Loonindexatie: Axa beperkt

Als je de prijs van een liter benzine vergelijkt over de jaren heen met de prijs van een vat olie op de globale markt kom je toch tot andere conclusies... Ik kan momenteel de achterliggende cijfers niet vinden, dus moet je het stellen met twee grafieken (van hier en hier):
wUxs30x.png
Als ik de data zou kunnen overlayen zou het duidelijker zijn, maar je ziet merkbaar verschil. Dit zou bijna 1-op1 gelijk moeten zijn he...
Nee, hé. De Brent Crude Oil is in dollars. https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=EUR&view=10Y De dollar/euro koers verschilt serieus naargelang de tijd.
Rubenvb zei:
Dat is je reinste onzin. OPEC is een kartel, wat in iedere kapitalistische rechtstaat (afzonderlijk) verboden is, net omdat een kartel de prijs kan bepalen buiten het mechanisme vsan vraag en aanbod om. Quote van wikipedia:

Die pagina staat vol leutigheden over de oliemarkt en de shenanigans die ze uitsteken.
er zijn dan ook bijna geen zuivere kapitalistische rechtstaten. Vraag en aanbod-mechanisme wil niet zeggen dat zowel vraag en aanbod zoveel mogelijk vrij gelaten wordt, wel dat mensen vrij zijn om de vraag en aanbod te bepalen. En de grote aanbieders komen uit eigenbelang overeen om het aanbod sterk te sturen om een bepaalde prijs te krijgen.

Leuk? Nee. Kapitalistisch marktmechanisme? Yep, op en top. Toch zeker tot op het niveau van de bent crude oil. De overheid is nu echter verplicht om in te grijpen om in België de prijs te doen zakken.

En is een kartel marktverstorend tov een "ideale markt" met onbeperkt aantal aanbieders? Ja. Maar dat is net op en top kapitalisme: laat de partijen zelf hun prijzen bepalen zonder dat de overheid daar iets tegen kan doen. Monopolie is OOK kapitalisme, hé.

Telecom (en voornamelijk vast internet en tv) in Belgie blijft gewoon een oligopolie waar alle spelers eenvoudig hun prijzen en marges kunnen verhogen. In 2021 zat Telenet in Q1 op 17% nettowinstmarge, in Q1 2022, voor de prijsstijging op 25%.
De prijzen voor energie en sommige andere kosten (personeel en aankoop SIMkaarten) stijgt wel, maar al uw klanten 5% meer aanrekenen is gewoon duidelijk de prijsstijging van Proximus volgen van begin dit jaar. Da's geen echte marktwerking ze.

Ze komen er wel ieder jaar mee weg.

Orange doet nog een beetje de moeite om de prijsstijging te verdoezelen, door databundels en snelheden op te trekken, maar da's gewoon windowdressing

And again: Spilindex overschreden
Sociale uitkeringen en ambtenaren lonen stijgen nogmaals.

Leuk voor de ambtenaren.
Extra leuk voor mensen die genieten van een uitkering en door het sociaal tarief niets merken van de stijgende energieprijs.
Volgens mij is hun koopkracht er zelfs op vooruit gegaan.

Leuk voor de ambtenaren.
Extra leuk voor mensen die genieten van een uitkering en door het sociaal tarief niets merken van de stijgende energieprijs.
Volgens mij is hun koopkracht er zelfs op vooruit gegaan.
Minder leuk voor de mensen die bv in PC200 zitten die nog tot januari volgend jaar mogen wachten op een indexatie...

Echt hé. Wtf is dat eigenlijk? Krijgen wij die indexatie dan met terugwerkende kracht?
In PC 200, het aanvullend paritair comité voor de bedienden, wordt de indexaanpassing van de lonen gebaseerd op het gemiddelde van de afgevlakte indexcijfers van november en december van het vorige jaar gedeeld door het gemiddelde van de afgevlakte indexcijfers van november en december van 2 jaar geleden.

Oftewel: iedereen onder pc200 is vies bescheten.

Echt hé. Wtf is dat eigenlijk? Krijgen wij die indexatie dan met terugwerkende kracht?
Elk voordeel heb zijn nadeel hé.

De ambtenaar krijgt het wanneer het 2% overschrijdt (zolang het die drempelwaarde niet overstijgt -> no dice). De PC200'er krijgt elk jaar de stijging die er is geweest (volgens de specifieke formule). Dat zijn nu eenmaal de regels die er zijn afgesproken.

Allé, morgen weer een hln-clickbait-artikel waarvan iedereen denkt dat alleen ambtenaren en uitkeringstrekker de index krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Was die net niet overschreden waardoor er deze maand al een verhoging zou zijn?
Dus daarboven op is het binnen twee maand weer van dat? :rofl:
Dat is hoe het werkt ja (tweemaandelijkse indexatie bij spilindexoverschrijding als ik me niet vergis), snap niet goed waarom je dat zo grappig vindt?

Dat is hoe het werkt ja (tweemaandelijkse indexatie bij spilindexoverschrijding als ik me niet vergis), snap niet goed waarom je dat zo grappig vindt?
Dacht dat die verhoging vorige maand was doorgevoerd, en niet deze maand.
Voor uitkeringen was het de komende maand. Voor ambtenaren was het de maand erop. Dus vertraging van 2 maand.

Maar het is geen 2 maandelijkse indexatie niet (ofwel begrijp ik tweemaandelijks verkeerd :p)

Het is een fantastisch systeem, waar ik onrechtstreeks ook van meeprofiteer. Maar tov andere sectoren (zoals hierboven aangehaald) is het toch wel vreemd. Ik kan mij ook geen goede reden indenken waarom de regels ter indexatie niet gelijkgetrokken zijn over alle sectoren (hetzij jaarlijks, spilindex, …).

Het is een fantastisch systeem, waar ik onrechtstreeks ook van meeprofiteer. Maar tov andere sectoren (zoals hierboven aangehaald) is het toch wel vreemd. Ik kan mij ook geen goede reden indenken waarom de regels ter indexatie niet gelijkgetrokken zijn over alle sectoren (hetzij jaarlijks, spilindex, …).
Dat is gewoon het gevolg dat men de modaliteiten heeft laten onderhandelen tussen de sociale partners en de werkgevers ipv dat men dit voor iedereen op eenzelfde manier heeft opgelegd.

Opnieuw: elk voordeel heb zijn nadeel. Niets houdt u tegen om de vakbonden massaal te incentiveren om de modaliteiten te laten veranderen als onderdeel zijnde van de CAO onderhandelingen.

Zie ook deze post : https://www.beyondgaming.be/threads/inflatie-in-belgie.10120/post-598815

Dat is gewoon het gevolg dat men de modaliteiten heeft laten onderhandelen tussen de sociale partners en de werkgevers ipv dat men dit voor iedereen op eenzelfde manier heeft opgelegd.
Dus, het is een willekeur van onderhandelingen zonder dat er een eenduidige visie achter zit. @JPV zijn post toont ook de nadelen voor de ambtenaren aan. Een gelijkgetrokken beleid zou transparant en eerlijk zijn, maar das mijn mening. Zeker omdat het afhangt van het bedrijf en niet zo zeer de sector.
Als ik mij niet vergis profiteren ook winkelmedewerkers van Proximus hiervan, terwijl die van Telenet/Orange niet profiteren. En dat is quasi dezelfde job. Puur en alleen omdat het wordt gekwalificeerd als een overheidsbedrijf.

Zie het zeker niet als jaloezie of haat jegens de een of de andere andere manier van werken. Maar als de reden is ‘ja wij hebben dat nu zo onderhandeld en jullie niet’, dan voelt dat voor mij aan als willekeur. En daar kan ik het moeilijk mee hebben.

Weet er iemand hoe dat zit in PC330 (gezondheidszorg) met indexeringen?
Ik vind het via google niet duidelijk terug, bij PC200 is dat heel duidelijk terug te vinden.

Terug
Bovenaan