Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
En gaat die 12 jarige ook nog 600 euro per maand creche kosten ?

Jouw hele argumentatie is, sterk gesimplicificeerd: "kinderen kosten geen hol buiten de creche en dat duurt op zich niet lang, dus daarna kosten ze geen hol tout court". Ik geef aan dat die kosten naast de creche voor kleine kinderen dan inderdaad best goed kunnen meevallen, maar dat dat niet zo blijft.

Ik kan me vergissen @cege maar relativeer jij niet regelmatig alle cijfers plat?

Of het nu 1000/2000 of 300 euro is. Een kind of kinderen kost wel degelijk wat geld. En uiteraard kan je alles vanuit het ene extreme bekijken, maar de gemiddelde ouders trekken er toch enkele keren per maand uit met de kroost. Een abonnement op de Zoo, een keer naar de dierenboerderij. Een pannenkoek hier of een wafel daar, een cadeautje meer of minder.
Ook de noodzakelijke dingen zoals kledij slijten snel en kosten geld. Zelfs tweedehands kosten schoenen al redelijk wat geld. Ons kind zit enkele weken op school en die schoenen zijn hemel en aarde verschil tegenover die startte. We hebben ondertussen al een nieuw paar gekocht.

Bon, het kan allemaal in een ander topic denk ik. Gewoon stellen dat kinderen niet meer kosten dan wat dozen nutrilon en wat pampers is het simpel voorstellen.

Twee jaar lang 400-600 euro extra uitgeven aan een crèche, en dus 400-600 minder spaarbuffer hebben is voor een gemiddeld gezin een aanslag. En vaak daalt het spaargeld in deze periode dan wanneer het zou stijgen. Of althans toch in mijn omgeving.

Ik kan me vergissen @cege maar relativeer jij niet regelmatig alle cijfers plat?

Of het nu 1000/2000 of 300 euro is. Een kind of kinderen kost wel degelijk wat geld. En uiteraard kan je alles vanuit het ene extreme bekijken, maar de gemiddelde ouders trekken er toch enkele keren per maand uit met de kroost. Een abonnement op de Zoo, een keer naar de dierenboerderij. Een pannenkoek hier of een wafel daar, een cadeautje meer of minder.
Ook de noodzakelijke dingen zoals kledij slijten snel en kosten geld. Zelfs tweedehands kosten schoenen al redelijk wat geld. Ons kind zit enkele weken op school en die schoenen zijn hemel en aarde verschil tegenover die startte. We hebben ondertussen al een nieuw paar gekocht.

Bon, het kan allemaal in een ander topic denk ik. Gewoon stellen dat kinderen niet meer kosten dan wat dozen nutrilon en wat pampers is het simpel voorstellen.

Twee jaar lang 400-600 euro extra uitgeven aan een crèche, en dus 400-600 minder spaarbuffer hebben is voor een gemiddeld gezin een aanslag. En vaak daalt het spaargeld in deze periode dan wanneer het zou stijgen. Of althans toch in mijn omgeving.
Check de posts van cege in het brutoloon topic en het wordt meteen duidelijk waarom hij dit soort zaken post als het over budgetten gaat.

Geel klevertje plakken en in de brievenbus steken.
Deze er toch nog even uit pikken, zoals andere al aanhalen is de rest ook een groteske onderschatting maar deze is te obvious. Die van ons zijn gevaccineerd voor meningokokken B en ACWY (zoals aanbevolen door zowat alle kinderartsen). In één jaar tijd is dat toch ook al 300+ euro aan vaccins per kind. Met jouw geel klevertje krijg je daarvan, jawel, 15euro terug (als het uitkomt misschien 2x15, enfin, je kan er je rotavirus vaccins misschien mee betalen die ook niet gratis zijn).

(In before "slechte investering volgens KCE dus cege geeft zijn kinderen deze vaccins niet".)

Ik vind het persoonlijk zeer spijtig dat we kleuters niet meer naar de mijnen kunnen sturen. Het heeft enkel maar voordelen.

Hier 4100€ inkomen zonder mc 8€ van beiden en betalen 790€ per maand aan de lening.
Hebben enkele jaren geleden bij Nagelmackers aan een voordelig 1.2% kunnen lenen met de schuldsaldo vrij te kiezen. Goed te doen.

En zoals zovele ouders hebben wij naast tweedehands ook voor honderden euro's aan gloednieuwe merkkleding gekocht omdat je als aanstaande ouder gewoon graag nieuwe spullen koopt.
Dat is echter een puur persoonlijke keuze die je veralgemeent hé :)

Het is allemaal pure humblebrag van cege om stiekem te laten doorschijnen dat ze geld als water hebben. Dat jullie dat niet doorhebben seg.

Heerlijk toch wanneer we in een financiële discussie terechtkomen bij kinderen.
Nee het klopt, als uw financiële situatie het belangrijkste is en je graag goed spaart dan moet je geen kinderen nemen. Het is een financiële aderlating, maar er is meer in het leven dan geld alleen.

Je hebt weinig aan op een zak geld zitten als je ongelukkig en alleen bent.

Wij hebben 5800 zonder voordelen (auto, MC,...) en krijgen het warm van 1430 euro/maand als we het nieuwe pand zouden kopen. Dat zou 500 euro meer zijn dan nu...
Hier 940€ inclusief SSV. Omdat vrouwlief niet werkt hebben we momenteel 3500€ netto (exclusief de jaarlijkse bonus, vakantiegeld en 13de maand). En ik maak me toch niet veel zorgen meer over de lening, met mijn huidig salaris. (In het begin wel maar toen was dit heel wat minder).

En dan maak jij je zorgen? Damned .. :tongue:

Hier ook wel lid van de BG-club met gezamenlijk ongeveer 6300 zonder voordelen.

We wonen op dit moment samen in mijn huis, maar gaan stilaan uitkijken om samen iets te kopen in een andere (duurdere) regio.
Ik draag op dit moment de lening alleen, ongeveer 700 per maand.

De bedoeling is om mijn huis te verkopen, en samen te financieren wat we bovenop het bedrag wat ik ontvang voor mijn huis moeten betalen.
Dus stel dat de nieuwe aflossing 1500 wordt, dan blijf ik die 700 betalen + 400, mijn vriendin zou dan 400 betalen.

Totaal geen idee hoe zoiets best praktisch geregeld of op papier gezet wordt. De insteek is natuurlijk dat indien het zou mis gaan tussen ons, mijn vriendin recht heeft op hetgene ze zelf bijgedragen heeft, en hetgeen ik inbreng en bijdraag ook naar mij terug kan keren.
Een bezoekje aan de notaris voor info dringt zich op, maar indien iemand hier al een idee heeft..

We wonen op dit moment samen in mijn huis, maar gaan stilaan uitkijken om samen iets te kopen in een andere (duurdere) regio.

De bedoeling is om mijn huis te verkopen, en samen te financieren wat we bovenop het bedrag wat ik ontvang voor mijn huis moeten betalen.
Dus stel dat de nieuwe aflossing 1500 wordt, dan blijf ik die 700 betalen + 400, mijn vriendin zou dan 400 betalen.

Totaal geen idee hoe zoiets best praktisch geregeld of op papier gezet wordt. De insteek is natuurlijk dat indien het zou mis gaan tussen ons, mijn vriendin recht heeft op hetgene ze zelf bijgedragen heeft, en hetgeen ik inbreng en bijdraag ook naar mij terug kan keren.
Een bezoekje aan de notaris voor info dringt zich op, maar indien iemand hier al een idee heeft..
Ik vind alles via procenten vastleggen steeds het eerlijkste, zo hebben we het hier ook bij aankopen steeds gedaan.
Dan krijgt ieder ook procentueel gezien de meerwaarde van de 'investering'.

Wat is hiervan de potentiele impact op de rente op leningen?
één dag zo'n lagere rente: nauwelijks. Indien dat langer zou doorzetten, zal de daling natuurlijk ook daar te voelen zijn, maar k zou er niet teveel op verwedden, het gaat nu even over een schok naar aanleiding van het faillissment van die Amerikaanse bank. Het is gewoon onduidelijk wat de effecten voor andere banken zal zijn.

Hier kan je de referteindex in België volgen voor kortlopende leningen, wat gebruikt wordt voor variabele rentevoeten.

Voorstel van Belfius:
- 3,63% over 25 jaar, quotiteit 67%
- 4,91% overbruggingskrediet

ING:
- 4.17% over 25 jaar, quotiteit 62%
- 4,35% overbruggingskrediet

Nog wachten op voorstel BNPP, daar kan de huidige hypotheek behouden worden (215k aan 1,87% op 20 jaar). Rest is dan overbrugging en nieuwe hypotheek. Wss veel interessanter om 200€/maand meer te leggen maar 5 jaar minder lang.

Laatst bewerkt:

Hier kan je de referteindex in België volgen voor kortlopende leningen, wat gebruikt wordt voor variabele rentevoeten.
Ik vind dit overzicht van de referteindexen toch een pak overzichtelijker:

Ik vind dit overzicht van de referteindexen toch een pak overzichtelijker:
Tuurlijk is dat handiger, omdat dat het eindresultaat per maand is. De link die ik je geef, geeft echter de dagelijkse evolutie. je kan op basis daarvan de voorlopige referteindex van de lopende maand berekenen (de referteindex A van de maand maart is het gemiddelde van de cijfers die je in de rijen 11/12 maand kan lezen van 11/02/2023 tot en met 10/02/2023.

Ik vind alles via procenten vastleggen steeds het eerlijkste, zo hebben we het hier ook bij aankopen steeds gedaan.
Dan krijgt ieder ook procentueel gezien de meerwaarde van de 'investering'.
De notaris raadde ons net af van in procenten te gaan werken. Bij elke investering aan het huis (zonnepanelen, tuin, warmtepomp, ...) zal ieder immers ook dat percentage moet inleggen of je moet alweer bij de notaris gaan aankloppen om de percentages te laten aanpassen.
Bijgevolg zal je daar ook weer extra kosten genereren.
Tevens is het concept 'verschillende percentage in eigendom' onbekend voor de wetgever, die kent alleen '50/50'. Dus je kan zwaaien met papieren wat je wil, op dat moment zal u vriendin gewoon de helft krijgen.

Enige wat je daar kan doen is een onderhandse lening in de akte laten opnemen. Althans, zo is ons verteld een half jaar geleden :) . De meerwaarde gegenereerd op u woning valt in de gemeenschap en is dus altijd 50/50. Tenzij je voor elke scheet naar de notaris wil hollen om de percentages aan te passen.
Maw, praat is met u notaris, die zal u vast en zeker een piste kunnen uitleggen die voor alle partijen eerlijk is.

Terug
Bovenaan