Iconz
Active member
Dat zou enkel gebeuren in een situatie met voldoende aanbod.Terwijl ze eigenlijk zouden moeten zakken omdat het renoveren meer kost ...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat zou enkel gebeuren in een situatie met voldoende aanbod.Terwijl ze eigenlijk zouden moeten zakken omdat het renoveren meer kost ...
De rentes zijn nog maar net gestegen, hoe weet jij nu al wat de invloed is op dit moment?
Alleen lenen veel mensen vaak al tegen de grens aan en zoeken ze vastgoed/bouwen ze ook binnen het budget die al tegen de grens ligt.Het effect van de rente wordt ook zwaar overdreven.
Op 200k op 20y, 1% naar 2%, scheelt minder dan 100 euro per maand. Ofwel 15k minder lenen om zelfde bedrag af te betalen. Als je uitgaat van "koopkracht bepaalt de prijs", dan zou bij een standaard huis de waarde dus 3-4-5% zakken, wat al ruimschoots gecompenseerd wordt door registratierechten die zakken.
Het is niet dat de rentes plots verdubbelen van 6 naar 12% of zo.
Verder zijn de rentes in reele termen nog altijd sterk negatief. Of je dan 1 of 1.5% betaalt, weinig relevant want je inkomen stijgt sneller dan de rente die je betaalt.
Denk dat het verschil is dat voor veel mensen 10k meer een jaar langer sparen is ( op zijn minst). Dus die gaan vaak die 10k-20k buffer niet kunnen inbouwenprecies of 10k meer of minder maakt een verschil voor een huis/bouw van paar 100k.
Hier gingen de verbouwingen 15-20k zijn. Guess what, het zal waarschijnlijk 25k zijn. Ik mag hopen dat mensen nog verstandig genoeg zijn om wat buffer in te bouwen....Of het nu 25 of 30 of 35 wordt, doesn't matter that much...
Het ding is dat ik op het werk andere verhalen hoor (nieuwbouw). Verkopers die moeten zeggen "Sorry, indexering van de prijzen..er komt 40-50-60-70k bij op uw oorspronkelijke prijs. En dan slikt ge wel even.precies of 10k meer of minder maakt een verschil voor een huis/bouw van paar 100k.
Hier gingen de verbouwingen 15-20k zijn. Guess what, het zal waarschijnlijk 25k zijn. Ik mag hopen dat mensen nog verstandig genoeg zijn om wat buffer in te bouwen....Of het nu 25 of 30 of 35 wordt, doesn't matter that much...
Ja oké, maar hier zitten er ook veel op het forum die meer hebben geleend dan nodig wegens interessanter om meer te lenen en uw spaargeld te beleggen.precies of 10k meer of minder maakt een verschil voor een huis/bouw van paar 100k.
Waarom maar 12j lenen? Je hebt toch 20j fiscaal voordeel?Netto inkomen: € 4800+
Duurtijd lening: 12 jaar
Vaste/Variabele lening: 1,57% vast
maandelijks aflossing (bedrag): 620 euro
Leeftijd einde aflossing: 42 jaar
Extra info: Nooit gehuurd. Begonnen met een zeer klein (45m²) appartementje van 95k in centrum stad. Zeer spaarzaam geleefd (of eerder niet geleefd...) en veel kapitaal vroeg afbetaald. Jobchange gedaan waardoor ik het laatste decennium echt een pak meer verdien dan vroeger. De afbetaling van die hypotheek stelt nu echt helemaal niets meer voor.
Je weet toch niet wanneer hij de lening is aangegaan ?Je weet dat de woonbinus afgeschaft is?
Bij mij was dat een "extra lening erbovenop", heb 15k opnieuw opgenomen: enkel een dossierkost + beschrijving werken en offerte en klaar. (Geen notariskosten!)Vraagje.. Wij gaan een nest verbouwingen doen en gaan daarvoor een renovatielening aangaan. (Ong 60.000€)
Maar in de app van Argenta zie ik plots bij ons huidig openstaand krediet staan:" Kan opnieuw ontleend worden". (Twv ong 20.000€)
Wat is de standaard regeling daarbij?
Wordt de maandelijkse aflossing verhoogd of wordt de looptijd verlengd?
Mag dat geld voor gelijk wat gebruikt worden? (Qua verbouwingen uiteraard, ik denk niet dat je daarmee bvb een nieuwe auto gaat mogen kopen)
Als de looptijd verlengd wordt zou dit wel handig zijn voor ons dat we het maandelijks bedrag wat lager kunnen houden en zo meer speling hebben voor pa nog materiaal aan te kopen dat we niet in de extra lening zouden steken.
Omdat er toch al een hypotheek op je woning staat kan je inderdaad terug bedrag ontlenen tot het bedrag van de oorspronkelijke hypotheek.Maar in de app van Argenta zie ik plots bij ons huidig openstaand krediet staan:" Kan opnieuw ontleend worden". (Twv ong 20.000€)