Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 8,0%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 65 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,4%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 65 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    817
Nee hoor, alles onder de 3% mag je vergeten.
Ik heb het even nagevraagd bij (een insider / ex collega) van de hoofdzetel van een bank (ik mag de naam niet noemen)
Het huidige theoretische minimum van de bank waar ik nog contacten mee heb is momenteel 2,75%. (bij die bank ik kan niet spreken voor een ander)

Maar in praktijk wordt momenteel niet onder de 3% gegaan. Extra uitzonderlijke kortingen zijn voorzien voor heel belangrijke klanten
(Invloedrijke aandeelhouders - mensen met tientallen miljoenen aandelen bij de bank - kennissen van de big pief enzovoorts ..) en die klanten hadden momenteel geen extra lening nodig. (aan die hoge percentages - ergens is dat ook logisch)

Theorie vs praktijk he :) Dus 1 - 1,5% lijkt niet meer mogelijk (toch niet bij deze bank)
 
Eigenlijk is er nu een enorme incentive om dicht bij je werk te gaan wonen. En zou in feite de huizenmarkt bij de steden enorm moeten boomen door dat mobiliteitsbudget.
De meeste zetten gewoon op papier dag ze 3 dagen per week thuiswerken...

Ik ken minstens 5 man die met hun mobiliteitsbudget hun lening afbetalen en ver van hun werk wonen en gewoon foefelen met het aantal thuiswerkdagen.
 
De meeste zetten gewoon op papier dag ze 3 dagen per week thuiswerken...

Ik ken minstens 5 man die met hun mobiliteitsbudget hun lening afbetalen en ver van hun werk wonen en gewoon foefelen met het aantal thuiswerkdagen.
1) Wat een idiote regel.
2) Wat een bende hufters, die asociale zakken die telkens opnieuw moeten foefelen met allerlei regels.
 
Eigenlijk is er nu een enorme incentive om dicht bij je werk te gaan wonen. En zou in feite de huizenmarkt bij de steden enorm moeten boomen door dat mobiliteitsbudget.

Tegen dat er in gedecentraliseerd, lelijk, volgebouwd Vlaanderen één incentive zal ontstaan om gecentraliseerder te gaan wonen, dan fret ik mijn schoen op.

Tot dan blijven ze gewoon de mensen wegduwen van de stad, weg van de dorpskern, weg van alles wat nog maar in de buurt komt van:
- Efficiëntie
- Ruimtelijke orde
- Esthetiek
- En andere goede zaken
 
Eigenlijk is er nu een enorme incentive om dicht bij je werk te gaan wonen. En zou in feite de huizenmarkt bij de steden enorm moeten boomen door dat mobiliteitsbudget.
Zolang ze de kosten om te verhuizen niet verlagen, zie ik dit toch echt niet gebeuren.
Verhuizen kost je gewoon echt gigantisch veel geld.
 
Op een huis van 300k ben je nog steeds 9k kwijt, vind ik toch een serieus hoog bedrag als je zou verhuizen voor je werk.
Nederland is het 2% (eigen, enige woning) of 10,4% (andere situatie)
Frankrijk 5,7%
Duitsland 3,5% tot 5%

Dus meestal minder dan in het buitenland voor een eerste woning
 
Wat is jullie gedacht over volgende situatie: we hebben +-60.000€ aan werken gepland. We kunnen dit betalen zonder ons pijn te doen qua buffer, maar ook lenen.
Stel rentevoet aan 4% op 30 jaar -> Vind ik zot om te lenen.
Maar rekening houdend met fiscale voordelen zou dit eigenlijk maar +-2% bedragen, een aflossing van 284€/maand extra.

Extra geld waar je meteen aan kan is handig voor opportuniteiten, aan de andere kant is elke belegging een risico en fiscaal voordeel kan teruggeschroefd worden.

Wat zouden jullie doen?
Update:
Lening aangegaan voor 50.000€ aan 3,53% op 27 jaar.
Maandelijks komt er daardoor 250€ lening bij.
-> 1.900€ afbetaling voor onze woning en 2 huurwoningen.

Rekening houdend met belastingvoordeel, moeten we die 50.000€ beleggen aan minstens 1,65% om breakeven te draaien.

Geen idee of we hier voordeel mee zullen doen, maar ik schat de kans groter van wel.
 
Hier is onze getransfereerde hypotheek door de fiscus aanvaard, that went better than expected. 75k die op het vorige huis van de madam stond. Huis verkocht en nieuwe huis gekocht samen.

Die oude hypotheek is naar het nieuwe huis getransfereerd, geherfinancierd en van bank veranderd. 1.01%. Kost ons 750 per jaar, en going down elk jaar. En daarop een belastingsvoordel van 1368 euro :laugh: (Wie verzint dat dergelijke constructies met 5 min moeite mogelijk zijn).
 
Gezamenlijk netto-inkomen: € 5.600
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste lening: 2.84%
Maandelijks aflossing (bedrag): € 1516 (origineel) / € 356 (met mobiliteitsbudget)
Leeftijd einde aflossing: 57
Extra info:
Mobiliteitsbudget van de partner dat naar onze lening gaat is €1.160 per maand waardoor onze aflossing eigenlijk nog maar €356 is.
Dat mobiliteitsbudget is niet meegerekend in bovenstaand gezamenlijk netto-inkomen en loopt al sinds het begin van onze lening (maart 2023).

Hopelijk kunnen we nog lang optimaal gebruik maken van dat systeem, nooit over getwijfeld om die bedrijfswagen toch maar bij te houden. We wonen in Brussel en hebben absoluut geen auto nodig. Ondertussen kunnen we vlot verder sparen om in de toekomst eventueel een tweede woonst te kunnen aanschaffen.
Amaai, wel mooi packet!
Hoe zit het eigenlijk als je bijvoorbeeld maar 500eur/maand aan lening zou hebben en 1160 Euro aan mobiliteitsbudget?
Krijg je dan het verschil netto op je rekening gestort?
 
Amaai, wel mooi packet!
Hoe zit het eigenlijk als je bijvoorbeeld maar 500eur/maand aan lening zou hebben en 1160 Euro aan mobiliteitsbudget?
Krijg je dan het verschil netto op je rekening gestort?
Ja ken niet meer in huisvestiging steken dan uw lening/huur bedraagt. Over het bedrag aan het eind van jaar niet opgebruikt is, betaal je 38% belasting voordat het uitgekeerd wordt. Of je kiest er voor met uw resterende budget een fiets te leasen en een bus/trein abbo te nemen. Zolang je uw budget uitgeeft, betaal je er geen belastingen op.
 
Die oude hypotheek is naar het nieuwe huis getransfereerd, geherfinancierd en van bank veranderd. 1.01%. Kost ons 750 per jaar, en going down elk jaar. En daarop een belastingsvoordel van 1368 euro :laugh: (Wie verzint dat dergelijke constructies met 5 min moeite mogelijk zijn).
Bij ons is het nog maar 10,5 jaar woonbonus, vandaar de nieuwe lening die 8 jaar langer loopt dan onze andere leningen.
Rente van die lening staat nu op 0,88% vast na herfinanciering, 558€ rente dit jaar en 2.462,40€ belastingvoordeel.
(Voor de volledigheid moet je daar wel notaris- + registratiekosten bijtellen, maar dat is te verwaarlozen tov het voordeel.)

Qua sociale maatregel vond ik de woonbonus super, triest dat dat afgeschaft is. Het duwde mensen naar eigenaar worden van een woning. Het maakte ook niet uit hoe hoog uw lening was, met 507€/maand voor een koppel was uw korf al volledig vol. Incentive om te werken, want een fulltime dopper betaalt geen belastingen en kreeg geen voordeel. Veel socialer ook dan de verlaging van registratierechten op de eerste woning die véél meer voordeel geeft voor peperdure villa's dan voor kleine rijhuizen.
 
Amaai, wel mooi packet!
Hoe zit het eigenlijk als je bijvoorbeeld maar 500eur/maand aan lening zou hebben en 1160 Euro aan mobiliteitsbudget?
Krijg je dan het verschil netto op je rekening gestort?
Inderdaad, wat MorGo7h zegt. Je kan ook nog via dat mobiliteitsbudget je nettobedrag spenderen aan OV-tickets in heel Europa (geen vluchten), cambio, stepritjes, ...
Allemaal wel in te geven via de app. Wat je overhoudt van het brutobedrag op het einde van het jaar wordt zwaar belast, dus het lijkt beter van dat gewoon op te doen aan andere zaken.

 
Inderdaad, wat MorGo7h zegt. Je kan ook nog via dat mobiliteitsbudget je nettobedrag spenderen aan OV-tickets in heel Europa (geen vluchten), cambio, stepritjes, ...
Allemaal wel in te geven via de app. Wat je overhoudt van het brutobedrag op het einde van het jaar wordt zwaar belast, dus het lijkt beter van dat gewoon op te doen aan andere zaken.

Werkt je partner voor OB?
 
Terug
Bovenaan