Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
De rentes zijn nog maar net gestegen, hoe weet jij nu al wat de invloed is op dit moment?

- iedereen heeft schrik dat de huizen gaan "op" geraken
- iedereen wil nu kopen want de materialen blijven nog stijgen
- iedereen wil nu kopen want door de inflatie stijgen de lonen, duurdere lonen = duurdere werkuren
- tekort aan personeel in de bouwsector - minder aanbieders = hogere prijzen en hogere winstmarges
- de generaties die nu kopen zullen niet zelden kunnen gebruik maken van een voorschot op erfenis via ouders of grootouders die quasi allemaal een eigendom hebben verworven aan goedkopere prijzen, met wat geluk op een grotere lap grond dan nu het geval is. Bijkomend zeer vaak ook generaties die veel en hard gewerkt hebben.

Besluit: kleine rente -verhogingen zullen wellicht geen of weinig effect hebben

Het effect van de rente wordt ook zwaar overdreven.

Op 200k op 20y, 1% naar 2%, scheelt minder dan 100 euro per maand. Ofwel 15k minder lenen om zelfde bedrag af te betalen. Als je uitgaat van "koopkracht bepaalt de prijs", dan zou bij een standaard huis de waarde dus 3-4-5% zakken, wat al ruimschoots gecompenseerd wordt door registratierechten die zakken.

Het is niet dat de rentes plots verdubbelen van 6 naar 12% of zo.

Verder zijn de rentes in reele termen nog altijd sterk negatief. Of je dan 1 of 1.5% betaalt, weinig relevant want je inkomen stijgt sneller dan de rente die je betaalt.

gezamenlijk netto inkomen: +/- 4200 euro
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: 0.97% vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1010 euro
Leeftijd einde aflossing: 52 jaar
Extra info: afgesloten in oktober 2021, voor een nieuwbouw met hoge eigen inbreng, SSV en brandverzekering bij de bank (Belfius)

Het effect ga je pas binnen +-6 maand zien.
Het effect van de rente wordt ook zwaar overdreven.

Op 200k op 20y, 1% naar 2%, scheelt minder dan 100 euro per maand. Ofwel 15k minder lenen om zelfde bedrag af te betalen. Als je uitgaat van "koopkracht bepaalt de prijs", dan zou bij een standaard huis de waarde dus 3-4-5% zakken, wat al ruimschoots gecompenseerd wordt door registratierechten die zakken.

Het is niet dat de rentes plots verdubbelen van 6 naar 12% of zo.

Verder zijn de rentes in reele termen nog altijd sterk negatief. Of je dan 1 of 1.5% betaalt, weinig relevant want je inkomen stijgt sneller dan de rente die je betaalt.
Alleen lenen veel mensen vaak al tegen de grens aan en zoeken ze vastgoed/bouwen ze ook binnen het budget die al tegen de grens ligt.

precies of 10k meer of minder maakt een verschil voor een huis/bouw van paar 100k.

Hier gingen de verbouwingen 15-20k zijn. Guess what, het zal waarschijnlijk 25k zijn. Ik mag hopen dat mensen nog verstandig genoeg zijn om wat buffer in te bouwen....Of het nu 25 of 30 of 35 wordt, doesn't matter that much...

precies of 10k meer of minder maakt een verschil voor een huis/bouw van paar 100k.

Hier gingen de verbouwingen 15-20k zijn. Guess what, het zal waarschijnlijk 25k zijn. Ik mag hopen dat mensen nog verstandig genoeg zijn om wat buffer in te bouwen....Of het nu 25 of 30 of 35 wordt, doesn't matter that much...
Denk dat het verschil is dat voor veel mensen 10k meer een jaar langer sparen is ( op zijn minst). Dus die gaan vaak die 10k-20k buffer niet kunnen inbouwen

Het ding is dat ik op het werk andere verhalen hoor (nieuwbouw). Verkopers die moeten zeggen "Sorry, indexering van de prijzen..er komt 40-50-60-70k bij op uw oorspronkelijke prijs. En dan slikt ge wel even.
Prijzen voor nieuwbouw zijn van januari 2021 tot en met februari 2022 met 20% gestegen. En als ge dan in januari 2021 intekende met een marge van 10-20k, dan gaat ge er nu niet raken. Dus als de rente daarbovenop nog eens stijgt..echt een hel voor zo'n koppels.
Een woning van 400k wordt plots 480k...voor exact hetzelfde als een jaar geleden.
Nieuwbouw gaan op een laag pitje draaien binnen dit en 1-2 jaar als blijkt dat de rente ook nog goed zal stijgen.

Stel dat je in 2021 100k eigen middelen had en 300k aan 1.25% moest lenen = 1163€/mnd.
Voor exact dezelfde woning in 2022 zou je dan 380k moeten lenen (uitgaande van zelfde eigen middelen) aan een rente van 1.4% (want gestegen) = 1500€/maand.
Dus uiteindelijk spreken we niet over 100€/maand stijging, maar wel van 340€/maand meer

Laatst bewerkt:

Ja oké, maar hier zitten er ook veel op het forum die meer hebben geleend dan nodig wegens interessanter om meer te lenen en uw spaargeld te beleggen.

Dat is niet de norm.

Ja, maar dat heeft niks met rente te maken. Ofwel zakken ze door stijgende rente ofwel niet, he. Kunt de twee niet door elkaar mixen in een discussie over "rente doet de prijs zakken".

Oud collega bouwt nog aan prijs van 2018. Nieuwbouw 2 lagen en dak op 600m2 voor 450K. Hij zou het nu kunnen verkopen voor 650-700K.

Denk dat er nu niet meer met vaste prijs gewerkt wordt?

gezamenlijk netto inkomen: 4200 €
Per lening: 233.000 euro geleend
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: Variabel
maandelijks aflossing (bedrag): 1080
Leeftijd einde aflossing:
54

Netto inkomen: € 4800+
Duurtijd lening: 12 jaar
Vaste/Variabele lening: 1,57% vast
maandelijks aflossing (bedrag): 620 euro
Leeftijd einde aflossing: 42 jaar
Extra info: Nooit gehuurd. Begonnen met een zeer klein (45m²) appartementje van 95k in centrum stad. Zeer spaarzaam geleefd (of eerder niet geleefd...) en veel kapitaal vroeg afbetaald. Jobchange gedaan waardoor ik het laatste decennium echt een pak meer verdien dan vroeger. De afbetaling van die hypotheek stelt nu echt helemaal niets meer voor.

Netto inkomen: € 4800+
Duurtijd lening: 12 jaar
Vaste/Variabele lening: 1,57% vast
maandelijks aflossing (bedrag): 620 euro
Leeftijd einde aflossing: 42 jaar
Extra info: Nooit gehuurd. Begonnen met een zeer klein (45m²) appartementje van 95k in centrum stad. Zeer spaarzaam geleefd (of eerder niet geleefd...) en veel kapitaal vroeg afbetaald. Jobchange gedaan waardoor ik het laatste decennium echt een pak meer verdien dan vroeger. De afbetaling van die hypotheek stelt nu echt helemaal niets meer voor.
Waarom maar 12j lenen? Je hebt toch 20j fiscaal voordeel?

Vraagje.. Wij gaan een nest verbouwingen doen en gaan daarvoor een renovatielening aangaan. (Ong 60.000€)

Maar in de app van Argenta zie ik plots bij ons huidig openstaand krediet staan:" Kan opnieuw ontleend worden". (Twv ong 20.000€)

Wat is de standaard regeling daarbij?
Wordt de maandelijkse aflossing verhoogd of wordt de looptijd verlengd?
Mag dat geld voor gelijk wat gebruikt worden? (Qua verbouwingen uiteraard, ik denk niet dat je daarmee bvb een nieuwe auto gaat mogen kopen)

Als de looptijd verlengd wordt zou dit wel handig zijn voor ons dat we het maandelijks bedrag wat lager kunnen houden en zo meer speling hebben voor pa nog materiaal aan te kopen dat we niet in de extra lening zouden steken.

Vraagje.. Wij gaan een nest verbouwingen doen en gaan daarvoor een renovatielening aangaan. (Ong 60.000€)

Maar in de app van Argenta zie ik plots bij ons huidig openstaand krediet staan:" Kan opnieuw ontleend worden". (Twv ong 20.000€)

Wat is de standaard regeling daarbij?
Wordt de maandelijkse aflossing verhoogd of wordt de looptijd verlengd?
Mag dat geld voor gelijk wat gebruikt worden? (Qua verbouwingen uiteraard, ik denk niet dat je daarmee bvb een nieuwe auto gaat mogen kopen)

Als de looptijd verlengd wordt zou dit wel handig zijn voor ons dat we het maandelijks bedrag wat lager kunnen houden en zo meer speling hebben voor pa nog materiaal aan te kopen dat we niet in de extra lening zouden steken.
Bij mij was dat een "extra lening erbovenop", heb 15k opnieuw opgenomen: enkel een dossierkost + beschrijving werken en offerte en klaar. (Geen notariskosten!)
100 euro per maand extra afbetalen gedurende 18j denk ik?

Wij hebben ook plannen om eind dit jaar/begin volgend jaar een aantal verbouwingswerken uit te voeren aan onze woning. Ik schat op een kost van ongeveer 40k. We zouden dit bedrag gewoon kunnen betalen met spaargeld maar ik wil nu ook bekijken of het interessant is om dit bedrag te lenen via wederopname van de bestaande lening. Als we die 40 k spaargeld beleggen voor laat ons zeggen 20 jaar dan vermoed ik dat dit financieel de beste beslissing is?

Zou het mogelijk zijn om nu al een wederopname vast te leggen voor werken die pas uitgevoerd zullen worden binnen een klein jaar? (Gezien stijgende rentes)
En nog een bijkomende vraag: moet dit bij dezelfde bank gebeuren als waar we onze huidige lening hebben?

Omdat er toch al een hypotheek op je woning staat kan je inderdaad terug bedrag ontlenen tot het bedrag van de oorspronkelijke hypotheek.
Je dient enkel een dossierkost te betalen.
Let wel op dat de rente van op dat moment geld en niet die dat je al had.

Terug
Bovenaan