Valkuil
Active member
Verklaar u nader.Dit heet "liegen tegen jezelf"
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Verklaar u nader.Dit heet "liegen tegen jezelf"
Wat @SomeDude zegt. Met 500k hebt ge een al niet veel nieuwbouw tegenwoordig.Nee dat doe ik helemaal niet. Een nieuwbouw hoeft ook niet +500k te zijn.
Wat is normaal en wat is quasi onmogelijk?
Ik zal niet in herhaling vallen.
Onze woning is ook gewoon niet BG approved waarschijnlijk. 5j geleden 390k ongeveer. In die tijd is de aflossing 20% weggeïnflateerd,.ons loon met 30% gestegen en onze spaarquote ook gestegen omdat we gewoon geen dure levensstijl hebben. Dat wordt hier in de "onmogelijk" discussie ook vergeten dat wat vandaag een aflossing van 30% maandinkomen dat over 5j voor velen een heel pak minder is.Wat @SomeDude zegt. Met 500k hebt ge een al niet veel nieuwbouw tegenwoordig.
Een bouwgrond kost al makkelijk 200k excl kosten.
En dan nog een woning van 300k INCL btw/kosten (dus keuringen, architect,...)..dan hebt ge misschien iets van 8 op 8 meter.
De prijzen van nieuwbouw zijn de laatste 4 jaar met +50% gestegen..
Tussen 2015-2023 zijn de prijzen met 90% gestegen... Het is waanzin, maar wel het nieuwe normaal.
Bijna onmogelijk om nog te bouwen met 2 bachelors.. terwijl 30jr geleden 2 ongeschoolden perfect konden bouwen.
Niet iedereen woont in Brasschaat hè. Genoeg nieuwbouw te vinden voor veel minder dan 500k zonder dat je daarvoor een studentenkot hebt.Wat @SomeDude zegt. Met 500k hebt ge een al niet veel nieuwbouw tegenwoordig.
Een bouwgrond kost al makkelijk 200k excl kosten.
En dan nog een woning van 300k INCL btw/kosten (dus keuringen, architect,...)..dan hebt ge misschien iets van 8 op 8 meter.
De prijzen van nieuwbouw zijn de laatste 4 jaar met +50% gestegen..
Tussen 2015-2023 zijn de prijzen met 90% gestegen... Het is waanzin, maar wel het nieuwe normaal.
Bijna onmogelijk om nog te bouwen met 2 bachelors.. terwijl 30jr geleden 2 ongeschoolden perfect konden bouwen.
350m² is meer dan de 2 woningen die wij bezitten samen. Voor mij dus héél veel.Op 350m² grond, 160m² bewoonbaar, dus ook niet klein maar ook niet gigantisch.
Met volgende factorenVerklaar u nader.
Zal toch eerder beperkt zijn tot uithoeken in West-VL en Limburg dan (zoals JPV zijn Ieper hierboven).Niet iedereen woont in Brasschaat hè. Genoeg nieuwbouw te vinden voor veel minder dan 500k zonder dat je daarvoor een studentenkot hebt.
Sleutel op de deur: https://www.zimmo.be/nl/kaggevinne-...vbnN0cnVjdGlvbiI6eyJlcSI6IlBST1BFUlRZIn19fQ== 420k incl btw.Zal toch eerder beperkt zijn tot West-VL en Limburg dan.
Hier in een landelijke gemeente in Vlaams-Brabant, enigste nieuwbouw onder 500K zullen relatief kleine halfopen bebouwingen zijn met beperkte tuin. En dat is dan niet "veel minder", eerder 450-500K range. (Inclusief BTW en nog een 30K extra kosten die je quasi standaard moet maken bij SOD omdat dat lastenboek veel te beperkt is).
Ik woon gewoon in Oost-Vlaanderen en er worden hier hele wijken bijgebouwd met huizen onder de 500k all inclusive.Zal toch eerder beperkt zijn tot uithoeken in West-VL en Limburg dan (zoals JPV zijn Ieper hierboven).
Hier in een landelijke gemeente in Vlaams-Brabant, enigste nieuwbouw onder 500K zullen relatief kleine halfopen bebouwingen zijn met beperkte tuin. En dat is dan niet "veel minder", eerder 425-500K range. (Inclusief BTW en nog een 30K extra kosten die je quasi standaard moet maken bij SOD omdat dat lastenboek veel te beperkt is, denk aan tuin, oprit, oplader EV, wat kleine upgrades aan keuken, badkamer, wegvoeren grond, schilderen,....).
Ik heb ook nergens gezegd dat dit voor iedereen haalbaar is? In tegendeel: ik zei dat het een luxe situatie is. Een nieuwbouw kopen is dat sowieso. Ook al is onze woning dus verre van luxueus want dan lukt het inderdaad zeker niet.Met volgende factoren
1) Inflatie op een beperkt aantal jaren
2) Loonstijgingen op een beperkt aantal jaren
3) Het besef dat je van meer niet gelukkig wordt
Ga je niet eindigen met een afbetaalde nieuwbouw begin de 30. Heel veel mensen hebben die drie factoren en komen nog niet eens in de buurt van wat jij voorstelt als haalbaar.
Dat is absoluut 100% luxe. Wij hebben geen EV oplader, sterker, er zal de komende 10y hier ook geen EV voor de deur staan want, geloof het of niet, we hebben ook nog particulier een (niet EV) auto kunnen kopen. Het is geen A merk maar who cares. Ah ja, een oprit hebben we niet moeten betalen want hebben we niet. We hebben ook geen inbouwkasten, geen warmtepomp, geen domotica, geen hardhouten pergola, geen zwembad (tegenwoordig ook een trend
), geen garage, geen gepolierd betonnen tuinpaden, geen keuken van 30k, geen badkamer van 20k, geen slaapkamers van 20m2 (deel die cijfers maar door de helft ongeveer, noot: pre COVID). Zelf geschilderd, zelf den hof gedaan (hobby), poetsen, strijken en eten maken doen we zelf. Het is niet omdat je het kan betalen dat je het moet. Reality check: het merendeel van de bevolking heeft die dingen niet. Misschien kan je ons huis nog best catalogeren onder het type dat ingericht wordt voor verhuur: redelijke kwaliteit, maar niet meer dan de essentie, want daar hebben we geen behoefte aan (en na x weken/maanden zie je het toch niet meer).Dat in het vet: No chance in hell. 0% kans dat dit waar is.Het ding is als ik nu met mijn vrienden hier in Brussel vergelijk in de EU bubbel, zijn wij echt maar een normaal verdienend koppel. Bevriend koppel, ene bij de commissie, andere parlement, met 2 kinderen, verdienen schat ik 15.000€/m.

), maar als ik hier de lonen zie passeren dan zit een gemiddeld BG gezin ergens tussen 7 en 10k. En een BG'er verdient gemiddeld al heel wat meer dan Jan Modaal van op het straat.Ik heb ook nergens gezegd dat dit voor iedereen haalbaar is? In tegendeel: ik zei dat het een luxe situatie is. Een nieuwbouw kopen is dat sowieso. Ook al is onze woning dus verre van luxueus want dan lukt het inderdaad zeker niet.
1) 20% minder leenlast voor ieder die de voorbije 5j een lening had
2) 30% stijging gezinsinkomen bovenop inflatie (niet abnormaal voor jong hoog opgeleid koppel, maar zeker niet voor iedereen haalbaar)
3) dat is nochtans de grote geldput voor velen
Zie ook hierboven waar het verlangslijstje van mensen soms gewoon belachelijk is. Ik zie daar nu zelfs een EV oplader opduiken.Dat is absoluut 100% luxe. Wij hebben geen EV oplader, sterker, er zal de komende 10y hier ook geen EV voor de deur staan want, geloof het of niet, we hebben ook nog particulier een (niet EV) auto kunnen kopen. Het is geen A merk maar who cares. Ah ja, een oprit hebben we niet moeten betalen want hebben we niet. We hebben ook geen inbouwkasten, geen warmtepomp, geen domotica, geen hardhouten pergola, geen zwembad (tegenwoordig ook een trend
), geen garage, geen gepolierd betonnen tuinpaden, geen keuken van 30k, geen badkamer van 20k, geen slaapkamers van 20m2 (deel die cijfers maar door de helft ongeveer, noot: pre COVID). Zelf geschilderd, zelf den hof gedaan (hobby), poetsen, strijken en eten maken doen we zelf. Het is niet omdat je het kan betalen dat je het moet. Reality check: het merendeel van de bevolking heeft die dingen niet. Misschien kan je ons huis nog best catalogeren onder het type dat ingericht wordt voor verhuur: redelijke kwaliteit, maar niet meer dan de essentie, want daar hebben we geen behoefte aan (en na x weken/maanden zie je het toch niet meer).
Nog voor de tiende keer herhalen: nee dit is niet voor iedereen haalbaar maar ik zie gewoon ook heel veel mensen kiezen voor premium wat het nog minder haalbaar maakt; trouwens ook hun goed recht.
Begrijpend lezen is een kunst natuurlijk, zeker als je deelzinnen begint uit te vergroten terwijl het eerste zinsdeel cruciaal was om het punt te snappen.Dat in het vet: No chance in hell. 0% kans dat dit waar is.![]()
In vergelijking met zijn vrienden is hij ne armoezaaier (sorry Wilto!). Zo lees ik het tochBegrijpend lezen is een kunst natuurlijk, zeker als je deelzinnen begint uit te vergroten terwijl het eerste zinsdeel cruciaal was om het punt te snappen.
En als je zo'n zinsconstructie opstelt dan krijg je een paar cynische reacties daarop terug. De logica zelve noem ik dat.
Na 5j nog alles in topconditie hier, slijtagegevoelige zaken zijn hier van doorsnee merken (genre Siemens voor keukentoestellen, geen Whirlpool maar ook geen Miele).Ik ben de laatste die een badkamer van 20K wil of keuken van 30K. Ik heb zelf ook een bijna nieuwbouw gekocht onder de 500K. Open bebouwing, leuke tuin maar weliswaar heel klein huis, hebben ook niet meer nodig want alleen maar extra kosten en onderhoud.
Maar overal de goedkoopste prul steken is ook niet goed hoor. Heb nog enkele jaren gewoond in zo een nieuwbouw appartement waar alles basic was (het SOD aanbod) en dat toont na een jaar of 2 toch zijn gebreken hoor.
EV charger is een must voor mij als zelfstandige. Tenzij ik een tweedehands Dacia kocht is mijn Tesla Model 3 goedkoper in TCO dan een benzinewagen. (licht overdreven, maar you get the point).
Een EV oplader (voor particulieren) is geen noodzaak imo, en ik zie bij een aantal (goed verdienende) peers én de EV oplader én twee wagens én de keuken van 40k én slaapkamers van 20m2 én ...en dan klagen dat het leven duur is. Tja. Er zijn er evengoed die in luxe leven en er zich zeer van bewust zijn ook en niet klagen, ieder moet voor zichzelf beslissen waar hij/zij zich financieel comfortabel bij voelt = het punt dat ik wou maken maar intussen zijn we ver afgedwaald.Die extra 30k is vaak zelf geen kwestie van afwerking maar noodzakelijke kosten voor uw pand. Ze zetten online een ‘algemene gemiddelde kost’, dan moet het nog exact voor uw perceel uitgewerkt worden.Ik ben de laatste die een badkamer van 20K wil of keuken van 30K. Ik heb zelf ook een bijna nieuwbouw gekocht onder de 500K. Open bebouwing, leuke tuin maar weliswaar heel klein huis, hebben ook niet meer nodig want alleen maar extra kosten en onderhoud.
Maar overal de goedkoopste prul steken is ook niet goed hoor. Heb nog enkele jaren gewoond in zo een nieuwbouw appartement waar alles basic was (het SOD aanbod) en dat toont na een jaar of 2 toch zijn gebreken hoor.
EV charger is een must voor mij als zelfstandige. Tenzij ik een tweedehands Dacia kocht is mijn Tesla Model 3 goedkoper in TCO dan een benzinewagen. (licht overdreven, maar you get the point).
Klopt, ben zelf ook al eens door het volledige SOD proces gegaan (om uiteindelijk niet te kopen), dus ik weet hoe ze werken. Heel wat van die dingen zijn inderdaad niet optioneel. @JPVDie extra 30k is vaak zelf geen kwestie van afwerking maar noodzakelijke kosten voor uw pand. Ze zetten online een ‘algemene gemiddelde kost’, dan moet het nog exact voor uw perceel uitgewerkt worden.
Wij hebben hier een 4,5k excl BTW mogen slikken aan extra fundering, 15k grondafvoer, voor de 2e badkamer bleken de leidingen niet inbegrepen in het standaard lastenboek en dan waren er nog verplichte voorschriften eigen aan de gemeente (vetfilter, dubbel zo grote regenwaterput) die niet standaard in de prijs zaten. Nooit los op de advertentie uitgaan bij die mannen!