Loonindexatie: Axa beperkt

Neen, gelijkwaardige producten kopen voor minder geld, en daar een gewoonte van maken.

Ok ik zal het anders zeggen dan 'goedkopere zaken gelijkwaardig vinden'.

Voor jou is dat freeway cola waar ik absoluut niet mee akkoord kan gaan, maar voor mij is mijn Ford focus gelijkwaardig aan een 2-3 keer zo dure BMW bijvoorbeeld, dus ik snap uw punt wel.

Ok ik zal het anders zeggen dan 'goedkopere zaken gelijkwaardig vinden'.

Voor jou is dat freeway cola waar ik absoluut niet mee akkoord kan gaan, maar voor mij is mijn Ford focus gelijkwaardig aan een 2-3 keer zo dure BMW bijvoorbeeld, dus ik snap uw punt wel.
Gisteren nog gebabbeld met iemand die in een Ford garage werkt. Focus en Fiesta wordt niet meer verkocht, er zijn geen leveringstermijnen dus men geeft er ook geen uitleg meer over, het heeft toch geen zin. Enkel nog de duurdere modellen en veel hybride. Net zoals bij Volkswagen (en vermoedelijk veel andere merken) steken ze de onderdelen die ze wel vastkrijgen liever in hun duurdere wagens. Dit zorgt er uiteraard ook voor dat het leven weer wat duurder wordt.

Ik kan nu ook nog eens 18050 EUR afdokken om 5 studiejaren af te kopen, en dan heb ik wel 17 EUR extra netto pensioen per maand. Dus zelfs zonder rekening te houden met de kapitaalskost (enfin er is natuurlijk ook inflatie), moet ik dan nog meer dan 1000 maanden leven, dat is dus 83 jaar :rofl: :rofl: :rofl:
Ik denk niet dat ik die studiejaren ga afkopen🤓
Uit nieuwsgierigheid, hoe kom je aan €18050.
Het afkopen van studiejaren is, zover ik weet, toch maar €1600-1700/jaar. En dan kan je nog kiezen om er maar een paar over te kopen en het ook fiscaal in te brengen.

Ik heb een paar jaar terug de keuze gemaakt om er 2 te kopen als risicospreiding op lange termijn. Met het fiscaal voordeel leek dit interessant, afgaande op mijn pensioenstrategie. Maar ik heb ze niet allemaal afgekocht.

Het afkopen van studiejaren is, zover ik weet, toch maar €1600-1700/jaar. En dan kan je nog kiezen om er maar een paar over te kopen en het ook fiscaal in te brengen.

Ik heb een paar jaar terug de keuze gemaakt om er 2 te kopen als risicospreiding op lange termijn. Met het fiscaal voordeel leek dit interessant, afgaande op mijn pensioenstrategie. Maar ik heb ze niet allemaal afgekocht.

Mypension.be

Je kunt je ook de vraag stellen waarom de overheid je zou toelaten een goeie deal te doen. Het is nogal evident dat voor het overgrote deel het een slechte deal zal zijn...

De Kas is leeg, ze gaan je geen extra deel uit de kas geven als je eerst een beetje geeft.

Beetje zoals de Nigeriaanse prins.

Je kunt je ook de vraag stellen waarom de overheid je zou toelaten een goeie deal te doen. Het is nogal evident dat voor het overgrote deel het een slechte deal zal zijn...

De Kas is leeg, ze gaan je geen extra deel uit de kas geven als je eerst een beetje geeft.

Beetje zoals de Nigeriaanse prins.
Dat is nu eenmaal een verzekeringsrisico.
Ik verwacht langer te leven als gemiddeld omdat ik relatief gezond leef en mijn directe familie allemaal richting 90 gaan.

T is in mijn ogen ook maar een verzekering om tijdens het pensioen wat meer diversiteit te hebben. Het pensioen gaat heus niet ineens stoppen te bestaan, dan zou onze welvaartsstaat in elkaar klappen. Nu goed daarvoor dek ik mij ook in.

Dus is het een goeie deal, waarschijnlijk niet voor iedereen.

Tijd voor een poll! (Andere thread)

Dat is nu eenmaal een verzekeringsrisico.
Ik verwacht langer te leven als gemiddeld omdat ik relatief gezond leef en mijn directe familie allemaal richting 90 gaan.
That's not how it works...

T is in mijn ogen ook maar een verzekering om tijdens het pensioen wat meer diversiteit te hebben. Het pensioen gaat heus niet ineens stoppen te bestaan, dan zou onze welvaartsstaat in elkaar klappen. Nu goed daarvoor dek ik mij ook in.
Daar gaat het niet over. Het gaat erover dat je nu 5000 of zo betaalt om binnen 40-50y meer te hebben. En dat met een terugverdientijd van 20y of zo.

Bad deal. Kunt beter een garagebox kopen en verhuren met dat geld.

Dus is het een goeie deal, waarschijnlijk niet voor iedereen.

Tijd voor een poll! (Andere thread)

That's not how it works...

Daar gaat het niet over. Het gaat erover dat je nu 5000 of zo betaalt om binnen 40-50y meer te hebben. En dat met een terugverdientijd van 20y of zo.

Bad deal. Kunt beter een garagebox kopen en verhuren met dat geld.
Het gaat uiteindelijk ook over rendement dat snap ik wel.
Maar voor mij is 'diversiteit' belangrijk in dit gesprek. Dit werkt natuurlijk wel alleen als je er in functie van uw carrièrepad er gebruik kan van maken. Wat ik hier wel verwacht.

Ik reken niet enkel op een overheidspensioen, eveneens dat ik niet reken op garageboxen als over 40 jaar misschien niemand nog een auto koopt.

//Edit.
Het betrof hier ook geen 5k€. Eerder 3k€ waarvan ik de helft ofzo als fiscaal voordeel heb gehad. Dus pakt 1,5k€ voor op pensioentijd bruto +-€300 * 2 per jaar extra te hebben.
Natuurlijk als uw berekening dat toelaat... En geïndexeerd later natuurlijk.

Als alles zo blijft, ik mijn huidige carrièrepad volhoud zal ik niet zo heel lang moeten leven na pensioen (+-30j, geen 50j) voor een voordeel te hebben. Als BG dan nog bestaat en ik niet seniel geraak zal ik er nogmaals aan denken om te reageren :').

Laatst bewerkt:
Studiejaren afkopen. Telt dat ook mee als een gewerkt jaar? Normaal gezien moet je minstens 40 jaar gewerkt hebben.

Studiejaren afkopen. Telt dat ook mee als een gewerkt jaar? Normaal gezien moet je minstens 40 jaar gewerkt hebben.
Nee, telt niet mee als een gewerkt jaar. En je hoeft geen 40 jaar gewerkt te hebben om op pensioen te mogen

Met 40 jaar krijg je ook geen vol pensioen hoor :). Je hebt er 45 nodig

Ja pensioenregelingen zijn ondertussen allemaal veranderd. Ondertussen moet je 14040 dagen gewerkt hebben lees ik. Vroeger moest je 165 dagen gewerkt hebben in een kalenderjaar om een gerechtigd jaar te hebben voor je pensioen. Had je een jaar met 164 dagen dan telde dat niet mee. Ik kan het allemaal niet meer volgen.

Nu weet ik ondertussen nog niet goed wat het nut is van het afkopen van een studiejaar. Een meerwaarde tussen de 277 en 346 euro bruto per jaar lees ik. 28 euro per maand bruto. De moeite niet waard.

Een vraagje hier, wanneer wordt het indexpercentage vastgeklikt? Ik heb indexatie 1 juli, vooruitzicht op 13/05 was dat de index 7,84% zou bedragen, maar nu zie ik in de krant staan dat de huidige inflatie op 8,97% staat. Welk percentage wordt er genomen en wanneer ligt dit vast?

Een vraagje hier, wanneer wordt het indexpercentage vastgeklikt? Ik heb indexatie 1 juli, vooruitzicht op 13/05 was dat de index 7,84% zou bedragen, maar nu zie ik in de krant staan dat de huidige inflatie op 8,97% staat. Welk percentage wordt er genomen en wanneer ligt dit vast?
En het is het indexcijfer dat genomen wordt, niet de inflatie (al zijn ze wel gelinkt).
En wordt dat cijfer niet pas vastgeklikt in de maand er voor?

Inflatie stijgt naar hoogste niveau in veertig jaar

Dit is niet zo'n goed nieuws voor detacheringsbedrijven waarvoor ik ook werk. Je kan moeilijk aan de klant meteen 9% meer tarief vragen.
(Jaja ik weet het, het is de gezondheidsindex die telt, niet dit inflatiecijfer, maar het exacte cijfer tegen januari weet ik dus niet, dus laten we die 9% dan maar nemen :))

Maar als mijn klant over enkele maanden, in januari geen water in de wijn wil doen en alles meer dan 0% tariefverhoging zou weigeren, dan vermoed ik, dat ik niet bij de huidige klant mag en kan blijven, van mijn werkgever.

Dan worden de marges te krap. But we shall see. Er is momenteel nog werk genoeg.

Opmerking: Zo'n hoge inflatie is voor niemand echt goed.

Maar als mijn klant over enkele maanden, in januari geen water in de wijn wil doen en alles meer dan 0% tariefverhoging zou weigeren
Die moet toch ook realistisch inzien dat alternatieven minstens even duur gaan zijn, en ook dezelfde prijsverhogingen gaan doorvoeren, is het niet nu, toch binnen een paar maanden of max een jaar?

Terug
Bovenaan