Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Ja. Jaarverslag 2021 nationale bank van België:

Bekijk bijlage 8928

Dus ondanks de ontmoediging is er net een trage maar gestage stijging aan de gang voor lenen op 30 jaar en meer? Vind ik wel frappant.

Assumptie is wel dat de meerderheid van de leningen vanaf "25j + 1 maand" tot 30 jaar effectief leningen van 30 jaar zullen zijn aangezien dat de meest gebruikelijke/logische leningduur is in die categorie. Ik kan daarin fout zijn.

Dus ondanks de ontmoediging is er net een trage maar gestage stijging aan de gang voor lenen op 30 jaar en meer? Vind ik wel frappant.

Assumptie is wel dat de meerderheid van de leningen vanaf "25j + 1 maand" tot 30 jaar effectief leningen van 30 jaar zullen zijn aangezien dat de meest gebruikelijke/logische leningduur is in die categorie. Ik kan daarin fout zijn.

Lijkt me ook gek inderdaad.

Over termijnen dacht ik ook dat de meest genomen leningen 20, 25, 30, etc... jaar zijn, maar volgens enkele banken die wij deden tijdens onze bankenronde worden heel wat kredieten afgesloten op termijnen daartussen, afgestemd op de maximale maandelijkse aflossing van de klant. Ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers daarvan.

Puur anekdotisch uit mijn omgeving is het te lenen bedrag alleen maar gestegen (omwille van stijgende prijzen) maar is het maandbedrag niet zo gestegen. Dat wordt deels in de hand gewerkt door de lagere rente maar toch. Acht a negen jaar geleden betaalde iedereen in mijn omgeving ook al omtrent de 1000-1200 euro. Ik zie nu diezelfde maandbedragen bij vrienden voorbij komen, maar de termijn is alleen maar langer geworden. Amper of zelden hoor ik ‘1400 euro’ bv.

Is er een ontmoediging voor lenen op 30 jaar? Ik weet het niet...

Op zich lijkt me er nu ook geen reden om dat ferm te ontmoedigen, want het uitstaande achterstallige bedrag qua hypothecaire kredieten daalt jaar na jaar en het aantal personen met een achterstand idem. Het bedrag per achterstallige hypothecaire lening stijgt wel, maar da's omdat het aantal personen zo sterk daalt.

Zijn er nog andere die de gratis Verzekering Gewaarborgd Wonen van de Vlaamse overheid hebben?
We hebben op aanraden van onze notaris ons dossier ingediend en wachten nog op bevestiging.

Is er een ontmoediging voor lenen op 30 jaar? Ik weet het niet...

Goede vraag eigenlijk, maar ik dacht dat er een tiental jaar geleden (of meer, minder?) toch bepaalde richtlijnen vanuit Europa waren gekomen rond quotiteit en looptijd, om looptijden van 30 jaar en quotiteiten van 100% of meer te ontmoedigen?

Ik kan het ook gedroomd hebben :)

Goede vraag eigenlijk, maar ik dacht dat er een tiental jaar geleden (of meer, minder?) toch bepaalde richtlijnen vanuit Europa waren gekomen rond quotiteit en looptijd, om looptijden van 30 jaar en quotiteiten van 100% of meer te ontmoedigen?

Die Q van 100%, dat klopt. Maar looptijden van 30 jaar lijken me geen probleem als het over jonge mensen gaat.

Zijn er nog andere die de gratis Verzekering Gewaarborgd Wonen van de Vlaamse overheid hebben?
We hebben op aanraden van onze notaris ons dossier ingediend en wachten nog op bevestiging.
Jep
18 feb aangevraagd via mail
9 maart goedgekeurd

Die Q van 100%, dat klopt. Maar looptijden van 30 jaar lijken me geen probleem als het over jonge mensen gaat.
Werd tijdens mijn bankenronde toch ook afgeraden.

Nu vanuit eigen standpunt wil ik eigenlijk net zo lang mogelijk lenen. Inflatie, fiscaal voordeel, lage rente... Laat die lening maar lopen. Heb hem zelf ook terug verlengd, had nog 20 vd 25 jaar af te betalen, terug naar 25j gezet want de hypotheek werd voor 30j afgesloten.

Nu vanuit eigen standpunt wil ik eigenlijk net zo lang mogelijk lenen. Inflatie, fiscaal voordeel, lage rente... Laat die lening maar lopen. Heb hem zelf ook terug verlengd, had nog 20 vd 25 jaar af te betalen, terug naar 25j gezet want de hypotheek werd voor 30j afgesloten.

Cijfermatig heb je gelijk, maar toch wil ik er gevoelsmatig sneller van af zijn. Toch een redelijk bedrag dat in 1 keer extra beschikbaar wordt per maand en waar ik dingen mee wil doen. Plus alleen al het idee dat dat helemaal van mij is en de bijkomende rust daardoor.

Niet heel rationeel, ik weet het, maar toch 🙂

Ik ga er wel niet versneld voor afbetalen door nu nog te herzien of er tussentijds nog een eenmalig bedrag voor te leggen. Ik ga ervan af zijn op m'n 45, dat is ok.

Cijfermatig heb je gelijk, maar toch wil ik er gevoelsmatig sneller van af zijn. Toch een redelijk bedrag dat in 1 keer extra beschikbaar wordt per maand en waar ik dingen mee wil doen. Plus alleen al het idee dat dat helemaal van mij is en de bijkomende rust daardoor.

Niet heel rationeel, ik weet het, maar toch 🙂

Ik ga er wel niet versneld voor afbetalen door nu nog te herzien of er tussentijds nog een eenmalig bedrag voor te leggen. Ik ga ervan af zijn op m'n 45, dat is ok.
Ja dat snap ik wel. Maar bij ons is het af te lossen bedrag eigenlijk best laag tov het inkomen (+-900/maand) en moeten we niet specifiek dingen hierdoor laten..

Niet echt van dingen laten, maar eerder grote zaken in gang steken. Buitenverblijf in het buitenland blijft toch hoog op de wish list, maar begin ik niet aan voor het huis afbetaald is :)

Het verschil in bedrag dat je afbetaalt is bij 20j ook niet zo groot tov 30j (destijds toch niet, aan +-2%), in plaats van +-700 euro was het hier +-550 euro. Ben er dan liever 10 jaar eerder vanaf dan 150 euro minder te betalen maandelijks.

Versneld afbetalen zou ik mss doen als ik nog enkele jaren te gaan heb en wat geld op overschot staan heb, want het belastingsvoordeel wordt toch minder de laatste jaren.

Er zijn guidelines om gemiddeld X looptijd te hebben en X quot. Ook slechts X% van de kredieten > bepaalde quot. Maar individueel kan er nog altijd veel a la tete du client geregeld worden.

Ik ging zelf naar ING en daar was het "Je hebt een opbrengsteigendom, dus je hoofdverblijfplaats kan max op 20y geleend worden en max 80% quot". OK dan. En ook 0,0 moeite doen

Naar KBC. 25y en 114% quotiteit:woohoo: Hangt er dus ook maar vanaf hoeveel moeite ze willen doen (en by the way lagere rente op 114% quot op 25y dan ING met 80% op 20y...).

Werd tijdens mijn bankenronde toch ook afgeraden.

Kost dat veel om te verlengen? Bij mij kon 30j jammer genoeg niet, 25 was het maximum.
Het zou niet voor minder te betalen geweest zijn, maar voor meer te lenen als ik voor 30j had gekozen :p

Kost dat veel om te verlengen? Bij mij kon 30j jammer genoeg niet, 25 was het maximum.
Het zou niet voor minder te betalen geweest zijn, maar voor meer te lenen als ik voor 30j had gekozen :p
Geen idee. Was tijdens herziening van de lening en dan werd de looptijd ineens aangepast. Dus ik denk dat dat buiten wat adminkosten/wederbeleggingsvergoeding niet zo duur was?

Was ook nog net voordat het achterpoortje werd gedicht ivm verlenging woonbonus.. dus die is mee verlengd. (Alleja in theorie, wie weet wat de toekomst brengt)

Was het vergeten maar ik krijg dus 3 weken geleden een brief van de bank, ik had een variabele rentevoet genomen, elke 3 jaar herzienbaar.
Mijn rentevoet nu is 0,14%.
Ik dacht echt dat het dit jaar ging verhogen maar blijkbaar niet. waardoor mijn aflossing 500 en een klets blijft maandelijks.

Terug
Bovenaan