Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Dat was te verwachten natuurlijk.
De huidige economische situatie verwacht dat ook, huizen kopen maar ze niet kunnen verwarmen is ook niet logisch.

Bijna 6% stijging van de woningprijzen vind ik eigenlijk nog veel, wetend dat zoveel andere kosten (bv. energie, voeding) door het dak geschoten zijn.
Een beetje in de lijn van @Tin_Cricket 's opmerking, geeft dat toch een beetje het beeld dat mensen redelijk vasthouden aan hun wensen voor een huis - al hebben ze misschien wel wat moeten opgeven omdat de prijzen voor nieuwbouw, renovatie,... ook serieus de hoogte in geschoten zijn.

Bijna 6% stijging van de woningprijzen vind ik eigenlijk nog veel, wetend dat zoveel andere kosten (bv. energie, voeding) door het dak geschoten zijn.
Een beetje in de lijn van @Tin_Cricket 's opmerking, geeft dat toch een beetje het beeld dat mensen redelijk vasthouden aan hun wensen voor een huis - al hebben ze misschien wel wat moeten opgeven omdat de prijzen voor nieuwbouw, renovatie,... ook serieus de hoogte in geschoten zijn.
And again: 10% indexatie vergeten? Dat betekent dat ze die dus NIET extra spenderen aan een huis.

Ik ben ook wel eens benieuwd wat de toekomst brengt.

Ik hoor niks anders van mensen dat het aanbod klein is op de markt en ik zie dat er hier in de streek dat nieuwbouwprojecten zeer goed verkopen. Het is niet dat mensen huizen kopen om er vervolgens niks mee te doen.

Ondertussen hoor ik op het nieuws dat de bouwmaterialen met 67% zijn gestegen vanaf 2020 bezien en dat het nog meer zal stijgen. Zelf merk ik het ook goed als ik de huidige prijzen vergelijk met de bouw dat we nu aan het zetten zijn en diegene die ik een paar jaar geleden heb gezet. Als dit dan te duur wordt en mensen kopen geen nieuwbouwen meer, gaan die hun begeven naar de "2dehands" markt en wordt de vraag daar enkel maar groter en aanbod blijft beperkt.

Ik zou denken dat de prijzen enkel zullen dalen wanneer er veel mensen hun woning gedwongen moeten verkopen.

Laatst bewerkt:
And again: 10% indexatie vergeten? Dat betekent dat ze die dus NIET extra spenderen aan een huis.

Toch logisch dat ze die niet of slechts gedeeltelijk extra spenderen aan een huis, omdat een groot deel (of alles) van die indexatie gaat naar energie, voeding,...? Of misschien zie ik het te simpel :)

Toch logisch dat ze die niet of slechts gedeeltelijk extra spenderen aan een huis, omdat een groot deel (of alles) van die indexatie gaat naar energie, voeding,...? Of misschien zie ik het te simpel :)
Ik zie het zo: de huizenprijzen stijgen minder snel dan ons loon, hierdoor daalt het aantal aankopen van woningen noch de vraagprijs significant ondanks de doemberichten rond recessie.

Ik zie het zo: de huizenprijzen stijgen minder snel dan ons loon, hierdoor daalt het aantal aankopen van woningen noch de vraagprijs significant ondanks de doemberichten rond recessie.
ook dit artikel gelezen?

Wel een belangrijke nuance in het verhaal, “Er is nu wel meer inbreng van ouders en grootouders, generaties waar vaak heel wat geld zit.”

De NBB stelt nog dat voor een voltijds werkend koppel met een gemiddeld inkomen de terugbetalingslast van de hypoticaire leningen nog op een “gezond” peil blijft, gemiddeld onder de 20 procent. Voor wie in een minder gunstige financiële situatie zit, loopt die last echter op, zeker in de steden. Voor gezinnen met een lager inkomen, onder wie ook jongeren die over het algemeen minder verdienen, was de terugbetalingslast vorig jaar bijvoorbeeld erg hoog in steden als Brussel (51,2 procent), Gent (46,6 procent), Leuven (46,5 procent) en Brugge (43,9 procent).

Wel frappant dat dat gemiddeld nog onder de 20% zit voor koppels!

Dat vind ik nu ook wel. Dacht altijd dat er veel meer uitgegeven werd voor door koppels. Zeker met een gemiddelde inbreng van maar 57k en de torenhoge huisprijzen. Ik heb voor onzelf de lat op 25% gelegd, dan schiet er nog genoeg over om comfortabel te leven. Als we voor 20% gaan, gaan we toch in een andere categorie moeten shoppen en gaat de overige 5% wss naar de verwarmingsfactuur...

Kben benieuwd naar bovenstaande studie over aantal maandlonen. Want, imho, lijkt het mij dat 'gemiddeld' maandloon niet zo interessant is hiervoor. Ik ben benieuwd wat een mediaan inkom zegt.

Het artikel zegt zelf dat de onderste 40% en veel van het midden niet er aan komen.

Ik snap snap al niet hoe singles een lening kunnen krijgen wanneer ze 50% mogen afbetalen.
Ik kreeg bij mijn eerste lening de keuze uit 2 formules:
Ofwel 1/3de van mijn netto inkomen, ofwel mijn inkomen min het leefloon = wat ik mocht afbetalen.
Dan moet je al vlot over de 2000 netto hebben eer je een aan huidige prijzen als single iets kan kopen.

Anderzijds is dik 1/3de jonger dan 34j als ze kopen, dus wanneer je bij die 2/3de valt die ouder dan 35 is, is de kans wel groter dat je 2000 netto hebt puur op basis van anciënniteit.

De NBB stelt nog dat voor een voltijds werkend koppel met een gemiddeld inkomen de terugbetalingslast van de hypoticaire leningen nog op een “gezond” peil blijft, gemiddeld onder de 20 procent. Voor wie in een minder gunstige financiële situatie zit, loopt die last echter op, zeker in de steden. Voor gezinnen met een lager inkomen, onder wie ook jongeren die over het algemeen minder verdienen, was de terugbetalingslast vorig jaar bijvoorbeeld erg hoog in steden als Brussel (51,2 procent), Gent (46,6 procent), Leuven (46,5 procent) en Brugge (43,9 procent).

Niet vreemd, omdat iemand die 20-30 jaar leent ook mee in die cijfers zal zitten, hé. Bovendien moet je je afvragen of ze niet iedereen nemen die no een hypothecaire lening heeft. Ook zij die slechts een kleine lening erbij namen voor het fiscaal voordeel of een kleine verbouwing.

Dat is behoorlijk krankzinnig! 🙈
Toch niet zo krankzinnig ?

Als je langer bij hotel mama blijft en die trend is stijgende, en je gaat effectief werken, dan stijgt de hoeveelheid beschikbaar geld dat je aan de kant kan zetten. Als je dat dan tegelijkertijd nog kan genieten van de indexatie terwijl je bij hotel mama woont (en niet te veel of niets moet afgeven) dan stijgt dat nog wat harder.

En uiteindelijk trekken degenen die meer aan de kant zetten die cijfers scheef.

Weet ik zo niet, gemiddeld koppel is 2 mediaan lonen ? Dus 5000€ netto ? Dus 20% is dus 1000€. Mijn gezinswoning had een lening van 909€ toen ik die pas afsloot. Als je daarnaast ook nog eens de koppels erbij neemt die vervroegd hun lening afkorten of zo, dan kan dat ook nog een effect hebben terwijl die anders daarboven zitten.
Huske kan vb nu aan 25% zitten maar binnen 3-5 jaar spendeert die mogelijks een paar van zijn bonussen om die 25% te beperken naar een lager bedrag. Is dus allemaal niet zo raar, als je rekening houdt dat er mensen zijn die significant meer verdienen dan het gemiddelde of de mediaan. Die tellen ook mee hé.

Ik snap snap al niet hoe singles een lening kunnen krijgen wanneer ze 50% mogen afbetalen.
Ik kreeg bij mijn eerste lening de keuze uit 2 formules:
Ofwel 1/3de van mijn netto inkomen, ofwel mijn inkomen min het leefloon = wat ik mocht afbetalen.
Dan moet je al vlot over de 2000 netto hebben eer je een aan huidige prijzen als single iets kan kopen.

Anderzijds is dik 1/3de jonger dan 34j als ze kopen, dus wanneer je bij die 2/3de valt die ouder dan 35 is, is de kans wel groter dat je 2000 netto hebt puur op basis van anciënniteit.
Er bestaat ook zoiets als het mediaan loon of hoger natuurlijk.

Andere bemerking :

Hoe zijn de huizenprijzen, grondprijzen en prijzen van nieuwbouw per vierkante meter geëvolueerd tov diezelfde loondata.

Ik weet dat huizen ook kleiner geworden zijn. Vraag me af hoe dit verder verhoudt.

Natuurlijk zijn hedendaagse ook beter geïsoleerd.

Blijft heel moeilijk volledig te vergelijken

Huske kan vb nu aan 25% zitten maar binnen 3-5 jaar spendeert die mogelijks een paar van zijn bonussen om die 25% te beperken naar een lager bedrag. Is dus allemaal niet zo raar, als je rekening houdt dat er mensen zijn die significant meer verdienen dan het gemiddelde of de mediaan. Die tellen ook mee hé.
Mijn eeuwig probleem blijft dat ik risicoavers ben. In het ideale plan sparen we 120-140k bij hetgeen we hebben in de volgende 3 jaar, verkopen mijn huis en gaan 100k lenen en betalen we terug aan 25%-30% van ons loon, dat is 5-7 jaar. Dan is allesbetaald voor ik 50 ben. Maar niemand weet of dat over 2 jaar nog mogelijk is en wat de markt doet.
Of mijn hypotheek moet alsnog overdraagbaar worden, dan zou ik spreiden en meer lenen...

Terug
Bovenaan