Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Als je dan de ongelijke inbreng niet laat beschrijven wordt het toch helemaal een soepje?

Of hoe zie jij dit, uw vrouw heeft 100k meer inleg en na 2 jaar bij scheiding krijgt ze hiervan maar 50k terug, dus een cadeautje voor u?

Verbouwingswerken geven niet altijd de meerwaarde aan een huis welke deze gekost hebben, smaak en goesting verschillen nogal.

Maar het samen willen zijn hangt toch (volledig) los van het financiële plaatje, liever een aparte en gezamenlijke rekening waar iedereen tevreden mee is dan elke keer bij een grotere som toestemming te moeten vragen.
Of zoals een koppel dat ik ken, de man koopt een koersfiets (met toestemming) dus de vrouw doet meerdere reizen tot ze aan hetzelfde bedrag zit, ahja want anders was het niet eerlijk.

Ik heb het al nog gezegd, maar dat soort principes houdt allemaal relatief steek (ook al heb ik het nooit zo gedaan) voor zover de inbreng doorheen de tijd ook relatief gelijk blijft.

Maar wat als de beginsituatie nu zo is dat partner A veel meer inbrengt dan partner B, je laat het zo beschrijven, en nadien gaat partner B op een bepaald moment heel veel meer verdienen dan partner A, waardoor die pakweg 100K extra inbreng wegsmelt en eigenlijk omgekeerd wordt? B's inbreng in het gezamenlijk vermogen is dan op lange termijn een PAK hoger, wat doe je dan wanneer je uit elkaar gaat? Het gezamelijk vermogen gedeeld door 2 (want ja, zie hierboven, dat wordt wel zo gedaan) en A krijgt dan ook nog eens die 100K eigen inbreng terug? :)

En dat hele "toestemming vragen"... ook al m'n gedacht over gezegd, maar dat is voor een andere thread :)

Waarom geen keytrade ?

Het verschil tussen Belfius en BNPP is 46000 euro op het einde van de rit. Ook keytrade gaat dat gat niet dichtkrijgen.

Wat ik eigenlijk niet meer dan normaal vind.. Waarom trouwt ge met iemand? Toch omdat ge de rest van u leven bij haar/hem wilt zijn?
Dat ge alles dat ge al verworven hebt voor u huwelijk laat schrijven. Kan ik nog snappen.. Maar..
Als ge tijdens u huwelijk al het geld dat ge meer zou verdienen dan u partner apart wilt hebben voor als er ooit iets zou gebeuren. Dan is het een accident waiting to happen.. Of wilt ge u partner gijzelen met u geld :)

Samengesteld gezin...

Wij gaan trouwen, maar laten beschrijven dat ik 250k inbreng in de woning. Vanaf dan leggen we alles gelijk in.
Moesten we uit elkaar gaan zal ik mijn 250k terugkrijgen en de overschot verdeeld. Investeringen zal ook 50/50 zijn. We denken dat later dit het beste is voor haar kinderen (lees: ze krijgen meer dan met procenten).

Voor de rest blijft alles gescheiden, dus mijn zoontje zal met een groter aandeel gaan lopen wss. Vind niet dat die financieel nadeel moet ondervinden aan mijn relatie, al interesseert hem dat allerminst.

Maar het samen willen zijn hangt toch (volledig) los van het financiële plaatje, liever een aparte en gezamenlijke rekening waar iedereen tevreden mee is dan elke keer bij een grotere som toestemming te moeten vragen.
Of zoals een koppel dat ik ken, de man koopt een koersfiets (met toestemming) dus de vrouw doet meerdere reizen tot ze aan hetzelfde bedrag zit, ahja want anders was het niet eerlijk.

Werkelijk nog nooit zulke onzin gehoord.
Dat is toch ook een redenering van het zevenste knoopsgat. Speciaal op reis gaan zodat het “eerlijk” blijft…
Je stelt u echt de vraag wie er nu zulke onzin verzint.

al interesseert hem dat allerminst.

Momenteel ;)
Meestal met ouder worden komt meer en meer het besef van geld en bezitting. Toen ik 20 was lag ik ook nog niet zo wakker van geld. Ik was blij dat ik 10k had.
Maar met ouder te worden komt toch meer en meer het besef dat geplot in de tijd je toch lang moet werken om iet of wat bedrag bij elkaar te verzamelen.
Het is niet voor niks dat menig familierelatie volledig kapotgaat om geldkwesties.

Beetje off topic maar je kan het ook anders stellen. Je bent bij iemand omwille van die persoon en niet de bijhorende bankrekening. Dus waarom zou je omdat je getrouwd bent alles op één hoop moeten gooien?
Zeker. Maar ge wilt toch evenveel van het leven kunnen genieten als u partner en ge wilt voor hun toch hetzelfde? Als er 1 van de 2 veel meer geld heeft om op te doen zal dit zowiezo op termijn kweddelen geven want de ene heeft een veel chiller leven dan de andere.. misschien werkt er ook 1 van de 2 minder om het huishouden te doen, en/of voor kinderen te zorgen. Er zijn veel meer dingen die tellen als koppel dan "loon"..

Samen willen zijn hangt idd los van de financieen. Maar effectief samen zijn hangt helemaal niet los van het totale financiële plaatje. Ge beslist toch samen wat ge koopt/doet? Ik snap niet dat ge constant zou bezig moeten zijn met tellen hoeveel de andere opdoet zodat gij dan evenveel moogt opdoen. Da slaagt op niks.. ge moet zien dat ge samen rondkomt en overeen komt en de rest doet er niet toe. En als ge constant bezig zijt met tellen zijt ge meer bezig met het financiële plaatje dan met u relatie. Wat heel nefast is voor dat laatste.
Samengesteld gezin...

Wij gaan trouwen, maar laten beschrijven dat ik 250k inbreng in de woning. Vanaf dan leggen we alles gelijk in.
Moesten we uit elkaar gaan zal ik mijn 250k terugkrijgen en de overschot verdeeld. Investeringen zal ook 50/50 zijn. We denken dat later dit het beste is voor haar kinderen (lees: ze krijgen meer dan met procenten).

Voor de rest blijft alles gescheiden, dus mijn zoontje zal met een groter aandeel gaan lopen wss. Vind niet dat die financieel nadeel moet ondervinden aan mijn relatie, al interesseert hem dat allerminst.
Wel dat lijkt mij logisch..

Geld is een bron van ruzie. Dus hoe minder ge daarover discussie kunt hebben hoe beter voor u relatie. En laat dat nu de hele clou zijn van mijn discours..

Laatst bewerkt:
.
Momenteel ;)
Meestal met ouder worden komt meer en meer het besef van geld en bezitting. Toen ik 20 was lag ik ook nog niet zo wakker van geld. Ik was blij dat ik 10k had.
Maar met ouder te worden komt toch meer en meer het besef dat geplot in de tijd je toch lang moet werken om iet of wat bedrag bij elkaar te verzamelen.
Het is niet voor niks dat menig familierelatie volledig kapotgaat om geldkwesties.

Daarmee dat ik dat dus afgebakend wil hebben en gescheiden. Ik wil mijn vriendin helpen haar geld te beheren voor haar kinderen, maar vind niet dat mijn geld naar haar kinderen moet vloeien of omgekeerd.
De gemeenschappelijke kosten zijn gemeenschappelijk en al dragen we gelijk bij, het is niet gelijk verdeeld (1 kind co-ouderschap vs 2 kinderen voltijds), maar daar kijken we niet naar. Dat blijft gemeenschappelijk en het moet werkbaar blijven.

We zijn daar zo mee begonnen omdat we apart woonden en toen we samenwoonden zijn we dat blijven doen. En dat werkt voor ons wonderbaarlijk goed.

We zijn daar zo mee begonnen omdat we apart woonden en toen we samenwoonden zijn we dat blijven doen. En dat werkt voor ons wonderbaarlijk goed.

Lijkt mij inderdaad een faire regeling zonder echt crazy minutieus elke cent te verdelen en alles te tracken.
Zoals je zegt moet het leefbaar en plezant blijven. Elke cent die ik uitgeef in mijn relatie is met plezier gegeven.

Naar welke rente zou ik moeten kijken voor een bijkomende hypoticaire lening voor mijn verbouwingen?
Momenteel krijg ik 4.15 bij bnp (waar mijn hypoticaire lening van de aankoop van mijn woning loopt).

Dat is voor 150k op 25 jaar

Naar welke rente zou ik moeten kijken voor een bijkomende hypoticaire lening voor mijn verbouwingen?
Momenteel krijg ik 4.15 bij bnp (waar mijn hypoticaire lening van de aankoop van mijn woning loopt).

Kijk eens hier:

Maar ook hier of je in aanmerking komt. Nu voor die luttele aantal euro's minder moet je wel lang wachten op een akkoord:

Het verschil tussen Belfius en BNPP is 46000 euro op het einde van de rit. Ook keytrade gaat dat gat niet dichtkrijgen.

Samengesteld gezin...

Een andere optie om de meerwaarde aan uw inbreng te koppelen is een vast percentage rente aan uw inbreng toe te wijzen, vb 3% met kapitalisatie. Dat wordt dan geformuleerd als een ‘schuldbekentenis met interest’. Op die manier deelt iedereen in vrijwel gelijke mate van de gezamenlijke investeringen in de woonst maar krijgt uw zoon toch nog altijd iets extra op uw inbreng.
Bij samengestelde gezinnen vind ik dat niet meer dan logisch dat daar grondig over nagedacht wordt. Hoe goed het vandaag ook gaat het kan altijd mislopen en dan moet je in eerste plaats aan uw eigen kind denken.
Als koppel draag je beiden actief toe tot de zorg en nood van beide kinderen, de kinderen zijn tijdens de relatie sowieso beter af dan wanneer beide partners er alleen zouden voorstaan. Maar als er iets gebeurt (scheiding/overlijden) gaat eigen bloed imo wel voor…

Uiteraard, het moment dat je koopt beschrijf je de huidige situatie. Persoon A brengt 100k in , persoon B brengt 150k in dus persoon B geeft een onderhandse lening van 25K aan persoon A.
Als de boel verkocht wordt (ongeacht van winst of verlies) doe je de alles 50/50 en betaalt persoon A 25K aan persoon B. Het verschil tussen beiden hun eindsom is dan 50K.

Tis niet de bedoeling dat mensen met 'verlies' uit een relatie komen. Je moet op zijn minst u eigen inleg kunnen terugkrijgen. Maar even goed, als er een verlies is moet dat ook samen gedragen worden.

Onderhandse lening is ook niet 100% fair want de persoon die minder of niets inbreng krijgt uiteindelijk ook de meerwaarde op de investering van de persoon die wel/meer geld inbrengt. Eigenlijk geeft je dan een renteloze lening aan je partner, over een langere periode en naargelang het bedrag kan dat een serieus pak schelen. Iedereen doet wat hij wil natuurlijk 'je ziet elkaar toch graag' en al die zever buiten beschouwing gelaten.
Edit: kan dus blijkbaar ook opgelost worden zoals bovenstaande post uitlegt, maar toch ook niet vanzelfsprekend imo!

Ik ben geen advocaat of zo maar het lijkt mij straf dat een rechter de verdeling in de akte niet zou volgen gewoon omdat je wettelijk samen woont. Als je bij bijkomende investeringen in het huis gewoon dezelfde verdeling volgt is er al helemaal geen probleem meer bij verkoop toch?

Kijk eens hier:

Maar ook hier of je in aanmerking komt. Nu voor die luttele aantal euro's minder moet je wel lang wachten op een akkoord:

Thanks voor de tip.
Maar het totale budget van de verbouwingen is >250k (60k "renteloze" lening, 150k via bank en 40-70k eigen inbreng)

dezelfde verdeling volgt is er al helemaal geen probleem meer bij verkoop toch?
Daar sla je de nagel op de kop. Dezelfde verdeling volgen. Als jij 37% inlegt en je partner 63% moet je alle investeringen aan het goed in die verhouding doen.
Zoniet moet je na elke investering de percentages laten herberekenen en vast laten leggen.

Dus ja, het kan zeker allemaal, maar er is redelijk wat rompslomp.

En eens je spreekt van gemeenschap van goederen wordt alles vanaf dat moment aanzien als gemeenschappelijk. Wil je de verhouding 63-37 behouden zal je moeten laten beschrijven bij de notaris (tjing tjing) dat het huis niet in de gemeenschap komt. Maar als jij of je partner dan sterft is het niet zo vanzelfsprekend dat de ander vruchtgebruik blijft genieten. Dus dan zal je daar ook weer heel wat scenario's moeten gaan uitwerken.

De notaris heeft het bij ons samengevat als volgt:
Niets is onmogelijk te beschrijven tenzij het onwettig is. Ja, als je een onderhandse lening zonder rente beschrijft zal de uitlenende partij hierop verliezen. Je kan ook perfect een lening met rente beschrijven waarbij je dan een specifieke index volgt. Vanuit mijn akte:
Untitled.png

Ik krijg 3,54% bij Fortis (gisteren aangevraagd) voor 140k op 25 jaar (699 euro/maand).
Deze komt bovenop de bestaande hypotheek die ik ook bij BNPP heb.

Ik krijg 3,54% bij Fortis (gisteren aangevraagd) voor 140k op 25 jaar (699 euro/maand).
Deze komt bovenop de bestaande hypotheek die ik ook bij BNPP heb.
Maar dat is geen hypothecaire krediet dat uitgebreid wordt voor dezelfde woning bij jou toch?

Maar dat is geen hypothecaire krediet dat uitgebreid wordt voor dezelfde woning bij jou toch?
Nee, maar waarom zou dat anders zijn?

Mijn krediet is een extra hypothecair krediet bovenop mijn bestaand krediet voor een pandwissel.
4,15% is het huidige tarief, maar dan zonder korting.

één dag zo'n lagere rente: nauwelijks. Indien dat langer zou doorzetten, zal de daling natuurlijk ook daar te voelen zijn, maar k zou er niet teveel op verwedden, het gaat nu even over een schok naar aanleiding van het faillissment van die Amerikaanse bank. Het is gewoon onduidelijk wat de effecten voor andere banken zal zijn.

Hier kan je de referteindex in België volgen voor kortlopende leningen, wat gebruikt wordt voor variabele rentevoeten.
Na het opveren gisteren toch terug een klap vandaag

Nee, maar waarom zou dat anders zijn?

Mijn krediet is een extra hypothecair krediet bovenop mijn bestaand krediet voor een pandwissel.
4,15% is het huidige tarief, maar dan zonder korting.

Jij gaat voor een pandwissel, dus jij moet toch al de kosten van hierboven maken. Dus kunnen ze je evengoed een competitief tarief geven.

@strijkkeiZer? Moet die kosten niet maken als hij bij de huidige bank blijft, wel als hij gans de lening naar een ander zou zetten, wat hij hoogst waarschijnlijk niet zal doen. Dus moeten ze geen moeite doen om competitief te blijven.

Jij gaat voor een pandwissel, dus jij moet toch al de kosten van hierboven maken. Dus kunnen ze je evengoed een competitief tarief geven.

Euh nee, geen extra hypotheekkosten op de openstaande hypotheek, dat kost 75 euro voor de wissel.

Als ik overstap moet ik op dat deel terug hypotheekkosten betalen etc. Dus bij de BNPP blijven is al snel goedkoper. Ik kom op 46000 euro uit tov opnieuw bij een andere bank. Dus aan 4,15% had ik ook gebleven wss ;). Ik zie weinig verschil tussen de 2...

Buiten dit heb ik ook nog een overbruggingskrediet nodig (4,35%) EN ik heb daar wel 100k+ euro staan natuurlijk. Mss dat dat ook helpt.
Maar mijn overbruggingskrediet is marginaal duurder dan zijn gewoon krediet, dus ik vermoed dat hij echt 0 korting krijgt.

Euh nee, geen extra hypotheekkosten op de openstaande hypotheek, dat kost 75 euro voor de wissel.

Als ik overstap moet ik op dat deel terug hypotheekkosten betalen etc. Dus bij de BNPP blijven is al snel goedkoper. Ik kom op 46000 euro uit tov opnieuw bij een andere bank. Dus aan 4,15% had ik ook gebleven wss ;). Ik zie weinig verschil tussen de 2...

Buiten dit heb ik ook nog een overbruggingskrediet nodig (4,35%) EN ik heb daar wel 100k+ euro staan natuurlijk. Mss dat dat ook helpt.
Maar mijn overbruggingskrediet is marginaal duurder dan zijn gewoon krediet, dus ik vermoed dat hij echt 0 korting krijgt.
Jij moet je hypothecaire inschrijving schrappen en een nieuwe betalen door de pandwissel, los van welke bank. Strijkkijzer kan die kosten wèl uitsparen als hij bij dezelfde bank blijft. Dat is het verschil waar ik op doelde.

Terug
Bovenaan