Ik ben er ene die geld kost.Ik ben een federale ambtenaar die zichzelf terug verdient.
Overheid: middelmanagement
De kaka komt zowel van boven als van onder.
En ook zelfstandige, maar dat draait bewust op een laag pitje momenteel.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben er ene die geld kost.Ik ben een federale ambtenaar die zichzelf terug verdient.
Data Scientist (ze moesten het kind een naam geven)
Ik beheer enkele databanken en optimaliseer deze gegevens en doe er analyses op (vraaggestuurd, maar kan ook zelf initiatief nemen). Daarnaast beheer ik ook projecten rond digitalisering van uitbetalingen van eindejaarspremies en andere vergoedingen.
Ik doe weinig zaken voor de studiedienst, dus het gaat niet direct over wat jij mss denkt. Ik ga bvb niet zoveel statistieken voorzien over werkloosheid of dergelijke (ik heb zelfs geen toegang tot werkloosheidsgegevens van onze leden, niemand bij ons).Werken jullie enkel met eigen data, of maken jullie ook gebruik van officiële statistieken?
Toevallig op Denayer?Professor. Om exact te zijn "docent/assistant professor" in materiaalkunde.
Is dat zo erg aan een unief die competitiviteit? Kan je niet gewoon doceren zonder die publicatiestrijd?Ja, de kans is groot dat ik tegen eind dit jaar "vast benoemd" ben, dan zou ik infeite kunnen beslissen om op wat zaken neen te zeggen, maar het verliezen van "competitiviteit" is zowat een aanhoudende angst bij iedereen.
Is het eigenlijk niet mogelijk om te doceren en extern onderzoek te doen, los van het unief?Publish or perish, want zonder regelmatige output kan je ook vergeten om geld binnen te halen, en geen geld wil zeggen geen onderzoekers, en dat is het einde.
Klopt, verschillende petjes dragen doorheen de dag. Dat houdt de job wel interessant, ik ben in 2015 een jaar 'gaan lopen' omdat de job me te eentonig werd, een jaar later terug gekomen wel onder het mom dat de job afwisselend zou gehouden worden. Toch heel blij dat ik terug gekomen ben.@Vega: ik herken er veel van in mijn job.
Klinkt vooral ook als veel werk en heel polyvalent moeten zijn.
"Iedereen van de job want ze komen foto'kes pakken" en "voor de zekerheid de metingen met een radioactieve bron overbruggen want die kunnen eventjes raar doen"
Wanneer jullie of een van de collega's (SGS, Vincotte, Mistras, etc) langskomen.

Doet me denken aan dit incident:En dan geregeld toch nog ene die door de afspanning sluipt om 1 of andere reden. (iets vergeten, ik moet daar zijn,....)
"Meneer, U mag daar niet komen. Dat is gevaarlijk"
En dan zijn er 2 standaard antwoorden:
-Jullie staan er toch ook? (ja, maar wij weten naar waar de straling gericht is en dragen 3 verschillende meters om daar zeker van te zijn)
-Ik zie, ruik of hoor niets, dus zo gevaarlijk zal het wel niet zijn! (als je enig symptoom krijgt, is het al te laat vriend)
Eigenlijk zou je op die momenten Darwin zijn werk moeten laten doen![]()
Ik heb me al vaak afgevraagd hoe de samenwerking acedemische wereld/bedrijfsleven infeite verloopt. Mijn grootvader was metallurg die voor zijn bedrijf geregeld bij de KUL langskwam om gietijzer onder de elektronenmicroscoop te bekijken, maar ik had de indruk dat dat nogal een informeel wereldje was. Hij kende wat mensen, hij mocht na de uren eens langskomen met zijn staaltjes en een babbelke doen, etc...- Dienstbetoon/outreach, infeite zaken zoals metingen doen voor bedrijven of hen helpen met specifieke problemen, alsook zaken doen voor "de maatschappij", wat als materiaalkundige neerkomt op bv. expertises. Zelf nog niet gedaan overigens.
Neen. De Nayer en onderzoek, bedoel je dan de ing. die nu ingekanteld zijn bij de KUL? Zover ik weet loopt dat over heel Vlaanderen toch in kleine stappen.Toevallig op Denayer?
In Vlaanderen bestaan geen functies die enkel doceren aan de universiteit, je moet er de andere pijlers bijnemen. In de praktijk kies je zelf waar je de nadruk legt, maar als je amper publiceert dan kan je bevorderingen vergeten en word je op de duur ook wat geïsoleerd.Is dat zo erg aan een unief die competitiviteit? Kan je niet gewoon doceren zonder die publicatiestrijd?
Niet als je doceert aan een universiteit, aangezien je daar wordt geacht onderzoek te doen. Onderzoek zonder doceren, dat gaat wel, zonder prof. te zijn voornamelijk, door te werken aan bv. het VITO of aan de universiteit enkel wetenschappelijk medewerker te zijn. Maar als eeuwige postdoc ben je veelal nog slechter af, aangezien contracten langer dan 2 jaar zeer zeldzaam zijn.Is het eigenlijk niet mogelijk om te doceren en extern onderzoek te doen, los van het unief?
Dat is nu wel formeler geregeld, maar ook wel nog maar vrij recent. Waar het vaak op neer komt is dat als er bv. publicaties van kunnen komen, je die mensen gratis bediende. Maar ook dat gaat eruit, gezien de globale professionalisering, en mogelijke problemen met IP. Er bijna altijd een NDA getekend worden, en dan een samenwerkingscontract. Gaat dat gewoon over meten en hiervoor de universiteit betalen, dan zijn dat "service contracts" waar alle condities instaan (die kunnen dienen om X metingen te doen tegen een bepaalde prijs, of echt een of meer jaar te werken). Gaat het over gezamenlijk onderzoek, dan kan dat zonder of met subsidie (vaak VLAIO) zijn.Ik heb me al vaak afgevraagd hoe de samenwerking acedemische wereld/bedrijfsleven infeite verloopt. Mijn grootvader was metallurg die voor zijn bedrijf geregeld bij de KUL langskwam om gietijzer onder de elektronenmicroscoop te bekijken, maar ik had de indruk dat dat nogal een informeel wereldje was. Hij kende wat mensen, hij mocht na de uren eens langskomen met zijn staaltjes en een babbelke doen, etc...
Is dat allemaal veel formeler geregeld vandaag? Hoe contacteren mensen uit de bedrijfswereld jullie? Zijn dat eerder iets langer lopende samenwerkingsverbanden, of gaat dat ook letterlijk over telefoontjes 'he, we zoeken legering X om Y te doen, heb je een tip?'
Titel: Griffier
TLDR: De rechter bijstaan, notities maken op zitting en kabinetten, vonnissen opmaken, nalezen en aanvullen, dossiers voorbereiden.
Inhoud:
Zelf vind ik het een zeer interessante omgeving, heb al op een paar verschillende secties gezeten, je zal natuurlijk niet altijd vrolijke mensen tegenkomen maar ik heb dan toch het gevoel dat ik een zeer kleine schakel ben in het helpen van mensen. Jeugdrechtbank haal ik het meeste voldoening uit. Wanneer er een dossier wordt afgesloten en je ziet "normale" ouders of een minderjarige met inzicht in zijn problematiek, en je denkt dan terug aan de alcohol- of drugsproblematiek die ze eerder hadden waar ze dankzij hun zware inspanningen uit zijn geraakt, dan maakt dat mijn week goed (ook al heb ik daar uiteraard geen aandeel in).
- De persoon die rechts van de rechter zit in een zittingszaal. Afhankelijk van welke sectie (correctioneel en burgerlijk werken wat anders) noteer ik wie aanwezig is, wat er wordt gevorderd enz.
- Voor de zitting de dossiers voorbereiden, dus nakijken dat neergelegde dossiers en stukken in het dossier zitten, tolk oproepen, uitnodigingen versturen.
- Vonnissen nalezen zodat er geen foutje in is geslopen, adres van de partijen aanvullen,...
- Vragen van partijen beantwoorden maar in de praktijk gaat dat vaak niet, we mogen geen juridisch advies geven, hoe jammer dat soms ook is.
Eigenlijk gewoon een bachelor rechtspraktijk! Je doet dan examens bij selor en krijgt opleidingen eens je aangenomen bentBen je dan jurist van opleiding? Ik wist niet dat je als griffier nog zoveel bijkomende taken had, heel leuk om het eens te 'leren kennen'.

Vraagt een rechter dan soms je mening over hoe iets gezegd is, hoe jij dat zou interpreteren? Of is dat not done?Titel: Griffier
TLDR: De rechter bijstaan, notities maken op zitting en kabinetten, vonnissen opmaken, nalezen en aanvullen, dossiers voorbereiden.
Inhoud:
Zelf vind ik het een zeer interessante omgeving, heb al op een paar verschillende secties gezeten, je zal natuurlijk niet altijd vrolijke mensen tegenkomen maar ik heb dan toch het gevoel dat ik een zeer kleine schakel ben in het helpen van mensen. Jeugdrechtbank haal ik het meeste voldoening uit. Wanneer er een dossier wordt afgesloten en je ziet "normale" ouders of een minderjarige met inzicht in zijn problematiek, en je denkt dan terug aan de alcohol- of drugsproblematiek die ze eerder hadden waar ze dankzij hun zware inspanningen uit zijn geraakt, dan maakt dat mijn week goed (ook al heb ik daar uiteraard geen aandeel in).
- De persoon die rechts van de rechter zit in een zittingszaal. Afhankelijk van welke sectie (correctioneel en burgerlijk werken wat anders) noteer ik wie aanwezig is, wat er wordt gevorderd enz.
- Voor de zitting de dossiers voorbereiden, dus nakijken dat neergelegde dossiers en stukken in het dossier zitten, tolk oproepen, uitnodigingen versturen.
- Vonnissen nalezen zodat er geen foutje in is geslopen, adres van de partijen aanvullen,...
- Vragen van partijen beantwoorden maar in de praktijk gaat dat vaak niet, we mogen geen juridisch advies geven, hoe jammer dat soms ook is.
Dat zal mss afhangen van de rechters maar in principe wordt dat niet echt gedaan. We bespreken soms wel eens zaken (à la: moeilijke situatie / wat die persoon vraagt is niet realistisch,...) maar dat is meer om de tijd tussen de zaken te vullen. Wat ik zeg heeft sowieso geen waarde voor de rechter ofzo.Vraagt een rechter dan soms je mening over hoe iets gezegd is, hoe jij dat zou interpreteren? Of is dat not done?