Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Een keuze die je maakt natuurlijk.
Maar het zijn toch serieuze bedragen die niet te onderschatten zijn. Er hoeft niet al te veel te gebeuren of wordt ineens minder comfortabel.
Ook rekening mee houden dat eigenaar zijn van een huis echt wel nog wat extra kosten met zich zal meebrengen. Denk dan aan SSV en uw brandverzekering.
Zoals hierboven gezegd.

6 maanden geleden hadden we ook nooit het idee gehad om zoveel af te betalen. We zagen dat ook als onmogelijk. Maar we wonen nu al 6 maand in een appartement en we betalen nu iets meer als 2000€ af aan elektriciteit, gas, lening & huur. We komen ruimschoots toe.

Ook heb ik enkel de gestorte bedragen erop gezet (zoals in de OP staat) wij hebben beiden een salariswagen, krijgen nog 1 & 2 extra bonussen per jaar. Vakantiegeld, 13e maand.

Verder zullen de kosten in een nieuwbouw goed meevallen. De eerste 5j is er al geen KI te betalen. Enkel brandverzekering.

En we hebben beiden een netwerk om op terug te vallen moest het echt niet gaan gedurende enkele maanden. Mijn moeder & broers die lenen me wel geld als ik tijdelijk niet kan werken, hoge kosten heb en niet meer kan betalen.
Waarom hebt ge anders familie? (mijn broer heeft vorig jaar enkele maanden bij ons gewoond omdat het gedaan was met zijn vriendin)

En je krijgt toch een zak geld bij Ontslag en dop.

Het is niet dat je bij ontslag na 1 dag zonder centen valt...

Wij betalen hier samen 1750 per maand af. Zelfs als we alle 2 ontslaan worden en een jaar werkloos thuis zitten, krijgen we nog 2000 per maand aan dop binnen. De eerste 3 maanden zelfs 3000. Reken dan nog een netto ontslag vergoeding bij mij van rond de 50k en we overleven wel.

Dit in de veronderstelling dat we geen spaargeld zouden hebben.

Je moet toch al een serieus en en en en scenario kiezen om in de problemen te komen.

Ook rekening mee houden dat eigenaar zijn van een huis echt wel nog wat extra kosten met zich zal meebrengen. Denk dan aan SSV en uw brandverzekering.

Die SSV en brandverzekering vind ik nog erg goed meevallen in vergelijking met ons verhoogd consumptieniveau, wat veel meer een blinde vlek is in alle berekeningen.
Je hebt gewoon veel vaker iets nodig, denk al maar aan alle tuin- en werkmateriaal of kleine klusjes die je toch graag zelf wilt doen. Of zaken waarvan je na een paar maanden al denkt: misschien moeten we dit toch maar aanpassen binnen dit en een jaar.

Een realistische inschatting maken van de kosten en dan een dikke marge overhouden voor alle onvoorziene kosten lijkt me nog altijd het beste.

Ik betaal nu maandelijks iets van een 380€ af aan onze lening. Wij zijn wel geen grootverdieners, vrouw werkt halftijds. Netto inkomen is iets meer dan 4k€/maand.
Wij sparen maandelijks:
2x 150€ voor de kids
600€ beleggingen ik
250€ beleggingen zij
800€ gezamelijk sparen korte termijn (investering in interieur/tuin)

Wij hebben nu iets op het oog om te kopen en te verhuren. "extra lening - huurinkomsten" per maand pakt een 200€. Dat zie ik nog wel zetten om bij af te betalen.
Het nadeel van zo'n investeringen is dat die pas renderen op echte lange termijn. Beleggingen zie je sneller resultaat van.

Godmiljaar. Geniaal aan huidige inflatie.

Jammer dat we daar niet aan gedacht hebben.
Serieuze vraag, leg me die relatie tussen rente, inflatie en afbetalingen eens uit?

Wat ik zie is (simpele situatie)

--> ik verdien 100, ik betaal 40 per maand af en mijn kosten zijn 60.

Er is 10% inflatie (theorie).

--> ik verdien 100, ik betaal 40 per maand af en mijn kosten die vroeger 60 waren zijn nu 66.. dus ik kan met mijn 60 minder doen.

Is het positieve hier een puur belgisch iets waar de veronderstelling is dat 10% inflatie ook betekent dat je 110 gaat verdienen? Dus dan

--> ik verdien 110, ik betaal 40 per maand af en als ik hetzelfde koop/verteer kost het me 66 dus ik heb nu 4 extra over?

Inderdaad. Automatische Indexatie van lonen. Dus hoe meer afbetaling je naar achter kunt duwen, hoe minder je het voelt.

Er is hier nu 4% inflatie. Alle lonen gaan in januari bijna 4% naar boven- automatisch. En voor er commentary komt. Bijna alle lonen. Veel in januari, andere zijn al naar boven of gaan nog naar boven.

@zarathustra

Inderdaad. Automatische Indexatie van lonen. Dus hoe meer afbetaling je naar achter kunt duwen, hoe minder je het voelt.

Er is hier nu 4% inflatie. Alle lonen gaan in januari bijna 4% naar boven- automatisch. En voor er commentary komt. Bijna alle lonen. Veel in januari, andere zijn al naar boven of gaan nog naar boven.

@zarathustra
ok dan had ik het effectief goed begrepen, ik vroeg me al af of ik hier een of ander concept miste maar als het een puur belgisch ding is dan is het meer logisch.

Als je delegué bent is uw ontslagvergoeding pas next level.
Die is even groot, behalve als je ontslagen wordt OMDAT je delegee bent... Op zo'n ontslag mogen wat mij betreft zelfs gevangenisstraffen staan (los van het feit dat ik zelf bij de vakbond werk).

was dat naar mij gericht :p.

Even ter info, omdat veel mensen denken dat in januari het meeste indexeert:

Overschrijding van de spilindex 42,5%
Jaarlijks 37,9% waarvan in januari of februari: 25,8%
6-maandelijks 3,6%
4-maandelijks 0,2%
3-maandelijks 9,6%
2-maandelijks 5,1%
Maandelijks 1,1%
Totaal 100 %

Die is even groot, behalve als je ontslagen wordt OMDAT je delegee bent... Op zo'n ontslag mogen wat mij betreft zelfs gevangenisstraffen staan (los van het feit dat ik zelf bij de vakbond werk).

Ja oké, maar bij werkgevers leeft toch dat er voor de rechtbank steeds een vermoeden kan zijn van dat er een link is met delegué zijn?
Of dat het alleszins toch een traject is vol met valkuilen en mogelijke procedurefouten.

(Ik ben zelf ook syndicaal afgevaardigde en soms krijgen we ook zo eens een misnoegd antwoord op mail van de werkgeverskant als we iets aankaarten en los van het feit dat men super tevreden is van mijn werk, bewaar ik al deze mails wel...), zoals @zarathustra zegt, waar ligt de bewijslast?

Laatst bewerkt:
Bij wie ligt de bewijslast in zo'n geval?
Zo'n ontslag moet (via een snelprocedure) voor het effectieve ontslag bij de arbeidsrechtbank gebeuren (of via paritair comité indien niet dringend).

Werkgever moet de reden van ontslag bewijzen. BIj dringende wijze ongeveer zoals een normaal ontslag om dringende reden, bij gewone procedure moet de economische reden aangetoond kunnen worden

(even simpel gezegd, want er is nog een verschil tussen verkozen leden van de ondernemingsraad en CPBW en syndicaal afgevaardigden)

Waarom?
Ik zie het probleem niet in om vakbondsafgevaardigen die hun job als vakbondsafgevaardigde slecht doen, en misbruik maken van de informatie die met hen gedeeld wordt op een ondernemingsraad, te ontslaan.

Terug
Bovenaan