Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Wij dachten hetzelfde 2-3 jaar geleden. We hebben een lening van 1700€/maand om 70% van het totale bedrag af te lossen. Dit kwam op 33% van ons loon uit. Mentaal leek dit de absolute maximum waarvoor je in de schulden zou willen staan, maar op enkele jaren zijn onze inkomsten zo snel gestegen waardoor het veel gunstiger was geweest om nu 200k extra te hebben om mee te investeren. Op dit moment is onze aflossing slechts 21% van ons maandelijks inkomen. Moest ik het opnieuw doen had ik geen seconde getwijfeld om het volledige bedrag te lenen.

Ook wel bij stilstaan dat je jezelf niet blokkeert natuurlijk. Zo denkt mijn vrouw soms wel eens aan een carrièrewending en dat zal ongetwijfeld (al dan niet tijdelijk) een impact hebben op het loon.
Wij verdienen nu goed onze boterham en ik wil daar dan ook wel rekening mee houden dat we bv makkelijk een 1000 €/maand loonsverlaging kunnen slikken zonder dat dat iets verandert. Als je 25 jaar lang allebei gedwongen bent om in een goedbetaalde voltijdse job te blijven zitten terwijl er al andere signalen zijn (!), dan moet je dat ook wel inrekenen.

Daarom dat ik voor onze bijkomende renovatiefinanciering binnen enkele maanden toch wil aftoppen op een totale maandaflossing van pakweg 2,2 k€/maand om onszelf wel die vrijheid te gunnen. Financieel niet de meest optimale keuze, maar so be it.
Al verander ik nog elke week van gedacht :biglaugh: de ene week ben ik risico-averser dan de andere.

Ook wel bij stilstaan dat je jezelf niet blokkeert natuurlijk. Zo denkt mijn vrouw soms wel eens aan een carrièrewending en dat zal ongetwijfeld (al dan niet tijdelijk) een impact hebben op het loon.
Wij verdienen nu goed onze boterham en ik wil daar dan ook wel rekening mee houden dat we bv makkelijk een 1000 €/maand loonsverlaging kunnen slikken zonder dat dat iets verandert. Als je 25 jaar lang allebei gedwongen bent om in een goedbetaalde voltijdse job te blijven zitten terwijl er al andere signalen zijn (!), dan moet je dat ook wel inrekenen.

Daarom dat ik voor onze bijkomende renovatiefinanciering binnen enkele maanden toch wil aftoppen op een totale maandaflossing van pakweg 2,2 k€/maand om onszelf wel die vrijheid te gunnen. Financieel niet de meest optimale keuze, maar so be it.
Al verander ik nog elke week van gedacht :biglaugh: de ene week ben ik risico-averser dan de andere.
Exact voor die reden dat ik een beleggingsportefeuille heb die redelijk conservatief is en aan 4% rendement gewoon de hypotheek betaalt.

We kunnen perfect terugstappen of stoppen met werken en nog altijd redelijk comfortabel leven. Geen zotte dingen zoals een zwembad steken of een reis naar fiji eilanden voor 6 weken met het hele gezin.

Ik heb pas dinsdag een afspraak bij de bank, vandaar dat ik het hier al vraag.

Stand van zaken: aankoop woning gedaan in maart 2024, eigenaar sinds augustus. Ons appartement staat te koop sinds maart. Aangezien we 25 bezoekers hebben gehad, met 2 (toen) te lage biedingen, hebben we net een makelaar ingeschakeld.

We hebben dus een overbruggingskrediet lopen van 240.000 dat ons momenteel 253000 euro kost. De vraagprijs van het app is momenteel 255000. Hiervan gaan nog 9k makelaarskosten af. Blijft nog over 246000. We hebben nu een buffer van 7-8000 euro, maar we willen logischerwijs niet heel onze buffer hieraan besteden. Onze quotiteit was +-80%. Is het mogelijk nog bij te lenen zodat we een ruime buffer overhouden?

Gemeenschappelijk inkomen (met 2): +-4900 euro.
2 leningen samen (van app + van nieuwe woonst): 1560 euro.

Wij dachten hetzelfde 2-3 jaar geleden. We hebben een lening van 1700€/maand om 70% van het totale bedrag af te lossen. Dit kwam op 33% van ons loon uit. Mentaal leek dit de absolute maximum waarvoor je in de schulden zou willen staan, maar op enkele jaren zijn onze inkomsten zo snel gestegen waardoor het veel gunstiger was geweest om nu 200k extra te hebben om mee te investeren. Op dit moment is onze aflossing slechts 21% van ons maandelijks inkomen. Moest ik het opnieuw doen had ik geen seconde getwijfeld om het volledige bedrag te lenen.
Terugkijken is altijd makkelijk. Je kan altijd ziek worden, ongeluk krijgen, etc... waardoor het misschien wel zeer moeilijk wordt.

Komt echt goed. Jaarlijkse indexaties terwijl uw lening hetzelfde blijft.
Wij hadden 2-3jr geleden geleend aan +-42% van ons totaal loon. We zitten op 2160€/maand. Nog nooit spijt van gehad.
Enige waar ik wel spijt van heb, is dat ik niet meer geleend heb..was een lening aan 1,15%.
Ondertussen leef je een simpel, sober leven terwijl de jaren verder tikken(je wordt er niet jonger op). Dunno, ik zou er spijt van hebben. Maar elk doet zijn eigen rekening uiteraard.

Sorry... Nog even een domme praktische vraag, maar heb nog nooit een huis gekocht...

Op 1 oktober teken ik de akte, dus ik verwacht de komende week de definitieve "rekening" van de notaris.
Hierbij schrijf ik mijn eigen inbreng over en de bank de rest van het bedrag.

Ik heb nog nooit een groot bedrag (rond de 65000 euro overgeschreven). Zijn dit de stappen die ik moet volgen? (Ik ben bij Argenta en heb een gold zichtrekening en een gold e-spaar rekening).

1) 65k overschrijven van mijn e-spaar rekening naar mijn zichtrekening op het moment dat ik het factuur krijg. Als ik de tariefpagina van Argenta bekijk zou ik dit moeten kunnen doen via digipas of itsme. Staat dit geld er dan meteen op? (Bij kleine bedragen weet ik dit, maar ook bij grotere?).

2) Mijn bankkantoor contacteren zodat ze tijdelijk voor 48u de limiet van mijn zichtrekening verhogen?

3) Bedrag overschrijven van de zichtrekening. Ook via Itsme of digipas vermoed? Dat is me niet helemaal duidelijk van de tarievenfiche van Argenta.

Sorry voor de domme vragen, maar ben zo'n grote bedragen niet gewend. En wil ook alles netjes op tijd in orde hebben, want ik voorlopig factuur van de notaris stond ook wel dat ze bedrag 1 oktober nodig hebben. Wil niet dat daar iets mis gaat (hoop dus dat'k die rekening wel snel krijg zodat'k alles in orde krijg).

Of gaat dit helemaal anders in zijn werk? Help...

Sorry... Nog even een domme praktische vraag, maar heb nog nooit een huis gekocht...

Op 1 oktober teken ik de akte, dus ik verwacht de komende week de definitieve "rekening" van de notaris.

Ik heb nog nooit een groot bedrag (rond de 65000 euro overgeschreven). Zijn dit de stappen die ik moet volgen? (Ik ben bij Argenta en heb een gold zichtrekening en een gold e-spaar rekening).

1) 65k overschrijven van mijn e-spaar rekening naar mijn zichtrekening op het moment dat ik het factuur krijg. Als ik de tariefpagina van Argenta bekijk zou ik dit moeten kunnen doen via digipas of itsme. Staat dit geld er dan meteen op? (Bij kleine bedragen weet ik dit, maar ook bij grotere?).

2) Mijn bankkantoor contacteren zodat ze tijdelijk voor 48u de limiet van mijn zichtrekening verhogen?

3) Bedrag overschrijven van de zichtrekening. Ook via Itsme of digipas vermoed? Dat is me niet helemaal duidelijk van de tarievenfiche van Argenta.

Sorry voor de domme vragen, maar ben zo'n grote bedragen niet gewend. En wil ook alles netjes op tijd in orde hebben, want ik voorlopig factuur van de notaris stond ook wel dat ze bedrag 1 oktober nodig hebben. Wil niet dat daar iets mis gaat (hoop dus dat'k die rekening wel snel krijg zodat'k alles in orde krijg).

Eerst stap 2 uitvoeren, dan stap 1 (dat geld staat dan onmiddellijk op je zichtrekening) en dan kan je stap 3 onmiddellijk erna uitvoeren. Volgens mij is dat kostenloos bij Argenta.

Best even met Argenta bellen. Ze zullen u wel alles duidelijk uitleggen. Als uw krediet bij hun loopt staan zij eveneens met uw notaris in kort contact voor die akte.

Ik heb al 2 keer een aankoop met Argenta gedaan en zij hebben steeds goed geholpen. Dat is het voordeel bij Argenta, je kan nog een lokaal kantoor aanspreken en ze hebben meestal zelf goede contacten met de notarissen uit de streek.

Super, thx voor de support. Als de rekening binnenkomt, dan bel ik meteen even met mijn bank om te overleggen hoe we dat regelen. Mijn krediet loopt inderdaad ook via Argenta.

Als ik de tariefpagina van Argenta bekijk zou ik dit moeten kunnen doen via digipas of itsme. Staat dit geld er dan meteen op? (Bij kleine bedragen weet ik dit, maar ook bij grotere?).
Bij grotere niet direct.

De limiet die je kan overschrijven is 25000€. Als je meer wil moet je via kantoor passeren. (Bellen/mailen is goed genoeg) Zo kunnen zij jouw limiet hoger zetten.

Ik doe het dan gewoon in 3 dagen.

@apzoeir : het kan ook dat je van Argenta een bankcheque krijgt. Dat is een héél veilig instrument en wordt vaak gebruikt bij verkoop van woningen.

(bankcheque staat op naam, je zal dus de naam van je tegenpartij moeten kennen)

@apzoeir : het kan ook dat je van Argenta een bankcheque krijgt. Dat is een héél veilig instrument en wordt vaak gebruikt bij verkoop van woningen.

Thx voor de info. Van zodra ik de rekening in mijn mailbox heb zal ik eens informeren bij Argenta dan. Naam van de tegenpartij is geen probleem, ik ken de mensen al 35 jaar.

Net zoals hierboven meerdere mensen ben ik van alleen 945/maand betalen naar 1650/maand gegaan, deze keer met 2. Beide waren een nieuwbouw, waarvan het eerste zelf gebouwd, het 2de was 3 jaar oud toen we het kochten.
Mijn grens was altijd onder de 1000 euro, ook toen ik met mijn vorige vriendin samen was.

Maar er is weinig vergelijk, de inkomsten zijn namelijk verdrievoudigd tussen de 2 hypotheken en de 1650 euro was maar voor 16 jaar ipv 25.
Ik had dat verschil ook kunnen oppotten omdat 1650 euro veel geld is, maar mijn huidig huis is een stuk meer waard dan het vorige en ik ga ervanuit dat ik genoeg spaar. Op een gegeven moment ga je je extra inkomsten toch inzetten, anders heeft met 2 voltijds werken ook geen zin.

Thx voor de info. Van zodra ik de rekening in mijn mailbox heb zal ik eens informeren bij Argenta dan. Naam van de tegenpartij is geen probleem, ik ken de mensen al 35 jaar.

Voor de duidelijkheid de tegenpartij is je notaris eh, niet de verkopers.

Ik wil even hier aan toevoegen dat mijn notaris enkel betaling via overschrijving wenst en geen cheques accepteert. Nu ging het in mijn geval wel over een veel kleiner bedrag aangezien ik 100% leen en enkel de aankoop en krediet kosten moet dekken.

Laatst bewerkt:
Zo'n grens heeft enkel zin als je er een bepaalde termijn op plakt. Op langere termijn verliest geld gewoon zijn waarde.

Natuurlijk, maar die grens moet je bepalen op moment dat je de hypotheek aangaat. Verder is ze ook afhankelijk van je comfortgevoel. Je kan niet teveel naar de toekomst kijken daarvoor. Als ik alleenstaande was zou ik nog 1000 euro als grens aannemen.

De bank gaf voor ons beide als realistische grens 3200 euro/maand aan en dat kan wel als je het uitrekent. Maar ik slaap dan toch niet goed, wetende dat dat 25 jaar boven mijn kop hangt. Ookal verliest dat zijn waarde over de tijd.
Ook gas terugnemen, of zoals mijn vrouw, collectief ontslag in Mei, ergens anders beginnen in Mei, voor bouwverlof ontslag nemen en na bouwverlof terug ergens anders beginnen. Onderweg bijna geen loon in Mei, geen vakantiegeld gehad (komt nog via SFO), fietsleasing boete moeten betalen...
Het wordt met een veel te hoge hypotheek allemaal toch veel moeilijker om dat te overbruggen zonder aan spaargeld te komen. We blijven ook geen jonge 30/40-igers, dus dat we minder gaan werken in de toekomst terwijl de hypotheek nog loopt is ook een reële mogelijkheid.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk, maar die grens moet je bepalen op moment dat je de hypotheek aangaat. Verder is ze ook afhankelijk van je comfortgevoel. Je kan niet teveel naar de toekomst kijken daarvoor. Als ik alleenstaande was zou ik nog 1000 euro als grens aannemen.

De bank gaf voor ons beide als realistische grens 3200 euro/maand aan en dat kan wel als je het uitrekent. Maar ik slaap dan toch niet goed, wetende dat dat 25 jaar boven mijn kop hangt. Ookal verliest dat zijn waarde over de tijd.
Ook gas terugnemen, of zoals mijn vrouw, collectief ontslag in Mei, ergens anders beginnen in Mei, voor bouwverlof ontslag nemen en na bouwverlof terug ergens anders beginnen. Onderweg bijna geen loon in Mei, geen vakantiegeld gehad (komt nog via SFO), fietsleasing boete moeten betalen...
Het wordt met een veel te hoge hypotheek allemaal toch veel moeilijker om dat te overbruggen zonder aan spaargeld te komen. We blijven ook geen jonge 30/40-igers, dus dat we minder gaan werken in de toekomst terwijl de hypotheek nog loopt is ook een reële mogelijkheid.
Snap de gedachtengang wel.
Anderzijds, met een hoger profiel + jonge leeftijd, vind je volgens mij makkelijk een job.
Wij zijn van mening als wij binnen onze sector even geen werk vinden, we dan maar even in een winkel gaan werken.
We gaan er ook van uit dat wij beiden een jaar aan maandlonen aan de kant zetten als appeltje voor de dorst en dat onze buffer is naast werkloosheiduitkering.

Nu anderzijds (even zwaar overdreven) is 3200€ misschien bijna de werkloosheidsuitkering die iedereen standaard zal hebben binnen 10jr (door indexaties ed) en zult ge dan zeggen "ahja valt eigenlijk mee).
Nu, gewoon doen waar gij u goed bij voelt. Uiteindelijk betaalt gij de rekeningen en wij niet 🙂

Snap de gedachtengang wel.
Anderzijds, met een hoger profiel + jonge leeftijd, vind je volgens mij makkelijk een job.
Wij zijn van mening als wij binnen onze sector even geen werk vinden, we dan maar even in een winkel gaan werken.
We gaan er ook van uit dat wij beiden een jaar aan maandlonen aan de kant zetten als appeltje voor de dorst en dat onze buffer is naast werkloosheiduitkering.

Nu anderzijds (even zwaar overdreven) is 3200€ misschien bijna de werkloosheidsuitkering die iedereen standaard zal hebben binnen 10jr (door indexaties ed) en zult ge dan zeggen "ahja valt eigenlijk mee).
Nu, gewoon doen waar gij u goed bij voelt. Uiteindelijk betaalt gij de rekeningen en wij niet 🙂

Ik snap jouw gedachtengang ook en denk zowat hetzelfde. Ik maak er ook geen geheim van dat ik wel wat geld aan de kant schuif. Ik ga echter uit van benodigd geld om een maand door te komen en niet zozeer de inkomsten. Dat verschil is namelijk een factor 2, voor mij persoonlijk bijna een factor 3, ik spaar op jaarbasis een stuk meer dan dat ik uitgeef.

Verder woon ik vandaag al in een nieuwbouw (ale, van mid 2020) met 5 ruime slaapkamers, 2 badkamers, leefruimte van >70m2, overdekt en afsluitbaar terras, kleine tuin (bewust)... Voor mij is het goed zo. Ik hoef geen 'villa' die nog eens 200-300k meer kost, want daar heb ik zelf ook gewoon meer werk mee. Op een gegeven moment brengt het voor mij te weinig meerwaarde om nog geld uit te geven.
De zaken die we niet zo leuk vinden aan dit huis pakken we aan en dan bekijken we het wel eens opnieuw als de kinderen de deur uit zijn.

Na welk punt houdt je 3200 over? Is dat na hypotheek, na hypotheek+vaste lasten of na alle kosten incl eten?
Wel een wezenlijk verschil. Hier gaat 1000+ euro aan voeding en verzorging per maand naar buiten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan