Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Lagere vraag naar goederen of services => prijs zakt om nieuw evenwicht te vinden. (ervan uitgaande dat aanbod gelijk blijft)Indien effectief recessie, welke impact heeft dat dan op inflatie in het algemeen?
Of stel ik die vraag veel te eenvoudig?![]()
Lagere vraag naar goederen of services => prijs zakt om nieuw evenwicht te vinden. (ervan uitgaande dat aanbod gelijk blijft)
Lagere prijzen -> koopkracht stijgt opnieuw?
Geld koopt terug meer, dus stijgt in waarde?
Minder vraag => ontslagen => miserie
In België overstijgt de vraag het aanbod ruimschoots. In veel sectoren liggen ze er echt niet wakker van als de vraag morgen met 20% zakt. Kwalitiever werk kunnen leveren met een lagere werkdruk is niks slecht. Verder doen met de mensen die je hebt en niet vruchteloos op zoek gaan naar personeel is niks slecht. Ik zou dat zelfs een veel gezondere balans noemen tussen werk en werkwilligen.Minder vraag => ontslagen => miserie
Het geld zal waarschijnlijk niet in waarde stijgen, inflatie zou je kunnen zien als een situatie waarbij we onszelf wijs gemaakt hebben dat wij en anderen rijker zijn dan we werkelijk zijn. We dachten dat we vanalles konden kopen met ons geld maar eens we ons op de markt begeven blijkt er zoveel vraag te zijn dat de producenten ons niet allemaal kunnen bedienen, als je als producent toch niet iedereen kan bedienen kan je beter je prijzen omhoog doen zodat alleen de meest biedende klanten overblijven.Lagere prijzen -> koopkracht stijgt opnieuw?
Geld koopt terug meer, dus stijgt in waarde?

De roebel doet het niet slechtZijn er producten waar je weet van hebt die weinig inflatie gevoelig zijn?
Of voorlopig althans? Eventueel andere munten?
Hoe doet de euro het tov andere munten?
30% erbij van de value pre invasie.Japan is een opmerkelijk uitzondering die amper inflatie lijkt te kennen. Wat bedoel je met munten? Inflatie is uiteraard een belangrijke factor in wisselkoersen maar daar spelen ook andere factoren mee zoals de hoogte van de rente en die evolueert meestal mee, hoge inflatie leidt tot hoge rente), waardoor die negatieve druk gecompenseerd wordt.Thx! dat is een antwoord waar ik iets mee ben!
10.000 euro blijft natuurlijk 10.000 euro zo lang je deze niet uitgeeft.
Is die minder waard omdat je er minder voor koopt, ergens wel...
Maar in de nieuwe markt koop je er nog steeds meer mee dan met 9.000.
Geen evident verhaal die "waarde bepaling" van koopkracht/inflatie.
Zijn er producten waar je weet van hebt die weinig inflatie gevoelig zijn?
Of voorlopig althans? Eventueel andere munten?
Hoe doet de euro het tov andere munten?
Er is duidelijk nog geen LEZ ingevoerd in IeperIeper grote markt 1919:
Bekijk bijlage 10012
Ieper 2022:
Bekijk bijlage 10013
Het structurele zit vooralsnog enkel in 1919 hoor, niet nu.

Vreemd genoeg kostten de Louboutin schoenen die ik vorige week voor mijn vriendin heb gekocht exact evenveel als het paar dat ik 7 jaar geleden voor mijn (ex) echtgenote heb gekocht.Zijn er producten waar je weet van hebt die weinig inflatie gevoelig zijn?
Dan ben je 7 jaar terug ook al serieus in het zak gezetVreemd genoeg kostten de Louboutin schoenen die ik vorige week voor mijn vriendin heb gekocht exact evenveel als het paar dat ik 7 jaar geleden voor mijn (ex) echtgenote heb gekocht.

Vreemd genoeg kostten de Louboutin schoenen die ik vorige week voor mijn vriendin heb gekocht exact evenveel als het paar dat ik 7 jaar geleden voor mijn (ex) echtgenote heb gekocht.
Zijn die hun winstmarges gewoon niet schandalig hoor waardoor ze nu eerst die kunnen verkleinen om zo de kostprijs niet te hard te laten stijgen?Ik vraag mij toch echt af waar de ECB zit. Ze hebben altijd vastgehouden aan die 2% inflatie en begrotingen op orde, en nu zitten die precies te slapen. Trek die rente terug serieus op en dwing overheden om terug in de budgettaire pas (/Maastricht criteria) te lopen. De overheden die een te grote schuldenlast hebben (zoals Italië en België) kan je blijven ondersteunen door hun bonds op te kopen aan voordelige rentes.
Vreemd, meestal zijn luxeproducten de eerste soort goederen die sterk van prijs schommelen. Iemand die zoveel geld aan een foelieke wilt uitgeven ziet niet op 50€ meer of minder, en dat weten de producenten ook.
Zijn die hun winstmarges gewoon niet schandalig hoor waardoor ze nu eerst die kunnen verkleinen om zo de kostprijs niet te hard te laten stijgen?
Dat kan ook wel de reden zijn waarom luxeproducten net niet stijgen in kost. Die producenten hebben hun prijs gezet op een punt waar ze hun winst maximaliseren en dat punt is weinig afhankelijk van hun kosten, dus voor hen verandert er niet zoveel.Tgoh, we moeten nu ook niet doen alsof schoentjes (het ging over Louboutins eerst) zo kostenintensief zijn eh. Die kosten zullen wel ietwat gestegen zijn, maar die mark-ups zijn procentueel nog altijd zo hoog dat de producenten dat amper voelen. Natuurlijk zullen ze de prijs wel wat laten verhogen nu, want je moet toch de indruk geven dat alles duurder is geworden eh, en de typische consumenten van dat soort luxeproducten ziet (zoals ik al zei) niet op een paar tientallen euro's meer of minder. De gemiddelde schoen van Balenciaga kost ook iets van een 500-600-700€, terwijl die gewoon uit praktisch dezelfde fabriek komen als waar een merkloze All-Stars van 20€ uit komt.
Wil je de echte impact zien: ga dan naar producten/producenten die typisch een zeer kleine tot totaal geen winstmarge hebben, zoals de supermarkten of de Primarks van deze wereld.