cege
Well-known member
Ja maar dat is helemaal niet het principe van loonindexatie.
Als de levensduurte stijgt dan stijgt uw loon met gelijke proportie mee. Op die manier zou dus met een stijgende levensduurte toch uw levensstandaard behouden blijven. En wordt je dus niet armer.
Natuurlijk pakt men een korf van producten en diensten, en zal het globale beeld dus zijn dat sommige iets harder getroffen worden en andere iets minder. Maar daarvan ga je echt niet veel rijker worden hoor.
Ja uw stelling klopt. De lonen zijn fameus gestegen en in cijfers lijkt het alsof je ineens 800€ meer per maand hebt en met gelijke levensstandaard dus 800€ meer kan sparen.
Maar de realiteit is wel dat ik nog altijd evenveel kWh energie verbruik, je moet eens een factuur uit 2017 tegen die van vandaag leggen, pijnlijk realisatie dat al een deel van uw indexatie daar naartoe gaat.
En dat is één voorbeeld, maar er zijn er nog veel meer hoor. Wat wel zo is dat is dat hoeveel er procentueel naar de lening gaat steeds minder wordt. Maar tegelijk gaat de prijs van het onderhoud van uw woning ook wel jaar na jaar omhoog.
Als je een nieuwbouw hebt dan valt dat allemaal mee in het begin. Maar voor veel mensen is de realiteit lenen om te kopen, en geen budget om volledig te vernieuwen dus periode per periode vernieuwen.
En vaker dan niet door wederopname of door elke gespaarde cent van de afgelopen 10j erdoor te jagen.
Pure zuivere opslag, dat is uiteindelijk het enige wat substantieel een verschil maakt. Pure zuivere opslag die de maand erna geïndexeerd wordt, en de maand erop opnieuw.
Allemaal waar. Maar wat als je 20-30% van je inkomen besteedt aan je hypotheek met vaste rente/aflossing. Nog eens 20-30% aan uitgaven en de overige 50% spaart/belegt ? Dan heb je indexatie van 100% van je inkomen en maar inflatie op je 20-30% uitgaven. Je hypotheek blijft stabiel (maar je huis is wel meer waard - kching kching). En je beleggingen/sparen, die brengen ook meer op.
Voor mij allemaal wel hoor. De inflatie spike de voorbije jaren is in mijn geval gewoon windfall profit aan 300 per uur op kap van de wergevers die zich blauw betalen.
Hoewel een niet kleine groep ook wel een afbetaalde woning bezit natuurlijk. Enfin, dat is dan in het voordeel van diegenen die al een huis bezitten met de hoge voedingsinflatie de voorbije jaren in het achterhoofd.