Werk Maaltijdcheques

Nee uw bruto jaarsalaris blijft het zelfde eh.


Niet als hij in de plaats van maaltijdcheques het equivalent in brutoloon zou krijgen. Daarom dat ik hem gevraagd had om zijn brutoloon even te posten.

Ik acht echter eerder dat hij de keuze heeft tussen :

1) zijn brutoloon
2) zijn brutoloon met maaltijdcheques.

En dan is het gevolg logisch. Neen dat heeft geen impact. Maar voor de leut is het wel eens interessant om te zien wat de impact zou zijn indien hij het effectief wel in brutoloon had gekregen.

waarom geven ze niet gewoon 8€ netto per dag ipv maaltijdcheques? Eten moet ik toch kopen..
Door die maaltijdcheques hebben weer andere mensen een job. We zijn nu eenmaal een dienstenmaatschappij...
 
waarom geven ze niet gewoon 8€ netto per dag ipv maaltijdcheques? Eten moet ik toch kopen..
Omdat men dan kan controleren waar het geld naartoe stroomt, 'lokale' bedrijven. €8 netto kan jij uitgeven op pakweg amazon, een maaltijdcheque niet.

De cynische variant: Voor dezelfde reden dat ze Ecocheques en consumptiecheques en weet ik veel wat nog allemaal geven: omdat de lonen van de grote bazen bij Sodexo, Edenred & Monizze ook moeten betaald geraken...
 
Ja idd het mag niet, maar is dat niet eenvoudiger dat de regering dit invoert ipv al die overhead?
Regering die een loonsverhoging voor iedereen in België doorvoert? Niet iedereen heeft maaltijdcheques, he
 
waarom geven ze niet gewoon 8€ netto per dag ipv maaltijdcheques? Eten moet ik toch kopen..
8 euro netto kost... 20 euro bruto? Op die 8 euro maaltijdcheque betaal je geen sociale lasten en je kan er nog een stuk van fiscaal aftrekken. Het kost gewoon veel minder.
Waar de tussenkomst van de werknemer naartoe gaat weet ik niet, maar als die ook naar de werkgever gaat, dan is het dus nóg interessanter.
Hier een simulatie maar hoe betrouwbaar ze is weet ik niet. https://www.edenred.be/nl/simulatie
 
Door die maaltijdcheques hebben weer andere mensen een job. We zijn nu eenmaal een dienstenmaatschappij...
Nutteloze jobs als deze mogen ze van mij per direct afschaffen. Dat is een tijd en geldverschijt van jewelste en kost de maatschappij alleen maar geld zodat bedrijven als Sodexo hun diensten kunnen blijven uitbreiden en verpatsen met wat eigenlijk inherent overheidsgeld is (maaltijdcheques vs bruto loon waar belastingen op geheven worden, plus alle kosten die de werkgever en ook de point of sales dan doorsluizen naar de dienstenbedrijven om heel het systeem draaiende te houden). We zouden beter dat geld in deftige psychiatrische zorg, het milieu, infrastructuur, whatever, steken.
/rant
 
8 euro netto kost... 20 euro bruto? Op die 8 euro maaltijdcheque betaal je geen sociale lasten en je kan er nog een stuk van fiscaal aftrekken. Het kost gewoon veel minder.
Waar de tussenkomst van de werknemer naartoe gaat weet ik niet, maar als die ook naar de werkgever gaat, dan is het dus nóg interessanter.
Hier een simulatie maar hoe betrouwbaar ze is weet ik niet. https://www.edenred.be/nl/simulatie
Hij bedoelt waarschijnlijk dat de werkgever dat netto kan uitbetalen zonder de extra meerkost voor de werkgever. Zou inderdaad een paar nutteloze bedrijven uitroeien.
 
waarom geven ze niet gewoon 8€ netto per dag ipv maaltijdcheques? Eten moet ik toch kopen..
Bij ons doen ze dat. Geen idee waarom er nog maaltijdcheques bestaan als het gewoon netto kan.
Ik snap niet zo goed waarom ons bedrijf de uitzondering is.
 
Je mag ook niet zomaar geld geven voor maaltijden
Het bedrag van de maaltijdvergoeding wordt slechts aanvaard als de werknemer geen andere mogelijkheid heeft dan een maaltijd buitenshuis te gebruiken.

En wordt bijdrage WG bij MC ook niet geïndexeerd (tenzij je al max hebt) terwijl nettovergoedingen dat niet zijn?

En MC moeten in België gebruikt worden, netto-vergoedingen niet
 
Laatst bewerkt:
Vanwege de 'algemene' titel van dit topic zal ik mijn vraag ivm maaltijdcheques hier stellen ipv een nieuw topic te openen.

Momenteel ontvang ik maaltijdcheques twv €8 met 1,09 eigen bijdrage. Mijn werkgever heeft gevraagd of ik dit wil laten vallen in ruil voor een maandelijkse netto maaltijdvergoeding twv €120. Voor de WG komt dit beter uit (lijkt mij) want dat is maandelijks €120 ipv €138 te betalen. Het voordeel met een vaste vergoeding is dat ik dit elke maand ontvang ongeacht afwezigheden, op jaarbasis is dat €1440. Als ik goed kan rekenen met 20+12ADV verlofdagen is mijn jaarlijkse WG bijdrage bij maaltijdcheques (138,2 * 10,4 =) €1437,28. Wat gebeurt er met mijn eigen bijdrage in geval ik zou overstappen? Wordt dit 100% netto op mijn loon bijgeteld of worden er eerst nog belastingen op berekend?

Op het eerste zicht komt dit voor mij mariginaal voordeliger uit, of zie ik iets over het hoofd? Ik zal sowieso nog een mailtje sturen naar mijn loonverantwoordelijke om enkele zaken te verifiëren.


PS Waarom mijn WG deze wijziging voorstelt is niet aan de orde. Dit is een vrij aparte casus en ik wil enige anonimiteit behouden gezien je op dit forum kan vinden bij wie ik ongeveer tewerkgesteld ben.
 
Vanwege de 'algemene' titel van dit topic zal ik mijn vraag ivm maaltijdcheques hier stellen ipv een nieuw topic te openen.

Momenteel ontvang ik maaltijdcheques twv €8 met 1,09 eigen bijdrage. Mijn werkgever heeft gevraagd of ik dit wil laten vallen in ruil voor een maandelijkse netto maaltijdvergoeding twv €120. Voor de WG komt dit beter uit (lijkt mij) want dat is maandelijks €120 ipv €138 te betalen. Het voordeel met een vaste vergoeding is dat ik dit elke maand ontvang ongeacht afwezigheden, op jaarbasis is dat €1440. Als ik goed kan rekenen met 20+12ADV verlofdagen is mijn jaarlijkse WG bijdrage bij maaltijdcheques (138,2 * 10,4 =) €1437,28. Wat gebeurt er met mijn eigen bijdrage in geval ik zou overstappen? Wordt dit 100% netto op mijn loon bijgeteld of worden er eerst nog belastingen op berekend?

Op het eerste zicht komt dit voor mij mariginaal voordeliger uit, of zie ik iets over het hoofd? Ik zal sowieso nog een mailtje sturen naar mijn loonverantwoordelijke om enkele zaken te verifiëren.


PS Waarom mijn WG deze wijziging voorstelt is niet aan de orde. Dit is een vrij aparte casus en ik wil enige anonimiteit behouden gezien je op dit forum kan vinden bij wie ik ongeveer tewerkgesteld ben.
Het is een netto eigen bijdrage dus ja
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Voor mij zijn maaltijdcheques gewoon een netto cadeau (buiten de 1,nog iets € die ik zelf moet bijdragen).
Ik eet 's middags vaak niet meer dan een soepje (+ brood) of een salade, en dat kost mij in het spotgoedkope bedrijfsrestaurant hier nog geen 2€ (inclusief een waterke/ice tea). Ik hou altijd 120€ ofzo over waarmee ik gemakkelijk mijn voedsel voor een groot stuk van de rest van de maand mee kan kopen.
 
Terug
Bovenaan