Review: Syberia: The World Before

De Syberia-franchise is populairder dan de meesten denken. Deze point-and-click avonturengame heeft zelfs een Belgische kant, want de bedenker van de serie is in België geboren. Zijn leven zette hij wel verder in Frankrijk, maar dat even terzijde. De beste man is vorig jaar helaas overleden, maar dat betekent niet dat Syberia de krochten ingestuurd moet worden. De nieuwste in de reeks, Syberia: The World Before, verscheen eerder dit jaar op pc en afgelopen maand voor consoles. Ik ging ermee aan de slag op PlayStation 5.

Ik speel al graag eens een point-and-click avonturengame, maar een groot nadeel aan dit genre is dat in veel games sommige puzzels nogal vergezocht zijn. Je moet bij wijze van spreken een A4-blad combineren met kauwgom en een Tefal-pan om een brommer te bouwen. Het zou dan niet de eerste keer zijn dat ik een walkthrough moet opzoeken om dan met de woorden "Meende da nu" mijn avontuur verder te zetten. Op dat vlak doet Syberia: The World Before het een stuk beter, want in deze franchise zijn de oplossingen van samenstellingen en puzzels een pak logischer.

Syberia 1.jpg


Tweedelig verhaal

Syberia: The World Before neemt je mee naar een groots avontuur dat je twee verhaallijnen in twee tijdlijnen doet volgen. Enerzijds speel je als Dana Roze. Deze jonge pianiste leeft in het fictieve stadje Osterhal in de jaren dertig. Anderzijds kruip je virtueel in de huid van protagoniste Kate Walker, de dame die sinds de eerste game de reeks draagt. Laatstgenoemde is gevangengenomen en leeft momenteel in een strafkamp in een fictief Oost-Europees land in de beginjaren van 2000. Voor de dag van slavenarbeid start, wordt Kate geïnformeerd dat haar moeder overleden is. Door onoplettendheid tijdens haar handenarbeid in de zoutmijn veroorzaakt ze een opening naar een gang die leidt naar een geheime grot. Hier staat een trein met gestolen kunstwerken, waarbij één van die schilderijen een meisje bevat die wel heel erg op Kate lijkt. Kate ontsnapt en belooft aan haar medegevangene dat ze het meisje vanop het schilderij zal opsporen.

Syberia: The World Before is de mooiste game uit de reeks.


Het is het begin van een reis doorheen heel wat gebieden, waaronder een winkelstraat met een antiquair die de muziekdoos waarin het schilderij zat, verkocht heeft. De antiquair ondervragen levert dan weer nieuwe informatie op, zodat Kate haar reis verder kan zetten om de vrouw op het schilderij te vinden. Ook een berghut staat op het programma en de lange klim ernaartoe. Tussen het verkennen door word je zoals in veel point-and-clickspellen getrakteerd op puzzels. Aangezien robots met ingewikkeld raderwerk in Syberia al sinds de jaren dertig bestaan en ingeburgerd zijn, zul je ook af en toe moeten sleutelen. Op zich is niets bijster moeilijk en vergt het gewoon wat logisch denkwerk. Zo moet je onder meer een kist openen om de inhoud ervan te pakken te krijgen. Om dit te bewerkstelligen moet je buiten onder andere eerst wat foto's nemen. Ook het afstellen van een ingewikkeld te bedienen open haard staat op het menu.

Syberia 2.jpg


Tijdssprongen

Het speciale aan Syberia: The World Before is dat je ook teruggekatapulteerd wordt naar het verleden om aan de slag te gaan met Dana. Met een simpele druk op de klok kun je wisselen tussen de twee tijdperken en bijgevolg ook tussen de twee hoofdpersonages. Op die manier kun je met Kate eerder onoplosbare puzzels toch oplossen, omdat je voor de tijdssprong bijvoorbeeld een sleutel niet wist liggen. Erg realistisch is het allemaal niet, maar dat is uiteraard nooit de bedoeling geweest van de Syberia-franchise. Het toont ook dat de stad Vaghen op zo'n zeventig jaar tijd niet bijzonder veel is veranderd. Het centrale middenplein is bijvoorbeeld hetzelfde en ook het veelvuldig gebruik van koper in de vele bouwwerken is opvallend. Dit zorgt er trouwens ook voor dat Syberia: The World Before een waar genot is om naar te kijken. Vergelijken met een AAA-game mag je absoluut niet doen, maar deze nieuwe iteratie zorgt veruit voor de mooiste graphics uit de reeks.

Als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven, dan is het op de besturing. Kate en Dana slenteren door de straten alsof ze gaan winkelen zijn in de Veldstraat in Gent en die te trage pas is storend. Je kunt hen wat sneller doen lopen, maar dat maakt de besturing stroef. De te lompe personages lopen dan overal tegenaan en het veranderende camerastandpunt doet er ook weinig goeds aan. Waar ik het ook wat moeilijker mee heb, is dat Oscar in deze game wat genegeerd wordt. De robot draagt samen met Kate de franchise en het is jammer om te zien dat hij hier maar een nevenrolletje te pakken gekregen heeft.

Conclusie

Syberia: The World Before gaat verder op hetzelfde elan. Het is ondertussen de vierde game uit de franchise van bedenker Benoît Sokal en het is tevens ook de mooiste. De wereld is knap en sfeervol vormgegeven en kreeg grafisch een boost. In Syberia: The World Before ga je voor het eerst aan de slag in twee tijdlijnen met evenveel personages. Dit zorgt voor een unieke manier bij het oplossen van bepaalde puzzels. Verwacht geen breinbrekers trouwens, maar wel logisch op te lossen exemplaren. De logge besturing moet je er in deze game wel bijnemen.

Pro

  • Soundtrack
  • Grafisch grote vooruitgang
  • Logische puzzels
  • Manier van verhaalvertelling

Con

  • Besturing valt tegen
  • Oscar wordt wat genegeerd
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

15 november 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Microids

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan