Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Wat doet het er toe dat 1 en 2 'ooit' iets gekregen hebben? Zolang #3 nog steeds het wettelijke 1/6de krijgt is er toch geen probleem ? Er is geen enkele reden waarom iedereen gelijk zou moeten erven

Wel, misschien vindt mijn pa dat fair en maakt hij daarom een documentje ;)

Jullie moeten nu ook niet moeilijk doen om moeilijk te doen hé. :tongue:
Op den duur krijg je schrik om uw gedacht hier te zeggen.

Als je geld genoeg hebt en hoge bedragen schenkt aan uw kinderen, kan ik me ook voorstellen dat je met plezier betaalt voor het gemak en de zekerheid dat alles 100% koosjer verloopt zonder kans op miserie achteraf.

Amai ze zijn serieus aan het stijgen in interestvoeten precies. Als ik hier zie Q60 aan 1,25%…
Had misschien wat specifieker moeten zijn. Het is een herfinanciering.
Eerste hypotheek was 1,11% op 25jr in 2020 voor de aankoop vn de grond aan Q87.
En de 1,25% is met 1ssv (volgens wat ik in de mail vn kbc opmaak..want we hebben gevraagd naar een lening met 1x 100% ssv. En als ze niet konden lenen aan die voorwaarden, we geen voorstel hoefden te hebben).
Op die eerste lening was 25k hypotheek en 132k mandaat. Als ik me niet vergis verliezen we dan niet zoveel geld bij de notaris? Enkel die 25k gaan we dubbel hebben betaald?

Ben eens benieuwd wat voor invloed dat zal hebben op de huizenprijzen. Stijgende intrestvoeten zouden moeten resulteren in dalende of toch zeker stabiliserende huizenprijzen.
Nieuwbouw gaat volgens mij een crash kennen binnen dit en 3-4jr.
Rente stijgt, maar nieuwbouw gaat ook mee stijgen. Mensen lenen nu ook al tegen hun limiet aan.
Of de oplossing is om nog kleiner te bouwen. Open bebouwing is dan voor de lucky few.

Nieuwbouw gaat volgens mij een crash kennen binnen dit en 3-4jr.
Rente stijgt, maar nieuwbouw gaat ook mee stijgen. Mensen lenen nu ook al tegen hun limiet aan.
Of de oplossing is om nog kleiner te bouwen. Open bebouwing is dan voor de lucky few.
Renoveren kost ook geld en alle ouden brol gaat moeten gerenoveerd worden.
Zouden beter ook de belastingen (OV) op grote huizen/gronden verhogen zodat kleine nieuwbouw voordeliger wordt

KBC Mediservice:
420k aan 1,25% vast 25jr.
Quotiteit rond de 60% en met maar 1x 100% SSV

Eens horen wat BNP nu gaat antwoorden (zij hebben 2 jaar geleden na afsluiting hypothecaire lening grond gezegd dat we niet meer welkom waren als klant...bleek mn vriendin nergens een SSV te kunnen krijgen omwille van medische redenen). Toen was er ook sprake van Q90 voor de woning...maar door een financiële meevaller is die nu veel lager uitgevallen.
Ik heb als alleenstaande in december onderhandeld met KBC Mediservice, ING Medicalis en BNP. Ik vond de bereikbaarheid en service heel gelijkaardig. De rentevoeten zijn intussen wel gestegen. Hier waren hun voorstellen toen:

- KBC Mediservice: 230k aan 0.88% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
- ING Medicalis: 230k aan 0.95% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
- BNP: 230k aan 0.94% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat

In de randvoorwaarden van KBC Medicalis werd vermeld dat het de bedoeling was om al mijn verzekeringen naar KBC over te brengen. Bij ING en BNP werd dit niet verplicht. Uiteindelijk heb ik niet voor KBC Medicalis gekozen, net omdat ik me (nog) niet voor de komende 20 jaar definitief financieel wil binden. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken uiteraard.

Zouden beter ook de belastingen (OV) op grote huizen/gronden verhogen zodat kleine nieuwbouw voordeliger wordt
Renoveren kan je in stappen doen. Nieuwbouw ook eigenlijk..maar 98% bouwt het in één keer :).
Ik heb als alleenstaande in december onderhandeld met KBC Mediservice, ING Medicalis en BNP. Ik vond de bereikbaarheid en service heel gelijkaardig. De rentevoeten zijn intussen wel gestegen. Hier waren hun voorstellen toen:

- KBC Mediservice: 230k aan 0.88% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
- ING Medicalis: 230k aan 0.95% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
- BNP: 230k aan 0.94% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat

In de randvoorwaarden van KBC Medicalis werd vermeld dat het de bedoeling was om al mijn verzekeringen naar KBC over te brengen. Bij ING en BNP werd dit niet verplicht. Uiteindelijk heb ik niet voor KBC Medicalis gekozen, net omdat ik me (nog) niet voor de komende 20 jaar definitief financieel wil binden. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken uiteraard.
Is toch rap te omzeilen als het vb over een wagen gaat. Ge zegt dat ge een bedrijfswagen hebt en gaat gewoon op een ander horen.
Bij BNP was het ook verplicht ons loon daar te storten..ja ik stort mn loon erop. Mn vriendin niet. We betalen daar de huur mee..en daarna storten we alles naar de kbc rekening, omdat we hun app veel beter vinden. Nog nooit problemen mee gehad. Wij zitten vb al met alles bij kbc, dus in dat opzicht zou kbc makkelijk zijn

Een bankgift is nochtans een perfect rechtsgeldige (en veel voorkomende) schenkingswijze en allesbehalve 'fishy' (die zinsnede wat wel/niet te vermelden in de mededeling is trouwens om een discussie over de nietigheid van de schenking te vermijden, heeft an sich niks te maken met de fiscus..).

Goed zot imo om te kiezen voor notariële schenking en 3% aan de staat af te geven (dan ben je inderdaad veel beter af met een verzekering te nemen). Voor je andere bekommernis: zie antwoord JPV, dat valt niet zomaar even te verbergen hoor.

(P.S.: af en toe kan het geen kwaad om toe te teven dat je over een bepaald onderwerp niet zo veel weet. Kan je alleen maar van bijleren)
Dit:p

Zeker als ze dan nog eens beslissen om energierenovaties verplicht te maken.

Voor wat het waard is, ik denk niet dat we een correctie van vastgoedprijzen zullen krijgen (nieuwbouw of bestaande) maar dat mensen meer en meer zullen moeten schrapen / leunen op sponsoring van ouders / ..., of settelen voor een kleinere woning.
Maar hopelijk wel minder extreme groei van de prijzen. Ik denk nog altijd dat dat deels gedreven is door immo makelaars, deels door mensen die hun eigen woning altijd overschatten in vergelijking met het andere aanbod, het feit dat er maar 1 iemand met diepere zakken of meer sponsoring moet zijn die meer biedt, en volgens mij ook groeiende discrepantie tussen de vraagprijs op veel immo sites en de werkelijke prijs (zelfs al wordt er de laatste tijd veel boven de vraagprijs geboden, denk/hoop ik dat dat niet opgaat voor veel van de vraagprijzen die je online ziet)

Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als de huizen van de babyboomgeneratie op de markt gaan komen. Gezinnen met minder dan 4 kinderen was eerder een uitzondering. Gaat dat tijdelijk niet voor een enorm overaanbod zorgen ?

Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als de huizen van de babyboomgeneratie op de markt gaan komen. Gezinnen met minder dan 4 kinderen was eerder een uitzondering. Gaat dat tijdelijk niet voor een enorm overaanbod zorgen ?
Welke generatie bedoel je?
Want ik ken toch niet veel volk met meer dan 3 kinderen in de generatie die net op pensioen is
En die daarvoor die zijn vaak al overleden + daar hadden de meeste kinderen dan geen eigen kamer als ze met meer dan 3 kinderen waren

Welke generatie bedoel je?
Want ik ken toch niet veel volk met meer dan 3 kinderen in de generatie die net op pensioen is
En die daarvoor die zijn vaak al overleden + daar hadden de meeste kinderen dan geen eigen kamer als ze met meer dan 3 kinderen waren
Generatie 1947 en 1955. Onze ouders dus. De meeste mensen die ik ken hebben echt wel minstens 4 nonkels en/of tantes maar goed, das dus mss toeval.

Generatie 1947 en 1955. Onze ouders dus. De meeste mensen die ik ken hebben echt wel minstens 4 nonkels en/of tantes maar goed, das dus mss toeval.
Ja dus dat huis is van die hun ouders ;)

Dus dat is generatie van 85+ ondertussen.

Hier was dat langs ene kant een HOB waarbij kinderen samen met 2 op een kamer lagen (en 3 are grond) en andere kant dat huis is afgebroken en verkaveld in 4 stukken voor nieuwbouw (diepe stukken want daar stond een stal voor koeien) want dat was gewoon niet te renoveren (scheve muren etc)

Voor zij die interesse hebben: familielid heeft net 290k aan 1,39% bij KBC op 25j gekregen. Dit was goedkoper als Keytrade.
Is wel interessant want wij gaan de komende maanden kijken voor tweede woning (vrouw haar eerste) als eigen woning.

Zijn er hier die al eens met een immotheker finnotheker in zee zijn gegaan?Hij heeft le toch al een eerste inzicht gegeven in wat er voor ons mogelijk is rekening houdend met mijn Brussel appartement.

Zijn er hier die al eens met een immotheker finnotheker in zee zijn gegaan?Hij heeft le toch al een eerste inzicht gegeven in wat er voor ons mogelijk is rekening houdend met mijn Brussel appartement.

Ja, wij in 2008. Eerlijk gezegd enorm tevreden over geweest, zij hebben ons toen op de piste van een harmonica lening gezet: een lening met vaste mensualiteiten, maar variabele rentevoet en bijgevolg looptijd - en dus ook variabel kapitaalaandeel binnen de mensualiteit afhankelijk van de evolutie van de rentevoeten.
Ons (relatief) geluk was dat niet lang na het intekenen op de lening, ineens de crisis daar was en bij de eerste herziening stonden de rentevoeten zodanig laag dat quasi alles van ons maandbedrag ineens kapitaal was. Bij een normale variabele lening betaal je evenveel kapitaal en gaat je maandlast naar beneden, maar door de accordeon hebben we dus die jaren veel meer kapitaal dan verwacht afbetaald.

Vijftal jaar later hebben we dat vastgeklikt naar een lening met vaste voet.

De populatie groeit wel verder aan, "in mijne tijd" waren we in België met 10 miljoen, ondertussen is dat al 11.5.
Daarnaast waren scheidingen toen veel zeldzamer. Dus minder woningen nodig voor 1-oudergezinnen.

Inschattingen aantal huishoudens in België:
2021 5.024.851
2031 5.324.627
2041 5.552.808
2051 5.664.508
2061 5.739.880
2071 5.866.201

Het aantal woningen zal dus nog sterk moeten stijgen, zeker de eerste 10 jaar

Zo belast je mensen uit hun huis waar ze al heel hun leven in wonen. Anderzijds neem je ook hun pensioenspaarpot af (want verkoopwaarde zal dalen omdat de belastingen stijgen, toch als je een impact wil maken). Lijkt me niet wenselijk dat een overheid zo een woonshift organiseert eerlijk gezegd...

Als ze raken aan de OV zou het al veel doen om die eens deftig te harmoniseren en dat er geen verbouwde hoeve van 1000m³+ een KI heeft van 300 terwijl een nieuwbouw ernaast van ochot 150m² vasthangt aan 1500.

Terug
Bovenaan