Album of the week Mbongwana Star – From Kinshasha (World Circuit, 2015)

Ik kreeg gisteren een melding van koonut en dacht, ff zien wie mij nu weer belangrijk of een rotzakske vindt.
Even de post hier gelezen en hop 'deze zwier ik morgenmiddag (red. Vandaag) eens op tijdens het eten als ik buiten zit.'

En zo geschiedde!

Speakers buiten geplaatst, zonnebril aan, teenslippers om de voeten, shortje en shirtje en we zijn vertrokken.
Dat broodje dat ik aan het eten was, kreeg al snel een groot how i met your mother sandwich gehalte. Stilzitten en eten zou er niet inzitten vandaag.
Al snel had ik niet meer het gevoel dat ik in men tuin zat, maar een kleine 10j terug net ontwaakt was op dimensions festival en in men zwemshort op zoek was naar iets voor in men brakke lijf te kappen.
De fles water werd al snel die rumsmoothie van aan de beachbar en de houtschors onder men voeten het zand.
Een plaat later werd ik terug ontwaakt uit een dagdroom en stond er een dikke smiley op men gezicht.
Wat de buren of passanten langs het wandelpad zoude gevonden hebben van die wietie die in zen tuin gelijk een halve gare staat te dansen onder zen bomen zal me worst wezen. Morgen ben ik ook thuis en moet ik opnieuw eten!

Heerlijk plaatje dus van een band die ik niet kende. Hier zal ik zeker nog wat meer over opzoeken. Neem hierbij de Afrika burn foto's van afgelopen week en we kunnen allemaal de sleur en mottigheid van onze omgeving efkes vergeten.

🖤
 
Goed ik heb eindelijk eens een degelijk luisterbeurt of twee gedaan, de naam kwam me precies vaag bekend voor maar het feit dat dit topic de 8ste hit op Google is, betwijfel ik het.

Ik heb altijd al een boon gehad voor Afrikaanse muziek, echter komt die zelden uit Congo. Zamrock, Highlife, Gnawa of Afrobeat zijn allemaal genres waar ge mij een plezier mee kunt doen maar omdat ik Kinshasa zag staan vreesde ik dat het iets rumba-achtig zou zijn. De vrees was echt ongegrond want ik krijg hier iets veel grootser en eclectischer voorgeschoteld.

Een zweterige hutsepot van genres die de dansbenen in gang zetten. Heerlijke plaat die vreemd genoeg onder mijn radar gebleven is en het is precies bij één release gebleven? Een klein puntje van kritiek is dat het misschien iets te eclectisch is, ze bewandelen verschillende pistes maar het voelt niet altijd aan als één uitgewerkt geheel maar dat kan de pret niet bederven, ik ga al dansend het weekend in!
 
Eerste luisterbeurt bijna opzitten - moet zeggen dat het mij aangenaam verrast en het geen hol klinkt zoals ik had verwacht had. Begint ook lekker chaotisch met Shégué, wat ook het nummer is dat mij persoonlijk meest bij blijft. Hangt een donker sfeertje over, maar heeft door het gepingel tegelijk ook een zekere vakantie-vibe. Iets wat ik zou opzetten op een strand met zwart zand. Jeweetwel.

De rest van de plaat is vooral chaotisch in de zin die @shiftyke hierboven beschrijft: het bewandelt verschillende paden en sferen, maar commit nooit op één ervan.

Coole ontdekking, merci!
 
Laatst bewerkt:
Coole feedback gasten :love:

Ik heb altijd al een boon gehad voor Afrikaanse muziek, echter komt die zelden uit Congo. Zamrock, Highlife, Gnawa of Afrobeat zijn allemaal genres waar ge mij een plezier mee kunt doen maar omdat ik Kinshasa zag staan vreesde ik dat het iets rumba-achtig zou zijn. De vrees was echt ongegrond want ik krijg hier iets veel grootser en eclectischer voorgeschoteld.
Ah bij mij is het eerder omgekeerd: ik vind die smeltkroes van Afrikaanse ritmes met Latijns - Amerikaanse melodieën echt fantastisch (AfroCuban toestanden enzo). Da's echt waar ik naar op zoek ben. Afrobeat vind ik vaak meer hit or miss.. De funky, proto-house toestanden uit Zuid-Afrika, daar grijp ik ook vaak naar terug!


Geef het 8/10 maar zou het persoonlijk niet vaak draaien, zal zeker live scoren op het crusty goa balkan festival

Goa hoor ik er dan weer helemaal niet in.. 😅
 
Willy wilt gewoon niet toegeven dat het niks voor hem is dus geeft hij maar een random sneer naar de korstige wierookstinkende goa wijven he struck out on. Terwijl ge die eigenlijk gewoon kunt vangen met ne pot hummus uit den AH, nog zo simpel.
 
Zit in de sfeer van sommige online radiozenders die 24/24 wereldmuziek draaien en events met een bonte mix voor de dreadlockdragende medemens, zoals hier werd gezegd is dit andere koek dan stromingen zoals kwaito, highlife, afrobeat,... De distortion aan het begin van Suzanna is zo'n hedendaagse toets waarbij ik moest denken aan Jamie XX en Damon Albarn. Live of in een mix goed te pruimen.
 
Deze plaat was een ideale soundtrack om mijn tuinhuis te oliën deze week. Niet iets dat ik anders veel zou draaien. Zoals hier al eens vermeld, vind ik ook dat er soms te weinig gebeurd in de nummers. Als achtergrondmuziek is dat niet storend en het repetitieve doet dan wel zijn werk.
Beste nummers zijn Kinshasa en Masobélé. De elektronische invloeden zoals op Suzanna vind ik minder geslaagd.
 
Qua sound, sfeer en vibes is dit helemaal mijn ding en sluit ik me aan bij de posters hierboven.

Wel vind ik dat de songs wat te veel draaien/ blijven hangen rond een enkel idee, waar verder niet veel mee gedaan wordt. Je kan er bij wijze nummers van maken van 30 seconden of van een halfuur zonder iets te veranderen, dus ik had graag iets meer dynamiek gehoord binnen de nummers, om zo wat meer verrast te worden. Doorheen het album is er gelukkig wel wat variatie aan stijlen en invloeden waardoor het al bij al toch vooral een leuke en erg gezellige luisterervaring werd.

Uitschieters zijn voor mij Kimpala en Coco Blues.
Dit vat het perfect samen voor mij. Inclusief favoriete nummers. Al zou ik daar Suzanna nog aan toevoegen. Imo een stevige plaat die op menig fuif niet zou misstaan. Coco Blues springt er boven uit omdat het een mooi rust punt is, dat in combinatie met die mooie stem.
Kimpala heeft die gitaren! Niet alleen de solo's maar ook een begeesterend riff.

De intro van Kala is imo ook wel de max! Het deed me heel 2 Many DJ's aan voor één of andere reden. Maar daarna blijft het wat hangen. Die vlieger gaat dus op voor de meeste nummers. Neem Nganshé ofzo: daar zit een leuk idee in maar voelt nog snel in "teveel van hetzelfde".

Maar zoals @Nahrtent zegt: sfeer genoeg! Afgelopen de verjaardag van ne maat gevierd met een zonovergoten BBQ. Deze plaat had een ideale soundtrack kunnen zijn.
 
Afrikaanse muziek, geen kenner van maar er zijn wel wat dingen van het continent die absoluut de moeite waard zijn zoals de tishoumaren muziek uit Niger (Bombino en Mdou Moctar) bijvoorbeeld, wellicht de desert blues die je in je openingspost benoemt? Imarhan uit Algerije valt daar misschien ook wel onder.

Ik ben alvast al blij dat je dit nomineert of kiest, want van DR Congo had ik nog niets geluisterd. Is altijd wel leuk dat je eens iets nieuws luistert en op mijn last.fm kaartje zal het oppervlakte van DR Congo nu ook ingekleurd raken. Je openingspost moedigt mij ook al aan om eigenlijk uit andere delen v. Afrika wat meer te luisteren en het wat actiever op te nemen, want tot nu toe ligt het me allemaal wel, maar heb ik het maar sporadisch of occassioneel eens beluisterd.

Oké, nu beluisterd. Ik vind het grappig, ik had echt nooit iets zoiets elektronisch verwacht. Zou niet misstaan op een EDM festival? Misschien niet Tomorrowland, maar toch zeker Dour. Of ben ik nu gek?

Ik vind het wel leuk, doet wel echt aan vette techno/house denken soms, en bovendien maakt de fusion met wereldmuziek (meer traditionele instrumenten en een vreemde taal) het eigenlijk nog interessant. Voor mij is zang een instrument. Ik let niet op wat men zegt, zelfs engelstalige of nederlandstalige muziek is vreemd genoeg een vreemde taal voor mij, omdat voor mij zang louter een instrument is, en omdat de articulatie vreemd is zeker afhankelijk van accent/tempo/stijl. En de taal die hier gebruikt wordt, heeft absoluut mijn charmes en werkt gewoon goed. Kan gewoon mijn eigen voorkeur zijn. Maar het is hoe ik in elkaar zit. Geen idee welke taal het trouwens is, ik vind daar geen antwoord op.

Uitschieters voor mij: Shégué, Nganshé, Masobélé, Kimpala

De rest is oké, maar die vier uitschieters alleen al maken het echt een goed album. Echt supertoffe keuze, misschien wel de beste AOTW die ik dit "seizoen" al gehoord heb.
 
Afrikaanse muziek, geen kenner van maar er zijn wel wat dingen van het continent die absoluut de moeite waard zijn zoals de tishoumaren muziek uit Niger (Bombino en Mdou Moctar) bijvoorbeeld, wellicht de desert blues die je in je openingspost benoemt? Imarhan uit Algerije valt daar misschien ook wel onder.

Ik ben alvast al blij dat je dit nomineert of kiest, want van DR Congo had ik nog niets geluisterd. Is altijd wel leuk dat je eens iets nieuws luistert en op mijn last.fm kaartje zal het oppervlakte van DR Congo nu ook ingekleurd raken. Je openingspost moedigt mij ook al aan om eigenlijk uit andere delen v. Afrika wat meer te luisteren en het wat actiever op te nemen, want tot nu toe ligt het me allemaal wel, maar heb ik het maar sporadisch of occassioneel eens beluisterd.

Oké, nu beluisterd. Ik vind het grappig, ik had echt nooit iets zoiets elektronisch verwacht. Zou niet misstaan op een EDM festival? Misschien niet Tomorrowland, maar toch zeker Dour. Of ben ik nu gek?

Ik vind het wel leuk, doet wel echt aan vette techno/house denken soms, en bovendien maakt de fusion met wereldmuziek (meer traditionele instrumenten en een vreemde taal) het eigenlijk nog interessant. Voor mij is zang een instrument. Ik let niet op wat men zegt, zelfs engelstalige of nederlandstalige muziek is vreemd genoeg een vreemde taal voor mij, omdat voor mij zang louter een instrument is, en omdat de articulatie vreemd is zeker afhankelijk van accent/tempo/stijl. En de taal die hier gebruikt wordt, heeft absoluut mijn charmes en werkt gewoon goed. Kan gewoon mijn eigen voorkeur zijn. Maar het is hoe ik in elkaar zit. Geen idee welke taal het trouwens is, ik vind daar geen antwoord op.

Uitschieters voor mij: Shégué, Nganshé, Masobélé, Kimpala

De rest is oké, maar die vier uitschieters alleen al maken het echt een goed album. Echt supertoffe keuze, misschien wel de beste AOTW die ik dit "seizoen" al gehoord heb.
Nice, glad you like it! :)

Voor een meer 'traditionele sound kan je de vorige band van de artiesten hier eens checken: Staff Benda Bilili

Mbongwana Star is een moderne band. Ik was ook wel een beetje op zoek naar zoiets als een beetje van een statement : er gebeurt vanalles onder de radar van de traditionele muziekkanalen en het is niet dat muzikanten enkel maar de meer typische 'wereldmuziek' spelen. Het gebruik van dat label wordt ook wel een beetje verguist omdat het voorbij gaat aan de uniekheid van de artiesten zelf.

Verder is er wel wat kruisbestuiving met de algemene elektronische scene hoor: sites als RA, shops als Hardwax en festivals als Dekmantel zijn grote supporters van dit soort releases!
 
Nog niet veel van de tweede lichting AOTW’s kunnen beluisteren maar op deze ingepikt vanwege het goede weer. :unsure: En ja, ik vond het een heerlijk album!

Favorieten hier zijn eveneens Kimpala, Coco Blues en 1 million c’est quoi?.
 
Mbongwana Star is een moderne band. Ik was ook wel een beetje op zoek naar zoiets als een beetje van een statement : er gebeurt vanalles onder de radar van de traditionele muziekkanalen en het is niet dat muzikanten enkel maar de meer typische 'wereldmuziek' spelen. Het gebruik van dat label wordt ook wel een beetje verguist omdat het voorbij gaat aan de uniekheid van de artiesten zelf.
Wel de statement werkte goed, maar ik merkte wel al eerder op dat wereldmuziek best wel meer te bieden heeft dan je zou vermoeden op het eerste gezicht.

Persoonlijk als ik muziek luister let ik eigenlijk niet zozeer op de lyrics, zelfs bij Nederlandstalige muziek, maar dus ook bij Engelstalige muziek. Het nadeel is dat muziek die daar enorm op leunt bij mij misschien minder binnenkomt. Het voordeel is dat anderstalige muziek evenzeer bij mij kan klikken als de twee talen die ik machtig ben, ook al begrijp ik niet wat ze zingen, maar dat is voor mij ook zo bij Nederlandstalige of Engelstalige muziek, of ik zou specifiek moeten opletten wat men zingt (wat misschien onbewust kan?), maar ik zoek er niet naar.

Maar wat je zegt over wereldmuziek is me ook al opgevallen, specifiek dan bijvoorbeeld muziek uit Latijns-Amerika. Maar bijvoorbeeld ook de desert blues uit Noord-Afrika. Maar er is heel veel muziek in de wereld, en het is moeilijk om echt veel aandacht of in aanraking te komen met dat soort muziek als je er niet actief naar zoekt, iets wat ik misschien al wat meer doe dan de meeste mensen, maar zoiets spelen ze niet op de radio af en bij het meeste van wat ik luister doen ze dat niet. Met dingen als Spotify kan je heel veel luisteren vandaag, maar je moet uiteindelijk ook nog dit op je pad tegenkomen. Meeste mensen zullen eerder Billie Eillish of Pink Floyd op Spotify opzoeken dan dit, en krijgen dan op basis daarvan eventueel aanraders om verder mee te kunnen.
 
Dit is zo weer iets dat mij vanaf minuut 1 mee had en niet meer heeft losgelaten. Een band waar ik nog nooit van gehoord heb, maar waar ik zeker wat verder in ga duiken. Het is ook muziek dat ik niet uit mezelf zou opleggen, maar dit klinkt wel heel goed jongens.



Ik vind het begin een beetje raar, maar vanaf het nummer Nghanshé komt er echt de swung en groove in dat ik zo graag heb. De opmerkingen van andere hier dat sommige nummers wat te veel blijven hangen kan ik mee akkoord gaan, hoewel het mij totaal niet stoort.



Dat nummertje “Suzanna” is sowieso eentje dat ik af en toe is bij een afterpartytje ergens ga tussen mixen en dat er een paar gaan komen vragen: “Jow Polle, wa is dees hier?”



Productie vind ik eigenlijk iets minder, maar ik heb dit ook geluisterd op mijn werk. Niet op een goede hoofdtelefoon of thuis in mijn zetel. Dus ik kan deze uitspraak nog niet volledig bevestigen atm. Artwork, cava wel, past alleen niet bij de muziek ofzo? Het is inieder geval voor mij persoonlijk geen hoes dat ik standaard uit een bak zou halen, maar ben blij dat jij dat wél gedaan hebt.
 
Dit is zo weer iets dat mij vanaf minuut 1 mee had en niet meer heeft losgelaten. Een band waar ik nog nooit van gehoord heb, maar waar ik zeker wat verder in ga duiken. Het is ook muziek dat ik niet uit mezelf zou opleggen, maar dit klinkt wel heel goed jongens.
Nice ! Glad you liked it!

De band zelf heeft enkel dit als album, maar ik kan alleen maar aanraden om te gaan duiken in de catalogi van enkele van de labels die ik in mijn openingspost heb aangehaald. Of kom eens hallo zeggen in de " Muziek van heinde en verre" waar veel ander lekkers passeert!
 
Ja het is denk ik de enige AOTW die ik nog af en toe eens luister eigenlijk. Ik ga wel weer wat meer AOTW's trachten te luisteren, te beginnen met de rest van seizoen 2 (en dan evt. nadat seizoen 2 afloopt dat ik ook nog eens terug duik in seizoen 1). Maar ik ben niet altijd even actief bezig met ontdekken v. nieuwe muziek, dus vandaar dat ik zo nu en dan een serieuze achterstand opbouw (en ook omdat ik nog andere muziek naast dit project ook tracht te ontdekken).

Maar van degene die ik tot dusver luisterde, was dit voor mij dé ontdekking.
 
Terug
Bovenaan