Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik geef u 100% gelijk, maar de woninggeilheid van sommigen?/velen? reikt gerust ver genoeg om een huis te kopen dat ze niet kunnen verwarmen, omdat ze nu eenmaal het huis willenDe huidige economische situatie verwacht dat ook, huizen kopen maar ze niet kunnen verwarmen is ook niet logisch.
And again: 10% indexatie vergeten? Dat betekent dat ze die dus NIET extra spenderen aan een huis.Bijna 6% stijging van de woningprijzen vind ik eigenlijk nog veel, wetend dat zoveel andere kosten (bv. energie, voeding) door het dak geschoten zijn.
Een beetje in de lijn van @Tin_Cricket 's opmerking, geeft dat toch een beetje het beeld dat mensen redelijk vasthouden aan hun wensen voor een huis - al hebben ze misschien wel wat moeten opgeven omdat de prijzen voor nieuwbouw, renovatie,... ook serieus de hoogte in geschoten zijn.
Ik ben ook wel eens benieuwd wat de toekomst brengt.Bijna 6% stijging van de woningprijzen vind ik eigenlijk nog veel, wetend dat zoveel andere kosten (bv. energie, voeding) door het dak geschoten zijn.
Een beetje in de lijn van @Tin_Cricket 's opmerking, geeft dat toch een beetje het beeld dat mensen redelijk vasthouden aan hun wensen voor een huis - al hebben ze misschien wel wat moeten opgeven omdat de prijzen voor nieuwbouw, renovatie,... ook serieus de hoogte in geschoten zijn.
And again: 10% indexatie vergeten? Dat betekent dat ze die dus NIET extra spenderen aan een huis.

Ik zie het zo: de huizenprijzen stijgen minder snel dan ons loon, hierdoor daalt het aantal aankopen van woningen noch de vraagprijs significant ondanks de doemberichten rond recessie.Toch logisch dat ze die niet of slechts gedeeltelijk extra spenderen aan een huis, omdat een groot deel (of alles) van die indexatie gaat naar energie, voeding,...? Of misschien zie ik het te simpel![]()
ook dit artikel gelezen?Ik zie het zo: de huizenprijzen stijgen minder snel dan ons loon, hierdoor daalt het aantal aankopen van woningen noch de vraagprijs significant ondanks de doemberichten rond recessie.
Artikel zit achter paywall, hoeveel meer inbreng is er dan?Wel een belangrijke nuance in het verhaal, “Er is nu wel meer inbreng van ouders en grootouders, generaties waar vaak heel wat geld zit.”
Wel frappant dat dat gemiddeld nog onder de 20% zit voor koppels!
Niet vreemd, omdat iemand die 20-30 jaar leent ook mee in die cijfers zal zitten, hé. Bovendien moet je je afvragen of ze niet iedereen nemen die no een hypothecaire lening heeft. Ook zij die slechts een kleine lening erbij namen voor het fiscaal voordeel of een kleine verbouwing.De NBB stelt nog dat voor een voltijds werkend koppel met een gemiddeld inkomen de terugbetalingslast van de hypoticaire leningen nog op een “gezond” peil blijft, gemiddeld onder de 20 procent. Voor wie in een minder gunstige financiële situatie zit, loopt die last echter op, zeker in de steden. Voor gezinnen met een lager inkomen, onder wie ook jongeren die over het algemeen minder verdienen, was de terugbetalingslast vorig jaar bijvoorbeeld erg hoog in steden als Brussel (51,2 procent), Gent (46,6 procent), Leuven (46,5 procent) en Brugge (43,9 procent).
![]()
Woning kopen wordt moeilijker voor jongeren: gemiddelde eigen inbreng bedraagt nu al 57.000 euro
Een woning kopen blijft haalbaar in ons land, maar wie wil kopen moet wel meer eigen middelen bijdragen. Dat blijkt uit een studie van de Nationale Bank. Voor jonge gezinnen, die vaak minder inkomsten hebben, of andere gezinnen in een minder gunstige financiële situatie, betekent dat in bepaalde...www.demorgen.be
Toch niet zo krankzinnig ?
De NBB stelt nog dat voor een voltijds werkend koppel met een gemiddeld inkomen de terugbetalingslast van de hypoticaire leningen nog op een “gezond” peil blijft, gemiddeld onder de 20 procent. Voor wie in een minder gunstige financiële situatie zit, loopt die last echter op, zeker in de steden. Voor gezinnen met een lager inkomen, onder wie ook jongeren die over het algemeen minder verdienen, was de terugbetalingslast vorig jaar bijvoorbeeld erg hoog in steden als Brussel (51,2 procent), Gent (46,6 procent), Leuven (46,5 procent) en Brugge (43,9 procent).
![]()
Woning kopen wordt moeilijker voor jongeren: gemiddelde eigen inbreng bedraagt nu al 57.000 euro
Een woning kopen blijft haalbaar in ons land, maar wie wil kopen moet wel meer eigen middelen bijdragen. Dat blijkt uit een studie van de Nationale Bank. Voor jonge gezinnen, die vaak minder inkomsten hebben, of andere gezinnen in een minder gunstige financiële situatie, betekent dat in bepaalde...www.demorgen.be
Er bestaat ook zoiets als het mediaan loon of hoger natuurlijk.Ik snap snap al niet hoe singles een lening kunnen krijgen wanneer ze 50% mogen afbetalen.
Ik kreeg bij mijn eerste lening de keuze uit 2 formules:
Ofwel 1/3de van mijn netto inkomen, ofwel mijn inkomen min het leefloon = wat ik mocht afbetalen.
Dan moet je al vlot over de 2000 netto hebben eer je een aan huidige prijzen als single iets kan kopen.
Anderzijds is dik 1/3de jonger dan 34j als ze kopen, dus wanneer je bij die 2/3de valt die ouder dan 35 is, is de kans wel groter dat je 2000 netto hebt puur op basis van anciënniteit.
Mijn eeuwig probleem blijft dat ik risicoavers ben. In het ideale plan sparen we 120-140k bij hetgeen we hebben in de volgende 3 jaar, verkopen mijn huis en gaan 100k lenen en betalen we terug aan 25%-30% van ons loon, dat is 5-7 jaar. Dan is allesbetaald voor ik 50 ben. Maar niemand weet of dat over 2 jaar nog mogelijk is en wat de markt doet.Huske kan vb nu aan 25% zitten maar binnen 3-5 jaar spendeert die mogelijks een paar van zijn bonussen om die 25% te beperken naar een lager bedrag. Is dus allemaal niet zo raar, als je rekening houdt dat er mensen zijn die significant meer verdienen dan het gemiddelde of de mediaan. Die tellen ook mee hé.