Mijn gedacht zou zijn dat vele BAM/BOM's uiteindelijk wel openstaan voor een partner.
Anekdotisch, maar dat is toch niet mijn ervaring met de BOMs in mijn omgeving. Ik ken er een aantal, en die hebben nooit een partner gehad (na hun moederschap). Ik denk dat iemand het zichzelf ook moeilijk maakt als een BOM. Weinig mannen staan te wachten op zo iemand. Dat is een vrouw met 1) een kind van iemand anders 2) die iemand anders zal ook nooit opdraaien voor de zorg/kosten van dat kind 3) de perceptie speelt toch wel dat er iets mis is waardoor ze geen kinderen kunnen krijgen 'in een normale relatie' 4) de aanvaarding, zelfs het opzoeken, van moederschap buiten een normale (liefdes)relatie vergt toch een bepaalde mentaliteit die mannen vaak toch wel afschrikt.
 
Anekdotisch, maar dat is toch niet mijn ervaring met de BOMs in mijn omgeving. Ik ken er een aantal, en die hebben nooit een partner gehad (na hun moederschap). Ik denk dat iemand het zichzelf ook moeilijk maakt als een BOM. Weinig mannen staan te wachten op zo iemand. Dat is een vrouw met 1) een kind van iemand anders 2) die iemand anders zal ook nooit opdraaien voor de zorg/kosten van dat kind 3) de perceptie speelt toch wel dat er iets mis is waardoor ze geen kinderen kunnen krijgen 'in een normale relatie' 4) de aanvaarding, zelfs het opzoeken, van moederschap buiten een normale (liefdes)relatie vergt toch een bepaalde mentaliteit die mannen vaak toch wel afschrikt.
Ik denk dat vooral dat laatste erg speelt (face it, op een bepaalde leeftijd ga je sowieso vissen in de poel van gescheiden moeders). Maar een BOM maakt ergens de bewuste beslissing om een kind zonder vader groot te willen brengen. Dat komt enorm egoïstisch over als je daar rationeel over nadenkt ("ik heb een kinderwens, los van het feit of ik de ideale situatie kan geven voor dat kind, wil ik het toch"). Dat is natuurlijk niet zo, omdat het simpelweg een emotionele en geen rationele beslissing is.

Maar het verschil tussen iemand die kiest voor een kind zonder vader op te voeden VS iemand die door pech in die situatie uit komt, is imo een heel groot verschil qua mentaliteit om daar als "vader" bij te komen. Persoonlijk denk ik ook niet dat ik een relatie met een BOM zou aangaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Terug
Bovenaan