Ik vind niet direct een economische thread, terwijl ik het over economische groei wil hebben. Inflatie zal er ook wel aan te pas komen.
Vietnam is één van de landen die weinig hinder lijkt te ondervinden van de globale recessie, in 2020 waren zij ook het snelst groeiende land ter wereld, in 2021 was dat niet het geval omdat dat jaar eerder getekend werd door de pandemie daar, waar in 2020 dat nog ontweken werd. Dit jaar gaat het weer opnieuw steil vooruit. In Vietnam zit heel veel potentie, en ik denk dat de situatie vergelijkbaar is met Japan in de jaren '60 en '70 of Zuid-Korea in de jaren '90. Ook is Vietnam ook niet zozeer anti-westen, gezien ze eigenlijk ook wel een conflict met China hebben. Ik zou Vietnam eerder beginnen vergelijken met Singapore qua politiek systeem, of daar lijkt het althans naartoe te gaan.
Het gaat om snelle groei, en van wat ik lees, gebeurt er veel om die snelle groei te ondersteunen, vooral dan op vlak van infrastructuur. Ik denk dat dit één van de landen wordt die snel zal groeien, en waar de welvaart ook zal toenemen, maar qua model dicht bij Singapore zal staan. Vietnam is ook een land vooral gecenterd rond de 2 metropolen of rivierdelta (van Hanoi bij Noord-Vietnam en Ho Chi-Minh City in het zuiden), met een focus op manufacturing.
Ik denk dat er andere landen in de regio ook wel goed bezig zijn en potentie hebben, waar ook wel groei te noteren valt: Cambodja en Filipijnen zijn twee voorbeelden. En Indonesië heeft ook veel potentieel.
Ratings agency Moody's on Friday lowered Turkey's sovereign credit rating by one notch to B3 from B2, citing rising balance
medyanews.net
Aan de andere kant, doen landen zoals Turkije het echt niet goed, met zeer hoge inflatie (70% en op het einde van het jaar wordt over 100% al verwacht). Sri Lanka is ook al in het nieuws gekomen door de problemen en het bankroet zijn van het land waardoor het kwetsbaar wordt voor buitenlandse inmenging en onrust binnenin. Libanon heeft nog steeds problemen, o.m. versterkt door de explosie in de haven in Beiroet van een paar jaar geleden. Veel landen hebben - zoals we de laatste tijd te horen hebben gekregen - hogere inflatie genoteerd, en Europa kampt ook met een dreigend energietekort in de winter.
Maar de landen die op het einde van het jaar zo goed als zeker de slechtste nummers zullen hebben, zijn vrijwel zeker Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland voor redenen die we allemaal wel kennen ondertussen.