Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Werkt het dan ook omgekeerd? Als je als contractant alleen de lening bent aangegaan en je kan niet meer betalen om diverse redenen en je laat uw partner niks betalen, gaat men (bank) ook bij de inwonende partner loonbeslag doen? Omdat hij/zij al die jaren kosteloos heeft ingewoond?
Of kan je dan zeggen: “ge woont al x aantal jaar gratis is, ik vorder nu xxxxx eur van u?”
Of gaat die zeggen van hey, ik heb niet meegetekend met de lening, ik gebaar mij van krommen haas?

(Los van deurwaarder die alles komt opschrijven).

Ik bedoel maar, toch een luxe-positie, niet de lasten en risico’s dragen als inwonende partner, maar alleen de lusten als in een spaarpotje opbouwen en steeds kunnen cashen?

Laatst bewerkt:
Idem hier. Alles wordt altijd 50/50 verdeeld op elk vlak. Zo kan er achteraf geen discussie zijn.
Nochtans zijn onze lonen niet gelijk.

Nu zouden wij binnenkort graag beginnen bouwen, maar zit ik zelf met een vraag betreffende een schenking. Voor de bouw is onze eigen inbreng 50/50. Nu wil de schoonvader een schenking doen naar zijn dochter...met als voorwaarde..."als wij later (lees "op pensioen") financiele problemen hebben en een rusthuis niet volledig zelf kunnen bekostigen, moet jij (vriendin..en ik (?)) ons financieel helpen. + Mochten jullie uit mekaar gaan, willen we die schenking terug"
De schoonvader wil het niet via de notaris doen om extra kosten te vermijden... Nu wil ik graag jullie mening voor eventuele valkuilen voor mij..

Nu...hoe laat ik dit het best noteren bij de notaris/contract met de schoonvader?
Heeft hij het recht het te laten noteren als "een schenking van x% van de totale waarde van de woning"?
Want uiteraard is een absoluut bedrag een pak voordeliger voor mij (als je rekening houdt met de algemene inflatie). X euro vandaag is binnen 10 jaar niet evenveel meer waard, mocht het ooit tot een scheiding komen.
En zou ik er best zelf een clausule in zetten? Eventueel overlijden van de vriendin..je weet maar nooit? Dat ik dan geen overlijden + de terugbetaling van de schenking moet verwerken?

Ben hier ook maar wat luidop aan het denken, want het is een nieuw gegeven voor mij :)

Puntjes op de i zetten.
Mijn schoonpa is indertijd ook zo begonnen, hij wou mijn vriendin een bepaald bedrag geven, daarna kwam hij af met 'de keuken betalen'
Mijn ouders daarentegen konden financieel amper iets schenken, maar mijn pa heeft hier wel enorm veel meegeholpen tijdens de bouw (terwijl we haar ouders hier praktisch nooit zagen)

Toen heeft mijn vriendin gewoon gezegd "Als ge iets wilt geven dan geeft ge het omdat ge het wilt. Niet met voorwaarde x of y of ik wil mee kiezen aan dit of dat" en geen chantage later in de zin van "Zijt ge al vergeten wat we u hebben gegeven" "want dan moogt ge uw geld houden"

Uiteindelijk zijn we daar tijdens de bouw gaan inwonen en hebben we niet eens het geld terug gekregen dat we maandelijks (veel te veel) betaalde als inwoon dusja.

We hadden het allemaal wel goed kunnen gebruiken, maar we zijn niemand niks verschuldigd en dat doet ook veel.

Een bevriend koppel hebben +-100k gekregen, maar daar is (schoon)pa zelfs mee de hypotheek gaan bespreken en regelen en de termijn van terugbetaling bepaald.
Als ze uit elkaar gaan moeten ze het huis verkopen want hij eist dan zijn 100k, de rest regelen ze maar onderling.. idem als zij moest overlijden.
Als er een kleinkind komt gaat haar deel naar het kind.

Dusja duidelijk zijn en goede afspraken maken

Moest ik jou vriendin zijn dan zou ik dat laten vastleggen :)

Je kan dat nu wel denken maar when the shit hits te fan zal je mening mogelijk 180° keren...

Ieder zijn ding he en heb het zelf ook gedaan vanuit de instelling dat we altijd samen gingen blijven. Toch vind ik dat ondertussen bizar hoe weinig besproken wordt wat er gaat gebeuren als de verbintenis ongewild een einde zou nemen door uit mekaar te gaan of te scheiden. Zelfs de dood, ook een taboe, is meer bespreekbaar want daar hebben we de SSV voor.

We pluizen de markt uit om de laagste rentevoet te krijgen, zoeken uit hoe we het minst mogelijk bijkomende kosten moeten betalen, enz... echter stilstaan wat de opties zijn moest één van beiden de verbintenis niet langer zien zitten wordt zelden tot nooit besproken. Ik vind dat gewoon vreemd, dat is alles.
Het zal mss niemand verbazen, maar bij ons is dat wel besproken. En we hebben dit op papier gezet in een manier die voor vele een gemakkelijke oplossing is, denk ik. Ik heb het hier al een paar keer gedeeld, maar ga het nog eens doen. Bij ons is de verdeling zo (aankoop woning = altijd 50/50):

De persoonlijke middelen zijn alles van voor ons samenwonen dat we vrijwillig in de gemeenschap staken + schenkingen.
Code:
OVEREENKOMST IN HET KADER VAN SAMENLEVEN

X en Y komen hierbij overeen dat in het kader van het samenleven (aankoop huis, auto, bijberoep, kinderen, aankoop tweede woning…) een aantal gemeenschappelijke investeringen zijn gebeurd. 

X erkent hierbij dat Y € ... ('in letters' euro) persoonlijke middelen geïnvesteerd heeft (zie tabel in bijlage).
Y erkent hierbij dat X € ... ('in letters' euro) persoonlijke middelen geïnvesteerd heeft (zie tabel in bijlage).

Dit betekent dat bij een eventuele uiteengaan, X momenteel € ... ('in letters' euro) persoonlijke middelen meer heeft geïnvesteerd dan Y, maar hiervoor niet gecompenseerd werd in het eigendomspercentage van de woning. 

In het geval dat een van beide partijen de wettelijke samenwoonst beëindigt en elders gaat wonen, heeft X het recht om het verschil gecompenseerd te zien in de vergoeding van  € ... ('in letters'  euro) ter compensatie van de meer-investering. Daartoe betaalt Y binnen het jaar na het einde van de samenlevingsovereenkomst deze vergoeding, zonder enige intrest. Indien de verkoop van een van de gemeenschappelijke woningen plaatsvindt binnen het jaar na het einde van de wettelijke samenwoonst, dient de verschuldigde som onmiddellijk na de afrekening van de notaris vereffend te worden. 

In het geval een van beide personen zijn aandeel in een huis verkoopt aan de andere, wordt het nog te vereffenen saldo tussen de twee personen in de nieuwe verkoopsovereenkomst geïntegreerd en vervalt deze overeenkomst. Kunnen de twee partijen geen overeenkomst vinden over de verkoop van een huis binnen de 6 maanden na het einde van het samenlevingscontract, dan gaan beide partijen akkoord met de aanstelling van Notaris ... of bij stopzetting van haar activiteiten, een door beiden overeengekomen notaris woonachtig in .... Deze wordt dan op kosten van beide partijen belast met de verkoop van de woning(en). 

Deze overeenkomst vervangt elke voorgaande.

In tweevoud opgemaakt op ZZ/ZZ/ZZZZ, waarbij elke partij aanvaardt een exemplaar ontvangen te hebben,
X Y 

BIJLAGE BIJ OVEREENKOMST IN HET KADER VAN SAMENLEVEN
VERSIE ZZ/ZZ/ZZZZ
Alle stortingen op gemeenschappelijke rekening ... tenzij anders vermeld.
Stortingen X	Stortingen Y
Meer hoeft wat mij betreft niet. Want ondanks dat ik nu ongeveer het dubbel netto verdien dan mijn vrouw, kan zij er niet aan doen dat ze minder verdient én kan ze, door mijn job en buiten corona soms lange uren, minder gemakkelijk ander werk zoeken.

gezamenlijk netto inkomen: 4500
Duurtijd lening: (hoeveel jaar) 25
Vaste/Variabele lening: Vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1570
Leeftijd einde aflossing: 49

Wat is er zo moeilijk aan ervoor te zorgen dat het op voorhand 50/50 is?

Als je fan uit elkaar gaat, gewoon 50/50.

Man man man. Sommigen kunnen het moeilijk maken.

Bespreek je op de eerste date ook al waar je op reis gaat met het 3e kind die er juist is en er is al een jaar niet meer gepoept? Problemen los je op als ze zich stellen.

Nu zouden wij binnenkort graag beginnen bouwen, maar zit ik zelf met een vraag betreffende een schenking. Voor de bouw is onze eigen inbreng 50/50. Nu wil de schoonvader een schenking doen naar zijn dochter...met als voorwaarde..."als wij later (lees "op pensioen") financiele problemen hebben en een rusthuis niet volledig zelf kunnen bekostigen, moet jij (vriendin..en ik (?)) ons financieel helpen. + Mochten jullie uit mekaar gaan, willen we die schenking terug"
De schoonvader wil het niet via de notaris doen om extra kosten te vermijden... Nu wil ik graag jullie mening voor eventuele valkuilen voor mij..

Nu...hoe laat ik dit het best noteren bij de notaris/contract met de schoonvader?
Heeft hij het recht het te laten noteren als "een schenking van x% van de totale waarde van de woning"?
Want uiteraard is een absoluut bedrag een pak voordeliger voor mij (als je rekening houdt met de algemene inflatie). X euro vandaag is binnen 10 jaar niet evenveel meer waard, mocht het ooit tot een scheiding komen.
En zou ik er best zelf een clausule in zetten? Eventueel overlijden van de vriendin..je weet maar nooit? Dat ik dan geen overlijden + de terugbetaling van de schenking moet verwerken?

Ben hier ook maar wat luidop aan het denken, want het is een nieuw gegeven voor mij :)
Ik zou hier toch eens naar een notaris stappen. Gewoon al omdat de akte voor het krediet ook wel beschreven zal moeten worden en je dus mss wel gratis een eerste advies zal hebben; Het is die paar honderd euro in het slechtste geval wel waard. Zoals je zelf zegt: stel je voor dat je vriendin overlijdt en dat ze dat overlijden aan jouw wijten (ongeval, zelfmoord, ...). Wat dan?

Een notaris heeft ervaring met zo'n zaken en kan je advies geven. Een goeie notaris zal een belletje doen rinkelen als je zegt dat je binnenkort een akte moet doen verlijden voor de lening.

iets wat je zou kunnen voorstellen (formulering nog aan te passen)
- ze geven een bepaald bedrag, fictief 100k
- dat bedrag KUNNEN ze terug opeisen indien de woning ooit verkocht wordt (voorafname op de verkoop). Geen verplichting.
- Ze kunnen de verkoop afdwingen 5 jaar na overlijden van hun dochter, indien er geen kinderen zijn, als je die 100k niet kan terugbetalen in die 5 jaar.
- na 10 jaar samenleven met de dochter vermindert de vordering sowieso met 10k/jaar.
- bij overlijden van de beide ouders gaat de vordering enkel over naar de dochter, broers/zussen kunnen geen vordering stellen tov jou
Kijk, ziehier de soms absurde regeltjes.
Uw huis, maar omdat uw partner mee afbetaalde aan uw huis, werd het zowaar deels ook het zijne zeg maar?
Terwijl het eigenlijk gewoon soort van woonvergoeding was die hij betaalde.
dat moet dan duidelijk zo gezegd worden, want zonder dat dit zo duidelijk staat kan hij op het einde van de rit bvb 80% van de lening afbetaald hebben. Want het geld komt van de gemeenschappelijke rekening in dit geval, he.
Werkt het dan ook omgekeerd? Als je als contractant alleen de lening bent aangegaan en je kan niet meer betalen om diverse redenen en je laat uw partner niks betalen, gaat men (bank) ook bij de inwonende partner loonbeslag doen? Omdat hij/zij al die jaren kosteloos heeft ingewoond?

Nee, want je bent juridisch geen eigenaar van de woning en weet mss zelfs niet wat in de hypotheek staat. Maar men zal wel beslag kunnen leggen op de gemeenschappelijke goederen.
Ik herinner me nog dat op het Legacy-Forum iemand zei dat hij/zij aan de inwonende partner gewoon cash geld vroeg om zulke miserie te vermijden, maar kijk, met recht en rede.
er zijn genoeg andere oplossingen. Want wat doe je elke maand met die cash?

4j geleden zou een huwelijkscontract ons 800 euro gekost hebben, het is dus niet dat dat een grote kost is, die notaris, om alles netjes en wettelijk op papier te laten zetten.

Puur door eigen (slechte) ervaring: in jullie geval kan je maar best hopen dat jullie relatie blijft duren tot je minstens 45 bent. Enkel vanuit financieel standpunt bekeken he...

Wat de herziening betreft zou je een kosten/baten moeten maken. Geen idee of je het er gaat uithalen, de termijnen zijn daarvoor misschien te kort...
Je moet daarvoor niet perse tot je 45ste wachten. Je ancienniteit groeit aan, na x aantal jaar is de helft van het kapitaal afgelost, etc ... dan zou je na verloop van tijd het resterende openstaande bedrag alleen verder kunnen afdragen.

Ik ken ook veel koppels die doorsparen om telkens een stuk van de lening dicht te smijten in combinatie met een herziening van de rente.

Wij hebben de ongelijke initiële inleg (inclusief een grote schenking langs een kant) gewoon laten optekenen in de eigendomsakte van de grond die we 50/50 gekocht hebben. Ik heb dus een schuld aan mijn vriendin. Die los ik af door meer af te betalen aan de lening de eerste jaren. Eens alles gelijk getrokken is in een dikke tien jaar gaan we waarschijnlijk iets laten optekenen dat dat officieel afgelost is. Puur voor mijn gemoedsrust, want de overschrijvingen spreken voor zich natuurlijk. We zijn niet getrouwd momenteel, maar de kans is groot dat het toch met scheiding van goederen gebeurt inzake de zaak waarvan ze eigenaar is en zoals elders hier op het forum kan gemeenschap van goederen rare gevolgen hebben waar ik gewoon zo ver mogelijk van wil wegblijven. Haar zaak is haar zaak.

Idem hier. Alles wordt altijd 50/50 verdeeld op elk vlak. Zo kan er achteraf geen discussie zijn.
Nochtans zijn onze lonen niet gelijk.

Als je het geld niet nodig hebt zou ik de 'schenking' weigeren.
Een schenking op die manier is een vergiftigd geschenk.

Man man man. Sommigen kunnen het moeilijk maken.

Bespreek je op de eerste date ook al waar je op reis gaat met het 3e kind die er juist is en er is al een jaar niet meer gepoept? Problemen los je op als ze zich stellen.
Omdat niet iedereen zomaar 50/50 inleg heeft.
Mijn vriendin had bijvoorbeeld meer spaargeld dmv erfenis van haar grootouders dat ze in het huis wou steken, ik heb meer loon.
Na verloop van tijd zal mijn aandeel ook 50% worden aangezien ik elke maand iets meer afbetaald dan haar.

Omdat dit gewoonweg soms niet gaat?

Ik heb mijn vader moeten begraven op een leeftijd waar ik geen enkel kind het toewens om één van zijn ouders te moeten begraven. Dat gevoel van oneerlijkheid is serieus bitter en overweldigend. Als extra schadenfreude heb ik langs de mannelijke tak van mijn familie slechts één neef en tante. De rest is geliquideerd door het leven, en hun fondsen dus bijgeschreven langs die tak.

Het heeft me in de netto som voor ons huis nu wel een bouwgrond en 75.000 euro extra opgeleverd.

Ja, hoe regelt ge zoiets?
  • Verschil op papier zetten?
  • Wachten tot zij de helft van ne grond en 37.500 euro kan leggen?
  • Of haar zo diep in procenten van de lening duwen om dat verschil te compenseren dat ze financiël geen poot meer kan uitsteken?
Wij hebben het gewoon alsvolgt geregeld. Huis is 50/50, voor wat de lening is. Met een bekentenis van schuld en recht van opstal.

En we bouwen ook een beetje bescheidener dan mogelijk is dat bij problemen het huis volledig op mij kan vallen. Elke euro dat ze er in gestopt heeft gaat ze dus bij problemen terug kunnen zien. Dit exacte huis, gaat spijtig genoeg bij scheiding volledig van mij zijn maar dat is het risico dat er bij hoort. Zij gaat niet dakloos zijn, die schone extra cent gaat haar een leuke lening opleveren (ik ben dan wel mijn spaar centen kwijt ma soit, boeie) De keerzijde van de medaille is dat haar aankoop van een woonst virtueel opgeklopt geweest is door de inleg van erfenissen langs mijn kant en ze dus meer huis heeft kunnen genieten dan wat ze origineel had kunnen kopen. Daar heb ik op gezegd: ik zorg nu voor het huis, zorgt gij voor de kinderen later. Hoe erg het ook is, dit is een betere deal dan op ons 60-70ste nog langs twee kanten een slof geld te moeten ontvangen. Daar koopt ge dan een veel te dure nieuwe auto mee, renoveert ge de badkamer en het dak, en de rest zet ge op den boek van de kinderen.

We zijn niet getrouwd momenteel, maar de kans is groot dat het toch met scheiding van goederen gebeurt inzake de zaak waarvan ze eigenaar is en zoals elders hier op het forum kan gemeenschap van goederen rare gevolgen hebben waar ik gewoon zo ver mogelijk van wil wegblijven. Haar zaak is haar zaak.
Ik blijf als de pest weg van gemeenschap van goederen. Zelfs voor VISA kaarten en dergelijke. Gij de uwe, ikke de mijne. Ik wil zelfs niet uw naam op de mijne hebben en vica versa. Gemeenschap van goederen is een over geromantiseerd concept dat enkel maar op bepaalde momenten financiël interessante constructies kan opleveren. Die constructies beginnen meestal pas interessant te worden bij successie planning.

Laatst bewerkt:
Hoog inkomen dan waarschijnlijk?

Ik begrijp dat ze dit wel van tijd tot tijd toelaten, maar dat dit de algemene regel intussen is vind ik toch proberen veroorzaken
Bij sommige wel, bij anderen niet. Een vrek kan hier zeker mee toekomen. Iemand met een gat in zijn hand zeker niet. Als de bank al wat geschiedenis heeft is dit zeker mogelijk.

Wat niet weg neemt dat met uw twee tot in de nokker lenen om "uw droomkot" te bouwen toch wel slechte financiële planning is.

Als je het geld niet nodig hebt zou ik de 'schenking' weigeren.
Een schenking op die manier is een vergiftigd geschenk.
@ iedereen die op mijn vraag gereageerd heeft, thanks! Misschien zouden we ook beter juridisch advies inwinnen. Het positieve is dat mijn vriendin heel beschermend doet tegenover mij. Ze wil mij maximaal beschermen, mocht er iets foutlopen.

@Castil : De reden dat we het zouden aanvaarden is de volgende. Mijn vriendin heeft een chronische aandoening en geen enkele verzekeraar wou haar een SSV geven, waardoor heel wat banken niets willen lenen aan haar. Dit zijn we pas teweten gekomen nadat we onze bouwgrond aangekocht hadden. Kleine banken zouden volgens onze makelaar makkelijker zijn..maar bon, we willen ons liefst zo goed mogelijk voorbereiden. Hierdoor willen we maximaal eigen middelen om toch banken maximaal proberen te overtuigen en zodat wij ook de kans hebben om banken op mekaar te laten uitspelen ipv te zeggen "shit, we hebben maar 1 bank die wilt lenen aan 2,5% op 25jr..we kunnen die ni uitspelen".
Samen verdienen we rond de 4700-4800€ (+mc, bedrijfswagens, gsm, abonnement, vast internet abonnement, inbreng energiekosten want vriendin is zelfstandige,...) en konden we in normale omstandigheden net iets meer dan 500k lenen.

Onze grond hebben we dus al (een tijd terug) aangekocht voor 180k (+ +-25k kosten), waarvan we 50k eigen inbreng hebben.
Voor de bouwplannen hadden we een budget van 450k bij het tekenen van de plannen..maar reken ivm de prijsstijging nu al rond de 500k.
De architect is nog eens +-30k.

Zonder de schenking hebben we voor de bouw zelf, nog eens 140k.
Met de schenking zouden we aan 240k eigen inbreng zitten. De architect hebben we al 10k uit eigen zak betaald (dus 300k als je de totale eigen inbreng optelt incl architect en grond). Hierdoor komt onze quotiteit rond de 60% te zitten en hopen we dat dit voldoende is voor banken om.hen te overtuigen te lenen op 1x 100% ssv. Mochten we geen problemen gehad hebben met haar SSV, hadden we de schenking wss wel geweigerd :)

Edit: kleine kanttekening, wij sparen zonder al veel moeite aan eens snelheid van minimaal 30k/jr. En dat incl een huur van +-825€ en een lening van +-600€ op de de grond. Enige echte vaste kosten in ons dagelijks leven is voeding + een deel van de energiekosten (die niet ingebracht kan worden) Al de rest wordt door mn werkgever betaald/fiksen we via mijn vriendin haar onderneming.
Doel zou ook zijn om een deel van de lening door mijn vriendin haar onderneming te laten betalen ivm kantoorruimte.

Laatst bewerkt:
@ iedereen die op mijn vraag gereageerd heeft, thanks! Misschien zouden we ook beter juridisch advies inwinnen. Het positieve is dat mijn vriendin heel beschermend doet tegenover mij. Ze wil mij maximaal beschermen, mocht er iets foutlopen.

@Castil : De reden dat we het zouden aanvaarden is de volgende. Mijn vriendin heeft een chronische aandoening en geen enkele verzekeraar wou haar een SSV geven, waardoor heel wat banken niets willen lenen aan haar. Dit zijn we pas teweten gekomen nadat we onze bouwgrond aangekocht hadden. Kleine banken zouden volgens onze makelaar makkelijker zijn..maar bon, we willen ons liefst zo goed mogelijk voorbereiden. Hierdoor willen we maximaal eigen middelen om toch banken maximaal proberen te overtuigen en zodat wij ook de kans hebben om banken op mekaar te laten uitspelen ipv te zeggen "shit, we hebben maar 1 bank die wilt lenen aan 2,5% op 25jr..we kunnen die ni uitspelen".
Samen verdienen we rond de 4700-4800€ (+mc, bedrijfswagens, gsm, abonnement, vast internet abonnement, inbreng energiekosten want vriendin is zelfstandige,...) en konden we in normale omstandigheden net iets meer dan 500k lenen.

Onze grond hebben we dus al (een tijd terug) aangekocht voor 180k (+ +-25k kosten), waarvan we 50k eigen inbreng hebben.
Voor de bouwplannen hadden we een budget van 450k bij het tekenen van de plannen..maar reken ivm de prijsstijging nu al rond de 500k.
De architect is nog eens +-30k.

Zonder de schenking hebben we voor de bouw zelf, nog eens 140k.
Met de schenking zouden we aan 240k eigen inbreng zitten. De architect hebben we al 10k uit eigen zak betaald (dus 300k als je de totale eigen inbreng optelt incl architect en grond). Hierdoor komt onze quotiteit rond de 60% te zitten en hopen we dat dit voldoende is voor banken om.hen te overtuigen te lenen op 1x 100% ssv. Mochten we geen problemen gehad hebben met haar SSV, hadden we de schenking wss wel geweigerd :)

Edit: kleine kanttekening, wij sparen zonder al veel moeite aan eens snelheid van minimaal 30k/jr. En dat incl een huur van +-825€ en een lening van +-600€ op de de grond. Enige echte vaste kosten in ons dagelijks leven is voeding + een deel van de energiekosten (die niet ingebracht kan worden) Al de rest wordt door mn werkgever betaald/fiksen we via mijn vriendin haar onderneming.
Doel zou ook zijn om een deel van de lening door mijn vriendin haar onderneming te laten betalen ivm kantoorruimte.
Ik ken jullie situatie uit het verleden.
Bij ons was alles onder de 80% q niet meer voordeliger voor lagere %.

Een schenking is altijd handig, maar als er zo een voorwaarden aan vasthangen zou ik toch 2 maal nadenken. Kan je beter een (renteloze) lening afsluiten met je schoonouders in mijn ogen.

Terug
Bovenaan