...
Als ik dan zei dat een afspraak had bij een psycholoog en ik hoopte dat die daarmee zal kunnen helpen zei hij: "ja, psychologen brengen niets op, die doen niets. Allez, als uw kind zou sterven en ge zit met een trauma, dan misschien wel, maar in uw geval niet"
...
...
M'n vrouw moest dan naar de kiné en ze wou met de fiets. Ik ben dan meegereden en terwijl ze binnen was even wat rondgereden om m'n gedachten te "clearen", wat wel een beetje geholpen heeft.
...
De manier waarop was waarschijnlijk wel fout, een beetje meer empathie zou mogen als dokter.
Maar ik snap zijn uitspraken wel ergens. Bij trauma's kan emotioneel ontladen werken door te praten met psychologen, en bij zware depressies of stoornissen gaan psychiaters dan weer vooral medicatie voorschrijven. Ik snap dat ventileren altijd wel oplucht en fijn is en wat zal helpen, maar als je niet bij die categorieen hoort, is het een vrij duur luisterend oor, en gaan ze je misschien toch dingen voorschrijven die meer kwaad dan goed doen op termijn. Dus op dat vlak gaf hij een vrij eerlijk antwoord, ipv je daar naar de mond te praten.
Verder vond ik het fietsen een heel goed idee. Veel depressies worden chronisch door een chemische onbalans in de hersenen, en om dat weer in orde te krijgen is er denk ik niets zo goed als sporten. Ipv stoffen te gaan slikken die lichaamsstoffen gaan simuleren , is het 1000 keer beter de natuurlijke aanmakers van die stoffen in je lichaam te heractiveren via sport, ipv ze helemaal lam te leggen omdat de medicatie hun rol overnam.
Sommige mensen zonder problemen zijn soms al te lui om te sporten, maar in dit geval is het meer dan ooit: just do it. Ga wandelen, fietsen, schrijf u in bij de badminton en/of lokale cafeploeg zaalvoetbal, dansclub, klimmuur... en werk u enkele keren in de week in het zweet. Na enkele weken zelfs keiplezant ook als je iets vindt dat je ligt.
En de andere opmerkingen van die dokter waren niet fijn om te horen, maar een dokter ziet nu eenmaal ook veel ziekere mensen, ook stervenden. Dat verklaart misschien zijn houding van: "dude, je bent niet stervende, je goed voelen is een keuze, focus op het positieve"
Of zoals Eric Cartman het zou zeggen:"Kyle, you're being a Negative Nancy. Stop it, if you don't want everybody to call you Negative Nancy from now on."
Cartman vs Nancy
Dat is hard om te horen van die dokter, en ik snap dat je je dan even totaal dismissed voelde, maar zie het vanuit zijn perspectief ook eens, en ergens is dat dan ook te snappen.
Verder zou ik niet teveel piekeren over andere mensen, of over keuzes in het verleden. Mensen die nooit fouten gemaakt hebben zijn mensen die nooit keuzes gemaakt hebben, en misschien nog harder zouden moeten piekeren over gemiste kansen.
Ook zie ik vaak mensen nog als zoogdieren met kleren aan. We geloven van onszelf graag dat we beschaafd zijn... wat een grap. Ooit misschien.
Dit zijn de menselijke motivaties
Kijk vooral naar het tabelletje in het kadertje. Dat is vrij basic, en veel mensen komen niet veel verder dan het eerste kolommetje. Sommige mensen doen ook zaken voor kolom 2 en 3. En sommigen faken kolom 2 en 3 om kolom 1 makkelijker te krijgen

Dus alles wat je daar extra bij krijgt van anderen, zie dat als een bonus. Maar ga het niet andersom bekijken, of je zal teleurgesteld worden door vele mensen, ook door jezelf. Praktisch niemand kan leven naar het rolmodel ingelepeld in de jeugd, uit films, volgens religie...
Het is een cliche, maar zie elke dag als een cadeau dat je hier als diertje mag rondspelen.
Of zoals 1 van mijn maten het zei, toen hij mensen aan het scharrelen was om naar de hoeren te gaan voor we gingen overnachten voor een race in de Walen: "Gij komt ni mee? Ha, dan poept gij ni vandaag... En da kunt ge nooit meer inhalen he!"
Verder hoop ik dat je geen aanstoot neemt aan deze wat luchtige post van een non-professional, want ik vind het zelfs moedig en juist heel goed dat je de stap zet om erover te praten, ook al is het op een games forum. Dus lap op dat vlak aub alle taboes aan uw laars, en ga praten met wie je wil als je denkt dat je er zo makkelijker door kan geraken, eventueel een instelling waar men overdag praatgroepen bijwoont ofzo. Iedereen heeft dagen dat men denkt "ik had beter niet opgestaan vandaag", wie dat ontkent liegt gewoon. En iedereen heeft wel een zwakte, vandaar de uitdrukking "What's your poison" om te weten wat men graag wil drinken. En dat is niet erg, sterven van ouderdom is ook maar saai, maar zolang men het niet gaat "gebruiken" om iets te vergeten ipv te overwinnen. Dat is enkel tijdverlies heb ik zelf gemerkt, en leidt tot nog meer afzondering als je daarin weken, maanden, jaren blijft hangen. Maar met een dagje comazuipen om te resetten, wat gebeurtenissen doorspoelen, en dan de koe bij horens vatten is er niks mis