Eerder deze week een eerste keer effectief simulatie voor een lening aangevraagd voor onze nieuwbouw.
Via KBC online/telefonisch voor 500K lenen aan 25jaar vast: 1.46%. JKP tarief is 2.03%. Maandelijkse afbetaling zou daarmee (SSV en brandverzekering bij) iets boven €2000 uitkomen. Bouwgrond van rond 270k is al in eigen bezit. Zijn overigens momenteel geen klant bij KBC.
Hebben nog redelijk wat budget achter de hand maar willen merendeel van het huis via lening betalen. Meer lenen en eigen geld beleggen op de beurs lijkt op lange termijn nog steeds een betere optie aan deze rentevoeten.
De ruwbouw zou pas eind dit jaar starten en provisiekosten op het nog niet opgenomen bedrag lopen (alleszins bij KBC) redelijk stevig op. Eerste 5 maand is kostenloos maar wij zouden daar dus ruim over zitten als we nu al ons akkoord geven. Daarom weten we niet goed of we best nog enkele maanden wachten of nu toch al vastleggen en quasi de maximum van 4 maanden rekken bij notaris.
Sowieso gaan we ook nog enkele andere banken contacteren maar weten nog niet goed wanneer we door die provisiekosten best in actie schieten.
Hier een week geleden ook bij kbc afgesloten.
550k lenen op 25jr opgesplitst in 3 leningen (hadden eerder al een lening op de grond bij een andere bank, opgesplitst in Mandaat en hypothecair krediet).
Dus:
- Lening: 550k op 25jr aan 1,15% (1,6x% JKP)
- 12 maand uitstel van kapitaalaflossing
- 1 SSV op mijn naam (vriendin kan er geen krijgen door uitsluiting van een chronische aandoening): Kon kiezen voor 2/3de van de looptijd of de volledige looptijd. Heb voor het laatste gekozen. Was iets van 420€/jr.
- Vriendin is vrij beroeper en vangt de "SSV" op dmv een VAPZ waar 4000€ per jaar in gespaard zal worden. Bij sterfte wordt het bedrag naar mij uitgekeerd. Ben mij ervan bewust dat dit de SSV niet vervangt..maar het is beter dan niets.
- Eigen inbreng over heel het project heen: 292k
We hebben de offerte van de architect wat opgeblazen en hebben daar een reserve in opgebouwd (gezien de prijsstijgingen) en hebben daarboven nog eens 50k teveel lening aangevraagd. Dus zitten met een dubbele opgebouwde reserve.
2 jaar geleden waren wij nergens welkom, doordat we een lening op 1SSV wouden afsluiten (aka "moesten afsluiten). Nu werden we overal met open armen ontvangen.
We hebben wel onze eigen inbreng effectief moeten aantonen.
Maandelijkse aflossing indien we alles opnemen = +-2150€
Gezamenlijk maandloon: +-5000€ (+ maaltijdcheques, bedrijfswagens, inbreng deel kosten, internet door het werk betaald,...)
Als we ons huidig spaargedrag aanhouden, zouden we zelfs met bovenstaande lening maandelijks nog steeds tussen 1700-1800€ kunnen sparen.
Naar de toekomst toe, doordat we maar 1 SSV hebben, zouden we dit probleem op 2 manieren proberen counteren:
- 10jr na de aandoening gebruik maken van "het recht om vergeten te worden" (niet 100% duidelijk of dit voor alle aandoeningen geldt)
- Vervroegd terugbetalen zodat de aflossing op een "aanvaardbaar niveau" komt, mocht mijn vriendin komen te overlijden. Dus pak dat we vervroegd terugbetalen zodat de maandelijkse aflossing richting 1000-1200€/maand komt.
We zijn er ons van bewust dat we momenteel een risico nemen. Anderzijds, door de indexering zal de lening/loon-ratio goed zakken. En we zitten nog maar in het begin van ons leven, dus mijn loon zal ook nog wel stijgen