Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Kort vraagje: ik betaal elke maand 817 euro aan Record bank voor mijn lening van het huis. De lening werd aangegaan toen dat ik 1900 euro per maand verdiende (inclusief MC). Wij zijn nu twee jaar verder, en deze maand begin ik aan mijn derde jaar met het aflossen van de lening... en zo nog 22 jaar. Inmiddels, heb ik een maandloon van bijna 2500 euro netto, inclusief allerlei bonussen komt dit neer op 3000 netto. De helft van mijn lening gaat naar intresten, kortom de bank krijgt van mij een groot cadeau. Dit wil ik niet. Kan ik mijn lening laten herzien, en voor 15 jaar gaan, zodat de intresten al een stuk gedecimeerd kunnen worden? Of hoe pak ik dit best aan?

Misschien nuttig om mee te delen. Mijn makelaar werkt vaak met RB en vindt dat ik bij hen moet blijven omdat, zij “de beste” zijn. Kan me iemand informeren aub?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Als je dat nu vraagt, moeten ze de huidige rentevoeten gebruiken. Goed mogelijk dat je niet zoveel goedkoper af zal zijn... Maar informeren kan nooit kwaad!

Dank voor je antwoord. Maar stel dat ik 50k wil aflossen om mijn lening af te lossen, dan blijft dit dus hetzelfde? Ik zou zeggen van niet omdat de bank geen 23 jaar meer moet wachten op zijn geld?

Nuttig om erbij te vermelden:

Kapitaal dat nog openstaat: 145K
Interesten: 63k

Dank voor je antwoord. Maar stel dat ik 50k wil aflossen om mijn lening af te lossen, dan blijft dit dus hetzelfde? Ik zou zeggen van niet omdat de bank geen 23 jaar meer moet wachten op zijn geld?

Bij de bank gaan bespreken, zij zijn de enige die jou correcte info kunnen geven. 🤷🏼

Vervroegd aflossen wil meestal zeggen dat gewoon de termijn korter wordt. Een hypotheek staat ingeschreven bij notaris, zomaar gaan morrelen aan interest etc. gaat zomaar niet.

Er is een verschil tussen de lening herzien en met voortijdig de lening aflossen.

Als je de lening herziet dat ga je een nieuwe lening aangaan met een aangepast %. De %'s zijn het laatste jaar zwaar gestegen. Mensen spreken over dat ze 1 - 2 jaar geleden leningen op 15-25 jaar konden vastkrijgen tussen 1% tot 2%. Nu liggen die leningen eerder tussen de 2.5 - 3.5%. Afhankelijk van omstandigheden.

Als je echter voortijdig opzegt kost u dat een boete (in principe intresten van 3 maand) en wordt het kapitaal dat open staat dan ook verminderd waardoor je op uw lening van nog 22j dus netto gezien minder interesten zult gaan betalen.

Maar je gaat dan natuurlijk wel dat geld moeten hebben. Wat als je zegt van kijk ik verdien nu gemiddeld 3000€ netto per maand, mogelijks wel een haalbare kaart moet zijn.

Je kan zoals hoger gezegd wel eens horen welk percentage men u gaat voorstellen op 15j. Eventueel online even simuleren zodanig dat je een idee krijgt. Maar ik acht de kans klein dat het percentage op een nieuwe lening kleiner gaat zijn dan degene die je momenteel hebt.
Maar zeker kan ik daar niet over zijn. Maar vroeger terugbetalen lijkt mij de meest realistische wijze om die intresten dan te beperken.

Ik mis een interestvoet, maar gezien uw totaal interesten gaat die redelijk hoog zijn? Bij een lage interestvoet is het zelden voordelig om vervroegd af te lossen (belastingvoordeel ook niet vergeten).

Kort vraagje: ik betaal elke maand 817 euro aan Record bank voor mijn lening van het huis. De lening werd aangegaan toen dat ik 1900 euro per maand verdiende (inclusief MC). Wij zijn nu twee jaar verder, en deze maand begin ik aan mijn derde jaar met het aflossen van de lening... en zo nog 22 jaar. Inmiddels, heb ik een maandloon van bijna 2500 euro netto, inclusief allerlei bonussen komt dit neer op 3000 netto. De helft van mijn lening gaat naar intresten, kortom de bank krijgt van mij een groot cadeau. Dit wil ik niet. Kan ik mijn lening laten herzien, en voor 15 jaar gaan, zodat de intresten al een stuk gedecimeerd kunnen worden? Of hoe pak ik dit best aan?

Misschien nuttig om mee te delen. Mijn makelaar werkt vaak met RB en vindt dat ik bij hen moet blijven omdat, zij “de beste” zijn. Kan me iemand informeren aub?

Met de marginale winst die je er mogelijks mee gaat maken is het sop de kolen niet waard denk ik.

Je kan is informeren bij u bank of je nu een lagere rente krijgt. Maar moest ik van u zijn zou ik dat geld nu gewoon beleggen. Beursen staan laag, heel goed moment om op de vaste waarden (S&P500, BEL20, ...) in te stappen met wat kapitaal.
Als de rentes binnen 4-5j terug zouden gaan dalen kan je altijd alsnog herbekijken.

Door de stijging van de rentes het laatste half jaar denk ik dat je meer zal kunnen winnen met beleggen 22j dan dat je minder aan rente zal aflossen na een herbekeken rente.

Why would you kill the cash?

Smijt die cash in een spaarrekening. Kans is groot dat je in huidige omgeving meer krijgt dan je interesten betaalt.

Morgen is bellen naar de bank om te vragen, aan welke voorwaarden ik getekend heb. De aankoop van het huis heeft me 250k gekost, en de notariskosten waren 19k.

Is imo wel een goede investering, inmiddels al een bod ontvangen voor 330k. Het huis heeft vier slaapkamers, zeer grote tuin, oprit, garage, atelier, en is aan de rand van de stad Antwerpen. ;)

Mijn insteek was als ik vroeger afbetaal, en ik wil het huis terug verkopen, dan maak ik nog meer winst.

Het moet wel nog gerenoveerd worden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Morgen is bellen naar de bank om te vragen, aan welke voorwaarden ik getekend heb. De aankoop van het huis heeft me 250k gekost, en de notariskosten waren 19k.

Is imo wel een goede investering, inmiddels al een bod ontvangen voor 330k. Het huis heeft vier slaapkamers, zeer grote tuin, oprit, garage, atelier, en is aan de rand van de stad Antwerpen. ;)

Mijn insteek was als ik vroeger afbetaal, en ik wil het huis terug verkopen, dan maak ik nog meer winst.

Ik hou jullie op de hoogte.
Maar dan moet je ook in die gestegen, duurdere markt zelf iets nieuw kopen.

Gezien de beperkte info die je geeft even gereconstrueerd en als je de helft intrest afbetaald, heb je wss zo'n 155k aan 3% geleend, wat 2 jaar geleden wel héél hoog was.

Jammer genoeg is dit voor jou de rentevoet die je nu zou krijgne als je zou lenen, en dan moet je nog eens opnieuw de hypotheekkosten betalen, dus niet interessnt om te veranderen (tenzij je met een variabele lening zou zitten).

Je kan wél herzien en verkorten, maar of dat interessant is zal, gezien de hoge kosten, weinig waarschijnlijk zijn. Wat je wél kan doen is een stuk vervroegd aflossen. Afhankelijk van de voorwaarden zal dan de termijn verkorten of de maandlast dalen.

Record is inderdaad duurder, maar wellicht waren zij één van de weinige banken die een maandsom van 817 eur toelieten op een inkomen van 1900 eur incl mch’s dus eigenlijk 1760 eur netto excl mch’s.

Achteraf gezien kan je zeggen dat het duur was, maar zonder die lening had je die woning wellicht niet kunnen kopen.

Nu elders herfinancieren heeft weinig nut, je kan evt wel bij record herfinancieren op bv 15 jaar.
Je kan dan jouw ssv ook behouden.

Over welke bank spreken we eigenlijk? De record bank bestaat toch al lang niet meer? Dat is 4j geleden volledig opgegaan in de ING bank, jammer genoeg want ik vond de Record bank wel een goeie bank.

En zoals iedereen zegt, waarom zou je je geld verdoen aan een vervroegde terugbetaling? Hou dat geld en doe er iets nuttigs mee dat meer opbrengt dan je rente kost.

Excuses. Het gaat inderdaad om Record credits. Jaarlijkse aflossingen is een optie. Bedankt alleemaal voor de reacties. Ik bel morgen naar de bank en hou jullie op de hoogte.

Over welke bank spreken we eigenlijk? De record bank bestaat toch al lang niet meer? Dat is 4j geleden volledig opgegaan in de ING bank, jammer genoeg want ik vond de Record bank wel een goeie bank.

En zoals iedereen zegt, waarom zou je je geld verdoen aan een vervroegde terugbetaling? Hou dat geld en doe er iets nuttigs mee dat meer opbrengt dan je rente kost.
Als hij effectief aan 3% heeft geleend en hij risico-avers is, is het nog niet zo'n slecht idee om een stuk vervroegd af te betalen he... Tot op heden krijg je nog op geen enkele termijnrekening netto 3% + je SSV-premie wordt ook lager.
Gewoon zien dat je genoeg overhoudt om de woonbonus te maximaliseren.

Verschillende aspecten spreken jouw buikgevoel tegen:
  1. 2 jaar geleden, dus nog net wel de woonbonus? Dat is een niet te onderschatten voordeel dat je misschien wel kwijtspeelt als je je lening herziet. Da's jaarlijks zo'n 1500 euro in je zak... Indien dit niet van toepassing is, negeer dit puntje maar.
  2. 2 jaar geleden, dus ook de rentevoeten van toen (rond de 1-1,5%). Als je je lening herziet, is de kans groot dat die rentevoet stevig omhoog gaat, waardoor je toch evengoed meer intrest betaalt. Gezien de betrekkelijk lage intrest die je betaalt kan je tegenwoordig misschien al beter je "extra" geld op een spaarrekening zetten van 1,6% jaarlijks ipv die lening af te betalen. Er is niets zo geweldig puur financieel gezien als een supergoedkope langlopende grote lening. En de spaarrentes gaan gewoon nog wat stijgen de komende maanden, ik zou er niet van verschieten dat we boven de 2% gaan komen.
  3. herziening van lening gaat altijd gepaard met een dossierkost en misschien ook andere kosten. Als je van bank wisselt zit je sowieso met notariskosten die alles sterk om zeep durven helpen qua opbrengst.
  4. Dat je makelaar bij RecordBank zit en wil dat je daar blijft is gewoon commercieel gewauwel. MIsschien kan die daar gewoon de beste dealtjes uit de brand slepen (ook voor jou). Kan goed, maar dat sluit niet uit dat iemand anders van/bij een andere bank het beter kan doen.
  5. Je kan altijd voor een habbekrats een gedeeltelijke aflossing doen. De kost is 3 maanden intrest boete op het vroegtijdig afgeloste bedrag. Op een 10k komt dit uit op nog geen 50 euro afhankelijk van je huidige intrest. Let wel dat je nog genoeg aflossing behoud om je maximum woonbonus te kunnen krijgen, indien je daarvan al geniet. Maar zoals ik al zei is de kans groot dat je met dat bedrag veel meer kan verdienen dan dat je ermee gaat uitsparen op intresten van je lening.
Ik zou toch je buikgevoel eens zwaar aan te tand voelen, want een uitstaande lening hoeft echt niet zo financieel slecht te zijn als je denkt ("helft van mijn lening gaat naar intresten"). Naast al de bovenstaande punten is liquiditeit ook een enorm onderschat voordeel van een lening tegen voordelige rentevoet. Zeker nu met de stijgende rentes gaat het heel gemakkelijk zijn om met cash geld dat je achter de hand kan houden die intrest van je lening ruimschoots te compenseren op lange termijn.

Zoals hierboven ook al kort aangehaald, is dit enkel echt van toepassing wanneer je een huis als investering koopt. Je eigen woning is dat niet. Ja, je woning is ondertussen meer waard, maar de hele markt is ondertussen ook gestegen. In principe gaat je winst dan ook volledig op in de waardestijging die een eventuele nieuwe woning die je overweegt in die tijd ook heeft doorgemaakt.

gezamenlijk netto inkomen: 2750 euro
Per lening:
Duurtijd lening: 125.000 aan 30 jaar enkele jaren geleden lening herzien en toen ook 15.000 euro bijgeleend voor verbouwingen
Vaste/Variabele lening: vaste
maandelijks aflossing (bedrag): 627 euro
Leeftijd einde aflossing: 57 jaar
Extra info: (relevante informatie)

Hmm mijn woonlening (VMSW) wordt herzien van 0.5% naar 2% =(
107k en nog 20 jaar te gaan, huis zal ondertussen wel op 350k geschat worden.
Misschien toch eens info opvragen bij mijn huisbank

Terug
Bovenaan