Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Mijn eeuwig probleem blijft dat ik risicoavers ben. In het ideale plan sparen we 120-140k bij hetgeen we hebben in de volgende 3 jaar, verkopen mijn huis en gaan 100k lenen en betalen we terug aan 25%-30% van ons loon, dat is 5-7 jaar. Dan is allesbetaald voor ik 50 ben. Maar niemand weet of dat over 2 jaar nog mogelijk is en wat de markt doet.
Of mijn hypotheek moet alsnog overdraagbaar worden, dan zou ik spreiden en meer lenen...
En voor hetzelfde geld trapt uw vriendin het bij u af op uw 51ste. Je moet doen waar je u beiden goed bij voelt en dat in lijn ligt bij jullie wensen.

Mediaanprijzen blijf ik wel interessant vinden. Ook de goedkoopste gemeenten in Vlaanderen leunen al dicht tegen de 200k aan.

Mediaanprijzen blijf ik wel interessant vinden. Ook de goedkoopste gemeenten in Vlaanderen leunen al dicht tegen de 200k aan.
Is het niet logisch dat de prijzen overal stijgen dan?
200k, van zulke prijzen kan ik in mijn contreien wel dromen. En het is niet dat Geraardsbergen echt zo ver van de werkgelegenheid is.

Is het niet logisch dat de prijzen overal stijgen dan?
200k, van zulke prijzen kan ik in mijn contreien wel dromen. En het is niet dat Geraardsbergen echt zo ver van de werkgelegenheid is.

2j geleden was het in Menen (toen en nu DE goedkoopste Vlaamse stad) 120k nu 180k wat statistisch gezien een veel grotere stijging is dan "normaal".
Begrijp me niet verkeerd he, ik vind dat enkel positief want dat wil zeggen dat er meer huizen in betere staat verkocht worden nu (gerenoveerd, nieuwbouw,...) Wat die "armoedige" steden uit de top 3 enkel ten goede zal komen!

2j geleden was het in Menen (toen en nu DE goedkoopste Vlaamse stad) 120k nu 180k wat statistisch gezien een veel grotere stijging is dan "normaal".
Begrijp me niet verkeerd he, ik vind dat enkel positief want dat wil zeggen dat er meer huizen in betere staat verkocht worden nu (gerenoveerd, nieuwbouw,...) Wat die "armoedige" steden uit de top 3 enkel ten goede zal komen!
Met alle respect maar, maar Menen…
Dat is echt wel pal aan de Franse grens en echt wel armtierig op elk niveau.

En als je kijkt wat er dan bij de duurste staan, sommige toch ook vrij onbegrijpelijk. Hoogstraten for god sake.
Tof wonen waar hoor, maar qua unique selling value toch ook niks speciaal.

Weet ik zo niet, gemiddeld koppel is 2 mediaan lonen ? Dus 5000€ netto ?
Mediaanloon is 3500 bruto. Dus zeker geen 2500 netto, of je moet al in een sector zitten met serieus wat nettovoordelen.

Met alle respect maar, maar Menen…
Dat is echt wel pal aan de Franse grens en echt wel armtierig op elk niveau.
Bwa er wonen ook genoeg rijke mensen (het type dat met de helikopter in de tuin landt) daar die gebruik maken van de goedkope grond :p . En niet enkel Belgen. Ook rijke Fransen zitten daar.

Naar aanleiding van de posts hierboven en dit artikel zou ik toch graag eens een poll zien hoeveel % van het gezinsbudget naar de maandelijkse aflossing gaat.

Want de poll hierboven is toch wel BG style x.xxx EUR aflossing op een nettoloon van 5.000 de man? :unsure:

Hier is de hap uit ons budget de laatste jaren van net geen 29% naar net geen 23% gezakt door combinatie vaste rentevoet, indexering en loonsverhoging.

Een zwembad zit er wel niet direct in.

Mediaanloon is 3500 bruto. Dus zeker geen 2500 netto, of je moet al in een sector zitten met serieus wat nettovoordelen.
Altijd disclaimer toevoegen: mediaanloon van een voltijdse werknemer is 3500 euro bruto. Veel gezinnen hebben geen 2 voltijdse lonen.

Altijd disclaimer toevoegen: mediaanloon van een voltijdse werknemer is 3500 euro bruto. Veel gezinnen hebben geen 2 voltijdse lonen.
Inderdaad vergeten bij te melden, dus het 'echte' mediaanloon ligt dan nog lager.
Ik ben nu wel benieuwd hoe dat zit met IP-rechten. Of het volledige brutoloon in die statistieken meegenomen wordt, of enkel het brutoloon zonder het IP-rechten gedeelte.

Inderdaad vergeten bij te melden, dus het 'echte' mediaanloon ligt dan nog lager.
Ik ben nu wel benieuwd hoe dat zit met IP-rechten. Of het volledige brutoloon in die statistieken meegenomen wordt, of enkel het brutoloon zonder het IP-rechten gedeelte.
Alles waar RSZ op geheven wordt, dus inclusief

Het feit dat we ons dat moeten afvragen, geeft dat niet een beetje aan hoe pervers dat systeem niet is?

Het feit dat we ons dat moeten afvragen, geeft dat niet een beetje aan hoe pervers dat systeem niet is?
Ik denk dat niemand gaat ontkennen dat het een pervers systeem is.
Maar de meeste die er gebruik van kunnen maken, zullen er desondanks ook gewoon gebruik van maken.
Het gaat namelijk om redelijk wat geld dat je anders laat liggen puur uit principe :p

Naar aanleiding van de posts hierboven en dit artikel zou ik toch graag eens een poll zien hoeveel % van het gezinsbudget naar de maandelijkse aflossing gaat.
Want de poll hierboven is toch wel BG style x.xxx EUR aflossing op een nettoloon van 5.000 de man? :unsure:
Hier is de hap uit ons budget de laatste jaren van net geen 29% naar net geen 23% gezakt door combinatie vaste rentevoet, indexering en loonsverhoging.

Hier is het ongeveer 20%, maar een groot deel van ons spaargeld gaat nog steeds naar verbeteringen aan het huis waardoor we niks sparen opt moment. Daarnaast zegt nettoloon ook niet alles hé, je moet dan naar het totale salarispakket kijken.

Ik vind dan net dat een percentage minder zegt. Nu zie je tenminste de absolute getallen, door de post heb je een zicht erop en kun je zelf percentage op plakken als je wilt.

Als je enkel percentage geeft weet je in feite nog niet veel en geeft vertekend beeld.

Want BG style zal de percentage net laag zijn.

Dat percentage is ook weinig zeggend. Hier gaat er ~40% van ons loon naar de hypotheek. Maar ik krijg met 100% zekerheid 5 hypotheken uitgesteld loon als aandelen uitbetaald. Met 95% zekerheid nog een bonus van 5 hypotheken (de enige onzekerheid is of het 4 5 6 zijn). En dan met 50% zekerheid nog eens 1 of 2 of 3 of 4 individuele bonus.

En bij de madam komt er ook een random bonus elk jaar (soms 500, soms 4000, 0 impact op).

En dan is er nog vakantiegeld en eindejaarspremie en maaltijdcheques. Ook nog wat teruggaves van de tax man voor kinderopvang, woonbonus, winwin leningen, weet ik veel wat allemaal. Als je dat allemaal optelt voor ons als koppel is dat rond de 10k. Weer >5 hypotheken.

Als we het dan all-in berekenen, dan zitten we rond de 20%. Dus weinig zeggende getallen....

Ons bod op het huis wat we willen kopen is aanvaard.
Ik was op voorhand al bij mijn bank geweest (AXA) en hij maakte nooit problemen voor een lening.
Nu met onze lening rondgang bij verschillende banken melde ING dat ze ons geen lening mogen verschaffen aangezien mijn partner een verblijfsvergunning heeft met een duur van 3 jaar.

Onze profielen zijn redelijk interessant, eigen inbreng meer dan 50% en een mooi maandloon.
Ze zeggen dat we meer dan 100K op de bankrekening moeten houden ipv in de lening te steken.
Iemand die hier meer weet van heeft? Ik snap de redenering ook niet goed. Mij lijkt het interessanter voor de bank als ik die 100K gewoon in de lening steek?

Ons bod op het huis wat we willen kopen is aanvaard.
Ik was op voorhand al bij mijn bank geweest (AXA) en hij maakte nooit problemen voor een lening.
Nu met onze lening rondgang bij verschillende banken melde ING dat ze ons geen lening mogen verschaffen aangezien mijn partner een verblijfsvergunning heeft met een duur van 3 jaar.

Onze profielen zijn redelijk interessant, eigen inbreng meer dan 50% en een mooi maandloon.
Ze zeggen dat we meer dan 100K op de bankrekening moeten houden ipv in de lening te steken.
Iemand die hier meer weet van heeft? Ik snap de redenering ook niet goed. Mij lijkt het interessanter voor de bank als ik die 100K gewoon in de lening steek?

uw energiefactuur zal binnen een paar maand 100k bedragen :unsure:

nee, zoals @cege zegt: momenteel krijgt de bank positieve rente op de balansen (terwijl jij waarschijnlijk het minimum van 0.11% krijgt).
En ze hopen waarschijnlijk ook dat je uw geld erna bij hen zal beleggen - maar daar zit natuurlijk ook risico aan vast (je kan uw geld ook wel doen groeien).

Langs de andere kant staan de rentes om te lenen nog altijd relatief laag, dus is lenen 'goedkoop'.
alleen moet je voor uw eigen gemoedsrust uitmaken of je liefst 200K schulden hebt of slechts 100k bij wijze van spreken.

uw energiefactuur zal binnen een paar maand 100k bedragen :unsure:

nee, zoals @cege zegt: momenteel krijgt de bank positieve rente op de balansen (terwijl jij waarschijnlijk het minimum van 0.11% krijgt).
En ze hopen waarschijnlijk ook dat je uw geld erna bij hen zal beleggen - maar daar zit natuurlijk ook risico aan vast (je kan uw geld ook wel doen groeien).

Langs de andere kant staan de rentes om te lenen nog altijd relatief laag, dus is lenen 'goedkoop'.
alleen moet je voor uw eigen gemoedsrust uitmaken of je liefst 200K schulden hebt of slechts 100k bij wijze van spreken.

100k schuld of 200k schuld + 100k op rekening is identiek hetzelfde, op wat financiering kost na. Ik zou altijd voor de 2e optie gaan.

Dankjewel, we zijn een beetje zenuwachtig nu met deze wending.

Hopelijk krijgen we alsnog een lening. Ze heeft een vast contract dus ik snap niet goed waarom dit een probleem zou zijn.

Terug
Bovenaan