Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Loonindexaties zijn enorm te noemen.
Voor de mensen met een vaste rentevoet smelt de maandelijkse aflossing, in verhouding tot inkomen, als sneeuw voor de zon.
In mijn paritair comité, elke 2 maanden index-aanpassing, in januari 1.3% en nu in maart 2,35%.
Goed voor de eigenaars.
idd. De 1453 euro/maand die we in augustus 2021 aangingen, betekent eind 2022 wss nog maar (in reële euro's) 1369,27 euro...
Biljart zei:
Iemand een zicht op de evolutie van de rentevoeten?
(ga dan naar "Yield of Belgian loans on the secondary market" en kies je frequency wat langer.

Dat vind ik persoonlijk een goeie indicator of er veel schommelingen zijn.

Laatst bewerkt:
Wij staan op punt een hypothecaire lening aan te gaan voor 450K. BNP staat er het beste voor met een rentevoet van 1,59%...
iemand die weet of dit een goed voorstel is die we gekregen hebben?

Wij staan op punt een hypothecaire lening aan te gaan voor 450K. BNP staat er het beste voor met een rentevoet van 1,59%...
iemand die weet of dit een goed voorstel is die we gekregen hebben?
Daarvoor zeg je beter hoeveel % je eigen inbreng is en op hoeveel jaar. 😉

Vergelijk eens met keytrade, vind ik wel een goede graadmeter. Alle banken (een 5tal) behalve diegene waar ik uiteindelijk getekend heb, zaten 0.1 tot 0.4 boven wat keytrade aanbood, een jaar geleden althans.

Eerder deze week een eerste keer effectief simulatie voor een lening aangevraagd voor onze nieuwbouw.
Via KBC online/telefonisch voor 500K lenen aan 25jaar vast: 1.46%. JKP tarief is 2.03%. Maandelijkse afbetaling zou daarmee (SSV en brandverzekering bij) iets boven €2000 uitkomen. Bouwgrond van rond 270k is al in eigen bezit. Zijn overigens momenteel geen klant bij KBC.

Hebben nog redelijk wat budget achter de hand maar willen merendeel van het huis via lening betalen. Meer lenen en eigen geld beleggen op de beurs lijkt op lange termijn nog steeds een betere optie aan deze rentevoeten.

De ruwbouw zou pas eind dit jaar starten en provisiekosten op het nog niet opgenomen bedrag lopen (alleszins bij KBC) redelijk stevig op. Eerste 5 maand is kostenloos maar wij zouden daar dus ruim over zitten als we nu al ons akkoord geven. Daarom weten we niet goed of we best nog enkele maanden wachten of nu toch al vastleggen en quasi de maximum van 4 maanden rekken bij notaris.

Sowieso gaan we ook nog enkele andere banken contacteren maar weten nog niet goed wanneer we door die provisiekosten best in actie schieten.

Loonindexaties zijn enorm te noemen.
Ondertussen blijft energie maar stijgen en als gevolg daarvan zullen andere goederen ook in prijs stijgen.

Voor diegenen met een hoge afbetaling een zegen zolang de lonen automatisch blijven indexeren.

Sowieso gaan we ook nog enkele andere banken contacteren maar weten nog niet goed wanneer we door die provisiekosten best in actie schieten.
Onderschat niet de vertraging die je nu oploopt. Een jaar uitstel door dit of dat niet beschikbaar is geen uitzondering meer. Zeker met de internationale situatie gaat het er niet beter op worden, en het was al schrijnend door Corona.

Fintro heeft nog altijd het aanbod van kosteloze 3-jaren opnameperiode, als enige, als ik me niet vergis (onder voorwaarde van E30 woning, wat intussen al verplicht is). Bij de rest kan dat soms onderhandeld worden maar maximum dat ik al gelezen heb is dan 12 maanden.

25 jaar
Eigen inbreng:
Bouwgrond ter waarde van 395K en 400K eigen inbreng voor de woning
Dan lijkt mij dat wel okish.

Aangezien dit wil zeggen dat je voor de woning een eigen inbreng van 5k hebt (en eigenlijk 0k aangezien uw notariskosten, registratierechten die 5k opslorpen). En dus quasi 90%+ om niet te zeggen 100%+ leent. Bouwgrond telt men dan normaliter niet mee. Allez zo had ik het toch verstaan.

Als de grond al eigendom is, dan negeer je mijn uitspraak maar. Al is er wel vermeld een tijdje geleden dat de rentes terug aan het stijgen waren.

Dan lijkt mij dat wel okish.

Aangezien dit wil zeggen dat je voor de woning een eigen inbreng van 5k hebt (en eigenlijk 0k aangezien uw notariskosten, registratierechten die 5k opslorpen). En dus quasi 90%+ om niet te zeggen 100%+ leent. Bouwgrond telt men dan normaliter niet mee. Allez zo had ik het toch verstaan.

Als de grond al eigendom is, dan negeer je mijn uitspraak maar. Al is er wel vermeld een tijdje geleden dat de rentes terug aan het stijgen waren.
Euhm ik lees als inbreng zowel de grond die 395k kost als die 400k en dan nog eens lening van 450k (dus 850k voor huis).

Waarom lenen voor grond niet zo meetellen is me een raadsel

Omdat de waarde bepaalt wordt niet voor wat jij gegeven hebt voor de grond, maar voor wat een schatter van de bank de woning in zijn geheel waard vindt op die plaats.

De waarde van de grond moet je dus niet gewoon optellen met hetgeen je betaalt voor de bouw, maar je moet de waarde van het afgewerkte huis + grond als geheel nemen. bron : https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/hoe-wordt-quotiteit-bepaald.218851/

Maar ja, ik had het iets anders dienen te verwoorden. Nu bon, scusi gedaan op basis van het geheugen dat mij tegenwoordig af en toe wel eens in de steek laat.

Omdat de waarde bepaalt wordt niet voor wat jij gegeven hebt voor de grond, maar voor wat een schatter van de bank de woning in zijn geheel waard vindt op die plaats.

Maar ja, ik had het iets anders dienen te verwoorden. Nu bon, scusi gedaan op basis van het geheugen dat mij tegenwoordig af en toe wel eens in de steek laat.

Ja maar dat is ridicuul
Toen wij gingen lenen was dat idd iets van 85% van totaalprijs wordt aanzien als effectieve totaalprijs
Na jaar gaan we herzien en was alles wat we betaald hadden voor grond + woning (exclusief notaris/ bankkost) gewoon meegeteld voor Q bepaling :lol:

Euhm ik lees als inbreng zowel de grond die 395k kost als die 400k en dan nog eens lening van 450k (dus 850k voor huis).

klopt

grond is in eigen bezit zonder lening met een waarde van 395K daarbij hebben we nog 400K eigen middelen voor het huis!

Ja maar dat is ridicuul
Toen wij gingen lenen was dat idd iets van 85% van totaalprijs wordt aanzien als effectieve totaalprijs
Na jaar gaan we herzien en was alles wat we betaald hadden voor grond + woning (exclusief notaris/ bankkost) gewoon meegeteld voor Q bepaling :lol:
Maar bij nieuwbouw zijn dat nu eenmaal de basisregels.

Bij een herziening kunnen ze dat waarschijnlijk wat à la tête du client doen. Maar hetgeen ik beschreef is het basisprincipe dat toegepast wordt.

Eerder deze week een eerste keer effectief simulatie voor een lening aangevraagd voor onze nieuwbouw.
Via KBC online/telefonisch voor 500K lenen aan 25jaar vast: 1.46%. JKP tarief is 2.03%. Maandelijkse afbetaling zou daarmee (SSV en brandverzekering bij) iets boven €2000 uitkomen. Bouwgrond van rond 270k is al in eigen bezit. Zijn overigens momenteel geen klant bij KBC.

Hebben nog redelijk wat budget achter de hand maar willen merendeel van het huis via lening betalen. Meer lenen en eigen geld beleggen op de beurs lijkt op lange termijn nog steeds een betere optie aan deze rentevoeten.

De ruwbouw zou pas eind dit jaar starten en provisiekosten op het nog niet opgenomen bedrag lopen (alleszins bij KBC) redelijk stevig op. Eerste 5 maand is kostenloos maar wij zouden daar dus ruim over zitten als we nu al ons akkoord geven. Daarom weten we niet goed of we best nog enkele maanden wachten of nu toch al vastleggen en quasi de maximum van 4 maanden rekken bij notaris.

Hier een week geleden ook bij kbc afgesloten.
550k lenen op 25jr opgesplitst in 3 leningen (hadden eerder al een lening op de grond bij een andere bank, opgesplitst in Mandaat en hypothecair krediet).

Dus:
- Lening: 550k op 25jr aan 1,15% (1,6x% JKP)
- 12 maand uitstel van kapitaalaflossing
- 1 SSV op mijn naam (vriendin kan er geen krijgen door uitsluiting van een chronische aandoening): Kon kiezen voor 2/3de van de looptijd of de volledige looptijd. Heb voor het laatste gekozen. Was iets van 420€/jr.
- Vriendin is vrij beroeper en vangt de "SSV" op dmv een VAPZ waar 4000€ per jaar in gespaard zal worden. Bij sterfte wordt het bedrag naar mij uitgekeerd. Ben mij ervan bewust dat dit de SSV niet vervangt..maar het is beter dan niets.
- Eigen inbreng over heel het project heen: 292k

We hebben de offerte van de architect wat opgeblazen en hebben daar een reserve in opgebouwd (gezien de prijsstijgingen) en hebben daarboven nog eens 50k teveel lening aangevraagd. Dus zitten met een dubbele opgebouwde reserve.
2 jaar geleden waren wij nergens welkom, doordat we een lening op 1SSV wouden afsluiten (aka "moesten afsluiten). Nu werden we overal met open armen ontvangen.
We hebben wel onze eigen inbreng effectief moeten aantonen.
Maandelijkse aflossing indien we alles opnemen = +-2150€
Gezamenlijk maandloon: +-5000€ (+ maaltijdcheques, bedrijfswagens, inbreng deel kosten, internet door het werk betaald,...)

Als we ons huidig spaargedrag aanhouden, zouden we zelfs met bovenstaande lening maandelijks nog steeds tussen 1700-1800€ kunnen sparen.
Naar de toekomst toe, doordat we maar 1 SSV hebben, zouden we dit probleem op 2 manieren proberen counteren:
- 10jr na de aandoening gebruik maken van "het recht om vergeten te worden" (niet 100% duidelijk of dit voor alle aandoeningen geldt)
- Vervroegd terugbetalen zodat de aflossing op een "aanvaardbaar niveau" komt, mocht mijn vriendin komen te overlijden. Dus pak dat we vervroegd terugbetalen zodat de maandelijkse aflossing richting 1000-1200€/maand komt.

We zijn er ons van bewust dat we momenteel een risico nemen. Anderzijds, door de indexering zal de lening/loon-ratio goed zakken. En we zitten nog maar in het begin van ons leven, dus mijn loon zal ook nog wel stijgen ;)

Ok als het hiet zo bekijk dan is er nog wel wat marge op de intrestvoet en/of langere opnameperiode voor er provisiekosten worden aangerekend. Werk aan de winkel.

Waarom is een huis kopen zo een niet-transparant gegeven?

Ik heb al aan verschillende banken gevraagd om een inschatting van de kosten te maken. Die komen allemaal met andere bedragen uit online-simulators, maar ik kan dus niet zien waar het onderlinge verschil zit. Is hier iemand die mij op weg kan helpen?

Wij gaan ons huidig krediet overzetten op de nieuwe woning dmv herfinanciering bij onze huidige bank. We sluiten nog een extra hypothecair krediet af wat volledig in mandaat zal zitten (en dus zonder inschrijving). Iemand een idee wat ik uitspaar tegenover deze kredieten bij een andere bank te starten? Natuurlijk moet je daar de bedragen voor hebben, maar welke kosten gaan er minder zijn en in welke grootorde bevinden die zich?

Ik heb al aan verschillende banken gevraagd om een inschatting van de kosten te maken. Die komen allemaal met andere bedragen uit online-simulators, maar ik kan dus niet zien waar het onderlinge verschil zit. Is hier iemand die mij op weg kan helpen?

Wij gaan ons huidig krediet overzetten op de nieuwe woning dmv herfinanciering bij onze huidige bank. We sluiten nog een extra hypothecair krediet af wat volledig in mandaat zal zitten (en dus zonder inschrijving). Iemand een idee wat ik uitspaar tegenover deze kredieten bij een andere bank te starten? Natuurlijk moet je daar de bedragen voor hebben, maar welke kosten gaan er minder zijn en in welke grootorde bevinden die zich?

Op deze website kan je de verschillende kosten (aankoop + lening) gewoon berekenen: https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/.

Vraag is natuurlijk wat je bedoelt met 'de kosten'. Er bestaan er namelijk heel wat verschillende.

Het is inderdaad zeer moeilijk.niet mogelijk te antwoorden op je tweede vraag. Je kan wel zelf een inschatting maken door in de module hierboven eens het scenario van een andere bank te simuleren, waarbij de nieuwe hypothecaire inschrijving vermoedelijke het grootste verschil zal zijn.

Voor onze bouwgrond hebben wij ook volledig mandaat. Qua kosten zou dit +€3k goedkoper zijn tov een bijkomend hypotheek.
Hebben nu in totaal voor kosten een €756 betaald en de bank zei dat dit anders +/- €4.000 zou kosten.

Ik heb dan ook een pandwissel gedaan met 1 lening. Dit kosten mij in totaal €2.010.

Op deze website kan je de verschillende kosten (aankoop + lening) gewoon berekenen: https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/.

Vraag is natuurlijk wat je bedoelt met 'de kosten'. Er bestaan er namelijk heel wat verschillende.

Het is inderdaad zeer moeilijk.niet mogelijk te antwoorden op je tweede vraag. Je kan wel zelf een inschatting maken door in de module hierboven eens het scenario van een andere bank te simuleren, waarbij de nieuwe hypothecaire inschrijving vermoedelijke het grootste verschil zal zijn.

Voor onze bouwgrond hebben wij ook volledig mandaat. Qua kosten zou dit +€3k goedkoper zijn tov een bijkomend hypotheek.
Hebben nu in totaal voor kosten een €756 betaald en de bank zei dat dit anders +/- €4.000 zou kosten.

Ik heb dan ook een pandwissel gedaan met 1 lening. Dit kosten mij in totaal €2.010.
Ik heb mezelf nog eens door alle simulators geploeterd. Vermoedelijk zal het in totaal dus een 3000 euro kosten voor het nieuwe krediet en de herfinanciering. We hebben in totaliteit 6000 euro gerekend voor dat specifiek stukje (niet de kosten voor de aankoop van de woning) dus ik heb vertrouwen dat ik safe zit.

Hoe moeilijk kunnen ze het allemaal maken.. :unsure:

Terug
Bovenaan