Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Ja maar dat is helemaal niet het principe van loonindexatie.
Als de levensduurte stijgt dan stijgt uw loon met gelijke proportie mee. Op die manier zou dus met een stijgende levensduurte toch uw levensstandaard behouden blijven. En wordt je dus niet armer.
Natuurlijk pakt men een korf van producten en diensten, en zal het globale beeld dus zijn dat sommige iets harder getroffen worden en andere iets minder. Maar daarvan ga je echt niet veel rijker worden hoor.

Ja uw stelling klopt. De lonen zijn fameus gestegen en in cijfers lijkt het alsof je ineens 800€ meer per maand hebt en met gelijke levensstandaard dus 800€ meer kan sparen.
Maar de realiteit is wel dat ik nog altijd evenveel kWh energie verbruik, je moet eens een factuur uit 2017 tegen die van vandaag leggen, pijnlijk realisatie dat al een deel van uw indexatie daar naartoe gaat.
En dat is één voorbeeld, maar er zijn er nog veel meer hoor. Wat wel zo is dat is dat hoeveel er procentueel naar de lening gaat steeds minder wordt. Maar tegelijk gaat de prijs van het onderhoud van uw woning ook wel jaar na jaar omhoog.
Als je een nieuwbouw hebt dan valt dat allemaal mee in het begin. Maar voor veel mensen is de realiteit lenen om te kopen, en geen budget om volledig te vernieuwen dus periode per periode vernieuwen.
En vaker dan niet door wederopname of door elke gespaarde cent van de afgelopen 10j erdoor te jagen.

Pure zuivere opslag, dat is uiteindelijk het enige wat substantieel een verschil maakt. Pure zuivere opslag die de maand erna geïndexeerd wordt, en de maand erop opnieuw.

Allemaal waar. Maar wat als je 20-30% van je inkomen besteedt aan je hypotheek met vaste rente/aflossing. Nog eens 20-30% aan uitgaven en de overige 50% spaart/belegt ? Dan heb je indexatie van 100% van je inkomen en maar inflatie op je 20-30% uitgaven. Je hypotheek blijft stabiel (maar je huis is wel meer waard - kching kching). En je beleggingen/sparen, die brengen ook meer op.

Voor mij allemaal wel hoor. De inflatie spike de voorbije jaren is in mijn geval gewoon windfall profit aan 300 per uur op kap van de wergevers die zich blauw betalen.

En dat is één voorbeeld, maar er zijn er nog veel meer hoor. Wat wel zo is dat is dat hoeveel er procentueel naar de lening gaat steeds minder wordt. Maar tegelijk gaat de prijs van het onderhoud van uw woning ook wel jaar na jaar omhoog.
dat laatste klopt, maar toch blijft de totale kost voor een woning (in reële termen) zo dalen, tegenover een huurder die zijn woningkost volledig ziet stijgen indexgerelateerd.

De coëfficiënt van wonen in de index is ook wel eerder laag, ik vind enkel het cijfer voor de groep terug ("Huisvesting, water, elektriciteit, gas en andere brandstoffen"): 15%. Ter vergelijking, uitgaven aan voeding en dranken 19% en horeca 10%. Dan wordt er toch bourgondischer geleefd dan ik voorheb. :lol: Hoewel een niet kleine groep ook wel een afbetaalde woning bezit natuurlijk. Enfin, dat is dan in het voordeel van diegenen die al een huis bezitten met de hoge voedingsinflatie de voorbije jaren in het achterhoofd.

De coëfficiënt van wonen in de index is ook wel eerder laag, ik vind enkel het cijfer voor de groep terug ("Huisvesting, water, elektriciteit, gas en andere brandstoffen"): 15%. Ter vergelijking, uitgaven aan voeding en dranken 19% en horeca 10%. Dan wordt er toch bourgondischer geleefd dan ik voorheb. :laugh: Hoewel een niet kleine groep ook wel een afbetaalde woning bezit natuurlijk. Enfin, dat is dan in het voordeel van diegenen die al een huis bezitten met de hoge voedingsinflatie de voorbije jaren in het achterhoofd.

'Spelen met de inhoud van de korf' om de index wat lager te houden, is natuurlijk een welbekend fenomeen.

'Spelen met de inhoud van de korf' om de index wat lager te houden, is natuurlijk een welbekend fenomeen.
En is in het verleden gebeurd.

vb :
Na herzieningen in 1984 en 1991 wordt in 1994 de gezondheidsindex geïntroduceerd. De gezondheidsindex kan gezien worden als een “light” versie van de index, die de prijzen van olie, tabak en alcohol buiten beschouwing laat.

Vorige week eindelijk finaal getekend voor onze nieuwe stek plus overbrugging. Kbc neemt gewoon ons huidige huis mee dat bij een andere bank zat voor overbrugging.
Voor ons nieuwe woonst met een Q 87% hebben we aan 2,38% 25j kunnen lenen. We zijn bij 4 banken geweest en was verreweg het beste.
De overbrugging is aan 4,6% wat eveneens het beste was, meeste zitten rond de 6%. Nu wel hopen op een snelle verkoop van ons huis.

Vorige week eindelijk finaal getekend voor onze nieuwe stek plus overbrugging. Kbc neemt gewoon ons huidige huis mee dat bij een andere bank zat voor overbrugging.
Voor ons nieuwe woonst met een Q 87% hebben we aan 2,38% 25j kunnen lenen. We zijn bij 4 banken geweest en was verreweg het beste.
De overbrugging is aan 4,6% wat eveneens het beste was, meeste zitten rond de 6%. Nu wel hopen op een snelle verkoop van ons huis.
Mooi percentage!

Net gaan horen voor wederopname.
Ik heb nu nog 60000€ openstaan aan 1.61€ voor 18jaar.
Wil 90000€ wederopname doen op 15 jaar kreeg ik 2,7%.
Is 21% van het totaal bedrag.
Proper tarief! Ik heb ook net eens een voorstel gevraagd voor wederopname, ik ben benieuwd...

EDIT: @Pikachu mag ik zo benieuwd zijn bij welke bank dit is? Net mijn voorstel binnen voor wederopname en dat is een pak hoger dan bij jou.

Laatst bewerkt:
Gisteren ook bij KBC gezeten , volgens hun aan absolute minimum : 2.5%
We zouden 200k initieel lenen & 100k lening meenemen, dus in totaal 300k op een huis van 650k.
Met overbrugging (voor 1 maand) op huis vriendin.
Mijn huis niet meegenomen , zal ook wat later pas op de markt komen.

Nu mijn vraag: gaan we dan beter een grote vervroegde terugbetaling doen, eenmaal mijn huis verkocht is?
Of is het verstandig aan 2,5 % (200k) & 2% (100k) te blijven aflossen? Gezien inflatiecijfer ...
Indien blijven lenen, kan de overschot wel belegd worden natuurlijk

Gisteren ook bij KBC gezeten , volgens hun aan absolute minimum : 2.5%
We zouden 200k initieel lenen & 100k lening meenemen, dus in totaal 300k op een huis van 650k.
Met overbrugging (voor 1 maand) op huis vriendin.
Mijn huis niet meegenomen , zal ook wat later pas op de markt komen.

Nu mijn vraag: gaan we dan beter een grote vervroegde terugbetaling doen, eenmaal mijn huis verkocht is?
Of is het verstandig aan 2,5 % (200k) & 2% (100k) te blijven aflossen? Gezien inflatiecijfer ...
Indien blijven lenen, kan de overschot wel belegd worden natuurlijk
Als je financieel een buffer hebt voor tijdelijke koersverliezen, is beter om het geld dat je krijgt bij de verkoop van je huis te beleggen, dat zou in principe zeker meer opbrengen dan 2,5% en 2%.

Ik ben al 16 jaar klant bij een bank, ik heb daar voor een lange tijd mijn loon laten storten maar sedert een paar jaar laat ik het op een andere bank storten. Ik gebruik mijn zichtrekening sinds een paar jaar minder, namelijk een paar kleine transacties per maand.
Ik heb een aanvraag gedaan voor een hypothecaire lening en de voorwaarden besproken met de kantoorhouder en hij kwam een hoger interest uit dan de online simulatie. Toen ik vroeg waarom werd me verteld dat ik geen klantenkorting zal krijgen omdat ik mijn zichtrekening niet actief gebruik, dus zegt hij dat hij me als een niet-klant zal tellen. Ik heb hem gezegd dat ik minstens een paar kleine transacties per maand nog steeds uitvoer en als ik een lening krijg ga ik de betaling van mijn loon terug overzetten, maar hij houdt vast aan het voorgelegde interest. Dit kan toch niet anders dan kwaad opzet of een verzuurde kantoorhouder zijn? Heeft iemand anders zoiets ervaren?

Ik overweeg om de klantenrelatie volledig stop te zetten, want de manier waarop die kantoorhouder spreekt is ook arrogant. Een hautaine type die doet alsof hij zijn eigen geld gratis ontleend aan mensen, terwijl ik hun product aankoop tegen een interest. En dan spreek ik nog niet over alle info die ze opvragen om een lening toe te kennen, ze zetten je figuurlijk in je blootje en weten alle details over je privéleven en financiën.

Ik ben al 16 jaar klant bij een bank, ik heb daar voor een lange tijd mijn loon laten storten maar sedert een paar jaar laat ik het op een andere bank storten. Ik gebruik mijn zichtrekening sinds een paar jaar minder, namelijk een paar kleine transacties per maand.
Ik heb een aanvraag gedaan voor een hypothecaire lening en de voorwaarden besproken met de kantoorhouder en hij kwam een hoger interest uit dan de online simulatie. Toen ik vroeg waarom werd me verteld dat ik geen klantenkorting zal krijgen omdat ik mijn zichtrekening niet actief gebruik, dus zegt hij dat hij me als een niet-klant zal tellen. Ik heb hem gezegd dat ik minstens een paar kleine transacties per maand nog steeds uitvoer en als ik een lening krijg ga ik de betaling van mijn loon terug overzetten, maar hij houdt vast aan het voorgelegde interest. Dit kan toch niet anders dan kwaad opzet of een verzuurde kantoorhouder zijn? Heeft iemand anders zoiets ervaren?

Ik overweeg om de klantenrelatie volledig stop te zetten, want de manier waarop die kantoorhouder spreekt is ook arrogant. Een hautaine type die doet alsof hij zijn eigen geld gratis ontleend aan mensen, terwijl ik hun product aankoop tegen een interest. En dan spreek ik nog niet over alle info die ze opvragen om een lening toe te kennen, ze zetten je figuurlijk in je blootje en weten alle details over je privéleven en financiën.
Ongeveer hetzelfde meegemaakt bij indertijd dexia. Dat was mij eerste bank vanaf ik een kind was. Jarenlang actief gebruikt en bij belegd. Maar ik had nog wel 2 andere banken waar ik in de loop van de jaren klant was geworden en wat geld had staan op beter renderende spaarrekeningen.

Met het oog op de nieuwbouw alle beleggingen verkocht en al het spaargeld op 1 rekening gezet bij rabobank omdat die toen de beste rente had. Paar maanden later zegt dexia mij ook doodleuk dat ik geen goede percentage krijg omdat ik geen actieve klant ben.

Onmiddelijk mijn spullen laten afsluiten en nooit meer omgekeken naar dexia/belfius sindsdien. Er zijn banken genoeg.

Net van KBC een voorstel gehad voor een bulletkrediet voor de aankoop van een bouwgrond, quotiteit 90%. Af te lossen binnen 5 jaar met een rente van 2.75%. In mijn ogen al een vrij scherp eerste voorstel voor een bulletkrediet. Zouden jullie nog andere banken contacteren in dit geval?

Proper tarief! Ik heb ook net eens een voorstel gevraagd voor wederopname, ik ben benieuwd...

EDIT: @Pikachu mag ik zo benieuwd zijn bij welke bank dit is? Net mijn voorstel binnen voor wederopname en dat is een pak hoger dan bij jou.

Ook wel benieuwd, wij kregen ook een hoger voorstel. Niet geheel onlogisch dat ze niet het scherpste tarief aanbieden aangezien je toch niet naar een andere bank kan lopen.

Ook wel benieuwd, wij kregen ook een hoger voorstel. Niet geheel onlogisch dat ze niet het scherpste tarief aanbieden aangezien je toch niet naar een andere bank kan lopen.

Argenta

Hijzelf kan misschien geen lager tarief geven (daar zit ergens ne cap op) Maar als hij echt wilt dan kan hij sowieso nog via de hoofdzetel gaan en als ze dat goedkeuren dan kan hij u toch nog een lager tarief geven. Of hij kan aan de telefoon hangen en de hoofdzetel overtuigen van toch dat extraatje te geven. Finaal ligt de beslissing dan niet meer bij hem maar hij kan effectief moeite doen.

Maar voor bestaande klanten doen ze niet altijd (veel) moeite tenzij het ne belangrijke klant is (Lees: Ene met veel geld in bankaandelen of zo en waarbij men het risico loopt veel geld mis te lopen als die klant zou weggaan)

Laatst bewerkt:
Net van KBC een voorstel gehad voor een bulletkrediet voor de aankoop van een bouwgrond, quotiteit 90%. Af te lossen binnen 5 jaar met een rente van 2.75%. In mijn ogen al een vrij scherp eerste voorstel voor een bulletkrediet. Zouden jullie nog andere banken contacteren in dit geval?
Voor een bulletkrediet zou ik vooral kijken wat je dan binnen 5 jaar zal doen, gezien je een Q90% hebt. Misschien dat de plannen binnen 5 jaar nu al een invloed hebben op de keuze van de bank.

De rentevoet lijkt me idd ok.

Nog iet anders ivm kredieten.
Voor de verkoop van mijn woning heb ik hypothecair krediet lopen ( + 2 kleine delen er bovenop: heropname & renovatie).
Daarboven heb ik nog
1. een erfgoedlening (consumentenkrediet) aan 1%
2. een vlaamse energielening aan 0%

Ik vind nergens terug wat de voorwaarden zijn bij verkoop woonst, of is dat per definitie dat zo'n kredieten gebonden zijn aan de woonst?
Want als het zou kunnen, dan wil ik die liever maandelijks verder blijven afbetalen ipv eenmaal af te lossen bij verkoop

Na de bankenronde nog twee opties van de thuisbank (Belfius) die overschieten voor de hypotheek, gaat om lening op 25 jaar van 269K:
  • 2,79% vast (1241 euro/maand)
  • 2,89% variabel (1256 euro/maand) met 5-jaarlijkse herziening, rentevoet kan enkel dalen (met limiet van 0,89%, niet lager)
Op het eerste zicht lijkt de variabele optie hier de beste, gezien de geringe hogere startrentevoet en deze enkel kan dalen?

Ik vind nergens terug wat de voorwaarden zijn bij verkoop woonst, of is dat per definitie dat zo'n kredieten gebonden zijn aan de woonst?
Want als het zou kunnen, dan wil ik die liever maandelijks verder blijven afbetalen ipv eenmaal af te lossen bij verkoop

Lijkt me straf dat er nergens in uw kredietvoorwaarden vermeld staat dat je de verkoop van uw woning moet melden.

Terug
Bovenaan