Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
ja normaal is het gewoon
(index bij huidige aanpassing) - (index vorige aanpassing) + oorspronkelijke rentevoet

en dan de limieten toepassen (max verdubbelen of welke kleinere grens in je contract staat en minimum 0).

Gisteren en vandaag gebeld om een afspraak te maken op kantoor voor hypothecaire lening. Verbonden mij telkens door met KBC live die gewoon zegt dat men niet wil afwijken van tarief en bagger reserveringsprovisie aan 0.1652% vanaf 5 maand. Dat ik mijn beursportefeuille (200k+) eventueel zou overzetten naar Bolero en dat de stiefpa dikke klant is maakt allemaal niet (meer) uit. Is daarmee duidelijk.

25j overheidsobligaties zijn ondertussen ook tot 1.47% verder gestegen.

Edit: wordt nog beter. Maandag hadden we een bijkomende afspraak bij Belfius voor de aanvraag. Daarbij ook concrete uitwerking brandverzekering en stelden we de vraag waarom de brandverzekering zo duur was. Ging nog nagevraagd worden aan het hoofdkantoor en we zouden de aanvraag nadien ontvangen op papier/email.

Vandaag teruggebeld en blijkt dat die rekening houden dat het over mogelijk overstromingsgevoelig gebied gaat. Dat we daarvoor in beperkte mate van het wettelijk toegestane ophogen, er rekening mee gehouden is bij de nieuwbouw, en er op die plaats geen historische overstromingen zijn, maakt daarbij niet uit. Computer zegt dat het zo is gebaseerd op het adres dus dat moet wel zo zijn. Omdat er daarbij blijkbaar een speciale procedure is gestart zou dat tarief van 1.40% ook plots niet meer gaan? Zo niet hé.

Blijft over Argenta met een tarief van 1.53% op 25 jaar maar met scherp geprijsde brandverzekering en schuldsaldo. Reserveringsprovisie zit daar ook beter (0.1% maandelijks vanaf maand 7) maar nog steeds niet ideaal voor nieuwbouw zonder SOD.

Edit2: Qua telefonische onbereikbaarheid kunnen ze er bij sommige BNP kantoren precies ook wat van. Eerste kantoor enkel via algemeen nr in Brussel waar je eerste 3 minuten opgenomen zever en keuzemenu's krijgt (nee ik ben geen klant en heb ook geen probleem met mijn betaalkaarten!) voor je iemand effectief aan de lijn krijgt. Maar die persoon kan u eigenlijk niet verder helpen hoor, hooguit uw gegevens noteren waarna ze u binnen dit en een kleine week terug gaan contacteren voor een afspraak in te plannen. :laugh:
Tweede BNP kantoor gebeld (een kleiner kantoor in een van de deelgemeentes) en daar kom ik wel effectief met een medewerker aan de lijn. Afspraak gepland voor morgen.

Anyway, ben benieuwd met wat voor een rentevoet en SSV/brandverzekering ze daar gaan afkomen. Geen provisiekosten voor BEN woning zou sowieso al een win zijn. Zou ons het eerste jaar tot anderhalf jaar gedurende de bouw zelf meerdere duizenden euro's besparen op het moment dat we onze huishuur ook nog moeten betalen.

Voorstel ontvangen van BNP Paribas Fortis: 1,73% vast aan 25 jaar. Schuldsaldo aan 50-50% op 2/3 looptijd zit imo heel goed rond 570/jaar. Geen provisiekosten bij energiezuinig project (bespaart ons ruw geschat tussen 3000 - 7000€ afhankelijk van de timing aannemers en voorwaarden van de banken), en geschreven aan 20% hypotheek - 80% mandaat in plaats van 50 - 50% (bespaart nog een bijkomende 3000tal euro's).

Als ik bij KBC nog is online simuleer kom ik daar momenteel uit op 1,62% (weliswaar komende van 1,46% 2 weken geleden...) dus dan is dat voorstel van BNP door de extraatjes zo slecht nog niet voor onze situatie. Vooral de provisiekost van 0,165% vanaf de 5e maand zou ons bij KBC nekken.

Had die lening precies wel al een maand eerder willen afsluiten als ik zie hoeveel de tarieven sindsdien gestegen zijn. :frown:

Wij hebben een herziening laten doen bij een andere bank. Zitten nu op 1.39.
Maandelijks bedrag niet laten wijzigen, looptijd wel. (1.5j minder).

Vraagje voor de fiscale experts hier.

Het oude huis was van de madam alleen (gekocht in 2013 - verkocht/akte in 2022). Het nieuwe huis is van ons beide (gekocht/akte in 2021).

Op het oude was woonbonus van toepassing. We hebben de lening van oude huis laten herfinancieren met het nieuwe huis als onderpand (van AXA naar KBC). Het oude huis was dus hypotheek vrij bij verkoop.

Het nieuwe huis heeft 2 leningen: Dat geherfinancierd stukje + nieuwe lening (beide bij KBC).

Idee was om een pandwissel/hypotheekruil te doen, maar toen we bij de notaris waren, wist die van niks... Dus ik ging er al van uit dat dat in het water gevallen was en de woonbonus verloren was.

Maar nu hebben we gisteren een fiscale fiche 281.61 van KBC gekregen waar duidelijk opstaat "herfinanciering <oude adres> naar <nieuwe adres>". En een 281.61 van AXA voor het stuk dat vorig jaar bij hen afbetaald is (pre herfinanciering).

Lijkt me dat we hier een free lunch krijgen want alle voorwaarden lijken me voldaan om woonbonus te behouden ? Op de website van Vlaamse overheid staat dat je tijdelijk 2 woningen mag hebben als 1 van de 2 te koop staat bij het verwerven van de 2e en de 2e verkocht is binnen het jaar. Stond zo in de akte opgenomen en de woning was na 3 of 4 maand effectief verkocht.

PS: de 281.61 staat op onze beider namen, maar van de bank had ik al begrepen dat we zeker niet moeten proberen om 2x woonbonus te vragen (dit kon tot enkele jaren geleden wel in bepaalde situaties, faut le faire als overheid).

Het oude huis was van de madam alleen (gekocht in 2013 - verkocht/akte in 2022). Het nieuwe huis is van ons beide (gekocht/akte in 2021).

Op het oude was woonbonus van toepassing. We hebben de lening van oude huis laten herfinancieren met het nieuwe huis als onderpand (van AXA naar KBC). Het oude huis was dus hypotheek vrij bij verkoop.

Het nieuwe huis heeft 2 leningen: Dat geherfinancierd stukje + nieuwe lening (beide bij KBC).

Idee was om een pandwissel/hypotheekruil te doen, maar toen we bij de notaris waren, wist die van niks... Dus ik ging er al van uit dat dat in het water gevallen was en de woonbonus verloren was.

Maar nu hebben we gisteren een fiscale fiche 281.61 van KBC gekregen waar duidelijk opstaat "herfinanciering <oude adres> naar <nieuwe adres>". En een 281.61 van AXA voor het stuk dat vorig jaar bij hen afbetaald is (pre herfinanciering).

Lijkt me dat we hier een free lunch krijgen want alle voorwaarden lijken me voldaan om woonbonus te behouden ? Op de website van Vlaamse overheid staat dat je tijdelijk 2 woningen mag hebben als 1 van de 2 te koop staat bij het verwerven van de 2e en de 2e verkocht is binnen het jaar. Stond zo in de akte opgenomen en de woning was na 3 of 4 maand effectief verkocht.

PS: de 281.61 staat op onze beider namen, maar van de bank had ik al begrepen dat we zeker niet moeten proberen om 2x woonbonus te vragen (dit kon tot enkele jaren geleden wel in bepaalde situaties, faut le faire als overheid).
Ik dacht dat je eerst moest verkopen alvorens een pandwissel/hypotheekovedracht kan plaatsvinden?
Als notaris dan die verkoop op een geblokkeerde rekening zet, dan kan er (2 maand?) tussen verkoop- en aankoopakte zitten.

Bon, ik zal invullen en wel zien wat onze vrienden van de fiscus zeggen. Als ze het weigeren, dan toch 1 jaar federale woonbonus cashen. Dat is ongeveer evenveel waard.

Bon, ik zal invullen en wel zien wat onze vrienden van de fiscus zeggen. Als ze het weigeren, dan toch 1 jaar federale woonbonus cashen. Dat is ongeveer evenveel waard.
Uw bank heeft u daar dan toch niet genoeg in ondersteund eigenlijk, een pandwissel is in principe zo moeilijk niet, het vereist gewoon wat beter planwerk van de notaris. De bank moet gewoon een beetje druk zetten bij de notaris.

Heb al 4 maanden geweten dat de som op een geblokkeerde rekening is blijven staan en dan de pandwissel alsnog is kunnen doorgaan.

Uw bank heeft u daar dan toch niet genoeg in ondersteund eigenlijk, een pandwissel is in principe zo moeilijk niet, het vereist gewoon wat beter planwerk van de notaris. De bank moet gewoon een beetje druk zetten bij de notaris.

Heb al 4 maanden geweten dat de som op een geblokkeerde rekening is blijven staan en dan de pandwissel alsnog is kunnen doorgaan.
De bank is hier niet zo happig om wille van het feit dat ze de verantwoordelijkheid willen afschuiven. Wat ook logisch is misschien.

Wij zitten met een pandwissel die misschien twee dagen uit elkaar zal liggen omwille van conflicterende agenda’s van de notarissen. Notaris zegt: ‘goh, we regelen dat wel’. Bank zegt: ‘pas maar goed op en hoor maar goed bij uwe notaris.’

Die ondersteuning zal misschien bij uitgebreide klanten zijn, maar zeker niet standaard.

De bank is hier niet zo happig om wille van het feit dat ze de verantwoordelijkheid willen afschuiven. Wat ook logisch is misschien.

Wij zitten met een pandwissel die misschien twee dagen uit elkaar zal liggen omwille van conflicterende agenda’s van de notarissen. Notaris zegt: ‘goh, we regelen dat wel’. Bank zegt: ‘pas maar goed op en hoor maar goed bij uwe notaris.’

Die ondersteuning zal misschien bij uitgebreide klanten zijn, maar zeker niet standaard.
Ik ben echt geen speciale klant ofzo. De bank is wel een kleinere bank gerund door iemand uit het dorp, dus die bankdirecteur zit er wel zelf mee achter, dat zal dan natuurlijk ook wel helpen.

Zelfde situatie hier, oude woning op mijn naam, pandwissel toegepast voor bekomen nieuwe woning op beide namen. Gisteren ook de fiches gekregen waarop mijn partner evenzeer vermeld staat. Echter kan ik als fiscalist bevestigen dat er een specifieke clausule in de wetgeving werd ingebouwd dat de woonbonus enkel wordt behouden door de partner die de oorspronkelijke lening had aangegaan.
Uw madam behoudt de woonbonus, zelf kan je de woonbonus echter niet toepassen.

Zelfde situatie hier, oude woning op mijn naam, pandwissel toegepast voor bekomen nieuwe woning op beide namen. Gisteren ook de fiches gekregen waarop mijn partner evenzeer vermeld staat. Echter kan ik als fiscalist bevestigen dat er een specifieke clausule in de wetgeving werd ingebouwd dat de woonbonus enkel wordt behouden door de partner die de oorspronkelijke lening had aangegaan.
Uw madam behoudt de woonbonus, zelf kan je de woonbonus echter niet toepassen.

Administratieve tolerantie m.b.t. voorwaarde lening voor verwerven of behouden woning inzake woonbonus: echtgenoot of wettelijk samenwonende partner wordt mede‐kredietnemer en mede‐eigenaar (randnr. 44 Circ. 2018/C/51 van 26 april 2018 en Parl.Vr. nr. 291, Ingrid Claes, van 11.01.2010)

In principe kunnen enkel de belastingplichtigen die een hypothecaire lening hebben aangegaan om een woning te verwerven of te behouden aanspraak maken op de woonbonus.

Wanneer een echtgenoot of een wettelijk samenwonende partner vóór het huwelijk of vóór de verklaring van wettelijke samenwoning een hypothecaire lening specifiek heeft aangegaan voor het verwerven of behouden van een woning waarvan hij alleen de eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker was, wordt evenwel, aanvaard dat de andere echtgenoot of partner ook aanspraak kan maken op de woonbonus op voorwaarde dat:

• de woning waarvoor de lening werd gesloten tot de huwelijksgemeenschap behoort of in onverdeeldheid aan beide echtgenoten of wettelijk samenwonende partners toebehoort (door inbreng woning in huwelijksgemeenschap of door onverdeeld eigenaar te worden (→ notarisbezoek vereist) én
  • de kredietovereenkomst werd aangepast zodat de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner ten opzichte van de kredietverstrekkende instelling dezelfde plichten heeft als de oorspronkelijke kredietnemer (→ bankbezoek om mede‐kredietnemer te worden) én
  • aan alle overige in de wet gestelde voorwaarden voor woonbonus is voldaan.
Bovenstaande tolerantie blijft ook van toepassing na 2019.

Administratieve tolerantie m.b.t. voorwaarde lening voor verwerven of behouden woning inzake woonbonus: echtgenoot of wettelijk samenwonende partner wordt mede‐kredietnemer en mede‐eigenaar (randnr. 44 Circ. 2018/C/51 van 26 april 2018 en Parl.Vr. nr. 291, Ingrid Claes, van 11.01.2010)

In principe kunnen enkel de belastingplichtigen die een hypothecaire lening hebben aangegaan om een woning te verwerven of te behouden aanspraak maken op de woonbonus.

Wanneer een echtgenoot of een wettelijk samenwonende partner vóór het huwelijk of vóór de verklaring van wettelijke samenwoning een hypothecaire lening specifiek heeft aangegaan voor het verwerven of behouden van een woning waarvan hij alleen de eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker was, wordt evenwel, aanvaard dat de andere echtgenoot of partner ook aanspraak kan maken op de woonbonus op voorwaarde dat:

• de woning waarvoor de lening werd gesloten tot de huwelijksgemeenschap behoort of in onverdeeldheid aan beide echtgenoten of wettelijk samenwonende partners toebehoort (door inbreng woning in huwelijksgemeenschap of door onverdeeld eigenaar te worden (→ notarisbezoek vereist) én
  • de kredietovereenkomst werd aangepast zodat de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner ten opzichte van de kredietverstrekkende instelling dezelfde plichten heeft als de oorspronkelijke kredietnemer (→ bankbezoek om mede‐kredietnemer te worden) én
  • aan alle overige in de wet gestelde voorwaarden voor woonbonus is voldaan.
Bovenstaande tolerantie blijft ook van toepassing na 2019.
Maar geldt dat ook voor een pandwissel? ;) Dan zou je voor de pandwissel de partner moeten mede-eigenaar maken van de eerste woning. Zowel bij ons als in het voorgestelde geval was 1 van de partners 100% eigenaar van de eerste woning, bij de pandwissel is men beide eigenaar geworden van de nieuwe woning. En dan geldt het niet.

@iamhollywood - Is het krijgen van een fiscale fiche waar "herfinanciering" op staat voldoende om aan de voorwaarden voor pandwissel te voldoen ?
De fiscale fiche is niet voldoende, alles hangt af van uw contractuele bepalingen/akten en moment van de pandwissel. De lening moet ook meteen 100% worden opgenomen bij de akte. Bij ons gaat het om de bouw van een nieuwe woonst maar het hypothecair stuk van de woonbonus hebben we meteen 100% moeten aanwenden bij de akte van de grond.

Terug
Bovenaan