@ iedereen die op mijn vraag gereageerd heeft, thanks! Misschien zouden we ook beter juridisch advies inwinnen. Het positieve is dat mijn vriendin heel beschermend doet tegenover mij. Ze wil mij maximaal beschermen, mocht er iets foutlopen.
@Castil : De reden dat we het zouden aanvaarden is de volgende. Mijn vriendin heeft een chronische aandoening en geen enkele verzekeraar wou haar een SSV geven, waardoor heel wat banken niets willen lenen aan haar. Dit zijn we pas teweten gekomen nadat we onze bouwgrond aangekocht hadden. Kleine banken zouden volgens onze makelaar makkelijker zijn..maar bon, we willen ons liefst zo goed mogelijk voorbereiden. Hierdoor willen we maximaal eigen middelen om toch banken maximaal proberen te overtuigen en zodat wij ook de kans hebben om banken op mekaar te laten uitspelen ipv te zeggen "shit, we hebben maar 1 bank die wilt lenen aan 2,5% op 25jr..we kunnen die ni uitspelen".
Samen verdienen we rond de 4700-4800€ (+mc, bedrijfswagens, gsm, abonnement, vast internet abonnement, inbreng energiekosten want vriendin is zelfstandige,...) en konden we in normale omstandigheden net iets meer dan 500k lenen.
Onze grond hebben we dus al (een tijd terug) aangekocht voor 180k (+ +-25k kosten), waarvan we 50k eigen inbreng hebben.
Voor de bouwplannen hadden we een budget van 450k bij het tekenen van de plannen..maar reken ivm de prijsstijging nu al rond de 500k.
De architect is nog eens +-30k.
Zonder de schenking hebben we voor de bouw zelf, nog eens 140k.
Met de schenking zouden we aan 240k eigen inbreng zitten. De architect hebben we al 10k uit eigen zak betaald (dus 300k als je de totale eigen inbreng optelt incl architect en grond). Hierdoor komt onze quotiteit rond de 60% te zitten en hopen we dat dit voldoende is voor banken om.hen te overtuigen te lenen op 1x 100% ssv. Mochten we geen problemen gehad hebben met haar SSV, hadden we de schenking wss wel geweigerd
Edit: kleine kanttekening, wij sparen zonder al veel moeite aan eens snelheid van minimaal 30k/jr. En dat incl een huur van +-825€ en een lening van +-600€ op de de grond. Enige echte vaste kosten in ons dagelijks leven is voeding + een deel van de energiekosten (die niet ingebracht kan worden) Al de rest wordt door mn werkgever betaald/fiksen we via mijn vriendin haar onderneming.
Doel zou ook zijn om een deel van de lening door mijn vriendin haar onderneming te laten betalen ivm kantoorruimte.