Loodgieterij-topic

Mijn 22 jaar oude wilo ruttelt ook alsof er een lager versleten is. Die pomp wordt enkel gebruikt bij het auto-wassen, of gras sproeien. Zonder te zien, kan ik dat eigenlijk moeilijk zeggen, maar ik vermoed dat je ook zo een oudere hebt. Misschien eens droog gedraaid, moeilijk te zeggen .

Mocht ik ooit verbouwen en de wc's op rw voorzien (snap niet dat die vrekkige boomer die dit huis liet bouwen dat niet gedaan heeft), dan vliegt die direct buiten en plaats ik zo een nieuwe stille regenpomp, misschien zelf 1 in de put.
Pomp wordt enkel gebruikt voor toiletten door te spoelen en auto te wassen. Was altijd al een 'luide' pomp, maar eens de deur dicht van de garage hoorde je die niet meer. Nu hoor je ze draaien tot boven vanaf er iemand een toilet doorspoelt.

Na de werken en de droge zomer heb ik de pomp terug opgestart door ze op te gieten. Ik heb dat een stuk of 10 keer moeten doen omdat ze volledig droog stond. Ze ging steeds weer in fout. Ondertussen draait ze al maanden maar dan heel luid. Er ratelt precies iets.

Ik trek er eens een foto van!
 
Ik heb hier een ACV eco 100 boiler hangen en sinds kort lekt die water aan de onderkant waar je het water kan aflaten.

Is dat iets wat zelf kan gemaakt worden of kan ik het beter overlaten aan een technieker? :)
 
Hoe krijg je de afvoerplug van een lavabo lekvrij? Heb een enkele lavabo vervangen door een nieuwe dubbele lavabo in onze badkamer en nu blijven beide afvoerpluggen onderaan aan de rubber lekken als ik de kranen hard openzet of een emmer water in de lavabo kap. Heb de vijzen al heel hard aan proberen draaien zodat de rubber onderaan heel hard klemt, maar het helpt niet en heb ondertussen de plastic tool die erbij geleverd was stuk gemaakt door de kracht die ik erop zette. Heb ook al vaseline op de rubber gesmeerd maar het heeft geen avance.

Hoe dicht je dit normaal verder af? Moet ik er echt silicone tussenspuiten om het volledig lekdicht te krijgen?



 
Dat ziet eruit als een afvoer van Ikea. Haal gewoon een nieuwe (voor de prijs moet je het niet laten) of plaats een deftige afvoer van een A-merk. Ik zou er zeker geen siliconen tussen spuiten omdat het boeltje gemakkelijk open moet indien er iets in de afvoer zit.
 
Dat ziet eruit als een afvoer van Ikea. Haal gewoon een nieuwe (voor de prijs moet je het niet laten) of plaats een deftige afvoer van een A-merk. Ik zou er zeker geen siliconen tussen spuiten omdat het boeltje gemakkelijk open moet indien er iets in de afvoer zit.
Is idd van Ikea. Van welk merk kan ik er best nemen, kwestie van niet weer hetzelfde voor te hebben?
En je bedoelt dan een volledige nieuwe afvoer en niet alleen de rubber?
 
Hoe krijg je de afvoerplug van een lavabo lekvrij? Heb een enkele lavabo vervangen door een nieuwe dubbele lavabo in onze badkamer en nu blijven beide afvoerpluggen onderaan aan de rubber lekken als ik de kranen hard openzet of een emmer water in de lavabo kap. Heb de vijzen al heel hard aan proberen draaien zodat de rubber onderaan heel hard klemt, maar het helpt niet en heb ondertussen de plastic tool die erbij geleverd was stuk gemaakt door de kracht die ik erop zette. Heb ook al vaseline op de rubber gesmeerd maar het heeft geen avance.

Hoe dicht je dit normaal verder af? Moet ik er echt silicone tussenspuiten om het volledig lekdicht te krijgen?

De onderkant van uw wasbak ziet er poreus uit? Als dat het geval is, zal een andere afvoer het ook niet stoppen.
Dit lijkt mij ook eerder het probleem. Ik heb zelf al een paar van die Ikea afvoeren gebruikt en oké dat is goedkoop en niet de beste kwaliteit maar lekken doen die in ieder geval niet. Heb je een foto van de vorige afvoer? Die gaat toch op een andere manier afsluiten.
 
De onderkant van uw wasbak ziet er poreus uit? Als dat het geval is, zal een andere afvoer het ook niet stoppen.
Dit lijkt mij ook eerder het probleem. Ik heb zelf al een paar van die Ikea afvoeren gebruikt en oké dat is goedkoop en niet de beste kwaliteit maar lekken doen die in ieder geval niet. Heb je een foto van de vorige afvoer? Die gaat toch op een andere manier afsluiten.
De lavabo zelf is ook van Ikea, en daar zat deze afvoer incl. rubbers bij. De onderkant lijkt me idd redelijk poreus, maar het zou straf zijn als Ikea dat niet getest heeft voor deze in de verkoop te nemen? Je ziet dat de rubber een natte rand krijgt op de duur.

De vorige lavabo incl afvoer ligt al op het containerpark, dus geen idee hoe dat afdichtte.

Ik hoop alleszins niet dat het de lavabo zelf is, want die is al vastgeplakt op het kastje.
 
Ik heb hier een ACV eco 100 boiler hangen en sinds kort lekt die water aan de onderkant waar je het water kan aflaten.

Is dat iets wat zelf kan gemaakt worden of kan ik het beter overlaten aan een technieker? :)
Als je handig bent kan je dat misschien zelf. Geen idee hoe het er uit ziet bij jou. Soms is de veiligheidsgroep niet voorzien van een losse koppeling. Anders is het wel te doen.
De lavabo zelf is ook van Ikea, en daar zat deze afvoer incl. rubbers bij. De onderkant lijkt me idd redelijk poreus, maar het zou straf zijn als Ikea dat niet getest heeft voor deze in de verkoop te nemen? Je ziet dat de rubber een natte rand krijgt op de duur.

De vorige lavabo incl afvoer ligt al op het containerpark, dus geen idee hoe dat afdichtte.

Ik hoop alleszins niet dat het de lavabo zelf is, want die is al vastgeplakt op het kastje.
Ik heb ook nog dergelijke bak geplaatst met de ikea plug, het is inderdaad geen echte kwaliteit, maar je krijgt het wel dicht. Desnoods met plumberspasta er tussen als het te poreus is.

Garantie dat het daarmee dicht is en dicht blijft.

 





Zoals je kan zien op de foto kan ik het los draaien.
Hoe ik het doe:

Water dicht, dus die hoofdkraan in de hoek.

Even een kraan open om de druk er af te laten, of met het rode knopje, je hoeft de boiler zeker niet te legen, gewoon 3 seconden pssht is voldoende.

Nadien los je die witte alpex voorzichtig, je gaat die koppeling later nog nodig hebben.

Dan draai je de veiligheidsgroep voorzichtig los, terwijl je die grijze nippel tegen houdt. Je draait hem er net niet af en brengt opnieuw vlas en vet aan op de vrijgekomen schroefdraad.

Nadien hou je de nieuwe groep klaar en is het de kunst om de oude af te draaien en nieuwe er op, normaal gaat dat vlot en heb je miniem waterverlies.

Nadien ga je het ander stukje van de alpex koppeling moeten overbouwen van de oude groep op de nieuwe en alpex er weer op en water open.

Is er trouwens geen afvoer aangesloten op die groep? Of zit er nog ergens een sanitair expansievat, maar dan zou hij eigenlijk niet mogen druppelen onder normale omstandigheden.
 
Ik heb ook nog dergelijke bak geplaatst met de ikea plug, het is inderdaad geen echte kwaliteit, maar je krijgt het wel dicht. Desnoods met plumberspasta er tussen als het te poreus is.

Garantie dat het daarmee dicht is en dicht blijft.

Blijkbaar is die pasta overal uitverkocht en uit het assortiment van Griffon. Heb het nog in 1 online shop kunnen vinden en daar dan maar besteld. Smeer ik dat op de rubber of vervang ik de rubber door die cement?
 
Blijkbaar is die pasta overal uitverkocht en uit het assortiment van Griffon. Heb het nog in 1 online shop kunnen vinden en daar dan maar besteld. Smeer ik dat op de rubber of vervang ik de rubber door die cement?
Je maakt zelf een worst met die pasta, die je in de uitsparing van de rubber legt, zodat het als het ware een plastische dichting vormt. Als het in een pot zit moet je dat even warm kneden. Je hoeft dat niet te dik aanbrengen.

Die pasta is niet smeerbaar, maar eerder beetje zoals plasticine.
 
Is er trouwens geen afvoer aangesloten op die groep? Of zit er nog ergens een sanitair expansievat, maar dan zou hij eigenlijk niet mogen druppelen onder normale omstandigheden.

Geen afvoer want er is inderdaad een expansievat aan de groep gekoppeld.

En bedankt voor de uitleg! Het klinkt niet zo moeilijk, maar voorlopig ga ik er vanaf blijven. Binnen 2 weken komt iemand er naar kijken. Vandaar :)

Al maar goed dat ik het water kan recupereren door er een emmer onder te zetten :LOL:
 
@ alle sanitairmannen.
Ik wil graag een keukenboiler installeren onder mijn aanrecht. Enige reden, de doorstromer is nogal veraf, waardoor je dus niet kort en snel even warm water kan tappen van de kraan.

Welk merk of type is aan te raden? Ik ken er niets van, maar ik zou denk ik graag een kleine willen met hot fill. Zodat er altijd een kleine hoeveelheid warm water lokaal beschikbaar is, en als ik veel water nodig heb, zal dat tegen dan onderweg zijn van de doorstromer.

Is dit een goed idee? Enige webshop waar duidelijk assortiment is wat ik nodig heb?
 
Ik heb dit ook gedaan. Gewoon zo goedkoop mogelijk gekocht, eentje in de gamma ofzo.
Ze raden dat niet aan dat je uw keukenboiler aansluit op de warmwateraansluiting. (zo stond het toch in de mijne dat ik kocht in de gamma)
Dus heb ik een extra splitter gekocht zodoende ik 2 aansluitingen heb op m'n koud water.
 
@ alle sanitairmannen.
Ik wil graag een keukenboiler installeren onder mijn aanrecht. Enige reden, de doorstromer is nogal veraf, waardoor je dus niet kort en snel even warm water kan tappen van de kraan.

Welk merk of type is aan te raden? Ik ken er niets van, maar ik zou denk ik graag een kleine willen met hot fill. Zodat er altijd een kleine hoeveelheid warm water lokaal beschikbaar is, en als ik veel water nodig heb, zal dat tegen dan onderweg zijn van de doorstromer.

Is dit een goed idee? Enige webshop waar duidelijk assortiment is wat ik nodig heb?
Ik hoor van verschillende kennissen dat ze zeer tevreden zijn van hun Quooker.
 
Terug
Bovenaan