Loonindexatie: Axa beperkt

Dat zijn dan toch extreem dure pistolets want ik koop zelf geregeld broodjes bij de plaatselijke AD Delhaize en daar kosten die 45 cent.
De prijs voor gewone pistolets is hier ook 45 cent. 95 cent kan misschien wel maar dan woon je toch op een locatie waar er geen concurrentie is voor de Delhaize. Ik zeg dus niet dat dit onmogelijk is.

Zowiezo inderdaad altijd goed de prijzen vergelijken.

Worden extra verloningen zoals nettovergoeding, thuiswerkvergoeding en maaltijdcheques geïndexeerd of niet? En indien niet, waarom niet?

Laatst bewerkt:
Zou wel niet graag een bakker zijn energierekening betalen...
Zou ook niet graag een zelfstandige in de bouw nu zijn.

De bouw? Die mannen verdienen grof geld met percentages te nemen op hun materialen. Ik moet er wellicht geen tekeningetje bij maken wat er gebeurt als de materiaalprijzen stijgen? Die verdienen dan hun percentage bovenop die verhoogde materiaalprijs. -> Kassa kassa.

Bron: hoofd van sales bij een KMO-bouwbedrijf in technieken.

In dat opzicht gaan vooral de dienstenverleners de pineut zijn. Hun voornaamste uitgavenpost bestaat uit salarissen, vaak nog eens van hoogopgeleiden. Die worden nu allemaal geïndexeerd. En probeer die indirecte kost maar eens door te rekenen aan de klanten...

Ik ga deels akkoord met @mac-bc ,maakt dat mee. Aannemers zullen blijven hun percentje nemen hoor of wat dacht ge!

Als ge een dienstverlenend bedrijf zijt, moet ge kwaliteit leveren. En dan betalen de mensen daar wel voor en overleeft ge ook. Zelfs met een stevige loonindexatie incoming

Ik ga deels akkoord met @mac-bc ,maakt dat mee. Aannemers zullen blijven hun percentje nemen hoor of wat dacht ge!

Als ge een dienstverlenend bedrijf zijt, moet ge kwaliteit leveren. En dan betalen de mensen daar wel voor en overleeft ge ook. Zelfs met een stevige loonindexatie incoming

Akkoord, maar een aannemer kan zich verschuilen achter de "externe" kostenverhoging van de materiaalprijzen. Een dienstenbedrijf daarentegen moet de "eigen" uurtarieven gaan verhogen. Dat laatste lijkt mij moeilijker uit te leggen.

Akkoord, maar een aannemer kan zich verschuilen achter de "externe" kostenverhoging van de materiaalprijzen. Een dienstenbedrijf daarentegen moet de "eigen" uurtarieven gaan verhogen. Dat laatste lijkt mij moeilijker uit te leggen.
De dienstverlener kan zich ook schuilen achter de verplichte loonindexatie.

De dienstverlener kan zich ook schuilen achter de verplichte loonindexatie.

Effectieve "gemiddelde" kost van een werknemer in onze werkplaats is nu 61,3 €/h - een klant die beroep doet op onze diensten zal dus 80 €/h moeten betalen, op verplaatsing wordt dat aangerekend aan 90 (of 115 voor zeer ervaren technici) €/h.

Dat vind ik toch al stevig als ik de facturen zie

Worden extra verloningen zoals nettovergoeding, thuiswerkvergoeding en maaltijdcheques geïndexeerd of niet? En indien niet, waarom niet?
Nettovergoeding en mc worden alleszins niet geindexeerd.
Op lange termijn hebben ze u wel bij uw pietje als ze bij een loonsverhoging een nettovergoeding geven ipv bruto

Er zit hier nog een tussenpartij tussen (het enige dat die doen is extra poen scheppen). Dus ik heb nog wel ruimte. Moest de klant geen millimeter extra bij het tarief doen, dan ga ik voor hetzelfde tarief naar een nieuwe klant kunnen gaan (dan wel zonder tussenpartij).

Maar ik vermoed dat de huidige klant er wel een klets zal bijdoen (natuurlijk geen 8%). Want ik lever gewoon kwaliteit.

En worst case, ik kan ook nog altijd zelfstandige worden.

Ik maak me pas echt zorgen als het meerdere jaren op rij zou stijgen met ruim 8%. Maar goed, dan gaan er wel veel werkgevers in de problemen komen. :tongue:

Effectieve "gemiddelde" kost van een werknemer in onze werkplaats is nu 61,3 €/h - een klant die beroep doet op onze diensten zal dus 80 €/h moeten betalen, op verplaatsing wordt dat aangerekend aan 90 (of 115 voor zeer ervaren technici) €/h.

Dat vind ik toch al stevig als ik de facturen zie
Welke sector?

Ik vind niet direct een economische thread, terwijl ik het over economische groei wil hebben. Inflatie zal er ook wel aan te pas komen.

Vietnam is één van de landen die weinig hinder lijkt te ondervinden van de globale recessie, in 2020 waren zij ook het snelst groeiende land ter wereld, in 2021 was dat niet het geval omdat dat jaar eerder getekend werd door de pandemie daar, waar in 2020 dat nog ontweken werd. Dit jaar gaat het weer opnieuw steil vooruit. In Vietnam zit heel veel potentie, en ik denk dat de situatie vergelijkbaar is met Japan in de jaren '60 en '70 of Zuid-Korea in de jaren '90. Ook is Vietnam ook niet zozeer anti-westen, gezien ze eigenlijk ook wel een conflict met China hebben. Ik zou Vietnam eerder beginnen vergelijken met Singapore qua politiek systeem, of daar lijkt het althans naartoe te gaan.

Het gaat om snelle groei, en van wat ik lees, gebeurt er veel om die snelle groei te ondersteunen, vooral dan op vlak van infrastructuur. Ik denk dat dit één van de landen wordt die snel zal groeien, en waar de welvaart ook zal toenemen, maar qua model dicht bij Singapore zal staan. Vietnam is ook een land vooral gecenterd rond de 2 metropolen of rivierdelta (van Hanoi bij Noord-Vietnam en Ho Chi-Minh City in het zuiden), met een focus op manufacturing.

Ik denk dat er andere landen in de regio ook wel goed bezig zijn en potentie hebben, waar ook wel groei te noteren valt: Cambodja en Filipijnen zijn twee voorbeelden. En Indonesië heeft ook veel potentieel.

Aan de andere kant, doen landen zoals Turkije het echt niet goed, met zeer hoge inflatie (70% en op het einde van het jaar wordt over 100% al verwacht). Sri Lanka is ook al in het nieuws gekomen door de problemen en het bankroet zijn van het land waardoor het kwetsbaar wordt voor buitenlandse inmenging en onrust binnenin. Libanon heeft nog steeds problemen, o.m. versterkt door de explosie in de haven in Beiroet van een paar jaar geleden. Veel landen hebben - zoals we de laatste tijd te horen hebben gekregen - hogere inflatie genoteerd, en Europa kampt ook met een dreigend energietekort in de winter.

Maar de landen die op het einde van het jaar zo goed als zeker de slechtste nummers zullen hebben, zijn vrijwel zeker Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland voor redenen die we allemaal wel kennen ondertussen.

Terug
Bovenaan