Apple TV Masters Of The Air

Hans Moleman

Well-known member
Net de eerste aflevering achter de kiezen van de opvolger van Band Of Brothers en The Pacific.

Weer dat heerlijke sfeertje zoals in zijn voorgangers , met een leuke cast toch wel. En het ziet er ook weer prachtig uit.
 
Idd, ook al 2 afleveringen gezien.
Je kan wel zien dat ze er bakken geld tegen gesmeten hebben en de acteurs zijn ook goed gecast

Toch denk ik dat het voor mij, bob niet zal overtreffen [alleen al de openingstune van bob 😍].

Blijkbaar heeft Ben Segers ook een kleine rol in aflevering 4.
 
Naar dit heb ik letterlijk 10 jaar uitgekeken. Of hoe lang is het al dat ze hier van spreken? 😋

Zeer zeer benieuwd! Hoop gewoon dat de luchtgevechten geen té groot CGI-fest zijn geworden.
 
Agreed. Beter dan BoB zal het niet worden maar dat benaderde dan ook de perfectie imo.
Enorm genoten van de eerste twee eps :love:
BoB was dan ook revolutionair in zijn tijd en is bij een hele generatie in het geheugen gegrift. Als je het kritisch bekijkt is het geromantiseerd, soms cliché en nogal Hollywoodiaans, maar op zijn eigen manier krijg ik het toch warm als ik die serie weer opzet. Kippenvel. Je leeft telkens enorm mee met die manschappen die bij St. Mère Eglise landden en bleven vechten tot aan het einde van de oorlog. Dat medeleven met die "band of brothers" was minder bij The Pacific, dat ik wel een stuk rauwer vond en waar ik de ware brutaliteit van oorlog sterker voelde binnenkomen. Nu goed, een Amerikaanse parachutist in het zomerse Frankrijk zal het wel anders hebben beleefd dan een Amerikaanse marinier in het groene inferno van de Stille Oceaan tegen een vijand die cultureel enorm veraf stond.

Ik vind MotA wel interessant omdat het je een inzicht geeft hoe de oorlog voor die mannen moet zijn geweest. Het overlevingspercentage lag niet bijster hoog en je bent toegewezen op je piloot en een hele brok geluk. De shrapnel van de flakkanonnen kon je zo doorboren in dat tinnen blik dat je bommenwerper was. Erg zwaar bepantsterd waren die vliegtuigen blijkbaar niet. Frostbite was een reëel gevaar en het kon zo afgelopen zijn. In een recensie van De Standaard werd er wat geklaagd dat het overzicht wat kwijt was in de gevechten, maar het zal in werkelijkheid chaos zijn geweest. Geen moderne navigatiesystemen, dus vertrouwen op je navigator die aan de slag moest met kaarten en herkenningspunten. De vijand daar beneden was vrij abstract en de chaotische luchtgevechten tegen Duitse gevechtsvliegtuigen gaven je vast ook geen duidelijk beeld wie de vijand nu is. Oorlog vanuit de lucht is een stuk anoniemer dan voor een infanterist die lijf-aan-lijfgevechten aangaat.

En ook te bedenken dat het allemaal jonge kerels waren, jonger dan de gemiddelde leeftijd hier op BG. Beeld je eens in dat je als 20-jarige knaap een B-17 bestuurt? Andere generatie dan die van vandaag, natuurlijk. Vroeger was men sneller volwassen.

Volgende setting misschien de zware strijd in Italië? Beginnen met de landing in Sicilië tot de vele bloederige pogingen door te stoten in die zogenaamde "zachte onderbuik van het Derde Rijk"?
 
En ook te bedenken dat het allemaal jonge kerels waren, jonger dan de gemiddelde leeftijd hier op BG. Beeld je eens in dat je als 20-jarige knaap een B-17 bestuurt? Andere generatie dan die van vandaag, natuurlijk. Vroeger was men sneller volwassen.
Zei ik gisteren ook, waanzin.

Wat ik lastig vond aan The Pacific waren de overgangen tussen die platoons. Ineens vallen een heleboel personages weg zonder aankondiging waardoor ik het overzicht altijd even kwijt was.
 
Zei ik gisteren ook, waanzin.

Wat ik lastig vond aan The Pacific waren de overgangen tussen die platoons. Ineens vallen een heleboel personages weg zonder aankondiging waardoor ik het overzicht altijd even kwijt was.
Je kan je niet voorstellen dat je toen op die leeftijd nog niet met de auto mocht rijden of nog niet mocht gaan stemmen, maar een B17 of Lancaster de lucht in sturen, was geen enkel probleem.
 
Je kan je niet voorstellen dat je toen op die leeftijd nog niet met de auto mocht rijden of nog niet mocht gaan stemmen, maar een B17 of Lancaster de lucht in sturen, was geen enkel probleem.
Rijden mocht toen al wel, afhankelijk in welke staat maar vanaf 16 jaar quasi overal. Drinken mocht na de Prohibition pas vanaf je 21 jaar was (mits uitzonderingen hier en daar). Hier mag je eerst zuipen en dan pas rijden, in de VS is het omgekeerd. Om in stukken geschoten te worden door de vijand moest je minstens 18 jaar zijn.
 
Rijden mocht toen al wel, afhankelijk in welke staat maar vanaf 16 jaar quasi overal. Drinken mocht na de Prohibition pas vanaf je 21 jaar was (mits uitzonderingen hier en daar). Hier mag je eerst zuipen en dan pas rijden, in de VS is het omgekeerd. Om in stukken geschoten te worden door de vijand moest je minstens 18 jaar zijn.
Klopt, ik verwarde wat met België omdat bij ons pas in 1990 de meerderjarigheid werd verlaagd van 21 naar 18.
 
Eerste aflevering gezien. De CGI is erg goed en 'subtiel' gedaan maar toch vrees ik dat het mij een beetje uit de actie haalt. Voelt voorlopig nog niet zo beklijvend als het 'echte' werk uit BoB of the Pacific.

Van zodra ze aan boord van hun vliegtuigen zitten weet ik ook niet goed wie nu juist wie is maar dat ligt wellicht meer aan mezelf.
 
Eerste aflevering gezien. De CGI is erg goed en 'subtiel' gedaan maar toch vrees ik dat het mij een beetje uit de actie haalt. Voelt voorlopig nog niet zo beklijvend als het 'echte' werk uit BoB of the Pacific.

Van zodra ze aan boord van hun vliegtuigen zitten weet ik ook niet goed wie nu juist wie is maar dat ligt wellicht meer aan mezelf.
Ik denk dat het een uitdaging is om de actie niet te eentonig te laten overkomen. BoB en The Pacific ging over legereenheden die aan land gingen vechten in allerlei soorten omgevingen, maar Masters of the Air is op dat vlak vrij beperkt. Die zitten altijd in de lucht in een B-17.
 
Moet ik eerst Band of Brothers gezien hebben?
Die reeks nog nooit gezien eigenlijk, alhoewel het in vele lijstjes erg hoog staat. Maar 2de WO interesseert me niet echt en al zeker niet het America Fuck Yeah gehalte. :)
 
Moet ik eerst Band of Brothers gezien hebben?
Die reeks nog nooit gezien eigenlijk, alhoewel het in vele lijstjes erg hoog staat. Maar 2de WO interesseert me niet echt en al zeker niet het America Fuck Yeah gehalte. :)
Serie staat los van BoB. Wat betreft het fuck yeah gehalte, dat is er helemaal niet. Gaat puur over de menselijke band in oorlog. Schitterende reeks gewoon.
 
Moet ik eerst Band of Brothers gezien hebben?
Die reeks nog nooit gezien eigenlijk, alhoewel het in vele lijstjes erg hoog staat. Maar 2de WO interesseert me niet echt en al zeker niet het America Fuck Yeah gehalte. :)
Was ik u maar, band of brothers nog voor de eerste keer mogen ervaren.

Ik vermoed dat ik de serie doorheen de jaren toch al een 10x gezien heb.


voor masters of the air ga ik wachten tot ze allemaal uitgezonden zijn en dan een maandje Apple TV nemen.
 
Was ik u maar, band of brothers nog voor de eerste keer mogen ervaren.

Ik vermoed dat ik de serie doorheen de jaren toch al een 10x gezien heb.


voor masters of the air ga ik wachten tot ze allemaal uitgezonden zijn en dan een maandje Apple TV nemen.

Awel, na alle positieve commentaren hier. Dit weekend begin ik aan Band of Brothres. Ben eens benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
BoB is inderdaad niet "Murricah fuck yeah" en voelt na meer dan twintig jaar nog altijd niet gedateerd aan. Bij momenten wel wat cheesy, maar dat is gewoon de Amerikaanse aanpak. Ik vind het mooi hoe die veteranen voor en na de afleveringen een inzicht geven hoe zij die oorlog ervoeren. Anno 2024 worden die laatste getuigen natuurlijk schaars. Dat kunnen ze misschien compenseren met eerdere interviews maar je gaat nooit die cohesie krijgen van Band of Brothers.

Het meest indrukwekkende oorlogsrelaas blijft wel het Russische Come and see (Idi i smotri) van Elem Klimov uit 1985. Die film zet een kras op je ziel.
 
Terug
Bovenaan