemen zodat mijn slaap wat opgekrikt wordt (scheelt vaak 2u tegenover nachten zonder dus neem m enkel na wat nachten van 5u slaap om te recupereren) want te weinig slaap werkt natuurlijk wel op het gemoed.
Voorlopig nog steeds mentaal stabiel en vrolijk het leven door! 😇

Waar hebben jullie situaties waar mensen moeilijk doen als je geen alcohol drinkt?

Ik dronk de laatste 10 jaar met moeite alcohol, zijnde een cava op nieuwjaar en misschien 2 pinten per jaar na de voetbal. Nooit commentaar op gehad.

Sinds 1,5 jaar drink ik enkel nog puur water (dus geen alcohol, frisdrank, koffie, thee, etc.) en heb daar ook nog nergens commentaar of druk gehad.

Sinds ik ben "beginnen drinken" heb ik welgeteld 1 periode gehad waar ik effectief een maand of langer geen alcohol dronk en dat was toen mijn vrouw en ik voor een kind zijn gegaan. Madam wou mijn "zwemmerkes" op niveau hebben. :unsure:

Net zoals iedereen die drinkt vind ik mijn 'drinkgedrag' niet problematisch. In de week drink ik meestal niet (tenzij per uitzondering en dan blijft het beperkt tot 1 glas of als ik weg ga op café maar dat gebeurt (helaas) niet zo vaak meer) en in het weekend is dat meestal vrijdag twee zware bieren, zaterdag een fles rode wijn en zondag opnieuw twee zware bieren. Daarbovenop kan nog wel eens wat komen als we overdag iets gaan drinken. Op een feest kan ik wel wat meer drinken als ik niet moet rijden, maar poepeloere zat drink ik niet. Whisky drink ik zéér graag, maar ik kom tegenwoordig niet meer tot 1 glas per maand.

Ik zou perfect kunnen leven zonder, maar ik geniet teveel van de milde roes die alcohol kan teweegbrengen, alsook de smaak. Het gaat niet enkel om die roes, het gaat ook om smaak. Ik ontspan me dus meer, geniet als Bourgondiër van de smaak van de drank die ik tot mij neem en voel me ook creatiever. Om die redenen zou ik liever niet zonder alcohol door het leven gaan. Alcoholvrije alternatieven op café blijven beperkt. Dit weekend naar een trouw geweest en het alcoholvrij bier was daar Jupiler N.A. en dat is niet te zuipen. De hele avond watertjes drinken is niet mijn ding maar na een derde cola ben je die zoete frisdrank ook wel beu. En uitgaan op koffie ... nee. Op café gaan zonder iets van alcohol (meestal bier) te drinken doe ik zéér zelden.

Het is wél een goede zaak dat je tegenwoordig deftige alcoholvrije bieren kan vinden die goed smaken, maar die vinden slechts een weg naar een handvol cafés zoals biercafés. Gewone cafés hebben enkel die grote merken en daar haak ik snel op af omdat die gewoon niet lekker zijn. Er zijn alcoholvrije cocktails die een interessant smaakpalet hebben en de alcoholvrije gin van Seedlip is ook lekker. Maar die ontbreken de "kick" van alcohol.

Ik heb wel periodes gehad waar het wat meer uit de hand liep en ik bijna dagelijks dronk. Nooit was dat veel en toen ik daarin ging afremmen heb ik nooit een sterke hunkering gehad om meer te drinken. Maar alcohol drinken helpt me wel om te ontspannen en dat is een effect dat een niet-alcoholische drank naar mijn persoonlijke ervaring ontbreekt.

Waar hebben jullie situaties waar mensen moeilijk doen als je geen alcohol drinkt?

Ik dronk de laatste 10 jaar met moeite alcohol, zijnde een cava op nieuwjaar en misschien 2 pinten per jaar na de voetbal. Nooit commentaar op gehad.

Sinds 1,5 jaar drink ik enkel nog puur water (dus geen alcohol, frisdrank, koffie, thee, etc.) en heb daar ook nog nergens commentaar of druk gehad.
In mijn ervaring: mannen die zelf alcohol nodig hebben, ofwel omdat ze verslaafd zijn, ofwel omdat ze het nodig hebben om sociaal te functioneren.

Nog nooit die druk gehad van vrouwen eigenlijk.

Vaak is het de verandering waar ze moeite mee hebben, ze hebben schrik dat hun drinkbuddy een saaie, moraliserende ridder zal worden én het wijst hen onbewust op het feit dat zij eigenlijk niet zonder alcohol kunnen op sociale settings.

Ik drink géén alcohol. Nooit gedaan. Ik heb toch héél vaak commentaar gekregen hoor. Vorige maand nog op een trouwfeest, waar de man van een van mijn vrouw haar beste vriendinnen het nodig vond om toch eens echt, met de verbazing van iemand die voor het eerst een nieuwe soort ontdekt, door te vragen waarom ik niet dronk en dat niet kon geloven. En dan een pint voor mij bestelde. Ik ken die mens al 10 jaar, die weet al 10 jaar dat ik niet drink.

Uit het verleden herinner ik mij verschillende mensen die mij wouden "bekeren" en het als hun missie beschouwden om een alcoholische drank te vinden die ik zou lusten. Ik herinner mij een ober in Aalst die mij weigerde te bedienen toen mijn maten een pint bestelden en ik (als 16-jarige toen) een plat water. Hij kwam mij uiteindelijk ook een pint brengen. Ik herinner mij een feest in de fakbar van Letteren in Leuven waar een meisje mij in alle serieusheid vroeg hoe ik zonder drank plezier kon hebben (nog steeds een van de zieligste zinnen ooit tegen mij uitgesproken, denk ik). En eigenlijk elke keer ik nieuwe mensen ontmoet, dien ik mij steeds te verantwoorden waarom ik niet drink. En altijd die blikken vol ongeloof en verwondering.

Op zich ervaar ik dat niet echt als druk, dat glijdt zo van mij af, maar het is wel irritant.

Ik drink géén alcohol. Nooit gedaan. Ik heb toch héél vaak commentaar gekregen hoor. Vorige maand nog op een trouwfeest, waar de man van een van mijn vrouw haar beste vriendinnen het nodig vond om toch eens echt, met de verbazing van iemand die voor het eerst een nieuwe soort ontdekt, door te vragen waarom ik niet dronk en dat niet kon geloven. En dan een pint voor mij bestelde. Ik ken die mens al 10 jaar, die weet al 10 jaar dat ik niet drink.

Uit het verleden herinner ik mij verschillende mensen die mij wouden "bekeren" en het als hun missie beschouwden om een alcoholische drank te vinden die ik zou lusten. Ik herinner mij een ober in Aalst die mij weigerde te bedienen toen mijn maten een pint bestelden en ik (als 16-jarige toen) een plat water. Hij kwam mij uiteindelijk ook een pint brengen. Ik herinner mij een feest in de fakbar van Letteren in Leuven waar een meisje mij in alle serieusheid vroeg hoe ik zonder drank plezier kon hebben (nog steeds een van de zieligste zinnen ooit tegen mij uitgesproken, denk ik). En eigenlijk elke keer ik nieuwe mensen ontmoet, dien ik mij steeds te verantwoorden waarom ik niet drink. En altijd die blikken vol ongeloof en verwondering.

Op zich ervaar ik dat niet echt als druk, dat glijdt zo van mij af, maar het is wel irritant.
Alcohol drinken zit inderdaad zo danig ingebakken dat je het zogezegd nodig zou moeten hebben om plezier te maken. Die reacties die je hebt gekregen zijn behoorlijk respectloos. Nu, als ik nuchter op de dansvloer sta ben ik een stijve hark. Geef me een paar Duvels ... and these hips won't lie. :unsure:

Moeilijk doen is veel gezegd, maar druk voelen als je zelf niet het sterkste karakter hebt dat wel. Vooral bij de oudere generaties dan. Bij een gelegenheid bij mijn schoonouders gaan eten bv krijg ik altijd een glas cava in mijn handen geduwd. Wanneer ik dit weiger krijg ik een "allee ge gaat toch niet flauw doen zeker, voor 1 glas"
Ik durf wel zeggen dat dit er in mijn generatie (eind 20-begin 30) niet meer inzit, drink je daar niet dan drink je niet.
Zelfs in de jongere generaties merk ik dat ze daar ook wel een bob aanduiden en die drinkt dan een hele avond gratis maar niets van alcohol.

Vroeger redelijk veel "verzet" maar sinds een paar jaar een heel stuk minder (buiten de sporadische feesten/mannenweekends). Tijdens de week drink ik niets. Maar de vrijdagavond, zaterdag en zondag zijn dat een tweetal streekbieren (max 3) per dag. Een beetje ontstressen van de werkweek/persoonlijke problemen. Heb alle alcoholvrije bieren al geprobeerd maar smaak is toch stuk anders (en niet zo lekker). Moesten ze alcoholvrije bieren uitvinden met identiek dezelfde smaak, drink ik nooit meer diegene met alcohol, de "roes" heb ik niet nodig (en is er ook niet na 2 biertjes). Is puur voor de smaak. Buiten vorig jaar doe ik ook ieder jaar mee met tournee minerale (niet dat ik mij anders/beter/slechter voel tijdens die maand).

Terug
Bovenaan