Meisje van 6 mnd overleden Gentse crèche

Wouter Beke aan het ‘uh ah maar’en op televisie, allemaal gericht op het redden van zijn eigen vel en K&G uit de wind zetten. Er zit bij geen enkele van onze ministers ook maar een gram verantwoordelijkheidsgevoel.

Dat.
EN het feit dat België helemaal aan de staart hangt van het Europese peloton wat betreft #kinderen/verzorgster. 8 à 9 stuks per verzorgster, aub. In de ons omringende landen is dat de helft ongeveer. Dat is gewoon veel te veel. Die mensen verdienen al niet goed blijkbaar, en moeten dan nog eens omgaan met dergelijke werkdruk. Ook wie het goed meent, kan gewoon niet altijd de juiste zorgen toedienen.

Onlangs had ons zoontje nog diarree (van antibiotica, niet door ziekte) en hadden dus op de crèche gevraagd om er extra op te letten. Toch lag heel zijn poepke open. Ik heb er nog eens voorzichtig op gewezen maar ik durf eigenlijk weinig zeggen, wetende hoe ze hun aandacht moeten verdelen.

En dat voor een "rijk" Westers land. Dit zijn nu eens rechtstreekse gevolgen van onze slechte financiën zie. Dat gat in de begroting die we 1 keer per jaar schouderophalend bekijken op televisie en ons verder geen zak van aantrekken, welnu, dààr uit zich dat onder andere concreet in. Schandalig.
Ik wil hier ook opmerken dat dit een gevolg is van het feit dat we volop gaan voor een 2-verdienermodel, waar beide partners moeten werken, en het vanuit de samenleving bijna vreemd wordt bekeken wanneer dit niet zo is. Na onze vrij beperkte moederschapsrust, en het uitputten van bijkomende systemen, moeten die kinderen dan opgevangen worden. Soms kan dat nog bij grootouders, maar uiteindelijk zullen velen wel (deels) beroep doen op een crèche of onthaalmoeder.

En dat zijn nu eenmaal geen erg gewilde jobs. Uiteraard ga je misschien meer mensen aantrekken met betere loonsvoorwaarden, en zit daar de link met de financiële toestand, maar ik denk niet dat voor een iets beter loon er plots hopen extra kinderverzorgers zullen opduiken.

Dit alles natuurlijk geeft een klimaat waar iemand die kinderen slecht behandelt kennelijk niet meteen gewoon wordt gevraagd om een andere job te zoeken waar hij/zij nooit nog professioneel met een kind in contact komt.

Ik moet dit toch ook bijtreden. Het van spreekt voor zich dat niets wat daar gebeurt is in die crèche vergoelijkt, daar moet een onderzoek ingesteld worden en indien nodig bestraft worden. We zitten in een tijdperk waar bovengemiddeld veel mensen hogere studies aanvatten en daardoor in comfortabele 9 to 5 jobs terecht komen die ook nog eens goed verdienen. De poel waaruit je kan vissen voor allerhande lager betaalde, fysiek en emotioneel veeleisende, en 'het is een roeping' jobs wordt alsmaar kleiner. Al die ouders die met twee werken, die moeten hun kind laten opvangen terwijl ze gaan werken zijn.

Op grootouders rekenen voor opvang is vandaag de dag niet meer zo een evidentie merk ik rondom mij. Om te beginnen wonen veel jonge gezinnen vaak tientallen kilometers van de ouderlijke woningen, en zijn veel grootouders nog niet gepensioneerd. Ook merk ik bij sommige grootouders op dat ze zeer egoïstisch zijn en naar hun kinderen zoiets hebben van "als je kinderen maakt kan je er zelf voor zorgen". Dit terwijl de generatie ervoor eigenlijk net wel alles deed voor de kinderen/kleinkinderen, dat was dan ook de generatie die de tweede wereldoorlog meegemaakt had, waarbij de moeder niet ging werken, en die eigenlijk heel dankbaar was voor het leven en alles zou doen voor de familie. De babyboomers zijn op dat vlak echt een pak egoïstischer en zullen vaker vertikken om een deel van hun pensioen te spenderen aan opvang spelen voor kleinkinderen, dit terwijl ze er zelf optimaal van geprofiteerd hebben.

Tijdens de covid crisis merkte je ook duidelijk dat jonge gezinnen gewoon aan hun lot werden overgelaten. Het werd als normaal bevonden dat iemand thuiswerk kon combineren met de zorg voor jonge kinderen. Ook wanneer scholen om de haverklap sloten moesten ouders zich ook maar zien te schikken. Op vele grootouders moest er toch ook niet gerekend worden want die konden zich perfect wegstoppen achter 'corona', maar toen ze (uiteraard) als eerste hun vaccin hadden gekregen eisten ze direct privileges en meer vrijheden op.

Laatst bewerkt:
Onlangs had ons zoontje nog diarree (van antibiotica, niet door ziekte) en hadden dus op de crèche gevraagd om er extra op te letten. Toch lag heel zijn poepke open. Ik heb er nog eens voorzichtig op gewezen maar ik durf eigenlijk weinig zeggen, wetende hoe ze hun aandacht moeten verdelen.
Je kan ook niet verwachten van een onderbemande crèche (met slecht betaalde medewerkers) dat ze jouw kinderen een voorkeursbehandeling gaan geven of rekening gaan houden met elke individuele opmerking van een ouder. Dan moet je een privéverzorgster aanstellen of één van jullie twee moet er dan fulltime voor zorgen.
Volgens mij mag je in veel landen je kinderen überhaupt niet binnenbrengen in een crèche als ze diarree hebben.

Tjah, hoeveel wappies die niks betalen droppen hun kind in de creche terwijl ze niet werken. "Social mix" mijn kloten.
Dit snap ik ook niet dat ze dat toelaten. Een ex van mij stond in in crèche en zij vertelde dat de ouders die langdurig werkloos waren hun kinderen als eerste kwamen afzetten en als laatste kwamen ophalen (uiteraard tegen het minimumtarief). Waarom moeten die kinderen naar een crèche als de ouders de hele dag thuis niets zitten te doen? Dat is gewoon misbruik van het systeem, beperk die crèches eerst al eens tot mensen die voltijds werken.

Op grootouders rekenen voor opvang is vandaag de dag niet meer zo een evidentie merk ik rondom mij. Om te beginnen wonen veel jonge gezinnen vaak tientallen kilometers van de ouderlijke woningen, en zijn veel grootouders nog niet gepensioneerd. Ook merk ik bij sommige grootouders op dat ze zeer egoïstisch zijn en naar hun kinderen zoiets hebben van "als je kinderen maakt kan je er zelf voor zorgen". Dit terwijl de generatie ervoor eigenlijk net wel alles deed voor de kinderen/kleinkinderen, dat was dan ook de generatie die de tweede wereldoorlog meegemaakt had, waarbij de moeder niet ging werken, en die eigenlijk heel dankbaar was voor het leven en alles zou doen voor de familie. De babyboomers zijn op dat vlak echt een pak egoïstischer en zullen vaker vertikken om een deel van hun pensioen te spenderen aan opvang spelen voor kleinkinderen, dit terwijl ze er zelf optimaal van geprofiteerd hebben.
Is ook wel een groot verschil eh. Mijn grootouders: grootmoeder aan beide kanten +/- nooit gewerkt en grootvader aan beide kanten op pensioen van vooraan in de 50. Mijn ouders mogen beide werken tot rond de 65, ik ga daar dan echt niet van verlangen dat die de kinderen zouden opvangen.

Is ook wel een groot verschil eh. Mijn grootouders: grootmoeder aan beide kanten +/- nooit gewerkt en grootvader aan beide kanten op pensioen van vooraan in de 50. Mijn ouders mogen beide werken tot rond de 65, ik ga daar dan echt niet van verlangen dat die de kinderen zouden opvangen.
Volledig akkoord. Dat is trouwens in twee richtingen gewoon minder van deze tijd. Vroeger was het ook meer standaard dat hulpbehoevende grootouders even bij de kinderen introkken. Met een partner die thuisbleef was dat ook haalbaarder, alsook inderdaad vroegere pensionering en lagere levensverwachting.

Nu wordt al dit uitbesteed, met potentiële risico's dat een vreemde het minder goed doet dan een familielid. Puur filosofisch stel ik me daar ook vragen bij, maar het is niet eenvoudig tegen die ontwikkelingen in te gaan.

Gaan we het nu echt op die 9 kinderen/verzorger steken?
Dat dat veel is, mee akkoord. Dat dat zelfs teveel is, ook mee akkoord.
Maar als je dat als verzorger niet aankan, dan moet je ofwel zelf minder kinderen aannemen of een andere job kiezen.

Ik zou mij ook niet kunnen aarden met pakweg 6 kinderen de hele dag rond mij, maar daarom dat ik ook geen verzorger ben.
Dat kindje of die ouders zijn vet met "maar er waren teveel kinderen".

Overal zijn er teveel kinderen per verzorger, maar 99% blijft wel hun gezond verstand bewaren.

Maar als je dat als verzorger niet aankan, dan moet je ofwel zelf minder kinderen aannemen of een andere job kiezen.

Ik zou mij ook niet kunnen aarden met pakweg 6 kinderen de hele dag rond mij, maar daarom dat ik ook geen verzorger ben.

Overal zijn er teveel kinderen per verzorger, maar 99% blijft wel hun gezond verstand bewaren.
Voor mij is dat een zijdiscussie die interessant is. Maar het is geen excuus hoor, hier is iets grondig misgelopen, waardoor een persoon die niet in de kinderopvang meer zou mogen werken gewoon mocht verderdoen tot het eens ernstig misliep. Dit zal volgens mij wel deels zijn door de context van schaarste aan kinderopvang, maar de eerste schuldigen zijn de mensen van de opvang zelf, gevolgd door wie instond voor controle en opvolging van die klachten.

Dat moet daar niet op gestoken worden, maar het is gewoon een symptoom van een systeem dat dit soort toestanden in de hand werkt. Hier is het 1 volwassene per 3 kinderen tot 3 jaar. ( 1 per 6 kinderen in de 4-6 range) Dat ligt wettelijk vast. Dan is het niet aan zotte jeanne op de hoek die denkt dat ze wel op 12 kinderen kan passen alleen.

Voor mij is dat een zijdiscussie die interessant is. Maar het is geen excuus hoor, hier is iets grondig misgelopen, waardoor een persoon die niet in de kinderopvang meer zou mogen werken gewoon mocht verderdoen tot het eens ernstig misliep. Dit zal volgens mij wel deels zijn door de context van schaarste aan kinderopvang, maar de eerste schuldigen zijn de mensen van de opvang zelf, gevolgd door wie instond voor controle en opvolging van die klachten.
Akkoord dat dit een zijdiscussie is, maar ik kreeg gewoon even het gevoel alsof we de schuld daar gingen leggen.
Dat is een brug te ver.

De oorzaak is natuurlijk dat die vader daar mee werkt en duidelijk niet met kinderen om kan. Maar, die vader zal daar wel meewerken omdat voor 9 kinderen zorgen niet haalbaar is voor 1 persoon...
Dus zo'n harde "zijdiscussie" is dat imo niet.

En zoals je in mijn berekening hiervoor al kan zien: minder dan 9 kinderen is financieel bijna niet haalbaar.

Uiteraard ligt het niet enkel daar aan, die vrouw en haar vader hadden zich gewoon moeten beheersen dus ik hoop dat ze gestraft worden.
Maar als in een crèche plots een personeelslid uitvalt om eender welke reden of iemand vertrekt, dan kan het zijn dat je plots met twee mensen voor 27 kinderen moet zorgen.

Hier gaat die gewoon toe hoor. Op een jaar zal die waarschijnlijk 12-13w toe zijn.

In de zomer al 6w bijvoorbeeld. Rond kerst ook meer dan een week.

Elke verlengd weekend ook.

Tussenin vaak 2 of 3 d door een zieke.

Om bepaalde tegemoetkomingen van de overheid te krijgen, moet je aan een minimumbezettingsgraad komen. En dus kan een crèche of onthaalouder bijna niet zelf gaan bepalen om minder kinderen op te vangen. Het zal eerder zijn: meer begeleidsters aannemen, maar dat is financieel dan weer niet haalbaar. Als je als crèche dus beslist om het met 1 op 6 te doen, dan draag je daar altijd zelf de financiële verantwoordelijkheid van.

Ondertussen bleek trouwens de eigenares van de creche zelf niet aanwezig tijdens het ongeval. Ge moet maar durven zeker...

Echt geen woorden voor. Hoe kan dit. In een opvang waar er al eerder problemen waren. Hoe is dit godverdomme mogelijk?
Hier moeten koppen rollen!
Koppen zullen rollen.

Maar kopstukken niet.

Terug
Bovenaan