1/6e van wat?Wat doet het er toe dat 1 en 2 'ooit' iets gekregen hebben? Zolang #3 nog steeds het wettelijke 1/6de krijgt is er toch geen probleem ? Er is geen enkele reden waarom iedereen gelijk zou moeten erven
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
1/6e van wat?Wat doet het er toe dat 1 en 2 'ooit' iets gekregen hebben? Zolang #3 nog steeds het wettelijke 1/6de krijgt is er toch geen probleem ? Er is geen enkele reden waarom iedereen gelijk zou moeten erven
Wat doet het er toe dat 1 en 2 'ooit' iets gekregen hebben? Zolang #3 nog steeds het wettelijke 1/6de krijgt is er toch geen probleem ? Er is geen enkele reden waarom iedereen gelijk zou moeten erven

Had misschien wat specifieker moeten zijn. Het is een herfinanciering.Amai ze zijn serieus aan het stijgen in interestvoeten precies. Als ik hier zie Q60 aan 1,25%…
Nieuwbouw gaat volgens mij een crash kennen binnen dit en 3-4jr.Ben eens benieuwd wat voor invloed dat zal hebben op de huizenprijzen. Stijgende intrestvoeten zouden moeten resulteren in dalende of toch zeker stabiliserende huizenprijzen.
Renoveren kost ook geld en alle ouden brol gaat moeten gerenoveerd worden.Nieuwbouw gaat volgens mij een crash kennen binnen dit en 3-4jr.
Rente stijgt, maar nieuwbouw gaat ook mee stijgen. Mensen lenen nu ook al tegen hun limiet aan.
Of de oplossing is om nog kleiner te bouwen. Open bebouwing is dan voor de lucky few.
Ik heb als alleenstaande in december onderhandeld met KBC Mediservice, ING Medicalis en BNP. Ik vond de bereikbaarheid en service heel gelijkaardig. De rentevoeten zijn intussen wel gestegen. Hier waren hun voorstellen toen:KBC Mediservice:
420k aan 1,25% vast 25jr.
Quotiteit rond de 60% en met maar 1x 100% SSV
Eens horen wat BNP nu gaat antwoorden (zij hebben 2 jaar geleden na afsluiting hypothecaire lening grond gezegd dat we niet meer welkom waren als klant...bleek mn vriendin nergens een SSV te kunnen krijgen omwille van medische redenen). Toen was er ook sprake van Q90 voor de woning...maar door een financiële meevaller is die nu veel lager uitgevallen.
Renoveren kan je in stappen doen. Nieuwbouw ook eigenlijk..maar 98% bouwt het in één keerRenoveren kost ook geld en alle ouden brol gaat moeten gerenoveerd worden.
Zouden beter ook de belastingen (OV) op grote huizen/gronden verhogen zodat kleine nieuwbouw voordeliger wordt
.Is toch rap te omzeilen als het vb over een wagen gaat. Ge zegt dat ge een bedrijfswagen hebt en gaat gewoon op een ander horen.Ik heb als alleenstaande in december onderhandeld met KBC Mediservice, ING Medicalis en BNP. Ik vond de bereikbaarheid en service heel gelijkaardig. De rentevoeten zijn intussen wel gestegen. Hier waren hun voorstellen toen:
- KBC Mediservice: 230k aan 0.88% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
- ING Medicalis: 230k aan 0.95% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
- BNP: 230k aan 0.94% vast, 20 jaar, 90% quotiteit, 90% hypothecair mandaat
In de randvoorwaarden van KBC Medicalis werd vermeld dat het de bedoeling was om al mijn verzekeringen naar KBC over te brengen. Bij ING en BNP werd dit niet verplicht. Uiteindelijk heb ik niet voor KBC Medicalis gekozen, net omdat ik me (nog) niet voor de komende 20 jaar definitief financieel wil binden. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken uiteraard.
DitEen bankgift is nochtans een perfect rechtsgeldige (en veel voorkomende) schenkingswijze en allesbehalve 'fishy' (die zinsnede wat wel/niet te vermelden in de mededeling is trouwens om een discussie over de nietigheid van de schenking te vermijden, heeft an sich niks te maken met de fiscus..).
Goed zot imo om te kiezen voor notariële schenking en 3% aan de staat af te geven (dan ben je inderdaad veel beter af met een verzekering te nemen). Voor je andere bekommernis: zie antwoord JPV, dat valt niet zomaar even te verbergen hoor.
(P.S.: af en toe kan het geen kwaad om toe te teven dat je over een bepaald onderwerp niet zo veel weet. Kan je alleen maar van bijleren)

Renoveren kost ook geld en alle ouden brol gaat moeten gerenoveerd worden.
Zouden beter ook de belastingen (OV) op grote huizen/gronden verhogen zodat kleine nieuwbouw voordeliger wordt
Welke generatie bedoel je?Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als de huizen van de babyboomgeneratie op de markt gaan komen. Gezinnen met minder dan 4 kinderen was eerder een uitzondering. Gaat dat tijdelijk niet voor een enorm overaanbod zorgen ?
Generatie 1947 en 1955. Onze ouders dus. De meeste mensen die ik ken hebben echt wel minstens 4 nonkels en/of tantes maar goed, das dus mss toeval.Welke generatie bedoel je?
Want ik ken toch niet veel volk met meer dan 3 kinderen in de generatie die net op pensioen is
En die daarvoor die zijn vaak al overleden + daar hadden de meeste kinderen dan geen eigen kamer als ze met meer dan 3 kinderen waren
Ja dus dat huis is van die hun oudersGeneratie 1947 en 1955. Onze ouders dus. De meeste mensen die ik ken hebben echt wel minstens 4 nonkels en/of tantes maar goed, das dus mss toeval.

Is wel interessant want wij gaan de komende maanden kijken voor tweede woning (vrouw haar eerste) als eigen woning.Voor zij die interesse hebben: familielid heeft net 290k aan 1,39% bij KBC op 25j gekregen. Dit was goedkoper als Keytrade.
Zijn er hier die al eens met een immotheker finnotheker in zee zijn gegaan?Hij heeft le toch al een eerste inzicht gegeven in wat er voor ons mogelijk is rekening houdend met mijn Brussel appartement.
De populatie groeit wel verder aan, "in mijne tijd" waren we in België met 10 miljoen, ondertussen is dat al 11.5.Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als de huizen van de babyboomgeneratie op de markt gaan komen. Gezinnen met minder dan 4 kinderen was eerder een uitzondering. Gaat dat tijdelijk niet voor een enorm overaanbod zorgen ?
Inschattingen aantal huishoudens in België:Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als de huizen van de babyboomgeneratie op de markt gaan komen. Gezinnen met minder dan 4 kinderen was eerder een uitzondering. Gaat dat tijdelijk niet voor een enorm overaanbod zorgen ?
Zo belast je mensen uit hun huis waar ze al heel hun leven in wonen. Anderzijds neem je ook hun pensioenspaarpot af (want verkoopwaarde zal dalen omdat de belastingen stijgen, toch als je een impact wil maken). Lijkt me niet wenselijk dat een overheid zo een woonshift organiseert eerlijk gezegd...Renoveren kost ook geld en alle ouden brol gaat moeten gerenoveerd worden.