Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Wij hebben ook plannen om eind dit jaar/begin volgend jaar een aantal verbouwingswerken uit te voeren aan onze woning. Ik schat op een kost van ongeveer 40k. We zouden dit bedrag gewoon kunnen betalen met spaargeld maar ik wil nu ook bekijken of het interessant is om dit bedrag te lenen via wederopname van de bestaande lening. Als we die 40 k spaargeld beleggen voor laat ons zeggen 20 jaar dan vermoed ik dat dit financieel de beste beslissing is?

Zou het mogelijk zijn om nu al een wederopname vast te leggen voor werken die pas uitgevoerd zullen worden binnen een klein jaar? (Gezien stijgende rentes)
En nog een bijkomende vraag: moet dit bij dezelfde bank gebeuren als waar we onze huidige lening hebben?
Enkel bij de bank waar je huidige lening is, enkel voor het reeds afbetaalde bedrag.
Ik heb getekend en de werken pas 10 maanden later laten uitvoeren, zeker met corona doen ze daar niet lastig over. Ik heb er nooit een opmerking over gekregen, het moest alleen binnen de 2j allemaal opgenomen zijn.

Omdat er toch al een hypotheek op je woning staat kan je inderdaad terug bedrag ontlenen tot het bedrag van de oorspronkelijke hypotheek.
Je dient enkel een dossierkost te betalen.
Let wel op dat de rente van op dat moment geld en niet die dat je al had.

Is dat eigenlijk voor het gehele bedrag, dus ook wat nog openstond, of voor enkel het "nieuwe" gedeelte?

Is dat eigenlijk voor het gehele bedrag, dus ook wat nog openstond, of voor enkel het "nieuwe" gedeelte?
Enkel hetgeen je opnieuw opneemt. Dat wordt beschouwd als een nieuwe lening hoor, dus ook terug loonfiches voorleggen, dossierkost betalen,..

Vraagje: mijn vriendin & ik zijn wettelijk samenwonend. Ik was aan het kijken om zelf iets te kopen, voor mezelf, met eigen middelen, zonder haar. Ik zie nu op de app van KBC dat als ik invul dat ik wettelijk samenwonend ben, het krediet sowieso van beide partners is? Maar dat is niet de bedoeling, ik wil iets lenen alsof ik alleenstaande zou zijn en zonder dat zij er iets mee te maken heeft. Ze mag natuurlijk wel inwonen, maar alles staat op mijn naam; zij brengt niets in, betaalt niets, tekent niets, ze heef met de aankoop niets te maken. Kan dat niet?

Tuurlijk, vul haar nergens in.

Stel je dan voor dat ik in die simulaties doe alsof ik "ongehuwd" ben? Want als ik invul dat ik wettelijk samenwonend ben kan ik niet anders dan er haar bij betrekken & moet ze ook tekenen. Of toch precies zo bij KBC. Maar mijn echte burgerlijke stand niet doorgeven vind ik ook wat vreemd. De bedragen in mijn loonbrieven kloppen dan ook niet meer, want ik krijg op mijn loon een fiscaal voordeel door het huwelijksquotiënt, al reken ik in die simulaties altijd zonder dat voordeel. Ik stort dat in de praktijk gewoon door naar haar.

Vraagje: mijn vriendin & ik zijn wettelijk samenwonend. Ik was aan het kijken om zelf iets te kopen, voor mezelf, met eigen middelen, zonder haar. Ik zie nu op de app van KBC dat als ik invul dat ik wettelijk samenwonend ben, het krediet sowieso van beide partners is? Maar dat is niet de bedoeling, ik wil iets lenen alsof ik alleenstaande zou zijn en zonder dat zij er iets mee te maken heeft. Ze mag natuurlijk wel inwonen, maar alles staat op mijn naam; zij brengt niets in, betaalt niets, tekent niets, ze heef met de aankoop niets te maken. Kan dat niet?
Ja dat kan.
Vraag is alleen waarom je zo een regeling wilt als je wettelijk samenwoont :P
Want wettelijk samenwonen is quasi trouwen zonder het dure feest.

Ja dat kan.
Vraag is alleen waarom je zo een regeling wilt als je wettelijk samenwoont :p
Want wettelijk samenwonen is quasi trouwen zonder het dure feest.

Voor het huwelijkscoefficiënt. Ze studeert als volwassene voltijds waardoor ze geen inkomen heeft, dus dat helpt. Dat gaat over redelijk wat geld dat we (ik) maandelijks extra krijgen & dan stort ik dat door naar haar. Met dat geld kan ze dan leven & doet ze ook een bijdrage in de gemeenschappelijke kosten.

Ik zal morgen eens bellen naar KBC want ik vind geen optie in die simulatie om het niet gemeenschappelijk te doen.

Stel je dan voor dat ik in die simulaties doe alsof ik "ongehuwd" ben? Want als ik invul dat ik wettelijk samenwonend ben kan ik niet anders dan er haar bij betrekken & moet ze ook tekenen. Of toch precies zo bij KBC. Maar mijn echte burgerlijke stand niet doorgeven vind ik ook wat vreemd. De bedragen in mijn loonbrieven kloppen dan ook niet meer, want ik krijg op mijn loon een fiscaal voordeel door het huwelijksquotiënt, al reken ik in die simulaties altijd zonder dat voordeel. Ik stort dat in de praktijk gewoon door naar haar.

Ik weet nu niet waarom je je partner niet wil betrekken met de aankoop van een woning. Iemand van mijn familie had toen hij nog alleenstaand was een huis gekocht. Daarna trouwde hij. Hij dacht dat hij daardoor veilig was bij eventuele echtscheiding. Fout. Hij moest van alle jaren dat ze gehuwd waren de helft van de afbetalingen uitbetalen aan zijn ex want volgens de rechter had zij financieel bijgedragen aan de gezinsuitgaven. Dat ging over een periode van 10 jaar. Hij moest een nieuwe lening afsluiten om haar dat deel te kunnen betalen. Hoe het zit met wettelijk samenwonen weet ik niet. Als het de bedoeling is om bij eventueel fout gaan van de relatie dat je partner niks kan claimen dan zou ik mij toch eerst eens goed gaan bevragen.

Ik weet nu niet waarom je je partner niet wil betrekken met de aankoop van een woning. Iemand van mijn familie had toen hij nog alleenstaand was een huis gekocht. Daarna trouwde hij. Hij dacht dat hij daardoor veilig was bij eventuele echtscheiding. Fout. Hij moest van alle jaren dat ze gehuwd waren de helft van de afbetalingen uitbetalen aan zijn ex want volgens de rechter had zij financieel bijgedragen aan de gezinsuitgaven. Dat ging over een periode van 10 jaar. Hij moest een nieuwe lening afsluiten om haar dat deel te kunnen betalen. Hoe het zit met wettelijk samenwonen weet ik niet. Als het de bedoeling is om bij eventueel fout gaan van de relatie dat je partner niks kan claimen dan zou ik mij toch eerst eens goed gaan bevragen.

Wettelijk samenwonen is niet trouwen. Dat het ene equivalent is aan het andere is een misverstand. Het wettelijk kader rond wettelijk samenwonen is beperkt. Ik veronderstel dat zowel in akte als in samenlevingsovereenkomst alles duidelijk kan opgeschreven worden zodat er bij een eventuele breuk geen misverstanden zijn. Ik zie mijn vriendin graag he, begrijp me niet verkeerd. Anders ging ik ze ook niet zo steunen met haar studies. Maar op vlak van geld ben ik meer van het verstand ipv het hart. Zij is trouwens niet tegen deze regeling he, dat is allemaal samen besproken.

Ze mag natuurlijk wel inwonen, maar alles staat op mijn naam; zij brengt niets in, betaalt niets, tekent niets, ze heef met de aankoop niets te maken. Kan dat niet?
Ja, dat kan. Maar de simulaties in die apps houden enkel rekening met de meest voorkomende scenario's. Wat jij nodig hebt is een zogenaamd maatwerk, waarvoor je dus contact dient op te nemen met de bank zelf.

Bij BNP geweest voor een lening: 300k eigen middelen, 450k lenen... 1,49% vast op 25jr. Ze konden zelfs niet lager dan KBC (1,25% vast). KBC liet ons ook weten dat de leningen vanaf volgende week naar 1,42% vast zouden stijgen als we tegen dan ni beslist hebben.
Update.
Met wat gebluf is KBC naar 1.15% gezakt. BNP kon niet onder 1.49%...we krijgen nu net bericht dat ons dossier bij de directie ligt en ze willen zien of ze onder KBC kunnen.
Terplaatse bij BNP werden we niet eens met open armen ontvangen. Ons héél dossier was super gedetailleerd op mail gezet. We komen toe: "Ja vertel..waarmee kan ik helpen?" :oink:
Bij hoog en bij laag beweren dat ze niet lager kunnen..en terplekke niet eens "Ik hoor intern of we niet beter zouden kunnen". En nu ne mail uit het niks...morgen moeten we ten laatste beslissen voor KBC.

Kleine sidenote: We hebben reeds een lening bij BNP voor de grond aan 1,11% (15% in Hypothecaire lening, 85% in mandaat). Commercieel vonden wij ons BNP kantoor echt een 0.0 waard.
2 jaar geleden ==> Vriendin heeft een aandoening: "Neenee een SSV weigeren wij nooit blabla"... ==> "Oei ja..uw vriendin is geweigerd. Maar bouwen zal geen enkel probleem vormen."
Ze belden dan 2 dagen later "Ja seg Gumball....we hebben ons daar vergist...ge gaat zelfs niet meer kunnen bouwen (3 weken voor ondertekenen aktes). Uw vriendin is zelfs niet meer welkom bij ons"...echt zo vlakaf :help:
Daarnaast vinden wij de applicatie van BNP echt waardeloos tov die van KBC..

KBC is steeds mega correct geweest, ikzelf zit er ook al heel mn leven bij. Dus nu vraag ik mij af..wat als BNP toch onder KBC gaat, dan toch aanvaarden...of moeten we iets hebben van "Sorry, ulle communicatie trekt op niks. Commercieel 0.0...doeikes"

Update.
Met wat gebluf is KBC naar 1.15% gezakt. BNP kon niet onder 1.49%...we krijgen nu net bericht dat ons dossier bij de directie ligt en ze willen zien of ze onder KBC kunnen.
Terplaatse bij BNP werden we niet eens met open armen ontvangen. Ons héél dossier was super gedetailleerd op mail gezet. We komen toe: "Ja vertel..waarmee kan ik helpen?" :oink:
Bij hoog en bij laag beweren dat ze niet lager kunnen..en terplekke niet eens "Ik hoor intern of we niet beter zouden kunnen". En nu ne mail uit het niks...morgen moeten we ten laatste beslissen voor KBC.

Kleine sidenote: We hebben reeds een lening bij BNP voor de grond aan 1,11% (15% in Hypothecaire lening, 85% in mandaat). Commercieel vonden wij ons BNP kantoor echt een 0.0 waard.
2 jaar geleden ==> Vriendin heeft een aandoening: "Neenee een SSV weigeren wij nooit blabla"... ==> "Oei ja..uw vriendin is geweigerd. Maar bouwen zal geen enkel probleem vormen."
Ze belden dan 2 dagen later "Ja seg Gumball....we hebben ons daar vergist...ge gaat zelfs niet meer kunnen bouwen (3 weken voor ondertekenen aktes). Uw vriendin is zelfs niet meer welkom bij ons"...echt zo vlakaf :help:
Daarnaast vinden wij de applicatie van BNP echt waardeloos tov die van KBC..

KBC is steeds mega correct geweest. Dus nu vraag ik mij af..wat als BNP toch onder KBC gaat, dan toch aanvaarden...of moeten we iets hebben van "Sorry, ulle communicatie trekt op niks. Commercieel 0.0...doeikes"
Als je met een percentage van 1,15% zit, maakt die enkele procentpunten minder uit. Dan is het bedrag van SSV veel belangrijker. Je moet ook wel kijken wat de voorwaarden zijn. Als je een verplichte domiciliëring van loon hebt, is bij één bank klant zijn voor de leningen wel handiger.

Als je met een percentage van 1,15% zit, maakt die enkele procentpunten minder uit. Dan is het bedrag van SSV veel belangrijker. Je moet ook wel kijken wat de voorwaarden zijn. Als je een verplichte domiciliëring van loon hebt, is bij één bank klant zijn voor de leningen wel handiger.
We zouden sowieso alle leningen bij één bank zetten (ze willen uiteraard niet in 2de rang staan). Dus het is ofwel alles bij BNP..ofwel lening grond weg bij BNP ==> KBC en woonlening ook bij KBC

Vraagje.. Wij gaan een nest verbouwingen doen en gaan daarvoor een renovatielening aangaan. (Ong 60.000€)

Maar in de app van Argenta zie ik plots bij ons huidig openstaand krediet staan:" Kan opnieuw ontleend worden". (Twv ong 20.000€)

Wat is de standaard regeling daarbij?
Wordt de maandelijkse aflossing verhoogd of wordt de looptijd verlengd?
Mag dat geld voor gelijk wat gebruikt worden? (Qua verbouwingen uiteraard, ik denk niet dat je daarmee bvb een nieuwe auto gaat mogen kopen)

Als de looptijd verlengd wordt zou dit wel handig zijn voor ons dat we het maandelijks bedrag wat lager kunnen houden en zo meer speling hebben voor pa nog materiaal aan te kopen dat we niet in de extra lening zouden steken.
Volgens mij kunt ge bij Argenta maar tot €50.000 een renovatielening aangaan? En da's dan aan 2.1% ofzo geloof ik

Loonindexaties zijn enorm te noemen.
Voor de mensen met een vaste rentevoet smelt de maandelijkse aflossing, in verhouding tot inkomen, als sneeuw voor de zon.
In mijn paritair comité, elke 2 maanden index-aanpassing, in januari 1.3% en nu in maart 2,35%.
Goed voor de eigenaars.

Iemand een zicht op de evolutie van de rentevoeten?

Terug
Bovenaan