Loonindexatie: Axa beperkt

Persoonlijke mening? Of heb je daar een bron voor?
Want in het verleden is negatieve indexatie toch ook al een probleem gebleken en hebben ze ipv loonsverlagingen, uitstel gedaan van volgende positieve indexaties tot de lonen/indexaties weer klopten.
Dat klopt, maar op het moment dat de inflatie écht hard zou dalen (dus sterk dalende indexcijfers, met daaropvolgend negatieve inflatie), dan wil ik toch wel nog eens zien wat ze bij het sociaal overleg zouden doen.

Sowieso zit dat er nu niet direct meer aan te komen, gezien de inflatie momenteel ook andere sectoren dan energie treft en je dus een minder sterke daling zal hebben in de toekomst en een negatieve inflatie meer en meer onwaarschijnlijk lijkt.

Persoonlijke mening? Of heb je daar een bron voor?
Want in het verleden is negatieve indexatie toch ook al een probleem gebleken en hebben ze ipv loonsverlagingen, uitstel gedaan van volgende positieve indexaties tot de lonen/indexaties weer klopten.
Persoonlijke mening.

Wanneer je over dergelijke verschillen praat, dan kan ik het mij gewoon niet inbeelden dat de werkgevers daar niet gaan op hameren. De impact is gewoon te groot. En in het sociaal overleg acht ik dat dan een te grote njet dat dat er gewoon zou doorkomen.

Allez ik kan het mij gewoon niet inbeelden dat men daar niet zwaar op de rem gaat staan.

Ze zijn bij de ECB een klein beetje wakker geworden. De rente gaat met 25 basispunten omhoog, naar -0,25%. In september nog een keer, dan zou er 50 basispunten op tafel liggen.
Het heeft veel weg van de corona-overlegcomité's. We weten eigenlijk dat het nog meer de slechte kant op zal gaan, maar we gaan in september doen alsof we in juni nog niet wisten hoe groot het probleem was.

Het is niet alleen in België erg. In de VS wordt er ook veel gesproken over de hoge inflatie. En het is ook bijna in de hele EU van dit.

27238.jpeg

121.jpg

Turkije zit al in de problemen.

Ik denk dat iedereen altijd de indexatie zal willen, want het levert het meest op. Vraag is of dat systeem van algemene automatische indexatie wenselijk en houdbaar is de dag van vandaag. Ik vind het vreemd dat stijgende prijzen, die niet louter het gevolg zijn van zuivere marktwerking, zomaar wordt afgewimpeld op bedrijven. Alsof gewone kmo's die loonstijgingen zo makkelijk kunnen slikken.

Als uitgaven toenemen en inkomsten worden niet geïndexeerd, dan wordt het leven compleet onbetaalbaar voor sommigen. Of dat het waard is om "verlies van jobs" te voorkomen wanneer de werkloosheidsgraad al zo laag ligt, betwijfel ik. Zal ook ongelijkheid toenemen, en dat zal dan weer een domino-effect hebben op de last van sociale zaken, waardoor dat aandeel van het budget in de begroting dan weer toeneemt.

Als compensatie voor de indexsprong stelt Voka wel voor om elke werknemer een eenmalige nettopremie van 500 euro te geven, betaald door de werkgever. Die kan meteen gebruikt worden voor het betalen van de facturen. Voor de werknemer kan zo’n premie nooit een indexsprong goedmaken. Die wordt tot het einde der dagen meegesleept. Bovendien scheurt ook de overheid zijn broek aan zo’n indexsprong, tenzij die bijvoorbeeld ook voor de ambtenaren zou toegepast worden. Op een geïndexeerd loon worden belastingen en sociale bijdragen betaald die naar de schatkist vloeien.

Eenmalige nettopremie van 500 euro is trouwens een beschamend voorstel. Je kan even goed geen premie geven. 500 euro is niets. In vergelijking met het andere bestaande plan is dat een druppel water op een hete plaat en een afleidingsmanoeuvre.

Laatst bewerkt:
Eenmalige nettopremie van 500 euro is trouwens een beschamend voorstel. Je kan even goed geen premie geven. 500 euro is niets. In vergelijking met het andere bestaande plan is dat een druppel water op een hete plaat en een afleidingsmanoeuvre.
500€ is niet niets. Dat is nog altijd 41.67€ netto elke maand.

Het is echter gewoon een stom voorstel waar ze niet moeten op ingaan.
We mogen ons dus in 2025 aan een indexsprong verwachten.

Als er echt problemen zijn, lijkt het mij beter om de bedrijven die daar nood aan hebben (de kleine bedrijven, kmo's en bedrijven die kwetsbaar zijn voor de huidige toestanden, zoals de hoge energieprijzen) om die eventueel zelf te ondersteunen tijdens deze periode, op een andere manier. Evt. met (een deel) van het geld dat de overheid wint op de indexering. We hebben ook bedrijven die het moeilijk hadden tijdens de pandemie onder meer, bvb. de nachtclubs en cultuursector (ook al was het misschien niet genoeg) ondersteund. Maar de regels in ons land zijn bekend, en werknemers moeten ten alle tijden beschermd worden. De economie is er om de mens te dienen en niet andersom.

Grote bedrijven hebben geen miserie. Die willen gewoon elders naartoe omdat het daar goedkoper is, maar die staan niet op het punt van failliet te gaan ofzo. Die willen gewoon maximale winst, en maximale winst ga je niet hebben in Europa, enkel als exportbasis is dat nuttig. Maar als een bedrijf redeneert van: "we willen elders produceren", denk ik dat het handiger is om ook de eventuele voordelen met het verhuizen v/d import te taksen [wat één v/d redenen is waarom ik tegen vrijhandelsakkoorden ben met niet-EU landen, omdat niet overal dezelfde standaard of dezelfde regels tellen]. Ik ben meer iemand die via protectionisme "de jobs" zou beschermen.

Laatst bewerkt:
Die inflatie valt voornamelijk te verklaren door:
- supply chain shocks door corona - zeker in China nog altijd lockdowns geweest dit jaar.
- Pent-up demand voor heel wat goederen en vooral services, waar tijdens corona minder vraag voor was (denk aan airline tickets)
- De oorlog rusland/oekraine

Als je bv. naar WW2 kijkt zag je iets gelijkaardigs, de inflatie steeg tot 20%. Waarom? Supply chains waren ook onderbroken, en na WW2 ontstond er dan plots wel een grote vraag voor goederen die tijdens de oorlog moeilijk beschikbaar waren. Uiteindelijk zal alles wel weer in zijn evenwicht komen.

Laatst bewerkt:
500€ is niet niets. Dat is nog altijd 41.67€ netto elke maand.
die 500 euro is eenmalig, niet jaarlijks.

Na 13 maand is iemand die 1500 euro verdient er al aan voor de moeite (vanaf dan heeft hij nadeel). Bij hogere lonen (2500 netto) is het al na 9 maand.

Na 13 maand is iemand die 1500 euro verdient er al aan voor de moeite (vanaf dan heeft hij nadeel). Bij hogere lonen (2500 netto) is het al na 9 maand.
Dat maakt toch niet uit ? Het waardeoordeel handelde over het feit dat 500€ niets is. En dat is het niet.

Het waardeoordeel dat wel correct is, is hetgene dat jij maakt, met name dat het een kat in een zak is. Die op korte termijn interessant lijkt, maar op lange termijn gewoon brol is.

Jaja, éénmalig, maar de indexsprong is ook éénmalig, ja toch?
Volgend jaar als ze die 500 euro niet meer krijgen, krijgen ze wel hun index weer.

Technisch gezien is het niet niets. Wat niets is 0 euro. 1 euro is technisch gezien wel iets. Maar het is wel een kat in een zak en absoluut geen goed voorstel.

Jaja, éénmalig, maar de indexsprong is ook éénmalig, ja toch?
Volgend jaar als ze die 500 euro niet meer krijgen, krijgen ze wel hun index weer.
Een indexsprong heeft een blijvend én (in nominale termen) versterkend effect, hé. De indexsprong in ?2015? van 2% die toen van 2500 euro geen 2550 maakte, zal als je nu zoveel jaar later met een bruto van 3000 zit, een verlies van 60 euro (10 euro extra) opleveren.

Als er echt problemen zijn, lijkt het mij beter om de bedrijven die daar nood aan hebben (de kleine bedrijven, kmo's en bedrijven die kwetsbaar zijn voor de huidige toestanden, zoals de hoge energieprijzen) om die eventueel zelf te ondersteunen tijdens deze periode, op een andere manier. Evt. met (een deel) van het geld dat de overheid wint op de indexering. We hebben ook bedrijven die het moeilijk hadden tijdens de pandemie onder meer, bvb. de nachtclubs en cultuursector (ook al was het misschien niet genoeg) ondersteund. Maar de regels in ons land zijn bekend, en werknemers moeten ten alle tijden beschermd worden. De economie is er om de mens te dienen en niet andersom.

Grote bedrijven hebben geen miserie. Die willen gewoon elders naartoe omdat het daar goedkoper is, maar die staan niet op het punt van failliet te gaan ofzo. Die willen gewoon maximale winst, en maximale winst ga je niet hebben in Europa, enkel als exportbasis is dat nuttig. Maar als een bedrijf redeneert van: "we willen elders produceren", denk ik dat het handiger is om ook de eventuele voordelen met het verhuizen v/d import te taksen [wat één v/d redenen is waarom ik tegen vrijhandelsakkoorden ben met niet-EU landen, omdat niet overal dezelfde standaard of dezelfde regels tellen]. Ik ben meer iemand die via protectionisme "de jobs" zou beschermen.

Tot eind mei van dit jaar zijn 23.234 dossiers gecontroleerd waarbij vermoed werd dat er iets niet klopte met de aanvraag. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V) opvroeg. De Vlaamse overheid heeft al 16.435 terugvorderingen gedaan, voor 114,2 miljoen euro. Dat is al iets meer dan 4 procent van het totale bedrag aan coronasteun.
Ik zou toch nog even wachten tot we bedrijven weer wat geld gaan toestoppen.

Same old story.

Voor een werknemer die een sterke onderhandelingspositie heeft hoeft een indexsprong geen probleem te zijn. Om het simpel te stellen, dan zeg ik gewoon volgend jaar tegen mijn baas: 'patron, ik kan een jaarrekening lezen, zie maar dat ge die indexsprong compenseert'.
Voor een werknemer in een slechte onderhandelingspositie (in de praktijk dus vooral de niet geschoolde profielen die sowieso geen dik loon verdienen) ligt dat helemaal anders. Daar zal die indexsprong niet gecompenseerd worden, en zal ze misschien zelfs nooit compleet gecompenseerd worden (je zou er van verschieten hoeveel mensen nooit een loonsverhoging krijgen).

Zelf in deze tijden van arbeidskrapte zijn er genoeg mensen die niet kunnen/durven onderhandelen. En voor wie een indexsprong een blijvende handicap zal zijn. Al zeker in het vooruizicht van (zoals ondertussen toch de verwachting is) een recessie, waardoor veel werknemers hun onderhandelingspositie zullen zien verslechteren.

En welke bedrijven al dan niet hun werknemers zullen compenseren voor een indexsprong lijkt me op het eerste zicht maar beperkt gecorreleerd met de bedrijfsresultaten. Ik kan me voorstellen dat er productiebedrijven zijn die grof winst maken, maar die enkel de verplichte indexatie zullen doorvoeren. En dienstenbedrijven met hogere profielen die slecht draaien maar toch de volledige index zullen moeten slikken om hun personeel aan boord te houden.
In dat opzicht is het argument van 'de concurrentiepositie van onze bedrijven' dus ook maar een one-size-fits-all argument waar je heel wat kanttekeningen moet bijzetten.

Terug
Bovenaan